Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Guttungen viser tegn til utakknemlighet. Han hadde bursdag for bare en uke pluss siden, men har mast etter nye leker siden dagen etter (!). Hva gjør dere for å forhindre at ungene blir bortskjemte? Da jeg var barn fikk vi bare en trepinne å leke med! Neida... Men vi fikk ofte bare 2 eller 3 faktiske leker til bursdag og kun en "stor" gave til jul, i tillegg til mange små. Sønnen fikk golfsett, digitalkamera, masse lego (byttet fra Duplo, så det ble til at vi kjøpte en del), sikkert noe stort fra pappaen og maaaaaaange små gaver (stort sett Ben 10, sukk og stønn). Og fremdeles er han ikke fornøyd. Ikke i et par dager en gang. I helga fikk han i tillegg masse nye klær og Spiderman-sko, men han var misfornøyd fordi jeg ikke hadde kjøpt leker. Vi måtte nærmest tvinge han til å takke. Når vi handlet i går spurte han pent om han kunne få en fotballsko til å henge på sekken som han skal bruke på skolen. Den kostet fem kroner, men jeg burde nok ha sagt nei. Jeg sa ja. Ti minutter senere maste han om noe nytt og to timer etter at vi kom hjem hadde han ødelagt pynte (med vilje!). Jeg kjenner jeg blir både oppgitt og lei meg. Noen råd? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 For at ungene ikke skulle bli bortskjemt, lå jeg på et helt annet nivå når det gjaldt gaver i den alderen. Golfsett og digitalkamera? Hva skal den lille gutten med det? Digitalkamera er mer type konfirmasjonsgave. Det er fint at dere vil ta med guttungen på golfbanen, men forløpig holder det vel at han får låne en kølle av dere? Jeg hadde holdt meg til lekebiler og den slags. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 For at ungene ikke skulle bli bortskjemt, lå jeg på et helt annet nivå når det gjaldt gaver i den alderen. Golfsett og digitalkamera? Hva skal den lille gutten med det? Digitalkamera er mer type konfirmasjonsgave. Det er fint at dere vil ta med guttungen på golfbanen, men forløpig holder det vel at han får låne en kølle av dere? Jeg hadde holdt meg til lekebiler og den slags. Uff da, det ble helt feil Golfsettet er for barn til bruk i hagen. Riktignok med ordentlige metallkøller, men vi tar han ikke med på noen golfbane ennå. Han er svært interessert i golf. Forøvrig kom det settet fra annen familie. Digitalkamera har han hatt siden han var tre år, men det ble ødelagt nå nylig, derfor kjøpte vi nytt til bursdagen. Han elsker å ta bilder og er svært flink. På grunn av språkproblemene prøver vi å oppmuntre til aktiviteter som ikke er språkbaserte og som han er god på. Jeg tror ikke det handler så mye om at han får en gave til 500 kroner, men heller at han får så mange gaver. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Kamera og golfsett? Vi er nok ikke helt der på gavefronten ser jeg. ;-) Bortsett fra det så er ungene våre bortskjemte. Man er jo det når man bor i en A4 familie i Norge, og stort sett har alt det man trenger og vel så det. Utfordringen er å få dem til å ha i bakhodet at alt dette faktisk ikke er noen selvfølge, samtidig som de jo skal få være barn og ikke ta alle verdens sorger på sine skuldre. Er det vanlig at gutten får mye utenom jul og bursdag? Det styrer vi unna når vi kan. De har ikke vodnt av å vente. Sier jeg, og så kommer jeg samtidig på ørten unntak. Mine er litt eldre enn gutten din, men de har nå begynt å spare til ting selv. Det er utrolig hva det har gjort med regneferdighetene deres. ;-) Lykke til - Håper du får mange lure tips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Philliphus Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Hadde det problemet med eldstemann. Sluttet helt å kjøpe ting til han i hverdagen. Han fikk alt til jul og bursdag. Gjort det samme med de to neste og de er absolutt ikke utakknemlige. De spør ikke om ting utenom heller for de vet de ikke får noe. Pluss at jul og bursdag blir ekstra spesielt. Det vanskligste var faktisk å få besteforeldre og andre til å slutte å kjøpe ting til dem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Våre barn får presanger til jul og bursdag (gjerne en litt stor + 2-3 småting) - ellers i året må de bruke sparepengene sine dersom de ønsker seg noe veldig sterkt (men vi foreldre bestemmer over sparepengene). Tøy, sko og skolesekk får de når de trenger det, men ikke unormalt ofte/mye. Dilleting (à la den dingsen du fortale om til sekken) får de som regel ikke - men de spør nesten alltid når vi er i butikken om å få sånne ting. At de kan virske utakknemlinge bare få dager etter en bursdag, tror jeg er veldig vanlig, men det kan kanskje være lurt å begrense antall pakker noe, slik at de får gledet seg mer over det de faktisk får. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Kamera og golfsett? Vi er nok ikke helt der på gavefronten ser jeg. ;-) Bortsett fra det så er ungene våre bortskjemte. Man er jo det når man bor i en A4 familie i Norge, og stort sett har alt det man trenger og vel så det. Utfordringen er å få dem til å ha i bakhodet at alt dette faktisk ikke er noen selvfølge, samtidig som de jo skal få være barn og ikke ta alle verdens sorger på sine skuldre. Er det vanlig at gutten får mye utenom jul og bursdag? Det styrer vi unna når vi kan. De har ikke vodnt av å vente. Sier jeg, og så kommer jeg samtidig på ørten unntak. Mine er litt eldre enn gutten din, men de har nå begynt å spare til ting selv. Det er utrolig hva det har gjort med regneferdighetene deres. ;-) Lykke til - Håper du får mange lure tips! Takk Ja, vi prøver å unngå mye utenom. Klær og slikt blir det jo. Og jeg er veldig "flink" til å si ja til småting, er jeg redd... Men ellers kjøper vi aldri leker utenom jul og bursdag. Jeg kan dessverre ikke styre hva pappaen og besteforeldre gjør, så de kjøper ting hver gang de ser han. Så det blir mye... Han får nesten alt han peker på når han er sammen med faren og forteller meg ofte at "neste gang skal jeg be pappa kjøpe en slik eller en sånn". Han sparer penger og får kjøpe en leke når han har nok. Men han sparer ikke til noe spesielt, siden noen kommer og kjøper det til han lenge før han har tid til å spare opp. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Hadde det problemet med eldstemann. Sluttet helt å kjøpe ting til han i hverdagen. Han fikk alt til jul og bursdag. Gjort det samme med de to neste og de er absolutt ikke utakknemlige. De spør ikke om ting utenom heller for de vet de ikke får noe. Pluss at jul og bursdag blir ekstra spesielt. Det vanskligste var faktisk å få besteforeldre og andre til å slutte å kjøpe ting til dem. Det siste du sier er vårt problem. Pappaen treffer han annenhver måned og da får han nesten alt han ønsker seg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cathlin Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Uff da, det ble helt feil Golfsettet er for barn til bruk i hagen. Riktignok med ordentlige metallkøller, men vi tar han ikke med på noen golfbane ennå. Han er svært interessert i golf. Forøvrig kom det settet fra annen familie. Digitalkamera har han hatt siden han var tre år, men det ble ødelagt nå nylig, derfor kjøpte vi nytt til bursdagen. Han elsker å ta bilder og er svært flink. På grunn av språkproblemene prøver vi å oppmuntre til aktiviteter som ikke er språkbaserte og som han er god på. Jeg tror ikke det handler så mye om at han får en gave til 500 kroner, men heller at han får så mange gaver. Kult at han har digitalkamera:-) Ellers vet jeg ikke. Bortsett fra at jeg kanskje tenker at det er normalt å mase etter leker? Jeg var alltid misfornøyd på mine bursdager som barn, og syns at alt var feil, men det hang jo sammen med en del andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Våre barn får presanger til jul og bursdag (gjerne en litt stor + 2-3 småting) - ellers i året må de bruke sparepengene sine dersom de ønsker seg noe veldig sterkt (men vi foreldre bestemmer over sparepengene). Tøy, sko og skolesekk får de når de trenger det, men ikke unormalt ofte/mye. Dilleting (à la den dingsen du fortale om til sekken) får de som regel ikke - men de spør nesten alltid når vi er i butikken om å få sånne ting. At de kan virske utakknemlinge bare få dager etter en bursdag, tror jeg er veldig vanlig, men det kan kanskje være lurt å begrense antall pakker noe, slik at de får gledet seg mer over det de faktisk får. ''Dilleting (à la den dingsen du fortale om til sekken) får de som regel ikke - men de spør nesten alltid når vi er i butikken om å få sånne ting.'' Ja, jeg skal ta meg sammen på det øyeblikkelig. Det ender som oftest i en eller annen krangel senere, enten fordi han ikke får det neste han ber om eller fordi han mister/ødelegger det han fikk. ''At de kan virske utakknemlinge bare få dager etter en bursdag, tror jeg er veldig vanlig, men det kan kanskje være lurt å begrense antall pakker noe, slik at de får gledet seg mer over det de faktisk får.'' Men hvordan? Jeg kan ikke akkurat nekte familie og venner å gi han gaver :/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Skjønner hva du mener, men antar barn er forskjellige, for jeg kjenner meg ikke helt igjen i mine, selv om de også får en del. Men ene gutten har mer tendenser i den retning du nevner. Våre får stort sett én litt større gave til bursdag fra oss og kanskje en liten i tillegg. De får gjerne også en gave fra sin bror, og selvfølgelig litt fra familie (og fra venner i bursdagsselskap). Våre får omtrent aldri noe utenom, i hvertfall ikke om de ber om det på butikken! Hender av og til jeg kjøper en liten ting som overraskelse (type Pokemon); synes det er hakket bedre. Så egentlig ingen gode råd fra meg, nei... Kan ikke være når det er to foreldre som ikke bor sammen, heller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Kult at han har digitalkamera:-) Ellers vet jeg ikke. Bortsett fra at jeg kanskje tenker at det er normalt å mase etter leker? Jeg var alltid misfornøyd på mine bursdager som barn, og syns at alt var feil, men det hang jo sammen med en del andre ting. Hm... Ja, det er vel normalt, men kan ikke huske at jeg var SÅ masete. Vi var nok sjeldnere i byen sammen med foreldrene våre, da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ''Dilleting (à la den dingsen du fortale om til sekken) får de som regel ikke - men de spør nesten alltid når vi er i butikken om å få sånne ting.'' Ja, jeg skal ta meg sammen på det øyeblikkelig. Det ender som oftest i en eller annen krangel senere, enten fordi han ikke får det neste han ber om eller fordi han mister/ødelegger det han fikk. ''At de kan virske utakknemlinge bare få dager etter en bursdag, tror jeg er veldig vanlig, men det kan kanskje være lurt å begrense antall pakker noe, slik at de får gledet seg mer over det de faktisk får.'' Men hvordan? Jeg kan ikke akkurat nekte familie og venner å gi han gaver :/ Spesielt det ene besteforeldreparet her (mine foreldre...) er veldig glad i å kjøpe gaver til ungene. Jeg gir direkte beskjed om hva vi ønsker, og ber dem rett ut om å ikke overdrive ved jul og bursdag, ikke kjøpe masse leker, og heller en større ting som vil bli brukt enn mange små dilleting. Det overholder de... sånn noenlunde Men det fordrer jo at man har et ok forhold som tåler direkte snakk, selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Spesielt det ene besteforeldreparet her (mine foreldre...) er veldig glad i å kjøpe gaver til ungene. Jeg gir direkte beskjed om hva vi ønsker, og ber dem rett ut om å ikke overdrive ved jul og bursdag, ikke kjøpe masse leker, og heller en større ting som vil bli brukt enn mange små dilleting. Det overholder de... sånn noenlunde Men det fordrer jo at man har et ok forhold som tåler direkte snakk, selvsagt. ''gir direkte beskjed om hva vi ønsker, og ber dem rett ut om å ikke overdrive ved jul og bursdag,'' Det har jeg også bedt besteforeldre om. Særlig ene siden synes det er morsomt med mange pakker - men det blir alt for mye når de får fra flere. For ikke å snakke om til jul...! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Uff da, det ble helt feil Golfsettet er for barn til bruk i hagen. Riktignok med ordentlige metallkøller, men vi tar han ikke med på noen golfbane ennå. Han er svært interessert i golf. Forøvrig kom det settet fra annen familie. Digitalkamera har han hatt siden han var tre år, men det ble ødelagt nå nylig, derfor kjøpte vi nytt til bursdagen. Han elsker å ta bilder og er svært flink. På grunn av språkproblemene prøver vi å oppmuntre til aktiviteter som ikke er språkbaserte og som han er god på. Jeg tror ikke det handler så mye om at han får en gave til 500 kroner, men heller at han får så mange gaver. Jeg er ikke veldig overrasket over at kameraet ble ødelagt. Å gi en så dyr gave til en liten gutt, ville jeg synes var bortkastede penger. At du nå måtte kjøpe nytt kamera sier vel alt om det. Om gutten er glad i å ta bilder, ville jeg heller lånt bort mitt eget kamera nå og da under kontroll. Selv er jeg heldigvis velsignet med ei takknemlig jente som stråler over en gave til 100 kr. Var en fornøyelse å se henne på 9 årsdagen. Hun strålte som ei sol og sa til alle at det var akkurat det hun ønsket seg. Deretter ga hun alle en klem. Gavene var klistremerker, klinkekuler, en Top model fargebok og den type ting. Av oss fikk hun en billig sparkesykkel. Nei, jeg synes det er hårreisende og gi så dyre gaver til så små barn, når de blir like glade for småtteri. Det hjelper ikke om han er glad i å fotografere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Takk Ja, vi prøver å unngå mye utenom. Klær og slikt blir det jo. Og jeg er veldig "flink" til å si ja til småting, er jeg redd... Men ellers kjøper vi aldri leker utenom jul og bursdag. Jeg kan dessverre ikke styre hva pappaen og besteforeldre gjør, så de kjøper ting hver gang de ser han. Så det blir mye... Han får nesten alt han peker på når han er sammen med faren og forteller meg ofte at "neste gang skal jeg be pappa kjøpe en slik eller en sånn". Han sparer penger og får kjøpe en leke når han har nok. Men han sparer ikke til noe spesielt, siden noen kommer og kjøper det til han lenge før han har tid til å spare opp. ''Så det blir mye... Han får nesten alt han peker på når han er sammen med faren og forteller meg ofte at "neste gang skal jeg be pappa kjøpe en slik eller en sånn'' Og du du lurer på hvorfor han er bortskjemt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ''Dilleting (à la den dingsen du fortale om til sekken) får de som regel ikke - men de spør nesten alltid når vi er i butikken om å få sånne ting.'' Ja, jeg skal ta meg sammen på det øyeblikkelig. Det ender som oftest i en eller annen krangel senere, enten fordi han ikke får det neste han ber om eller fordi han mister/ødelegger det han fikk. ''At de kan virske utakknemlinge bare få dager etter en bursdag, tror jeg er veldig vanlig, men det kan kanskje være lurt å begrense antall pakker noe, slik at de får gledet seg mer over det de faktisk får.'' Men hvordan? Jeg kan ikke akkurat nekte familie og venner å gi han gaver :/ Jeg synes du skal snakke med faren og si at du ikke syne det er noe greit at han alltid får noe nytt når han har vært i byen med faren. Å få en ny leke en gang i måneden synes jeg er altfor mye! Det blir jo 12 leker i løpet av året, i tillegg til det han får jul og bursdag! Også til besteforeldre kan du si hva han trenger og be om at de kjøper noe fra ønskelista, i tedet for masse dill. Og jeg må jo også si at å kjøpe kamera til en 5-åring høres merkelig ut.... Du legger lista veldig høyt. Hva skal han få til 12 års dagen eller konfirmasjonen da...? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg tror det er ganske vanlig. Jeg tror både tids- og mengdebegrepene til små barn er dårlig utviklet, så hvor lenge det er siden sist de fikk gaver har liten innvirkning på mas om nye ting. De finner jo alltid noe mer de har lyst på. Mine beste tips er nok å ikke gi etter for mas på småting i hverdagen. Jeg har også god erfaring med å snakke med barna på forhånd om at de ikke kan forvente å få absolutt alt de ønsker seg, at de forventes å vise takknemlighet mot giveren uansett og at det nå blir lenge til neste gang de får gaver. Da mine unger var mindre og gavehaugene var for store, tok vi rett og slett vekk noen gaver og sparte til senere (var vel helst til jul). De var gode å ha som en overraskelse på en sykdomsdag senere. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg synes du skal snakke med faren og si at du ikke syne det er noe greit at han alltid får noe nytt når han har vært i byen med faren. Å få en ny leke en gang i måneden synes jeg er altfor mye! Det blir jo 12 leker i løpet av året, i tillegg til det han får jul og bursdag! Også til besteforeldre kan du si hva han trenger og be om at de kjøper noe fra ønskelista, i tedet for masse dill. Og jeg må jo også si at å kjøpe kamera til en 5-åring høres merkelig ut.... Du legger lista veldig høyt. Hva skal han få til 12 års dagen eller konfirmasjonen da...? ''Og jeg må jo også si at å kjøpe kamera til en 5-åring høres merkelig ut.... Du legger lista veldig høyt'' Kamera er jo ikke det samme i dag som for en generasjon siden, da et kamera gjerne kostet en liten månedslønn. I dag får man et ok kamera for mindre enn et par gode joggesko. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 For at ungene ikke skulle bli bortskjemt, lå jeg på et helt annet nivå når det gjaldt gaver i den alderen. Golfsett og digitalkamera? Hva skal den lille gutten med det? Digitalkamera er mer type konfirmasjonsgave. Det er fint at dere vil ta med guttungen på golfbanen, men forløpig holder det vel at han får låne en kølle av dere? Jeg hadde holdt meg til lekebiler og den slags. ''Digitalkamera er mer type konfirmasjonsgave.'' Det finnes jo ganske billige digitalkameraer, da. Jeg regner med at det ikke var en digital speilrefleks de kjøpte til 5-åringen. Du får digitalkameraer til mindre enn du må gi for en Nintendo DS, for eksempel og den sistnevnte er det nok mange 5-åringer som har. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.