Gå til innhold

Hva mener dere om dette?

Gjest FruH

Anbefalte innlegg

Skal leie ut en leilighet i huset. Har vært flere og sett og vi endte opp med to par som vi syntes virket veldig ok. Vi vaklet lenge, men bestemte oss til slutt for det ene paret, som ble kjempeglade for at de fikk det. Vi avtaler tid for underskriving av kontrakt til neste uke. En halv time senere ringer mannen og lurer på om de kan komme og male gangen og kjøkkenet før de flytter inn. Vi har ikke nevnt noe om oppussing til dem. Entreen er ganske sliten, det er så, men det er jo ikke bare å male heller. Kjøkkenet er helt ok. Ikke topp moderne, er nok fra sent 90-tall, men stort med masse skapplass og alle hvitevarer Tapeten er også hel og pen. Vi sa nei til det, men føler nå at vi kanskje egentlig ikke har lyst å leie ut til dem likevel. Vi føler egentlig at det var litt frekt. Men nå har vi jo sagt ja. Hva mener andre om slik "oppførsel"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde vært glad for at dette ser ut til å være mennesker som ikke bare ønsker å ha det pent og ordentlig rundt seg, men også er villige til å gjøre en innsats for det selv. Det vil jeg tro er lovende egenskaper hos leieboere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært glad for at dette ser ut til å være mennesker som ikke bare ønsker å ha det pent og ordentlig rundt seg, men også er villige til å gjøre en innsats for det selv. Det vil jeg tro er lovende egenskaper hos leieboere?

Enig med deg, med mindre de er av typen som krever at utleier skal hoste opp for det dyreste og flotteste som er å få tak i. Nå blir jo leiligheten (forhåpentligvis) bedre enn den allerede er, og det uten at det er vertskapet som må ta i et tak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eks-leieboer

Jeg skjønner dem godt, husker fra min egen tid som leietaker at man hadde lyst til å gjøre leiligheten til "sin egen" selv om den bare var leid, f.eks. ved å male.

At de vil ordne såpass tyder jo på at de har tenkt å bli en stund også.

Synes du skal la dem gjøre det, men betale sjøl - hvis det altså er sånn at de gjør det fordi de har lyst, og at det ikke er noen påkrevd oppussing som utleier skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært utleier i flere år. Hvis leiligheten er i bra stand og i lyse moderne farger så kan dere nekte for at en leietaker skal pusse opp rommene. Du risikerer at de velger feil farger som du og neste leietaker ikke liker.

Om leiligheten er full av furuvegger osv. Da skjønner jeg at en leieboer vil ha lyse farger, siden furu alltid blir svært mørk og gul når det er gått en 10 års tid. Men fortsatt er det dere som bestemmer og kan nekte oppussing. Dette må skrives i en avtale.

Fortsatt foreligger ikke noen skriftlig avtale,og selv om muntlig avtale skal være bindende, ja så kan dere finne på en god unnskyldning slik at dere kan unngå disse folka som leieboere. Bor man i storby så er nok dette lettere å få til, enn på et lite tettsted hvor alle kjenner alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv vært utleier i flere år. Hvis leiligheten er i bra stand og i lyse moderne farger så kan dere nekte for at en leietaker skal pusse opp rommene. Du risikerer at de velger feil farger som du og neste leietaker ikke liker.

Om leiligheten er full av furuvegger osv. Da skjønner jeg at en leieboer vil ha lyse farger, siden furu alltid blir svært mørk og gul når det er gått en 10 års tid. Men fortsatt er det dere som bestemmer og kan nekte oppussing. Dette må skrives i en avtale.

Fortsatt foreligger ikke noen skriftlig avtale,og selv om muntlig avtale skal være bindende, ja så kan dere finne på en god unnskyldning slik at dere kan unngå disse folka som leieboere. Bor man i storby så er nok dette lettere å få til, enn på et lite tettsted hvor alle kjenner alle..

Leiligheten er så og si helt nyoppusset den. Nytt bad, nymalt tak, vegger skap og nytt gulv på soverom og nymalt stue. Bare kjøkken og entre som ikke er helt nytt. Gangen er slitt, men ikke mørk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nickløsheletia

Jeg synes det er en stor fordel av våre leieboere trives hos oss, så selvsagt får de male hvis de vil, men det forutsetter at det er i en lys farge, siden det er mørk kjellerleilighet.

Siden vi håver 7.500 kr hver måned, er maling til leiligheten for at de skal trives og forhåepntligvis bli boende lengst mulig en liten utgift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Men jeg hadde nok lagt inn forbehod om at jeg ville godkjenne fargevalg før de satte igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...