Gå til innhold

Talefeil i offentlige stillingej!

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Å være en god lærer og ha kommet seg gjennom studiet er to forskjellige ting. Å ha formidlingsevne og evne til å inspirere og motivere sine elever er nesten viktigere enn kunnskapen, men dette må jo i dette yrket gå hånd i hånd. Har du dysleksi, tror jeg du må være ekstremt strukturert og bevisst for å klare å formidle riktig til elevene - noe harikkenickfortiden beskrev at denne læreren ikke gjorde (skrivefeil på tavla etc).

Jeg vet en god del om hva det å være en god lærer er. Du trenger ikke å forklare det for meg. Jeg har opplevd mange ganger at de såkalte gode lærerne i norsk skole skriver feil på tavla, og det uten å ha dysleksi.

Jeg synes du og flere med deg oser av fordommer i denne tråden. Jeg har jobbet som lærer i åresvis i norsk skole og snakket med aksent. Det var ikke et problem, men jeg støter av og til på problemer fordi jeg blir ikke tatt alvorlig siden jeg snakker med aksent. Det skjer aldri i USA hvor jeg også snakker med aksent.

Jeg har ikke tenkt å synes synd på mine tilhørere fordi jeg uttaler r på en hard måte. Har faktisk fått høre at det er sjarmerende. Hvorfor skulle det være sjarmerende hvordan jeg snakker, men ikke Anniken Huitfeldt?

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

5

• laban

3

• siameser

2

• tonie

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Har Anniken Huitfeldt talefeil?

Jeg har alltid tenkt at det er en dialektvariant.

Huitfeldt? Jeg har alltid tenkt på det som talefeil... Hvis jeg hører ordet talefeil, tenker jeg automatisk på henne, faktisk...

Og jeg har oft tenkt at hun må jammen ha fått en ekstra porsjon selvtillit som orker å ha en så utadvendt jobb ;-)

Gjest obsejvatøjen
Skrevet

Jeg vet en god del om hva det å være en god lærer er. Du trenger ikke å forklare det for meg. Jeg har opplevd mange ganger at de såkalte gode lærerne i norsk skole skriver feil på tavla, og det uten å ha dysleksi.

Jeg synes du og flere med deg oser av fordommer i denne tråden. Jeg har jobbet som lærer i åresvis i norsk skole og snakket med aksent. Det var ikke et problem, men jeg støter av og til på problemer fordi jeg blir ikke tatt alvorlig siden jeg snakker med aksent. Det skjer aldri i USA hvor jeg også snakker med aksent.

Jeg har ikke tenkt å synes synd på mine tilhørere fordi jeg uttaler r på en hard måte. Har faktisk fått høre at det er sjarmerende. Hvorfor skulle det være sjarmerende hvordan jeg snakker, men ikke Anniken Huitfeldt?

Ut fra innlegget ditt var det ikke lett å lese om du var spydig eller hva. Men jeg skjønner det jo nå. ;)

At du er en bevisst lærer er jo bra, tror de er de beste. Men jeg vil ikke si man er særlig bevisst hvis man velger å bli norsklærer når man har dysleksi selv om man klarer å karre seg gjennom studiet... Det er flott, og en bragd for studenten, men skal du undervise andre, må du sørge for at grunnlaget er såpass at du ikke feilunderviser iallefall.

Javel, så er det kanskje noen fordommer ute å går her - men under dem så mener jeg at den som skal uttale seg offentlig om en sak (særlig media) bør ha såpass tydelig tale at budskapet kommer bedre frem enn uttalen.

Jeg har forøvrig ikke sagt noe om din eller Huitfelds uttale er sjarmerende eller ikke.

Gjest segunda
Skrevet

Ut fra innlegget ditt var det ikke lett å lese om du var spydig eller hva. Men jeg skjønner det jo nå. ;)

At du er en bevisst lærer er jo bra, tror de er de beste. Men jeg vil ikke si man er særlig bevisst hvis man velger å bli norsklærer når man har dysleksi selv om man klarer å karre seg gjennom studiet... Det er flott, og en bragd for studenten, men skal du undervise andre, må du sørge for at grunnlaget er såpass at du ikke feilunderviser iallefall.

Javel, så er det kanskje noen fordommer ute å går her - men under dem så mener jeg at den som skal uttale seg offentlig om en sak (særlig media) bør ha såpass tydelig tale at budskapet kommer bedre frem enn uttalen.

Jeg har forøvrig ikke sagt noe om din eller Huitfelds uttale er sjarmerende eller ikke.

Så langt har jeg aldri møtt en norsklærer med dysleksi, men jeg kjenner en del pedagoger og til og med universitetsprofessorer som har dysleksi.

De har en forståelse for problemet som er veldig god å ha.

Jeg har ikke påstått at jeg er bevisst som lærer, og jeg var ikke spydig. Jeg var provosert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...