Gå til innhold

Leksehjelp når de ikke har lekser...


Gjest MayLynn

Anbefalte innlegg

Det med å lære å skrive bokstavene riktig, føre fint inn osv bør de jo vitterlig lære på skolen?

Da vi var små viste læreren vår på tavlen hvordan vi skulle gjøre det. Hvordan vi skulle skrive bokstavene og hvordan vi skulle sette alt opp.

Så gikk han rundt i klassen og kikket på hvordan vi gjorde det. Gjorde vi feil så korrigerte han oss.

Er det ikke slik lenger?

Uansett er vel ikke dette ting du trenger å terpe på hver dag med gutten din?

Sånn undervisning hadde jeg også, slik du beskriver.

Men, det er nok ikke alle som tilegner seg kunnskap på samme måte. Vår eldste gjør det, men ikke vår mellomste. Her trengs det tettere oppfølging. Men hun vil gjerne være med på leksehjelp i skolen, så vi prøver ut ordningen og ser om det fungerer. Men er dog litt skeptisk, og kommer til å følge opp tett hjemme likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei jeg er til vanlig ikke hjemme. De kommer hjem enten til pappa som skal på kveldsjobb - da kommer jeg tidlig hjem. Eller til tomt hus - da kommer pappa snart hjem. Men de kan være alene alt fra 0-1,5 time tipper jeg. En sjelden gang 2.

Greit nok at de sikkert er litt trette etter skolen men jeg er faktisk veldig glad for leksehjelpen jeg. Greit å få gjort mest mulig - de har jo vennebesøk, fritidsaktiviteter og det skal lages mat også. Og de er ikke mindre trette senere på ettermiddagen om det nå er midt under middagen, før aktiviteter, etter aktiviteter eller før kveldsmaten.

Jeg skal selvfølgelig passe på at leksene blir gjort skikkelig. Men jeg tenker at nå får jeg kanskje tid til litt andre ting - vi fikk aldri hjelp med leksene da jeg var liten - men faren min lærte meg masse som ikke var lekser, pytagoras feks lenge før vi lærte det på skolen. Slike ting får vi aldri tid til nå.

Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.

Du som er lærer er sikkert mye flinkere enn meg til å lære fra deg. Jeg er sikkert på nivå med assistenten i å lære fra meg selv om jeg ikker er blandt de dummeste her i verden så er jeg ingen pedagog. Dessuten skal det være en lærer der også så vi er sikkert heldige.

Men det med at de ikke kan vente til neste uke med leksehjelp NÅR DET IKKE ER LEKSER DENNE UKEN er jo utrolig teit da.... Går det ikke an å bruke sunn fornuft liksom?

Det med at foreldrene skal ha ansvaret syns jeg egentlig er noe tull - eller det er ihvertfall meningsløst. Jeg vil at ungene mine skal bli flinkest mulig faglig. Når barnet mitt kommer hjem med 15 av 16 rette på mattearket så antar jeg at hun ligger greit an faglig. Men det jeg ikke vet er om dette mattearket er likt de de andre elevene i klassen får? Hva om halvparten har et vanskeligere matteark? Hvis jeg hadde visst det så hadde jeg jo gjort en større innsats for å lære henne matte?

Jeg ser jo ingen poeng i å lære henne absolutt alt på forhånd heller, selv kjedet jeg meg nesten ihjel på skolen da jeg var så langt foran alle de andre i alle fag. Uten noe hjelp hjemme. Men det betyr jo ikke at ungene mine er slik. Jeg kan jo ikke vite hvor engasjert læreren er i at akkurat mitt barn skal bli dyktigst mulig?

Foreldrekonferanse - nei det er ikke mye info vi får der. Jo vi får jo vite hva som går bra osv men ikke hvordan de aller beste er i forhold osv. Så vi har altfor liten info til å skulle være ansvarlige for læringen.

Det beste hadde nok vært å hatt hjemmeskole - men vi har ikke råd til at jeg går hjemme... dessuten er jeg som sagt ingen pedagog. Syns egentlig at ungene burde lære de de skal på skolen når de først bruker så masse tid der.

''Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.''

Det er ikke viktig at vi foreldre kan det _faglige_ for å hjelpe ungene våre. :-)

For noen dager siden hørte jeg om en innvandrerjente som ble intervjuet. Hun var knallflink på skolen, gikk ut av vgs med en hel haug med toppkarakterer, og skulle gå videre på medisin. Hun ble spurt om hvorfor hun gjorde det så bra på skolen, og da svarte hun at det var fordi moren hennes _alltid_ hadde vært der når hun gjorde lekser. Stilte spørsmål om faget, fulgte med osv. Jenta hadde blitt veldig overrasket da hun på ungdomsskolen oppdaget at moren var analfabet...

Så, det er ikke slik at vi foreldre må være verken pedagoger eller læremestre for å hjelpe våre barn med leksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

''Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.''

Det er ikke viktig at vi foreldre kan det _faglige_ for å hjelpe ungene våre. :-)

For noen dager siden hørte jeg om en innvandrerjente som ble intervjuet. Hun var knallflink på skolen, gikk ut av vgs med en hel haug med toppkarakterer, og skulle gå videre på medisin. Hun ble spurt om hvorfor hun gjorde det så bra på skolen, og da svarte hun at det var fordi moren hennes _alltid_ hadde vært der når hun gjorde lekser. Stilte spørsmål om faget, fulgte med osv. Jenta hadde blitt veldig overrasket da hun på ungdomsskolen oppdaget at moren var analfabet...

Så, det er ikke slik at vi foreldre må være verken pedagoger eller læremestre for å hjelpe våre barn med leksene.

Det er ikke akkurat det faglige jeg har problemer med (var et såkalt "geni" på skolen)

Men har problemer med å forstå hva de egentlig mener at elevene skal gjøre av og til (ofte). Sikkert dårlig forklart på lekseplanen - eller så er det et slags "språk" jeg ikke forstår - en slags "lærersjargong" kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke akkurat det faglige jeg har problemer med (var et såkalt "geni" på skolen)

Men har problemer med å forstå hva de egentlig mener at elevene skal gjøre av og til (ofte). Sikkert dårlig forklart på lekseplanen - eller så er det et slags "språk" jeg ikke forstår - en slags "lærersjargong" kanskje?

Når du har problemer med å forstå, så er det sikkert enda flere som sliter enda mer. Dette bør dere få opp som tema på et foreldremøte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Når du har problemer med å forstå, så er det sikkert enda flere som sliter enda mer. Dette bør dere få opp som tema på et foreldremøte.

Ja det er kanskje en ide :) hender jeg tar en telefon til andre foreldre eller lærer.

Og av og til har vi bare gjort helt feil....

Ikke alltid det er lekseplanen heller forresten, mye rare oppgaver i mattebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er kanskje en ide :) hender jeg tar en telefon til andre foreldre eller lærer.

Og av og til har vi bare gjort helt feil....

Ikke alltid det er lekseplanen heller forresten, mye rare oppgaver i mattebøkene.

I skoleverdenen henger ting ofte sammen, og jeg ser også en klar tendens mot at elevene MÅ ha fulgt med i timen for å forstå hva de skal gjøre i lekse. Det står ikke på en folkelig måte noe sted hvordan/hva osv., men det blir forklart av læreren i timen.

Send dette som innspill til trinnkontaktene, det er jo snart foreldremøter og da er det perfekt å få dette belyst.

Og som svar på spørsmålet ditt også: Det er meningsløst med leksehjelp når de ikke har lekser. Mine er påmeldt på leksehjelp 1 dag i uka, men denne uka var det ingen lekser å få hjelp til, så jeg skrev i meldingsboka at de skulle gå rett hjem.

Dere burde kanskje ta dette med leksehjelp opp også på samme foreldremøtet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Nei jeg er til vanlig ikke hjemme. De kommer hjem enten til pappa som skal på kveldsjobb - da kommer jeg tidlig hjem. Eller til tomt hus - da kommer pappa snart hjem. Men de kan være alene alt fra 0-1,5 time tipper jeg. En sjelden gang 2.

Greit nok at de sikkert er litt trette etter skolen men jeg er faktisk veldig glad for leksehjelpen jeg. Greit å få gjort mest mulig - de har jo vennebesøk, fritidsaktiviteter og det skal lages mat også. Og de er ikke mindre trette senere på ettermiddagen om det nå er midt under middagen, før aktiviteter, etter aktiviteter eller før kveldsmaten.

Jeg skal selvfølgelig passe på at leksene blir gjort skikkelig. Men jeg tenker at nå får jeg kanskje tid til litt andre ting - vi fikk aldri hjelp med leksene da jeg var liten - men faren min lærte meg masse som ikke var lekser, pytagoras feks lenge før vi lærte det på skolen. Slike ting får vi aldri tid til nå.

Jeg har faktisk ofte problemer med å forstå leksene - det antar jeg at ikke blir et problem på leksehjelpen.

Du som er lærer er sikkert mye flinkere enn meg til å lære fra deg. Jeg er sikkert på nivå med assistenten i å lære fra meg selv om jeg ikker er blandt de dummeste her i verden så er jeg ingen pedagog. Dessuten skal det være en lærer der også så vi er sikkert heldige.

Men det med at de ikke kan vente til neste uke med leksehjelp NÅR DET IKKE ER LEKSER DENNE UKEN er jo utrolig teit da.... Går det ikke an å bruke sunn fornuft liksom?

Det med at foreldrene skal ha ansvaret syns jeg egentlig er noe tull - eller det er ihvertfall meningsløst. Jeg vil at ungene mine skal bli flinkest mulig faglig. Når barnet mitt kommer hjem med 15 av 16 rette på mattearket så antar jeg at hun ligger greit an faglig. Men det jeg ikke vet er om dette mattearket er likt de de andre elevene i klassen får? Hva om halvparten har et vanskeligere matteark? Hvis jeg hadde visst det så hadde jeg jo gjort en større innsats for å lære henne matte?

Jeg ser jo ingen poeng i å lære henne absolutt alt på forhånd heller, selv kjedet jeg meg nesten ihjel på skolen da jeg var så langt foran alle de andre i alle fag. Uten noe hjelp hjemme. Men det betyr jo ikke at ungene mine er slik. Jeg kan jo ikke vite hvor engasjert læreren er i at akkurat mitt barn skal bli dyktigst mulig?

Foreldrekonferanse - nei det er ikke mye info vi får der. Jo vi får jo vite hva som går bra osv men ikke hvordan de aller beste er i forhold osv. Så vi har altfor liten info til å skulle være ansvarlige for læringen.

Det beste hadde nok vært å hatt hjemmeskole - men vi har ikke råd til at jeg går hjemme... dessuten er jeg som sagt ingen pedagog. Syns egentlig at ungene burde lære de de skal på skolen når de først bruker så masse tid der.

Flott innlegg. Du beskriver situasjonen veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

I skoleverdenen henger ting ofte sammen, og jeg ser også en klar tendens mot at elevene MÅ ha fulgt med i timen for å forstå hva de skal gjøre i lekse. Det står ikke på en folkelig måte noe sted hvordan/hva osv., men det blir forklart av læreren i timen.

Send dette som innspill til trinnkontaktene, det er jo snart foreldremøter og da er det perfekt å få dette belyst.

Og som svar på spørsmålet ditt også: Det er meningsløst med leksehjelp når de ikke har lekser. Mine er påmeldt på leksehjelp 1 dag i uka, men denne uka var det ingen lekser å få hjelp til, så jeg skrev i meldingsboka at de skulle gå rett hjem.

Dere burde kanskje ta dette med leksehjelp opp også på samme foreldremøtet.

Tror ikke det er noen god ide å ta opp det med leksehjelp. Nå var det jo bare denne uken - regner med at det blir bedre neste uke.

Det er overtydelig at skolen mener at leksehjelp er noe stort tull! Derfor tror jeg de saboterer litt denne uken. Hvis de kunne ha gått hjem - hva søren trenger du leksehjelp for?

"Foreldrene skal jammen meg ikke slippe så lett unna (leksearbeidet) - tjener mye mer enn oss gjør de også med de fine karrierene sine..."

Jeg vet ikke - virker bare som om lærere av og til er helt anti? De blir kanskje indoktrinert på lærerskolen og på skolen. Har selv venninner som har blitt slik.

Uups - må vel kanskje skifte nick nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldte 5.klassingen vår på leksehjelp idag, starter først til uken. På skrivet står det at blir de ferdig med oppgavene er det skolen som har ansvaret for barnet til skolebussen går.

Læreren "deler" ut oppgaver som tegning, spill, data o.l. slik at barnet blir aktivisert.

Her er det leksehjelp mandag og tirsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Meldte 5.klassingen vår på leksehjelp idag, starter først til uken. På skrivet står det at blir de ferdig med oppgavene er det skolen som har ansvaret for barnet til skolebussen går.

Læreren "deler" ut oppgaver som tegning, spill, data o.l. slik at barnet blir aktivisert.

Her er det leksehjelp mandag og tirsdag.

Det er jo logisk det hvis dere har skolebuss. Her er det ingen buss og jenta vår gikk ikke på SFO i fjor heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å lære å skrive bokstavene riktig, føre fint inn osv bør de jo vitterlig lære på skolen?

Da vi var små viste læreren vår på tavlen hvordan vi skulle gjøre det. Hvordan vi skulle skrive bokstavene og hvordan vi skulle sette alt opp.

Så gikk han rundt i klassen og kikket på hvordan vi gjorde det. Gjorde vi feil så korrigerte han oss.

Er det ikke slik lenger?

Uansett er vel ikke dette ting du trenger å terpe på hver dag med gutten din?

Det er klart at de lærer å skrive bokstavene riktig på skolen. Det er ikke dermed sagt at de tar med seg det de har lært. Og nei, vi terper ikke på noe som helst. Men jeg er alltid til stede og kan gi små innspill hele tiden på skrift og orden. Og dette hjelper!!

Som noen andre i tråden her sa, den historia om innvandrerjenta som hadde gjort det så bra, den sier faktisk veldig mye. Det er _tilstedeværelsen_ av en voksenperson som er ærlig interessert i arbeidet du gjør og fremgangen du har, som gjør den store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Det er klart at de lærer å skrive bokstavene riktig på skolen. Det er ikke dermed sagt at de tar med seg det de har lært. Og nei, vi terper ikke på noe som helst. Men jeg er alltid til stede og kan gi små innspill hele tiden på skrift og orden. Og dette hjelper!!

Som noen andre i tråden her sa, den historia om innvandrerjenta som hadde gjort det så bra, den sier faktisk veldig mye. Det er _tilstedeværelsen_ av en voksenperson som er ærlig interessert i arbeidet du gjør og fremgangen du har, som gjør den store forskjellen.

Men det er da ikke slik at man driter i skolearbeidet selv om vi syns det kan være greit med leksehjelp?

En ting som jeg tror gjelder mange - jeg tror lekser er mye et mas hos mange - ikke alle kan ha samme rutiner hver dag pga at vi er hjemme til forskjellig tid hver dag (flexitid) - det er aktiviteter noen dager osv. Vanskelig å få en rutine på at lekser skal gjøres akkurat kl. da.

Og så er nok mange barn mye trassigere hjemme enn på skolen dvs at det må mye "oppmuntring" til hjemme på å starte på leksene.

Her får vi en fast tid der de kan få gjort det meste og det at mor ikke er der hjelper kanskje på motivasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når elevene er påmeldt til leksehjelp så er det slik som noen her sier at skolen har ansvar for dem den tiden. Jeg opplevde også at 3.klassingen her i går bare fikk utdelt noen ark før de gikk til leksehjelp (de som skulle dit) bare for å ha noe å gjøre den timen. Totalt meningsløst, spør du meg. På skolen der jeg jobber bestemte vi oss for å starte opp med leksehjelp først neste uke.

Nå er jeg i utgangspunktet veldig kritisk til leksehjelpsystemet jeg da. Og jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du ønsker leksehjelp dersom barnet kan gå rett hjem. Jeg forstod innlegget ditt som om du var hjemme. Det er temmelig lett å gjøre en bedre jobb her som mor enn en assistent eller to på ei hel klasse kan klare. I tillegg så må de med dette systemet sette seg med leksene når de er som mest slitne. Vi som jobber i småskolen vet hvor slitne 1. og 2.klassingene er etter siste time. Å måtte sette seg rett ned med lekser da fremmer i allefall ikke lærelyst. Ikke blir arbeidet spesielt pent heller.

Men dette er jo selvsagt bare et ledd i regjeringens plan for heldagsskolen. Det finnes ingen fornuft eller pedagogisk tankeplan bak dette. Skulle det vært en mening i det, så hadde leksehjelpen kommet på mellomtrinnet i stedet for småtrinnet. på mellomtrinnet er det faktisk en del foreldre som strever med å hjelpe ungene sine med lekser. På småtrinnet er det overkommelig for alle. I tillegg er denne en-til-en kontakten viktig og avgjørende. Både når det gjelder grunnleggende ting som å skrive bokstavene riktig, å lese og det å lære seg gode arbeidsvaner. Jeg sender noen tanker til de foreldrene som starte med å lære elevene arbeidsvaner i 5. klasse.....!

Jeg har en 1. og 3.klassing. 1.klassingen skal ikke ha noe leksehjelp (de fikk tilbud om en dag). 3.klassingen meldte jeg på to dager (de fikk tilbud om tre dager). Han er en faglig sterk gutt, skoleflink på alle områder. Men trenger likevel min veiledning i lang tid fremover for å få god orden og struktur på arbeidet. Det er mulig at jeg som lærer forlanger mer kvalitet på hjemmearbeidet enn det foreldre flest gjør, men jeg vet at det er så viktig å få gode vaner og venne seg til å gjøre pent arbeid de første årene. Når jeg så det arbeidet som poden kom hjem med i går og som han hadde gjort på en leksehjelptime så ble jeg ganske overrasket. Han hadde gjort flere matteoppgaver før han fant ut av hvordan dette skulle føres for å få god orden. Og i norskleksa hadde han bare fått satt noen streker for å lage sammensatte ord, rakk ikke å skrive dem.

Dette var en lekse som han ville gjort på 15 min hjemme, og det ville blitt mye penere. Så jeg og gutten snakket om at vi kutter hele leksehjelpa og gjør leksene hjemme som vanlig.

Jeg er altså ikke særlig positiv til denne leksehjelpen , ikke som mor og ikke som lærer heller. Så mitt råd til deg er at om du er hjemme så la barnet få gjøre lekser hjemme. Mange foreldre har utrolig dårlig tro på seg selv og tror av en eller annen grunn at dette er noe skolen klarer bedre enn dem. De skulle bare visst hvor feil de tar. Husk at de som jobber med leksehjelp stort sett er assistenter som har mange elever å forholde seg til samtidig. Noen elever trenger veldig mye hjelp for i det hele tatt å få gjort noe, og da blir det automatisk lite på de andre.

Jeg forstår ikke hvorfor du er så kritisk til et leksehjelp-tilbud. Problemet med lekser slik jeg ser det, er at det er stor forskjell på hvor mye oppfølging barna får hjemme. Leksehjelptilbudet er vel ment å skulle rette på denne skjevheten og gi alle et tilbud om i det minste en viss grad av hjelp og oppfølging. Jeg vil tro at de fleste foreldre som alltid har fulgt opp leksene fortsatt vil gjøre dette.

Mine unger går ikke lenger på SFO, men de gjør nesten alltid leksene før jeg kommer hjem fra jobb. Min oppfølging blir da å vise interesse og å se over det de har gjort. I tillegg får jeg tid til annen faglig oppfølging med dem, som f.eks. å øve på lesing ut over det de har i lekser. Hadde de hatt et lekselesingstilbud hadde ikke den eneste forskjellen vært at de i tillegg ville hatt noen å spørre underveis i leksene.

I tillegg vil jeg komme med et lite hjertesukk om lærernes overveldende fokus på "pent arbeid". Jeg har opplevd at barnets faglige fremgang har vært totalt underordnet i forhold til orden og oppførsel fra lærerens side. Det synes jeg er helt feil prioritering. Jeg er mye mer opptatt av at barnet lærer å lese, stave riktig og regne enn at han til en hver tid skal sitte pent på stolen sin og skrive vakre, runde bokstaver. Jeg er også oppatt av at barna skal oppleve mestring og læreglede, og dette blir fullstendig kvalt av strenge krav til orden i bøkene og perfekt formede bokstaver. Hvordan kan man bli glad i å skrive en historie når man bare får kritikk for å ikke lukke a-ene?

Jeg synes også man skal kunne skrive leselig og at man skal oppføre seg skikkelig og være rolig i undervisningssituasjonen, men jeg synes tross alt at det faglige bør ha størst fokus i undervisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...