Gå til innhold

Bør offentlig ansatte tjene vesentlig mer?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke betalt matpause, nei
Skrevet

Jeg vet ikke helt...

300' er et drøyt gap. Men det er svært få private selskap som har like gode pensjonsordninger, like gode permisjonsordninger, like godt støtteapparet (bedriftsleger, fysioterapeuter, AKAN, osv) og like gode forutsetninger.

Med gode forutsetninger mener jeg;

Uansett hvor dårlig et prosjekt går, er det alltid mer penger å hente. Uansett hvor dårlig jobb man gjør, får man fortsette å jobbe (kanskje ikke med det samme, men likevel). Det finnes alltid avansemuligheter, man har alltid fortrinnsrett pga ansiennitet, man kan søke overflytting til tilsvarende jobber overalt i hele landet, osv. I tillegg er det svært mange spennene prosjekter som håndteres av det offentlige, og som har gitt mange god læring, mye kompetanse og erfaring.

Så jeg vet ikke helt. Noe mer er jeg enig i at de burde ha, men man må se på totaliteten - verdien av hele ansettelsesforholdet, ikke bare lønn. Men vesentlig mer er jeg ikke enig i at de burde ha.

man kan ikke søke overflytting til tilsvarende jobber i hele landet. Kommuneansatte e også offentlig ansatte, og de kan overhodet ikke det.

Det er skremmende hvor lite mange her vet om offentlige ansatte.

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

21

• Sør

14

• tzatziki1365380058

7

• BobbyPeru

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

I tillegg til alle fordelene du nevner får man ofte permisjon et helt år, om man ønsker å forsøke noe annet. Hvor i det private får man det?

''I tillegg til alle fordelene du nevner får man ofte permisjon et helt år, om man ønsker å forsøke noe annet. Hvor i det private får man det?''

Hos oss er (NAV) det for de som er kommunalt ansatte i meir enn 7 år.

Hos de statlig ansatte er det skjønnsbasert. Hadde akkurat en kollega som har jobba i 17 år som fikk avslag på ett års permisjon ift utdanning.

Persille1365381127
Skrevet

man kan ikke søke overflytting til tilsvarende jobber i hele landet. Kommuneansatte e også offentlig ansatte, og de kan overhodet ikke det.

Det er skremmende hvor lite mange her vet om offentlige ansatte.

Det er en sannhet med modifikasjoner. Lærere, sykepleiere og tilsvarende kan jobbe hvor som helst - i praksis. Alle de som jobber i saksbehandling på barnehagekontorer, skoler og tilsvarende tjenester de har i hele landet kan det samme.

Flytting forutsetter selvfølgelig at tjenesten finnes på stedet da, enkelte offentlige etater har bare ett kontor.

Skatteetaten f.eks? Mange kontorer....

Skrevet

Jeg vet ikke helt...

300' er et drøyt gap. Men det er svært få private selskap som har like gode pensjonsordninger, like gode permisjonsordninger, like godt støtteapparet (bedriftsleger, fysioterapeuter, AKAN, osv) og like gode forutsetninger.

Med gode forutsetninger mener jeg;

Uansett hvor dårlig et prosjekt går, er det alltid mer penger å hente. Uansett hvor dårlig jobb man gjør, får man fortsette å jobbe (kanskje ikke med det samme, men likevel). Det finnes alltid avansemuligheter, man har alltid fortrinnsrett pga ansiennitet, man kan søke overflytting til tilsvarende jobber overalt i hele landet, osv. I tillegg er det svært mange spennene prosjekter som håndteres av det offentlige, og som har gitt mange god læring, mye kompetanse og erfaring.

Så jeg vet ikke helt. Noe mer er jeg enig i at de burde ha, men man må se på totaliteten - verdien av hele ansettelsesforholdet, ikke bare lønn. Men vesentlig mer er jeg ikke enig i at de burde ha.

fysioterapeut og bedriftslege har jeg aldri hørt no' om i kommunen ihvertfall, og jeg har jobbet i det kommunale systemet siden 1993...

Gjest variasjoner
Skrevet

Det er en sannhet med modifikasjoner. Lærere, sykepleiere og tilsvarende kan jobbe hvor som helst - i praksis. Alle de som jobber i saksbehandling på barnehagekontorer, skoler og tilsvarende tjenester de har i hele landet kan det samme.

Flytting forutsetter selvfølgelig at tjenesten finnes på stedet da, enkelte offentlige etater har bare ett kontor.

De kan ikke søke overflytting til en annen kommune. De må søke jobb i den andre kommunen på lik linke med pivate folk.

Gjest variasjoner
Skrevet

fysioterapeut og bedriftslege har jeg aldri hørt no' om i kommunen ihvertfall, og jeg har jobbet i det kommunale systemet siden 1993...

Det finnes kommunale fysioterapeuter, vettu. Mulig det er det folk tenker på. Men at folk tror at kommunalt ansatte faktisk får gå til disse er jo helt på trynet. Vi må skaffe oss fysioterapeut helt på linje med andre folk, ja.

Skrevet

VELDIG godt poeng! Det er veldig trygt der... Aldri dårlige tider heller...

Det er aldri dårlige tider i kommune-Norge?! Narr meg ikke til å le, vi skal skjære ned og skjære ned hvert eneste år.

vel har vi et visst stillingsvern, men det er ikke særlig artig å få innkjøpsstopp i mai hvert år, barbert driftsbudsjett og ventelister på flere meter.

Skrevet

Man må jo først søke og deretter få jobben, da, hvis man vil jobbe i en annen kommune. Har man veldig spiss kompetanse kan det jo tenkes at den eneste jobben som passer er ledig når det 40-åringen som har den går av med pensjon...

Skrevet

Endelig et interessant innlegg fra deg - og dertil rare forestillinger fra mange forfattere i tråden. Forestillinger om trygghet, overtidsbetalinger, overtid, permisjonsordninger osv.

Alt dette er selvfølgelig feil. Offentlig sektor sliter med å rekruttere særlig økonomer og ingeniører av lavere og høyere grad - spesielt av høyere grad. Er du en lite talentfull sivilingeniør med fordypninger relevant for petroliumssektoren, får du 700-800 000 i lønn. Hvorfor skal de da jobbe i offentlig sektor til ned mot halve lønnen?

Hvorvidt offentlig sektor skal betale mer eller hvorvidt privat sektor skal betale mindre er et interessant spørmål. Det er de private aktørenene som priser seg inn i økonomiske kriser. ...

Skrevet

''Lærere, sykepleiere og tilsvarende kan jobbe hvor som helst - i praksis.''

Det kan da rørleggere og ingeniører også.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Endelig et interessant innlegg fra deg - og dertil rare forestillinger fra mange forfattere i tråden. Forestillinger om trygghet, overtidsbetalinger, overtid, permisjonsordninger osv.

Alt dette er selvfølgelig feil. Offentlig sektor sliter med å rekruttere særlig økonomer og ingeniører av lavere og høyere grad - spesielt av høyere grad. Er du en lite talentfull sivilingeniør med fordypninger relevant for petroliumssektoren, får du 700-800 000 i lønn. Hvorfor skal de da jobbe i offentlig sektor til ned mot halve lønnen?

Hvorvidt offentlig sektor skal betale mer eller hvorvidt privat sektor skal betale mindre er et interessant spørmål. Det er de private aktørenene som priser seg inn i økonomiske kriser. ...

''Det er de private aktørenene som priser seg inn i økonomiske kriser. ...''

Det kalles markedskrefter! ;-)

Skrevet

''Det er de private aktørenene som priser seg inn i økonomiske kriser. ...''

Det kalles markedskrefter! ;-)

Jepp, det er merkelig å se hvordan markedet priser noen av de jeg gikk på gymnaset med. Talent er ikke et element i prisdannelsen.....

Skrevet

Jepp, det er merkelig å se hvordan markedet priser noen av de jeg gikk på gymnaset med. Talent er ikke et element i prisdannelsen.....

Vel, det handler jo om tilbud og etterspørsel, og ev. hvor gode/dårlige de som etterspør er å vurdere kvaliteten til de som de ansetter.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Vel, det handler jo om tilbud og etterspørsel, og ev. hvor gode/dårlige de som etterspør er å vurdere kvaliteten til de som de ansetter.

Med vennlig hilsen

Det er greit nok.

Men la oss ta tilfellet professor i offentlig sektor som tross alt er høyest lønnet i utdannings- og forskningssektoren. Nesten ingen i privat sektor har gått gjennom en like hard utdannelse og så nådeløs selektering. Nesten ingen stillinger er betinget så mye talent og hardt arbeid. Nesten ingen stillinger er så resultatorienterte.

Hvorfor får de ikke mer enn 5- 600 000 og hvorfor unner ikke folk dem mer i lønn? Hvordan skal offentlig sektor lykkes med å utdanne folk i fremtiden når avgangsstudenten får lønnstilbud som langt overstiger årslønnen til førsteamaniensusen som utdannet han? Hvilke konsekvenser har det?

Skrevet

Det er greit nok.

Men la oss ta tilfellet professor i offentlig sektor som tross alt er høyest lønnet i utdannings- og forskningssektoren. Nesten ingen i privat sektor har gått gjennom en like hard utdannelse og så nådeløs selektering. Nesten ingen stillinger er betinget så mye talent og hardt arbeid. Nesten ingen stillinger er så resultatorienterte.

Hvorfor får de ikke mer enn 5- 600 000 og hvorfor unner ikke folk dem mer i lønn? Hvordan skal offentlig sektor lykkes med å utdanne folk i fremtiden når avgangsstudenten får lønnstilbud som langt overstiger årslønnen til førsteamaniensusen som utdannet han? Hvilke konsekvenser har det?

Jeg er helt enig, og det var jo derfor jeg startet denne tråden.

Og resultatet i Norge, som i andre land, er at man risikerer at mange av "de beste" går til privat sektor, og offentlig sektor da får et dårligere gjennomsnitt og rykte.

Så blir folk misfornøyd med offentlig sektor, og så vil politikere privatisere.

Problemet skyldtes overhodet ikke "inkompetente offentlige ansatte" i utgangspunktet, men at med så stor lønnsforskjell så er det naturlig at de som kan (eller mange av dem) forsvinner.

Løsningen er bedre lønn i offentlig sektor, og kanskje at "benefits" blir likere privat sektor.

Persille1365381127
Skrevet

Ja, men både kommune og stat regnes som offentlig. Det er ikke gitt at det er de samme ordningene da :)

Persille1365381127
Skrevet

''Lærere, sykepleiere og tilsvarende kan jobbe hvor som helst - i praksis.''

Det kan da rørleggere og ingeniører også.

Med vennlig hilsen

Selvfølgelig :)

Men det er likevel litt annerledes, det fordrer jo at det er etterspørsel på stedet.

Skrevet

Tja... jeg er offentlig ansatt, og tjener 174 kroner i timen med topp ansiennitet. Må jobbe alt jeg kan av helger, hverdager og netter for at det skal gå rundt. Det er litt slitsomt når man er aleneforsørger i alle fall, og samtidig vite at man har en jobb der folk er totalt avhengig av en - både i forhold til medisinering og livskvalitet ellers.

Jeg leste en reportasje i ei avis her for litt siden, der en sykepleier i Oslo ikke fikk det til å gå rundt for seg selv og barna. Hun jobbet i full stilling, og satt igjen med langt mindre enn normen etter at alle regninger var betalt. For å klare å forsørge barna sine, måtte hun gå på sosialen.

Hvordan er det stelt da, med rike Norge?! Tre års høyskoleutdanning er ikke nok for å få ei åkei lønn her til lands, så lenge det er innenfor helsevesenet. En bachelor i informatikk derimot, gir over en halv million kroner i startlønn, med null ansiennitet!

Sick!

Persille1365381127
Skrevet

De kan ikke søke overflytting til en annen kommune. De må søke jobb i den andre kommunen på lik linke med pivate folk.

Ja, overflytting er kanskje feil ord å bruke. Poenget mitt var at en del offentlige jobber finnes i alle kommuner og fylker, uansett folketall og geografisk plassering. Slik er det ikke med det private, det er mer geografisk plassert.

Persille1365381127
Skrevet

Det er aldri dårlige tider i kommune-Norge?! Narr meg ikke til å le, vi skal skjære ned og skjære ned hvert eneste år.

vel har vi et visst stillingsvern, men det er ikke særlig artig å få innkjøpsstopp i mai hvert år, barbert driftsbudsjett og ventelister på flere meter.

Nei, men sånn er det jo flere steder i det private også? Forskjellen er at man ikke blir nedbemannet under slike tilstander i det offentlige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...