Gå til innhold

Bør offentlig ansatte tjene vesentlig mer?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Men i det minste får dere avspase eller overtidsbetalt om dere mot formodning jobber en time ekstra? *hisser videre opp*

;)

Avspasering og overtid får man da virkelig i store deler av privat sektor også!

• Svar 76
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Persille1365381127

21

• Sør

14

• tzatziki1365380058

7

• BobbyPeru

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Og så har de betalt matpause. DET er ikke vanlig i det private. Er en del tusen i året det!

Nåh... det er ikke betalt matpause på dagtid der jeg jobber, gitt! Selv om man ikke spiser, blir man trukket for en halvtime.

På kveldstid er det betalt matpause, men da er det ofte slik at man må løpe fra maten midt i måltidet, fordi bemanningen er mer enn halvert i forhold til på dagtid - og oppgavene nesten like mange.

tzatziki1365380058
Skrevet

Så lenge det finnes et alternativt marked for arbeidskraften, får man, med enkelte unntak, naturligvis, det man betaler for.

Vil det offentlige ha de beste ingeniørene, økonomene, juristene osv, så må de matche lønne i det private, sånn noenlunde, i alle fall.

Så er jo spørsmålet om det offentlige trenger "de beste i sitt slag", her er sikkert meningene delte.

Jeg for min del, er sikker på at deler av offentlig sektor ville tjent stort på - og spart kostnader for samfunnet som helhet - å ha mer kompetente folk i nøkkelposisjoner.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jepp, det er merkelig å se hvordan markedet priser noen av de jeg gikk på gymnaset med. Talent er ikke et element i prisdannelsen.....

Slik tenker jeg jammen om offentlig ansatte også. Det eneste som betyr noe er utdanning - i det private arbeidslivet betyr erfaring mest og at man har bevist at man er dyktig. Man må bevise hele tiden.

En lærer som er kjempedyktig står bak en annen dårlig lærer med et halvt år mer utdanning i køen.

Skrevet

Men tjener en professor/forsker så mye bedre (i samme stilling) i det privat enn i det offentlige?

Når det kommer til ingeniører og jurister f.eks, så er gapet ganske stort. Men jeg innbiller meg også at jurister i det private jobber en del mer, hardere og satser mer enn man gjør i det offentlige?

Og da er vi tilbake på det med risiko... En privat jurist jobber stort sett basert på eget navn, anbefalinger, innsats - mens en jurist i det offentlige har jobb uansett.

En jurist som tjener 800 000 i det private har gode grunner til å arbeide hardere enn en jurist som tjener 350 000 hos fylkesmannen. Men jeg er usikker på om hun arbeider så mye hardere - eller la meg si det slik: arbeidsinnsatsen forklarer neppe lønnsgapet.

Persille1365381127
Skrevet

Nei, det er ikke spesielt dårlig, men til sammenligning med andre bachelorutdannelser er det kanskje halve lønna...

Jeg hadde klart meg VELDIG bra med 23000 utbetalt, for å si det sånn!

Jeg har en bachelor, og tjener drøyt 100' mer. Søsteren min har en bachelor og ligger på samme nivå. Ingen av oss i samme sektor. To av de som jobber for meg har bachelor og tjener i nedre sjiktet av det samme. Så nei, det er ikke spesielt dårlig sammenlignet med andre bachelorutdannelser heller. Med master kanskje, men ikke med bachelor.

Persille1365381127
Skrevet

En jurist som tjener 800 000 i det private har gode grunner til å arbeide hardere enn en jurist som tjener 350 000 hos fylkesmannen. Men jeg er usikker på om hun arbeider så mye hardere - eller la meg si det slik: arbeidsinnsatsen forklarer neppe lønnsgapet.

Ja, men man havner jo ikke på 800' første året - man må jobbe seg opp dit. Jeg har juristvenner i begge sektorer, og de startet ikke så langt fra hverandre. Veksten i det offentlige er ikke proporsjonal med det private - men de som jobber i det offentlige har en helt annen arbeidsform.

På sikt vet jeg ikke hvem som vil bli mest fornøyd, eller om det har vært verdt det - men det er ikke bare lønn som skiller de to stillingene.

Persille1365381127
Skrevet

De kan jo ikke søke "overflytting". Det er ikke noe som heter overflytting fra en skole til en annen, fra ett skattekontor til et annet osv. De må jo søke jobbene, på samme måte som man må i privat sektor.

Men at en del offentlige arbeidsplasser finnes "overalt", stemmer jo. Det er generelt, lettere for en lærer å få jobb i utkantstrøk enn det er for en siviløkonom.

''Men at en del offentlige arbeidsplasser finnes "overalt", stemmer jo. Det er generelt, lettere for en lærer å få jobb i utkantstrøk enn det er for en siviløkonom.''

Jeg skrev lenger ned at overflytting var feil ord å bruke, jeg burde brukt flytte mellom. De må selvfølgelig søke, men poenget mitt var som du skrev over - arbeidsplassene er overalt i hele landet, og slik er det ikke med alle andre arbeidsplasser.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg jobbet i IT-bransjen i privat sektor i mange år og jobber nå i IT-bransjen i offentlig sektor, og den forskjellen er ikke-eksisterende hva arbeidsmenge og krav til effektivitet angår.

Småbarnsperioden var også betraktelig enklere da jeg jobbet privat, fordi kultur for faktisk, ikke bare teoretisk, fleksitid og toleranse for hjemmekontornbuk var skyhøy i forhold til der jeg jobber nå.

Hadde jeg ikke spart 30 reisetimer i mnd ved å gå over til offentlig sektor (etter at vi flyttet), hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg hadde fortsatt i privat sektor, nei!!

Men jeg hadde samme vrangforestillingene som deg før jeg flyttet over.

''Men jeg hadde samme vrangforestillingene som deg før jeg flyttet over.

''

Skjønner selvfølgelig jeg ikke er helt fullt informert her, og jeg har heller ikke studert forskning eller statistikk!

Men det er et faktum at jeg (som jeg sa) har flere venner som bevisst har valgt å gå offentlig i småbarnsperioden, som har prøvd begge sider, og som har gitt meg slik informasjon. I tillegg har jeg søster som også jobber offentlig, så helt ut av det blå tar jeg det ikke.

Skrevet

Det blir ikke flere ingeniører, ledere osv. i Norge kun ved at det offentlige tilbyr bedre lønn. Problemet er at det er for få personer med slik utdanning.

Det offentlige vil aldri kunne konkurere med det private på lønn. Da er det en bedre løsning å utdanne flere ingeniører++. Utdanningssystemet i dag fungerer ikke. Det lar folk ta den utdannelsen de har lyst på, i stedet for den utdannelsen Norge AS har bruke for. Det bør ikke være en menneskerett å få studere akkurat det man har mest lyst til.

Gjest smarting
Skrevet

Det blir ikke flere ingeniører, ledere osv. i Norge kun ved at det offentlige tilbyr bedre lønn. Problemet er at det er for få personer med slik utdanning.

Det offentlige vil aldri kunne konkurere med det private på lønn. Da er det en bedre løsning å utdanne flere ingeniører++. Utdanningssystemet i dag fungerer ikke. Det lar folk ta den utdannelsen de har lyst på, i stedet for den utdannelsen Norge AS har bruke for. Det bør ikke være en menneskerett å få studere akkurat det man har mest lyst til.

Du er smart til å være ung:-)

Skrevet

''Det blir ikke flere ingeniører, ledere osv. i Norge kun ved at det offentlige tilbyr bedre lønn. Problemet er at det er for få personer med slik utdanning.''

Vel, hvis de tilbyr bedre lønn vil forhåpentligvis flere utdanne seg til ingeniører.

''Det offentlige vil aldri kunne konkurere med det private på lønn. ''

Hvorfor ikke?

''Da er det en bedre løsning å utdanne flere ingeniører++. Utdanningssystemet i dag fungerer ikke. Det lar folk ta den utdannelsen de har lyst på, i stedet for den utdannelsen Norge AS har bruke for. Det bør ikke være en menneskerett å få studere akkurat det man har mest lyst til.''

Det er ingen som påstår det er en menneskerett, og Lånekassen støtter kun noen kurs.

Det er dog viktig at man har et meget bredt sprektrum av kurs/utdanninger, for diversitet gir styrke i samfunnet.

Gjest ikke betalt matpause
Skrevet

Ja, men både kommune og stat regnes som offentlig. Det er ikke gitt at det er de samme ordningene da :)

Nei, akkurat. Defor kan du ikke si at folk som jobber i det offentlige har de ordningen du ramser opp!

Persille1365381127
Skrevet

Nei, akkurat. Defor kan du ikke si at folk som jobber i det offentlige har de ordningen du ramser opp!

Det sa jeg ikke heller. Jeg skrev aldri at alle hadde alt. Og sånn er det ikke i det private heller, ikke alle tjener godt.

Men det er ordninger som er vanligere i det offentlige enn i det private. Og generelt er f.eks pensjonsordningene bedre.

Skrevet

Gode tanker her. Selv faller jeg inn i kategorien "samfunnsviter" - og oss er det nok alt for mange av. Nå er det ikke sikkert at vi har behov for gruelig flere ingeniører for de polariserer seg rundt konjunkturer ( selv om det også her er et behov), men vi har definitivt behov for flere alternative "realfagsvitere". Fysikerne og kjemikerne bidrar f.eks med alt for lite - kort og godt fordi det er nesten ingen av dem.

Skrevet

''Det blir ikke flere ingeniører, ledere osv. i Norge kun ved at det offentlige tilbyr bedre lønn. Problemet er at det er for få personer med slik utdanning.''

Vel, hvis de tilbyr bedre lønn vil forhåpentligvis flere utdanne seg til ingeniører.

''Det offentlige vil aldri kunne konkurere med det private på lønn. ''

Hvorfor ikke?

''Da er det en bedre løsning å utdanne flere ingeniører++. Utdanningssystemet i dag fungerer ikke. Det lar folk ta den utdannelsen de har lyst på, i stedet for den utdannelsen Norge AS har bruke for. Det bør ikke være en menneskerett å få studere akkurat det man har mest lyst til.''

Det er ingen som påstår det er en menneskerett, og Lånekassen støtter kun noen kurs.

Det er dog viktig at man har et meget bredt sprektrum av kurs/utdanninger, for diversitet gir styrke i samfunnet.

Lønnen til ingeniører er allerede høy nok. Det er nok ingen som velger vekk ingeniørutdanningen fordi det offentlige betaler så lite. De fleste har forhåpninger om jobb i det private.

Det offentlig forbruket i Norge er allerede svært høyt. Å bruke mange milliarder ekstra på å ta ingeniører og andre fra det private tjener ingen på. Dersom det offentlig skulle lykkes ville lønningene økt også i det private, helt til alle de private jobbene forsvant til andre land. Det er heller ingen tjent med.

Selvfølgelig er det bra å ha personer med ulik utdanning. Men altfor mange har en utdannelse som Norge ikke trenger og som ikke er relevant for noen jobber. Det er f.eks. begrenset hvor mange statsvitere og historikere vi trenger i dette landet.

Skrevet

Lønnen til ingeniører er allerede høy nok. Det er nok ingen som velger vekk ingeniørutdanningen fordi det offentlige betaler så lite. De fleste har forhåpninger om jobb i det private.

Det offentlig forbruket i Norge er allerede svært høyt. Å bruke mange milliarder ekstra på å ta ingeniører og andre fra det private tjener ingen på. Dersom det offentlig skulle lykkes ville lønningene økt også i det private, helt til alle de private jobbene forsvant til andre land. Det er heller ingen tjent med.

Selvfølgelig er det bra å ha personer med ulik utdanning. Men altfor mange har en utdannelse som Norge ikke trenger og som ikke er relevant for noen jobber. Det er f.eks. begrenset hvor mange statsvitere og historikere vi trenger i dette landet.

''Det offentlig forbruket i Norge er allerede svært høyt. Å bruke mange milliarder ekstra på å ta ingeniører og andre fra det private tjener ingen på. Dersom det offentlig skulle lykkes ville lønningene økt også i det private, helt til alle de private jobbene forsvant til andre land. Det er heller ingen tjent med.''

Dette henger ikke på greip.

For det første trenger det offentlige førsteklasses ingeniører, hvis ikke vil folk bli misfornøyde med offentlige instanser og demokratiet. Det er farlig.

For det andre, det er ingen fundamental grunn til at ikke offentlige og private lønninger er omtrent på samme nivå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...