Gå til innhold

Hva mener dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm.. Tror det godt er noe vi kunne funnet på å gjøre. Jeg har deltatt i oppussingsprosjekter hjemme siden jeg var barn, og kjæresten min er snekkersønn, så vi har ganske lav terskel for å gjøre sånne småprosjekter som å male en vegg eller tre når det gjelder oppussing. Kan du ikke bare spørre dem om de har erfaring med maling og oppussing fra før, spørre hvordan de eventuelt skulle gjennomført malingsprosjektet, og/eller legge klare føringer for hvordan man gjør det hvis dere ikke er sikre på at de vet hva de driver med?

Videoannonse
Annonse
  • Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

3

• Mammantil3

3

• meg__123!

3

• cathlin

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes ikke det var frekt å spørre, men ville ha sagt nei hvis det var min leilighet. Folk har ofte litt overdrevne forestillinger om hvor flinke de er til å male...

Skrevet

Jeg synes ikke det var frekt å spørre, men ville ha sagt nei hvis det var min leilighet. Folk har ofte litt overdrevne forestillinger om hvor flinke de er til å male...

De sa de sikkert om van Gogh også! ;-)

Med vennlig hilsen

tzatziki1365380058
Skrevet

Helt uproblematisk, synes jeg. Jeg har leid flere steder i mitt liv, og selv om jeg har blitt glad for å få tilslaget, er det flere av stedene jeg godt kunne tenkt meg litt annerledes, og det visste jeg da med en gang jeg så stedene. Jeg var bare for lat til å gidde å gjøre noe med det.

Det er da dessuten helt logisk å male FØR man flytter inn. Etterpå blir det atskillig mer stress - og av den grunn ofte utsatt og utsatt...

Ser du skriver (nedenfor) noe om at det slett ikke er noe galt med leiligheten. Vel, smaken er som kjent forskjellig. Det du liker, synes kanskje andre at er helt grusomt.

Men det er jo bare å si nei til malingen. Noen grunn til å nekte dem leiligheten begriper jeg ikke at det er.

Skrevet

Husker jeg også hadde ei dame på visning av utleieleiligheten vår, som sa at det første hun så etter når hun skulle flytte inn i ny leilighet, var hvordan hun kunne male om. "Henne vil jeg ikke ha her" tenkte jeg med det samme.

I ettertid har jeg tenkt over dette, og funnet ut at dersom noen spør igjen om å få male, så er det selvsagt helt greit. Forutsetningen er at de står for utgiftene selv, er nøyaktige, og det skal understrekes at de ikke vil få noe fratrekk i husleien. Maling er tross alt ikke så dyrt!

Gjest ingen nick
Skrevet

Det er da helt vanlig at leieboere får lov til å male og pusse opp spesielt når det er stygge merker som tydelig viser at her har det bodd flere forskjellige personer.

Som oftest er utleieren med på prosjektet ved å betale for materialene.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du skal se problemet løser seg av seg selv, kanskje ikke de har lyst til å leie likevel om de ikke får lov til å male.

Siden gangen er nedslitt, er det ikke rart at de ønsker å male før de flytter inn. Det er mye bedre det, enn å måtte bo i oppussing. Jeg hadde latt leieboere pusse opp, men forsikret meg om at de visste hva de gjorde. Sjekket hva de ville gjøre av grunnarbeid. Lenger nede virker det som om du er bekymret for nye hyller og lampe. Men det er da en selvfølge at hyller tas ned før oppussing og monteres på igjen etterpå.

Det er også lurt å på forhånd avtale hvem som skal stå for kostnadene, så det ikke blir strid om det i etterkant. Siden dere mener leiligheten er bra nok, så kan dere si at de må stå for kostnadene selv, og at dere vil godkjenne fargevalg.

Skrevet

Ja, det var jo det vi ble også. Først blir de kjempeglade for å få leiligheten, og så vil de pusse opp før de flytter inn, og etter en halv time. Nei, fikk skikkelig dårlig magefølelse her. Men kan vel nesten ikke ringe å si at vi har ombestemt oss heller?

Hvis du har en dårlig mavefølelse synes jeg du skal følge den.

De gangene jeg har hatt dårlig mavefølelse og ikke fulgt den, har jeg angret i etterkant.

Høres litt rart ut, men det er så lett å undervurdere "mavefølelsen" siden den er så diffus. Men etter en stund er den kanskje ikke så diffus lenger, men heller konkret og med kjedelige konsekvenser..?

Som du sier, det må gjøres skikkelig forarbeide og har du sjekket ut at de vil gjøre dette ordentlig?

Kan det være flere ting de etterhvert kommer på som skal fikses eller forandres i leiligheten - og da på deres bekostning?

Hvis de ikke får det som de vil, kan det hende de forsvinner fort?

De ringte etter bare en kort stund etter at de fikk tilslaget på leiligheten for å spørre om dette med å male to rom. Virker det gjennomtenkt, eller kanskje de ombestemmer seg og er litt vel spontane? (mht farger, om de vil spytte inn penger til maling selv...)

Skrevet

Jeg er enig i at det er dere eierne som bestemmer hvorvidt det skal males eller ikke.

Men jeg synes virkelig ikke det er noen grunn til å gå fra leieavtalen bare fordi de stilte det spørsmålet. Det eneste de "røpet" ved å spørre om det, var at de liker å ha det ordentlig rundt seg og at de (selvsagt) spør eier før de gjør noe drastisk. Jeg synes det er litt drøyt å forhåndsdømme dem som leietakere bare på grunn av dette. At de var litt raskt ute, betyr jo bare at de evt. ville gjøre det mens leiligheten var tom.

Jeg forutsetter at de tok svaret til etterretning og ikke lager noe mer styr utav det. Da synes jeg ikke dere skal legge noe mer i det, heller.

Skrevet

Vi skriver kontrakt som avtalt i neste uke, og så får oppussingsspørsmålet komme senere. Ble bare så forbauset når de liksom vil forandre på noe før de har overtatt liksom. Og entreen er jo ikke et oppholdsrom, heller. Ikke innsyn fra stue heller slik at man må se ut i den heller. Kjøkkenet blir det ikke snakk om å forandre på uansett.

Er det slik at de fortsatt vil forandre på noe, får vi ta det etterhvert og være sikre på at de vet hva de gjør. Det er nemlig ikke "bare" å male den entreen.

Skrevet

Jeg tror jeg ville blitt glad dersom leietaker ønsket å "fiffe opp" leiligheten. Hvis det er slitent, slipper du jo faktisk å måtte male selv.

Dere må bli enige om hvem som betaler materialene og om de skal få fratrekk i husleien for jobben. Dette er viktig å få klargjort FØR de går i gang, og få det med i kontrakten!!

En annen ting... Sørg for at det er en lys, nøytral farge de maler i og ikke noe skrikende... ;o)

Skrevet

Jeg tror jeg ville blitt glad dersom leietaker ønsket å "fiffe opp" leiligheten. Hvis det er slitent, slipper du jo faktisk å måtte male selv.

Dere må bli enige om hvem som betaler materialene og om de skal få fratrekk i husleien for jobben. Dette er viktig å få klargjort FØR de går i gang, og få det med i kontrakten!!

En annen ting... Sørg for at det er en lys, nøytral farge de maler i og ikke noe skrikende... ;o)

Veggen kan ikke bare males. Den er i en tykk tapet som må fjernes først, så det er en del jobb. Og så må det jo sparkles og pusses, og legges på ny tapet, som da evt. skal males. Tror rett og slett ikke de har tenkt over, eller har kunnskap nok til å vite hvor mye jobb det egentlig er. For skal det først gjøres noe der, må det jo gjøres ordentlig.

Gjest Elextra
Skrevet

Eh, ja, det har jeg, jeg har både tapetsert og malt og lagt gulv.

Hvorfor skulle man tro at andre bare vil gjøre en drittjobb?

4 av de vi leide ut leilighet til gjorde dette, og det var aldeles helt fint gjort.

''Hvorfor skulle man tro at andre bare vil gjøre en drittjobb?''

Det er ikke det det er snakk om, men det er menneskelig at man er grundigere om man pusser opp sin egen leilighet enn et sted man skal leie for en tid.

Dessuten - om man kanskje har fått pusset opp av fagfolk, ønsker i hvertfall ikke jeg at hvem som helst skal male over, om det ikke er tydelig slitt. I tillegg ville jeg gjerne hatt innflytelse på fargevalget.

Sær? Ja, kanskje.

Skrevet

Veggen kan ikke bare males. Den er i en tykk tapet som må fjernes først, så det er en del jobb. Og så må det jo sparkles og pusses, og legges på ny tapet, som da evt. skal males. Tror rett og slett ikke de har tenkt over, eller har kunnskap nok til å vite hvor mye jobb det egentlig er. For skal det først gjøres noe der, må det jo gjøres ordentlig.

Må det egentlig det? Det blir antakelig penere bare med et lyst og fint strøk maling oppå eksisterende tapet, så kan man ta den store jobben med fjerning av tapet og legging av ny ved en større oppussing senere.

Skrevet

Må det egentlig det? Det blir antakelig penere bare med et lyst og fint strøk maling oppå eksisterende tapet, så kan man ta den store jobben med fjerning av tapet og legging av ny ved en større oppussing senere.

Dette er en tykk tapet, som sagt, lignende våtromstapet. Og ja, den MÅ vekk. Kan ikke bare male oppå. Jeg har hatt møkkajobben med å fjerne en malt tapet før, og sier bare -aldri mer-. Det er et slit å få bort. Og skal jeg først pusse opp så skal det gjøres ordentlig. Sånn halveisjobb er bare bortkastet tid og penger, og så blir man aldri fornøyd med resultatet.

Skrevet

Det er ikke sikkert at leieboerne la så nøye merke til hvaslags overflate det var på veggen fra før...

Men hvis den gamle tapeten sitter godt på veggen, må man ikke nødvendigvis fjerne den for å male over. Man kan sparkle skjøter og hull, ( evt hel-sparkle hvis tapeten har strukturert overflate)

Det kan gi et svært godt resultat!

Forøvrig er jeg enig med dem som sier det er positivt med leieboere som ønsker å ha det pent rundt seg.

Jeg forstår at du kanskje ble litt overrumplet av at de kom med spørsmålet så umiddelbart.

( Og du ble kanskje også litt "fornærmet" siden de indirekte hintet om at leiligheten ikke var "bra nok" mens du egentlig syntes de burde være takknemmelige for å ha fått den?!)

Men sett fra deres side, så er det jo en ganske "stor ting" å skulle få et nytt hjem. De ble sikkert kjempeglade for nyheten, og det er logisk at de nå har forventninger og begynner å legge planer om hvordan de ønsker å ha det.

Jeg synes derfor at du skal ringe dem opp igjen, å innrømme at du kanskje var litt for raskt til å si nei til oppussingen fordi du ikke hadde tenkt i de baner.

Du kan si at du har tenkt deg om, og ser at litt oppussing kanskje ikke er så dumt, men at dere evt må ta en nærmere vurdering av hva som må gjøres, og hvordan.

Dette blir en vinn-vinn situasjon for begge parter.

Du åpner for en dialog som kanskje får bort den dårlige magefølelsen din, og kanskje skuffelsen de evt. følte da du avviste "malingsprosjektet" deres.

Hvis dere i samarbeid finner ut at jobben blir for omfattende, så er det jo greit. Men i motsatt fall er det jo en fordel for deg at noen andre tilbyr seg å oppgradere din bolig..

Skrevet

Det er ikke sikkert at leieboerne la så nøye merke til hvaslags overflate det var på veggen fra før...

Men hvis den gamle tapeten sitter godt på veggen, må man ikke nødvendigvis fjerne den for å male over. Man kan sparkle skjøter og hull, ( evt hel-sparkle hvis tapeten har strukturert overflate)

Forøvrig er jeg enig med dem som sier det er positivt med leieboere som ønsker å ha det pent rundt seg.

Jeg forstår at du kanskje ble litt overrumplet av at de kom med spørsmålet så umiddelbart.

( Og du ble kanskje også litt "fornærmet" siden de indirekte hintet om at leiligheten ikke var "bra nok" mens du egentlig syntes de burde være takknemmelige for å ha fått den?!)

Men sett fra deres side, så er det jo en ganske "stor ting" å skulle få et nytt hjem. De ble sikkert kjempeglade for nyheten, og det er logisk at de nå har forventninger og begynner å legge planer om hvordan de ønsker å ha det.

Jeg synes derfor at du skal ringe dem opp igjen, å innrømme at du kanskje var litt for raskt til å si nei til oppussingen fordi du ikke hadde tenkt i de baner.

Du kan si at du har tenkt deg om, og ser at litt oppussing kanskje ikke er så dumt, men at dere evt må ta en nærmere vurdering av hva som må gjøres, og hvordan.

Du åpner for en dialog som kanskje får bort den dårlige magefølelsen din, og kanskje skuffelsen de evt. følte da du avviste "malingsprosjektet" deres.

Hvis dere i samarbeid finner ut at jobben blir for omfattende, så er det jo greit. Men i motsatt fall er det jo en fordel for deg at noen andre tilbyr seg å oppgradere din bolig..

''Det er ikke sikkert at leieboerne la så nøye merke til hvaslags overflate det var på veggen fra før...

''

Nei, det er jo sant.

''Jeg forstår at du kanskje ble litt overrumplet av at de kom med spørsmålet så umiddelbart. ( Og du ble kanskje også litt "fornærmet" siden de indirekte hintet om at leiligheten ikke var "bra nok" ''

Tror nok det kanskje ligger litt der, sånn ubevisst. Jeg syns jo leiligheten er fin, selv om entreen er litt "sliten".

''Du kan si at du har tenkt deg om, og ser at litt oppussing kanskje ikke er så dumt, men at dere evt må ta en nærmere vurdering av hva som må gjøres, og hvordan.

''

Ja, vi får ta den etterhvert tenker jeg, når vi har fått unna litt praktisk.

Skrevet

Veldig bra innlegg av Løvinne! Jeg er helt enig.

Jeg ville blitt glad for et tilbud om oppussing, men selvsagt etter nærmere avtale med meg om hvordan. Det er tross alt eier av leiligheten som bestemmer hvordan den skal se ut.

Skrevet

''Det er ikke sikkert at leieboerne la så nøye merke til hvaslags overflate det var på veggen fra før...

''

Nei, det er jo sant.

''Jeg forstår at du kanskje ble litt overrumplet av at de kom med spørsmålet så umiddelbart. ( Og du ble kanskje også litt "fornærmet" siden de indirekte hintet om at leiligheten ikke var "bra nok" ''

Tror nok det kanskje ligger litt der, sånn ubevisst. Jeg syns jo leiligheten er fin, selv om entreen er litt "sliten".

''Du kan si at du har tenkt deg om, og ser at litt oppussing kanskje ikke er så dumt, men at dere evt må ta en nærmere vurdering av hva som må gjøres, og hvordan.

''

Ja, vi får ta den etterhvert tenker jeg, når vi har fått unna litt praktisk.

Det er i allefall viktig å få alt som skal / må gjøres med i kontrakten.. Også hvem som skal gjøre det, betale det, avslag i leie eller ikke...

Har selv vært leietaker, med ikke veldig strukturerte utleiere, så jeg vet hvordan det er også.. :o)

Dette blir nok bra. men det er selvsagt litt å tenke på i forhold til økonomi, resultat etc også i en oppussingsfase.. Det ene tar det andre med seg...

Lykke til i allefall!

Gjest movenpink
Skrevet

Jeg ville aldri leid leilighet i en enebolig av folk med den snurtne holdninga der.... Utrolig mange sære og krevende utleiere for tiden. Penger skal de ha, men leietakerne skal helst ikke synes og høres - aller best er det om de pendler vekk i helgene også....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...