Gå til innhold

Bør offentlig ansatte tjene vesentlig mer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vel, ikke alle offentlig ansatte, men den delen som tjener vesentlig mindre enn i privat sektor (ledere, ingeniører, og andre).

Før var det slik at man hadde "en jobb for livet" som offentlig ansatt, og lønnsforskjellen ble forklart med dette, og en del andre goder (pensjon, osv). Selv om noen av disse fremdeles eksistere, er forskjellen ganske utvisket.

Nå er det jo slik at det er vanskelig å få kompetente folk fordi lønningene er så lave. Det igjen gjør at folk klager over Vegvesenet, Jernbane, osv.

Jeg har sjekket for meg, og hvis jeg skulle jobbet i kommune-Norge ville jeg trolig hatt en lønn som er ca 300000 kr lavere enn den jeg har i dag.

Vi kan ikke bare hyre "billigfolk" og så klage på kvaliteten....

Med vennlig hilsen

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

21

• Sør

14

• tzatziki1365380058

7

• BobbyPeru

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Elextra
Skrevet

En del offentlig ansatte burde helt sikkert tjene mer.

Men det er en kjennsgjerning at f.eks. mange unge mødre (foreldre) velger å jobbe offentlig i småbarnsperioden, og det har sin grunn. Nå hisser jeg sikkert på meg noen, men i en del bransjer er det langt større krav til innsats i det private. Og lønnen er tilsvarende høyere.

Skrevet

Enig med deg. i vår kommune jobber alle datafolk i det private. IT-avdelingen i kommunen må ta til takke med de som aksepterer lavere lønn og er dertil tregtfungerende.

(jeg vil gjerne ha mer lønn jeg også altså! Han jeg er gift med tjener dobbelt så mye som meg...)

Skrevet

En del offentlig ansatte burde helt sikkert tjene mer.

Men det er en kjennsgjerning at f.eks. mange unge mødre (foreldre) velger å jobbe offentlig i småbarnsperioden, og det har sin grunn. Nå hisser jeg sikkert på meg noen, men i en del bransjer er det langt større krav til innsats i det private. Og lønnen er tilsvarende høyere.

''Nå hisser jeg sikkert på meg noen, men i en del bransjer er det langt større krav til innsats i det private.''

Ja, du hissa opp meg ;)

Jeg og mine kolleger har knapt tid til å spise eller gå på do i arbeidstida, vi har 7 (sic!) datasystemer å forholde oss til, har timeavtaler heile dagen, mottar drapstrusler og sitter å ringer pga post-it-lapper etter arbeidstid. Telefoner og henvendelser utenom arbeidstid er dagligdags, og det er ikke fordi vi gjør en dårlig jobb, men fordi betingelsene gjør at vi ikke alltid kan gjøre en fullverdig jobb.

(Ja, jobber i NAV)

Har registrert meg på nav.no, jeg....

Gjest Elextra
Skrevet

''Nå hisser jeg sikkert på meg noen, men i en del bransjer er det langt større krav til innsats i det private.''

Ja, du hissa opp meg ;)

Jeg og mine kolleger har knapt tid til å spise eller gå på do i arbeidstida, vi har 7 (sic!) datasystemer å forholde oss til, har timeavtaler heile dagen, mottar drapstrusler og sitter å ringer pga post-it-lapper etter arbeidstid. Telefoner og henvendelser utenom arbeidstid er dagligdags, og det er ikke fordi vi gjør en dårlig jobb, men fordi betingelsene gjør at vi ikke alltid kan gjøre en fullverdig jobb.

(Ja, jobber i NAV)

Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? *hisser videre opp*

;)

Skrevet

Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? *hisser videre opp*

;)

''Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? ..

Hmmm, nei det får vi ikke. Det kalles for et frynsegode som følger med jobben.

Gjest Elextra
Skrevet

''Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? ..

Hmmm, nei det får vi ikke. Det kalles for et frynsegode som følger med jobben.

Frynsegode å få jobbe litt ekstra av og til? Det får'n si! :-)

Jobber en god del ekstra selv (dog mest selvpålagt), men har god grunnlønn og klager ikke.

Skrevet

;)

''Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? *hisser videre opp*''

Nå skal jeg ikke være en illojal offentlig tjeneste"mann", men svarer likevel.

Avspasere kan vi når det er mulighet, og det er det ikke. Husker ikke hvor mange hundre timer jeg overførte fra i fjor, og fikk et par hundre timer sletta pga regelverket.

Overtidsbetaling er noe vi kan få når vi pålegges det "fra oven". Det er det ikke budsjetter til, så vi pålegges økt fleksitid. Har jobba til kl 20 mange ganger samt helger med betalt barnevakt, men ikke fått overtidsbetalt.

Tåpelig, men man tenker på "brukerne".

Men som sagt har jeg registrert meg på nav.no ;)

Gjest Elextra
Skrevet

''Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? *hisser videre opp*''

Nå skal jeg ikke være en illojal offentlig tjeneste"mann", men svarer likevel.

Avspasere kan vi når det er mulighet, og det er det ikke. Husker ikke hvor mange hundre timer jeg overførte fra i fjor, og fikk et par hundre timer sletta pga regelverket.

Overtidsbetaling er noe vi kan få når vi pålegges det "fra oven". Det er det ikke budsjetter til, så vi pålegges økt fleksitid. Har jobba til kl 20 mange ganger samt helger med betalt barnevakt, men ikke fått overtidsbetalt.

Tåpelig, men man tenker på "brukerne".

Men som sagt har jeg registrert meg på nav.no ;)

Ja, det er mange viktige jobber som er dårlig betalt og som det er beundringsverdig at folk holder ut med.

Skrevet

Så må skattebetalerne betale mer...

Vel, ja, selvsagt må man betale slik at folk får lønn.

Det sier seg selv.

Med vennlig hilsen

Persille1365381127
Skrevet

Ja, du hissa opp meg ;)

(Ja, jobber i NAV)

Ikke for å være kjip, men jeg tror vi burde holde NAV utenfor offentlig/privat diskusjonen.

Mest fordi NAV er så skakkjørt at det ikke har noe å si hvor mye man lønner folk der, det vil ikke bli bra uansett. Alt for mange saksbehandlere må håndtere saker de ikke har forutsetninger for å håndtere, ingen kan spesialisere seg, systemene er ikke i nærheten av systematiske - og det aller beste; de forskjellige "instansene" innenfor NAV samhandler ikke.

Det skyldes ikke de ansatte (eller, sikker noen - ubrukelige folk er det jo overalt), men en helt latterlig ledelse & politikk.

Før de skjønner at man må ha spesialister på HVERT felt, ikke forvente at alle skal kunne alt - så kan det umulig bli en bra arbeidsplass.

Tror jeg da :)

Persille1365381127
Skrevet

Jeg vet ikke helt...

300' er et drøyt gap. Men det er svært få private selskap som har like gode pensjonsordninger, like gode permisjonsordninger, like godt støtteapparet (bedriftsleger, fysioterapeuter, AKAN, osv) og like gode forutsetninger.

Med gode forutsetninger mener jeg;

Uansett hvor dårlig et prosjekt går, er det alltid mer penger å hente. Uansett hvor dårlig jobb man gjør, får man fortsette å jobbe (kanskje ikke med det samme, men likevel). Det finnes alltid avansemuligheter, man har alltid fortrinnsrett pga ansiennitet, man kan søke overflytting til tilsvarende jobber overalt i hele landet, osv. I tillegg er det svært mange spennene prosjekter som håndteres av det offentlige, og som har gitt mange god læring, mye kompetanse og erfaring.

Så jeg vet ikke helt. Noe mer er jeg enig i at de burde ha, men man må se på totaliteten - verdien av hele ansettelsesforholdet, ikke bare lønn. Men vesentlig mer er jeg ikke enig i at de burde ha.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg vet ikke helt...

300' er et drøyt gap. Men det er svært få private selskap som har like gode pensjonsordninger, like gode permisjonsordninger, like godt støtteapparet (bedriftsleger, fysioterapeuter, AKAN, osv) og like gode forutsetninger.

Med gode forutsetninger mener jeg;

Uansett hvor dårlig et prosjekt går, er det alltid mer penger å hente. Uansett hvor dårlig jobb man gjør, får man fortsette å jobbe (kanskje ikke med det samme, men likevel). Det finnes alltid avansemuligheter, man har alltid fortrinnsrett pga ansiennitet, man kan søke overflytting til tilsvarende jobber overalt i hele landet, osv. I tillegg er det svært mange spennene prosjekter som håndteres av det offentlige, og som har gitt mange god læring, mye kompetanse og erfaring.

Så jeg vet ikke helt. Noe mer er jeg enig i at de burde ha, men man må se på totaliteten - verdien av hele ansettelsesforholdet, ikke bare lønn. Men vesentlig mer er jeg ikke enig i at de burde ha.

I tillegg til alle fordelene du nevner får man ofte permisjon et helt år, om man ønsker å forsøke noe annet. Hvor i det private får man det?

Persille1365381127
Skrevet

I tillegg til alle fordelene du nevner får man ofte permisjon et helt år, om man ønsker å forsøke noe annet. Hvor i det private får man det?

VELDIG godt poeng! Det er veldig trygt der... Aldri dårlige tider heller...

Skrevet

Ikke for å være kjip, men jeg tror vi burde holde NAV utenfor offentlig/privat diskusjonen.

Mest fordi NAV er så skakkjørt at det ikke har noe å si hvor mye man lønner folk der, det vil ikke bli bra uansett. Alt for mange saksbehandlere må håndtere saker de ikke har forutsetninger for å håndtere, ingen kan spesialisere seg, systemene er ikke i nærheten av systematiske - og det aller beste; de forskjellige "instansene" innenfor NAV samhandler ikke.

Det skyldes ikke de ansatte (eller, sikker noen - ubrukelige folk er det jo overalt), men en helt latterlig ledelse & politikk.

Før de skjønner at man må ha spesialister på HVERT felt, ikke forvente at alle skal kunne alt - så kan det umulig bli en bra arbeidsplass.

Tror jeg da :)

Tror fortsatt det kan bli bra på sikt, men det er altfor tidlig. *Lusker meg ellers stilltiende ut av tråden*.

Gjest MayLynn
Skrevet

Og så har de betalt matpause. DET er ikke vanlig i det private. Er en del tusen i året det!

Persille1365381127
Skrevet

Tror fortsatt det kan bli bra på sikt, men det er altfor tidlig. *Lusker meg ellers stilltiende ut av tråden*.

Jada, men da må det vesentlige endringer til :)

Gjest ikke betalt matpause, nei
Skrevet

Og så har de betalt matpause. DET er ikke vanlig i det private. Er en del tusen i året det!

Og der tar du skammelig feil. Noen offentlig ansatte har betalt matpause ja, men veldig mange har det ikke!

Gjest ikke betalt matpaus, nei
Skrevet

Kunne aldri falt inn min arbeidsgiver (offentlig) å gi prmisjon til det

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...