Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ''Digitalkamera er mer type konfirmasjonsgave.'' Det finnes jo ganske billige digitalkameraer, da. Jeg regner med at det ikke var en digital speilrefleks de kjøpte til 5-åringen. Du får digitalkameraer til mindre enn du må gi for en Nintendo DS, for eksempel og den sistnevnte er det nok mange 5-åringer som har. Glimtipper får svare på hva kameraet koster, men han fikk kamera når han var 3 år og nå når han er 5 får han et nytt. I et annet innlegg sier Glimtipper at gutten ødela en helt ny leke med vilje. Det er et tegn på at gutten er bortskjemt. Jeg hadde blitt rasende om det var mitt barn som ødela en ny leke. Glimtipper spør om råd, så jeg er ærlig og sier akkurat hva jeg mener her:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Takk Ja, vi prøver å unngå mye utenom. Klær og slikt blir det jo. Og jeg er veldig "flink" til å si ja til småting, er jeg redd... Men ellers kjøper vi aldri leker utenom jul og bursdag. Jeg kan dessverre ikke styre hva pappaen og besteforeldre gjør, så de kjøper ting hver gang de ser han. Så det blir mye... Han får nesten alt han peker på når han er sammen med faren og forteller meg ofte at "neste gang skal jeg be pappa kjøpe en slik eller en sånn". Han sparer penger og får kjøpe en leke når han har nok. Men han sparer ikke til noe spesielt, siden noen kommer og kjøper det til han lenge før han har tid til å spare opp. ''Han sparer penger og får kjøpe en leke når han har nok. Men han sparer ikke til noe spesielt, siden noen kommer og kjøper det til han lenge før han har tid til å spare opp.'' Her er du nok inne på årsaken til at han blir bortskjemt... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MayLynn Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Man kan vel ikke forvente at barn av i dag skal ha noe forhold til annet enn deres egen "verden". Det er jo ikke deres feil at vi var fattigere da vi var små. Men det er noe i oss som automatisk reagerer - ikke sant? Og så blir man kanskje litt skuffet også over at de ikke blir mer fornøyde med det vi kanskje har lagt mye planlegging, tid og penger i. Jeg praktiserer som regel bare "nei" dersom de maser - av og til kan jeg bli irritert - må innrømme det. Prøver å avtale på forhånd før butikkbesøk at det ikke blir noe kjøping av ting de får lyst på. Blir bedre og bedre jo eldre de blir. Men jeg har ikke unger som oppdragelsen er over når de er 1 år.... de må oppdras hele tiden og det går sakte men sikkert inn. Vi har selvfølgelig også hatt noen samtaler om hvor godt vi har de i Norge og at mange barn ikke har det så godt. Slik at de skal få litt perspektiv på ting. Da vil de plutselig gi ALLE lekene sine og pengene sine til disse barna... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Jeg er ikke veldig overrasket over at kameraet ble ødelagt. Å gi en så dyr gave til en liten gutt, ville jeg synes var bortkastede penger. At du nå måtte kjøpe nytt kamera sier vel alt om det. Om gutten er glad i å ta bilder, ville jeg heller lånt bort mitt eget kamera nå og da under kontroll. Selv er jeg heldigvis velsignet med ei takknemlig jente som stråler over en gave til 100 kr. Var en fornøyelse å se henne på 9 årsdagen. Hun strålte som ei sol og sa til alle at det var akkurat det hun ønsket seg. Deretter ga hun alle en klem. Gavene var klistremerker, klinkekuler, en Top model fargebok og den type ting. Av oss fikk hun en billig sparkesykkel. Nei, jeg synes det er hårreisende og gi så dyre gaver til så små barn, når de blir like glade for småtteri. Det hjelper ikke om han er glad i å fotografere. Du vet at disse kameraene er beregnet på barn fra 3 år og oppover? Forøvrig ble kameraet ødelagt på grunn av et batteri som lakk, ikke fordi han ikke tok vare på det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg er ikke veldig overrasket over at kameraet ble ødelagt. Å gi en så dyr gave til en liten gutt, ville jeg synes var bortkastede penger. At du nå måtte kjøpe nytt kamera sier vel alt om det. Om gutten er glad i å ta bilder, ville jeg heller lånt bort mitt eget kamera nå og da under kontroll. Selv er jeg heldigvis velsignet med ei takknemlig jente som stråler over en gave til 100 kr. Var en fornøyelse å se henne på 9 årsdagen. Hun strålte som ei sol og sa til alle at det var akkurat det hun ønsket seg. Deretter ga hun alle en klem. Gavene var klistremerker, klinkekuler, en Top model fargebok og den type ting. Av oss fikk hun en billig sparkesykkel. Nei, jeg synes det er hårreisende og gi så dyre gaver til så små barn, når de blir like glade for småtteri. Det hjelper ikke om han er glad i å fotografere. Det er flott at du har perfekte barn. Bare husk på at det er svært stor forskjell i modenhet på en 9 år gammel jente og en 5 år gammel gutt som i tillegg har problemer med å uttrykke seg. Hvis faren til dine unger hadde sett dem omtrent en gang i måneden - du tror ikke han kanskje hadde overdrevet litt når det gjelder å kjøpe ting til dem da? Glimtipper kan ikke styre eksen, selv om hun kanskje kunne tenkt seg det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Glimtipper får svare på hva kameraet koster, men han fikk kamera når han var 3 år og nå når han er 5 får han et nytt. I et annet innlegg sier Glimtipper at gutten ødela en helt ny leke med vilje. Det er et tegn på at gutten er bortskjemt. Jeg hadde blitt rasende om det var mitt barn som ødela en ny leke. Glimtipper spør om råd, så jeg er ærlig og sier akkurat hva jeg mener her:-) Takker for det, men jeg tror du bommer Jeg betviler at det er kameraet til 500 kroner som forårsaker bortskjemtheten. Han er veldig glad i kameraet sitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Det er flott at du har perfekte barn. Bare husk på at det er svært stor forskjell i modenhet på en 9 år gammel jente og en 5 år gammel gutt som i tillegg har problemer med å uttrykke seg. Hvis faren til dine unger hadde sett dem omtrent en gang i måneden - du tror ikke han kanskje hadde overdrevet litt når det gjelder å kjøpe ting til dem da? Glimtipper kan ikke styre eksen, selv om hun kanskje kunne tenkt seg det. ''Glimtipper kan ikke styre eksen, selv om hun kanskje kunne tenkt seg det.'' Man kan jo drømme... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Han fikk kanskje bare litt "blod på tann" i forbindelse med bursdagen sin. Tipper masingen roer seg ned igjen. Jeg er forøvrig ikke enig med de som ikke skjønner hvorfor du gir ham digitalkamera når han er så liten. For en gutt med spesifikke språkvansker så er det viktig å stimulere ulike måter å oppfatte og kommunisere med verden på, og jeg tror fotografering kan være en spennende og verdifull måte å gjøre det på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Jeg er ikke veldig overrasket over at kameraet ble ødelagt. Å gi en så dyr gave til en liten gutt, ville jeg synes var bortkastede penger. At du nå måtte kjøpe nytt kamera sier vel alt om det. Om gutten er glad i å ta bilder, ville jeg heller lånt bort mitt eget kamera nå og da under kontroll. Selv er jeg heldigvis velsignet med ei takknemlig jente som stråler over en gave til 100 kr. Var en fornøyelse å se henne på 9 årsdagen. Hun strålte som ei sol og sa til alle at det var akkurat det hun ønsket seg. Deretter ga hun alle en klem. Gavene var klistremerker, klinkekuler, en Top model fargebok og den type ting. Av oss fikk hun en billig sparkesykkel. Nei, jeg synes det er hårreisende og gi så dyre gaver til så små barn, når de blir like glade for småtteri. Det hjelper ikke om han er glad i å fotografere. ''Selv er jeg heldigvis velsignet med ei takknemlig jente som stråler over en gave til 100 kr. Var en fornøyelse å se henne på 9 årsdagen. Hun strålte som ei sol og sa til alle at det var akkurat det hun ønsket seg. Deretter ga hun alle en klem. Gavene var klistremerker, klinkekuler, en Top model fargebok og den type ting. Av oss fikk hun en billig sparkesykkel.'' Slik er min gutt også. Eeeeelsker alt han får, tar seg god tid til å åpne gavene, takker... Og så er det samme maset neste dag *sukk* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 ''Han sparer penger og får kjøpe en leke når han har nok. Men han sparer ikke til noe spesielt, siden noen kommer og kjøper det til han lenge før han har tid til å spare opp.'' Her er du nok inne på årsaken til at han blir bortskjemt... Sikkert. Men hva gjør jeg med det? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det er flott at du har perfekte barn. Bare husk på at det er svært stor forskjell i modenhet på en 9 år gammel jente og en 5 år gammel gutt som i tillegg har problemer med å uttrykke seg. Hvis faren til dine unger hadde sett dem omtrent en gang i måneden - du tror ikke han kanskje hadde overdrevet litt når det gjelder å kjøpe ting til dem da? Glimtipper kan ikke styre eksen, selv om hun kanskje kunne tenkt seg det. Enig! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 ''Og jeg må jo også si at å kjøpe kamera til en 5-åring høres merkelig ut.... Du legger lista veldig høyt'' Kamera er jo ikke det samme i dag som for en generasjon siden, da et kamera gjerne kostet en liten månedslønn. I dag får man et ok kamera for mindre enn et par gode joggesko. Hehe, takk for at du ser det Kameraet koster 500 kroner, er beregnet på barn og han har stor glede av det. Vi har heller kjøpt kamera enn sykkel, så sykkel har han ikke. (Bortsett fra hos farmoren, selvfølgelig...) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ''Selv er jeg heldigvis velsignet med ei takknemlig jente som stråler over en gave til 100 kr. Var en fornøyelse å se henne på 9 årsdagen. Hun strålte som ei sol og sa til alle at det var akkurat det hun ønsket seg. Deretter ga hun alle en klem. Gavene var klistremerker, klinkekuler, en Top model fargebok og den type ting. Av oss fikk hun en billig sparkesykkel.'' Slik er min gutt også. Eeeeelsker alt han får, tar seg god tid til å åpne gavene, takker... Og så er det samme maset neste dag *sukk* Slapp av. Han er fem år og tester ut hypotesen om at "bare man maser nok, så finnes det uendelige muligheter for flere gaver". Din oppgave er å motbevise hypotesen. Snakk om at han har hatt bursdag og _da_ får man mange gaver. Etterpå må man vente til det er jul før man igjen får _mange_ gaver. Også kan du fortelle noen sanne eller usanne historier fra du selv var liten og hvor du gjerne ville ha alle de fine tingene i lekebutikken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Takker for det, men jeg tror du bommer Jeg betviler at det er kameraet til 500 kroner som forårsaker bortskjemtheten. Han er veldig glad i kameraet sitt. Ok, har du noen ideer selv om hvorfor han er bortskjemt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Han fikk kanskje bare litt "blod på tann" i forbindelse med bursdagen sin. Tipper masingen roer seg ned igjen. Jeg er forøvrig ikke enig med de som ikke skjønner hvorfor du gir ham digitalkamera når han er så liten. For en gutt med spesifikke språkvansker så er det viktig å stimulere ulike måter å oppfatte og kommunisere med verden på, og jeg tror fotografering kan være en spennende og verdifull måte å gjøre det på. Ja, vi har fått streng beskjed om å oppmuntre denne typen interesser for å øke mestringsfølelsen og fordi han må utvikle andre evner, siden han neppe kommer til å klare et akademisk studie på videregående-/universitetsnivå. Fotograferingen er valgt spesielt fordi han er så visuell og han tar flotte bilder. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Ok, har du noen ideer selv om hvorfor han er bortskjemt? Jeg tror det er mengden gaver og disse smådryppene (som jeg skal kutte helt ut, jeg har ikke vært flink nok). Siden jeg ikke kan kontrollere verden og jeg vanskelig kan forklare så mye til han, så må jeg finne tiltak som kan hjelpe mellom dryppene, tenker jeg? Nei, jeg vet ikke. Litt oppgitt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ''Glimtipper kan ikke styre eksen, selv om hun kanskje kunne tenkt seg det.'' Man kan jo drømme... Du kan ikke styre x-en, men kan du ta en prat med han. Iom at du er fortvilet over at sønnen er bortskjemt, regner jeg med at du ønsker å ta det på alvor. Det må selvsagt også faren også bidra med, men nå jeg vet jo ikke jeg hvordan han er å snakke med. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 18. august 2010 Forfatter Del Skrevet 18. august 2010 Slapp av. Han er fem år og tester ut hypotesen om at "bare man maser nok, så finnes det uendelige muligheter for flere gaver". Din oppgave er å motbevise hypotesen. Snakk om at han har hatt bursdag og _da_ får man mange gaver. Etterpå må man vente til det er jul før man igjen får _mange_ gaver. Også kan du fortelle noen sanne eller usanne historier fra du selv var liten og hvor du gjerne ville ha alle de fine tingene i lekebutikken. Du har nok rett Jeg ser bare en trend som blir verre for hvert år. Men det blir kanskje bedre av seg selv når han forstår greia med jul og bursdag og slikt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg tror det er mengden gaver og disse smådryppene (som jeg skal kutte helt ut, jeg har ikke vært flink nok). Siden jeg ikke kan kontrollere verden og jeg vanskelig kan forklare så mye til han, så må jeg finne tiltak som kan hjelpe mellom dryppene, tenker jeg? Nei, jeg vet ikke. Litt oppgitt. Du kan jo ihvertfall begynne der og se om det hjelper. Jeg synes det var en meget god ide:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Du har nok rett Jeg ser bare en trend som blir verre for hvert år. Men det blir kanskje bedre av seg selv når han forstår greia med jul og bursdag og slikt? Jeg tror dette er en konstant utfordring for de fleste foreldre i vårt overflodssamfunn. Tror ikke løsningen ligger i å moralisere så mye over for hans ønsker og ideer om alt han kan få, men derimot ved å bli trygg på egen grensesetting samt å forsøke å gjøre "reglene" forståelige for ham. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.