Gå til innhold

Leksehjelp når de ikke har lekser...


Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Gjest MayLynn

Lurer litt på hvorfor ikke ungene kan få gå hjem når de ikke har lekser? Noen som vet?

Forstår jo at noen skal på SFO - men de som ikke skal? Kanskje de bare ikke har kommet på å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På skrivet vi fikk fra skolen i dag, står det at de som er påmeldt til leksehjelp, skal være der hele tiden (på 4. trinn er det én time etter skolen mandag-torsdag). Når de er ferdige med leksene, kan de lese. Jeg synes det høres greit ut, men vi får jo se hvordan det går etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ansvar for tilsyn med ungene den tiden de er påmeldt leksehjelp. Da må de ha alle på ett sted, ellers blir det krøll.

Jeg antar det ville blitt mer uro om de fikk gå etter hvert også. Jeg har en stk 8-åring som ville sett det som sitt mål å vinne det kappløpet ihvertfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

På skrivet vi fikk fra skolen i dag, står det at de som er påmeldt til leksehjelp, skal være der hele tiden (på 4. trinn er det én time etter skolen mandag-torsdag). Når de er ferdige med leksene, kan de lese. Jeg synes det høres greit ut, men vi får jo se hvordan det går etterhvert.

Ok - men når de ikke har lekser hele denne uken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok - men når de ikke har lekser hele denne uken?

De har vel alltid leselekse? Jenta mi i 4. skal trolig ha leksehjelp mandag, onsdag og torsdag. Hun får ukeplan og kan ofrhåpentligvis gjøre noen av tirsdagleksene på mandag, evt gjøre noen av torsdagleksene på onsdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

De har vel alltid leselekse? Jenta mi i 4. skal trolig ha leksehjelp mandag, onsdag og torsdag. Hun får ukeplan og kan ofrhåpentligvis gjøre noen av tirsdagleksene på mandag, evt gjøre noen av torsdagleksene på onsdagen.

Jo sikkert - men ikke denne uken :) de har ingen lekser i det hele tatt denne uken. Så de sitter bare og snakker, tegner og kjeder seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

''Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. ''

Jeg tror en veldig viktig grunn til at foreldre ønsker tilbud om leksehjelp, er å slippe styret med leksene i tillegg til middag, fritidsaktiviteter (for både barn og foreldre) og alt annet som skal koordineres og gjennomføres i timene mellom hjemkomst fra SFO og sengetid. Det er ikke nødvendigvis fordi de tviler på egne evner rent faglig.

Jeg er enig i mye av det du skriver og er ikke ute etter å kverulere. Men jeg tror altså at "en eller annen grunn" har mye med stressnivået på ettermiddagene å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

Nei jeg er til vanlig ikke hjemme. De kommer hjem enten til pappa som skal på kveldsjobb - da kommer jeg tidlig hjem. Eller til tomt hus - da kommer pappa snart hjem. Men de kan være alene alt fra 0-1,5 time tipper jeg. En sjelden gang 2.

Greit nok at de sikkert er litt trette etter skolen men jeg er faktisk veldig glad for leksehjelpen jeg. Greit å få gjort mest mulig - de har jo vennebesøk, fritidsaktiviteter og det skal lages mat også. Og de er ikke mindre trette senere på ettermiddagen om det nå er midt under middagen, før aktiviteter, etter aktiviteter eller før kveldsmaten.

Jeg skal selvfølgelig passe på at leksene blir gjort skikkelig. Men jeg tenker at nå får jeg kanskje tid til litt andre ting - vi fikk aldri hjelp med leksene da jeg var liten - men faren min lærte meg masse som ikke var lekser, pytagoras feks lenge før vi lærte det på skolen. Slike ting får vi aldri tid til nå.

Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.

Du som er lærer er sikkert mye flinkere enn meg til å lære fra deg. Jeg er sikkert på nivå med assistenten i å lære fra meg selv om jeg ikker er blandt de dummeste her i verden så er jeg ingen pedagog. Dessuten skal det være en lærer der også så vi er sikkert heldige.

Men det med at de ikke kan vente til neste uke med leksehjelp NÅR DET IKKE ER LEKSER DENNE UKEN er jo utrolig teit da.... Går det ikke an å bruke sunn fornuft liksom?

Det med at foreldrene skal ha ansvaret syns jeg egentlig er noe tull - eller det er ihvertfall meningsløst. Jeg vil at ungene mine skal bli flinkest mulig faglig. Når barnet mitt kommer hjem med 15 av 16 rette på mattearket så antar jeg at hun ligger greit an faglig. Men det jeg ikke vet er om dette mattearket er likt de de andre elevene i klassen får? Hva om halvparten har et vanskeligere matteark? Hvis jeg hadde visst det så hadde jeg jo gjort en større innsats for å lære henne matte?

Jeg ser jo ingen poeng i å lære henne absolutt alt på forhånd heller, selv kjedet jeg meg nesten ihjel på skolen da jeg var så langt foran alle de andre i alle fag. Uten noe hjelp hjemme. Men det betyr jo ikke at ungene mine er slik. Jeg kan jo ikke vite hvor engasjert læreren er i at akkurat mitt barn skal bli dyktigst mulig?

Foreldrekonferanse - nei det er ikke mye info vi får der. Jo vi får jo vite hva som går bra osv men ikke hvordan de aller beste er i forhold osv. Så vi har altfor liten info til å skulle være ansvarlige for læringen.

Det beste hadde nok vært å hatt hjemmeskole - men vi har ikke råd til at jeg går hjemme... dessuten er jeg som sagt ingen pedagog. Syns egentlig at ungene burde lære de de skal på skolen når de først bruker så masse tid der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

Vi har takket ja til leksehjelp for vår 4. klassing. De kan få 1 time 4 dager i uka, rett etter skolen. Vi har takket ja til 3 dager. Tirsdagen skal hun gå rett hjem. Da skal hun på korpset seinere på ettermiddagen, og det blir godt for henne å ikke være så himla lenge på skolen.

Vi voksne kommer ikke hjem før klokka er halv fem. Vi er flinke til å veilede og hjelpe henne med lekser, men når vi kommer hjem, er det middag, litt avslapning/evt en fritidsaktivitet, og hjelp med leksene blir ofte ikke før etter klokka 19. Vi tenker at det må være flott for henne å få gjort leksene noe tidligere på ettermiddagen, med mulighet for litt hjelp fra en voksen på skolen.

Men vi er spente, og jeg kan gjerne avgi rapport om en måned eller to, hvordan det fungerer hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

En annen ting - det er vel et poeng å lære gutten din at han bør prøve å klare seg litt selv? Uten hjelp? Målet må vel være å lære ungene mest mulig opp til å ta ansvar selv for egen læring? Hvis de følger med i timen på skolen skal de vel ha nok kunnskap til å gjøre leksene?

Dvs - det virker jo av og til som om de skal gjøre lekser som de overhodet ikke har vært borti på skolen - er det fordi de syns det er greit foreldrene tar seg av "det grøvste" av opplæringen? Tenker her spesielt på matte. Jo - vi hadde et veldig bra foreldremøte i vår der en lærer gikk igjennom mange måter vi foreldre kunne tenke matte og opplæring - men det har stort sett gått i glemmeboken nå. Burde tatt notater.....

Dere må forstå at vi foreldre ikke har LÆRT å lære fra oss slik som lærere har.

For øvrig enig i at leksehjelpen selvfølgelig burde gjelde også for større barn. Nå har jeg bare ett barn på leksehjelp da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg er til vanlig ikke hjemme. De kommer hjem enten til pappa som skal på kveldsjobb - da kommer jeg tidlig hjem. Eller til tomt hus - da kommer pappa snart hjem. Men de kan være alene alt fra 0-1,5 time tipper jeg. En sjelden gang 2.

Greit nok at de sikkert er litt trette etter skolen men jeg er faktisk veldig glad for leksehjelpen jeg. Greit å få gjort mest mulig - de har jo vennebesøk, fritidsaktiviteter og det skal lages mat også. Og de er ikke mindre trette senere på ettermiddagen om det nå er midt under middagen, før aktiviteter, etter aktiviteter eller før kveldsmaten.

Jeg skal selvfølgelig passe på at leksene blir gjort skikkelig. Men jeg tenker at nå får jeg kanskje tid til litt andre ting - vi fikk aldri hjelp med leksene da jeg var liten - men faren min lærte meg masse som ikke var lekser, pytagoras feks lenge før vi lærte det på skolen. Slike ting får vi aldri tid til nå.

Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.

Du som er lærer er sikkert mye flinkere enn meg til å lære fra deg. Jeg er sikkert på nivå med assistenten i å lære fra meg selv om jeg ikker er blandt de dummeste her i verden så er jeg ingen pedagog. Dessuten skal det være en lærer der også så vi er sikkert heldige.

Men det med at de ikke kan vente til neste uke med leksehjelp NÅR DET IKKE ER LEKSER DENNE UKEN er jo utrolig teit da.... Går det ikke an å bruke sunn fornuft liksom?

Det med at foreldrene skal ha ansvaret syns jeg egentlig er noe tull - eller det er ihvertfall meningsløst. Jeg vil at ungene mine skal bli flinkest mulig faglig. Når barnet mitt kommer hjem med 15 av 16 rette på mattearket så antar jeg at hun ligger greit an faglig. Men det jeg ikke vet er om dette mattearket er likt de de andre elevene i klassen får? Hva om halvparten har et vanskeligere matteark? Hvis jeg hadde visst det så hadde jeg jo gjort en større innsats for å lære henne matte?

Jeg ser jo ingen poeng i å lære henne absolutt alt på forhånd heller, selv kjedet jeg meg nesten ihjel på skolen da jeg var så langt foran alle de andre i alle fag. Uten noe hjelp hjemme. Men det betyr jo ikke at ungene mine er slik. Jeg kan jo ikke vite hvor engasjert læreren er i at akkurat mitt barn skal bli dyktigst mulig?

Foreldrekonferanse - nei det er ikke mye info vi får der. Jo vi får jo vite hva som går bra osv men ikke hvordan de aller beste er i forhold osv. Så vi har altfor liten info til å skulle være ansvarlige for læringen.

Det beste hadde nok vært å hatt hjemmeskole - men vi har ikke råd til at jeg går hjemme... dessuten er jeg som sagt ingen pedagog. Syns egentlig at ungene burde lære de de skal på skolen når de først bruker så masse tid der.

En ting - hos oss fikk vi beskjed at elevene måtte ha med melding dersom de innimellom ikke skulle ha leksehjelp. Dersom de ikke har lekser denne uka, kan du vel skrive melding om at barnet ditt denne uka kan gå rett hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

En ting - hos oss fikk vi beskjed at elevene måtte ha med melding dersom de innimellom ikke skulle ha leksehjelp. Dersom de ikke har lekser denne uka, kan du vel skrive melding om at barnet ditt denne uka kan gå rett hjem?

God ide :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei jeg er til vanlig ikke hjemme. De kommer hjem enten til pappa som skal på kveldsjobb - da kommer jeg tidlig hjem. Eller til tomt hus - da kommer pappa snart hjem. Men de kan være alene alt fra 0-1,5 time tipper jeg. En sjelden gang 2.

Greit nok at de sikkert er litt trette etter skolen men jeg er faktisk veldig glad for leksehjelpen jeg. Greit å få gjort mest mulig - de har jo vennebesøk, fritidsaktiviteter og det skal lages mat også. Og de er ikke mindre trette senere på ettermiddagen om det nå er midt under middagen, før aktiviteter, etter aktiviteter eller før kveldsmaten.

Jeg skal selvfølgelig passe på at leksene blir gjort skikkelig. Men jeg tenker at nå får jeg kanskje tid til litt andre ting - vi fikk aldri hjelp med leksene da jeg var liten - men faren min lærte meg masse som ikke var lekser, pytagoras feks lenge før vi lærte det på skolen. Slike ting får vi aldri tid til nå.

Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.

Du som er lærer er sikkert mye flinkere enn meg til å lære fra deg. Jeg er sikkert på nivå med assistenten i å lære fra meg selv om jeg ikker er blandt de dummeste her i verden så er jeg ingen pedagog. Dessuten skal det være en lærer der også så vi er sikkert heldige.

Men det med at de ikke kan vente til neste uke med leksehjelp NÅR DET IKKE ER LEKSER DENNE UKEN er jo utrolig teit da.... Går det ikke an å bruke sunn fornuft liksom?

Det med at foreldrene skal ha ansvaret syns jeg egentlig er noe tull - eller det er ihvertfall meningsløst. Jeg vil at ungene mine skal bli flinkest mulig faglig. Når barnet mitt kommer hjem med 15 av 16 rette på mattearket så antar jeg at hun ligger greit an faglig. Men det jeg ikke vet er om dette mattearket er likt de de andre elevene i klassen får? Hva om halvparten har et vanskeligere matteark? Hvis jeg hadde visst det så hadde jeg jo gjort en større innsats for å lære henne matte?

Jeg ser jo ingen poeng i å lære henne absolutt alt på forhånd heller, selv kjedet jeg meg nesten ihjel på skolen da jeg var så langt foran alle de andre i alle fag. Uten noe hjelp hjemme. Men det betyr jo ikke at ungene mine er slik. Jeg kan jo ikke vite hvor engasjert læreren er i at akkurat mitt barn skal bli dyktigst mulig?

Foreldrekonferanse - nei det er ikke mye info vi får der. Jo vi får jo vite hva som går bra osv men ikke hvordan de aller beste er i forhold osv. Så vi har altfor liten info til å skulle være ansvarlige for læringen.

Det beste hadde nok vært å hatt hjemmeskole - men vi har ikke råd til at jeg går hjemme... dessuten er jeg som sagt ingen pedagog. Syns egentlig at ungene burde lære de de skal på skolen når de først bruker så masse tid der.

Jeg mener slett ikke at du trenger å gi barnet ditt oppfølging som en pedagog. Jeg mener at du som mor/far uansett klarer det mye bedre med ditt eget barn , enn en assistent klarer med ti. Og den oppfølgingen jeg snakker om når det gjelder små barn, den klarer du akkurat like fint som jeg. Jeg snakker om å lære ¨å skrive bokstavene riktig, skrive tallene fint inn i rutene, ha orden i bøkene sine, lage fullstendinge setninger, høre i lesing etc. Dette er helt grunnleggende ferdigheter som er viktige. Det krevest ingen pedagog for å ha en slik oppfølging. Men man må være interessert og rydde tid til det. Selvfølgelig har ungene mine også fritidsaktiviteter og vennebesøk. Men ingenting av dette går foran leksene, så vi planlegger utifra dette. Står det venner på døra når vi skal gjøre lekser blir de ganske enkelt sendt hjem:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting - hos oss fikk vi beskjed at elevene måtte ha med melding dersom de innimellom ikke skulle ha leksehjelp. Dersom de ikke har lekser denne uka, kan du vel skrive melding om at barnet ditt denne uka kan gå rett hjem?

Det hadde sikkert vært en mulighet. Men han var påmeldt bare mandager og tirsdager, og dette jeg refererte til her skjedde på tirsdag, første skoledagen. Synes det var en merkelig ide å bare hoste opp noen ark for å holde dem der (som de andre slapp å gjøre, altså de uten leksehjelp)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. ''

Jeg tror en veldig viktig grunn til at foreldre ønsker tilbud om leksehjelp, er å slippe styret med leksene i tillegg til middag, fritidsaktiviteter (for både barn og foreldre) og alt annet som skal koordineres og gjennomføres i timene mellom hjemkomst fra SFO og sengetid. Det er ikke nødvendigvis fordi de tviler på egne evner rent faglig.

Jeg er enig i mye av det du skriver og er ikke ute etter å kverulere. Men jeg tror altså at "en eller annen grunn" har mye med stressnivået på ettermiddagene å gjøre.

Jeg tror du har rett når det gjelder stressnivået. Og selvsagt vet jeg at det kan være travelt. Men jeg tror likevel at en stor del foreldre er for dårlige på oppfølging når det gjelder ungenes faglige utvikling. Prioritering er viktig, for det finnes bestandig en unnskyldning for å gjøre noe annet. Og om ungene ikke rekker leksene pga for mye som foregår på ettermiddagstid, ja da må man ganske enkelt kutte ned på fritidsaktiviteter. Det virker som det nesten har status hos en del foreldre at ungene er med på mest mulig, mens oppfølgingen når det gjelder skole er så som så.

Jeg synest tankegangen er helt merkelig. Det er de færreste som skal livnære seg av dans og fotball mens de aller fleste skal over i høyere utdanning. Det er vel kanskje en grunn til at hele 1 av 3 droper ut av videregående..?

Og nå mener ikke jeg at barna ikke skal få være med på fritidsaktiviteter, eller at mor ikke skal kunne trene eller at barna ikke skal kunne ha besøk. Jeg er bare ganske påståelig når det gjelder lekser, nemlig at de bør ha førsteprioritet og ikke siste :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

Åh, jeg er så enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

Jeg er så hjertens enig med deg!!! Jeg er mor til en 6.klassing, en 3.klassing og en 1.klassing... Og hadde det ikke vært for at 3.klassingen (jente) på død og liv skulle og måtte på leksehjelp, og har sfo disse dagene, hadde alle tre gjort leksene hjemme. Den av disse tre som trenger hjelp, dvs. jeg trenger avlastning i forh, til å få ham igang, er 6.klassingen....... Han har ingen faglige svakheter, men er så treig til å komme igang!!! Ho som nå har leksehjelp, har heller ingen problemer, men der skulle nesten hele klassa ha leksehjelp. 1.klassingen klarer jeg faktisk å hjelpe sjøl...

Som lærer ser jeg også at det å ha leksehjelp i noen tilfeller fører til dårligere leksegjøring, enn om ungene gjør det hjemme... Det blir mer slurvete, og de dagene elevene har mange lekser, velger de ofte å gjøre de letteste leksene på leksehjelpa, og klarer ikke på de vanskelige når de kommer hjem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Jeg mener slett ikke at du trenger å gi barnet ditt oppfølging som en pedagog. Jeg mener at du som mor/far uansett klarer det mye bedre med ditt eget barn , enn en assistent klarer med ti. Og den oppfølgingen jeg snakker om når det gjelder små barn, den klarer du akkurat like fint som jeg. Jeg snakker om å lære ¨å skrive bokstavene riktig, skrive tallene fint inn i rutene, ha orden i bøkene sine, lage fullstendinge setninger, høre i lesing etc. Dette er helt grunnleggende ferdigheter som er viktige. Det krevest ingen pedagog for å ha en slik oppfølging. Men man må være interessert og rydde tid til det. Selvfølgelig har ungene mine også fritidsaktiviteter og vennebesøk. Men ingenting av dette går foran leksene, så vi planlegger utifra dette. Står det venner på døra når vi skal gjøre lekser blir de ganske enkelt sendt hjem:-)

Det med å lære å skrive bokstavene riktig, føre fint inn osv bør de jo vitterlig lære på skolen?

Da vi var små viste læreren vår på tavlen hvordan vi skulle gjøre det. Hvordan vi skulle skrive bokstavene og hvordan vi skulle sette alt opp.

Så gikk han rundt i klassen og kikket på hvordan vi gjorde det. Gjorde vi feil så korrigerte han oss.

Er det ikke slik lenger?

Uansett er vel ikke dette ting du trenger å terpe på hver dag med gutten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

En ting - hos oss fikk vi beskjed at elevene måtte ha med melding dersom de innimellom ikke skulle ha leksehjelp. Dersom de ikke har lekser denne uka, kan du vel skrive melding om at barnet ditt denne uka kan gå rett hjem?

Sendte melding men fikk til svar at de helst så at alle elevene var der. Men har INGEN peiling på grunnen.

Må jo bare tenke mitt for jeg forstår ikke logikken i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...