Gå til innhold

Til Sør -Om ADHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Interessant lesning.

Har vi noen grunn til å tro det er relevant i Norge, også?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Er det Solfryd igjen ???

Gir deg ikke ser jeg, blir provosert meg og lei meg av dette tullet ditt.

Vi har nok med vårt om ikke vi skal bli plaget av sånne som deg.

Fin kveld til deg og:

Skrevet

Er det Solfryd igjen ???

Fin kveld til deg og:

Det er da helt greit å følge opp med dokumentasjon på noe jeg har bedt om i en tidligere tråd. Det er jo stilet til meg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er da helt greit å følge opp med dokumentasjon på noe jeg har bedt om i en tidligere tråd. Det er jo stilet til meg.

Med vennlig hilsen

Joa, den er grei, bare litt hårsår på dette området.

Men ser an :)

Men Solfryd håper jeg ikke befinner seg i mitt nærområde:)

Gjest se det, se det!
Skrevet

Vi er vel alle litt hårsåre iblant! ;-)

Gjest segunda
Skrevet

Hei,

Interessant lesning.

Har vi noen grunn til å tro det er relevant i Norge, også?

Med vennlig hilsen

Det er høyest relevant i Norge også.

Skrevet

Det er høyest relevant i Norge også.

Da må man først undersøke om diagnosekriteriene i Norge er de samme, og hvorvidt de blir fulgt. Det er ikke automatisk at feil som blir begått i USA også skjer (i samme utstrekning) i Norge. (Eller omvendt.)

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Men Solfryd håper jeg ikke befinner seg i mitt nærområde:)''

Personangrep er ikke greit uansett hvem det går ut over!

Saken her er diagnostisering av ADHD / ADD, en interessant problemstilling som jeg ikke kan noe om...

Gjest segunda
Skrevet

Da må man først undersøke om diagnosekriteriene i Norge er de samme, og hvorvidt de blir fulgt. Det er ikke automatisk at feil som blir begått i USA også skjer (i samme utstrekning) i Norge. (Eller omvendt.)

Med vennlig hilsen

Det er forskjell på diagnosemetoder i Europa og USA, men denne problematikken er høyest relevant i Europa også.

Amerikanere startet lenge før nordmenn å bruke medisiner mot ADHD og amerikansk forskning blir brukt i Norge i alle fag. Norge er nødt til å se på forskning fra andre steder når det forskes her.

Gjest segunda
Skrevet

Er det Solfryd igjen ???

Fin kveld til deg og:

Hvordan i alle dager kan innlegget til trådstarter plage deg? Uansett hvem som skriver det?

Skrevet

Det er forskjell på diagnosemetoder i Europa og USA, men denne problematikken er høyest relevant i Europa også.

Amerikanere startet lenge før nordmenn å bruke medisiner mot ADHD og amerikansk forskning blir brukt i Norge i alle fag. Norge er nødt til å se på forskning fra andre steder når det forskes her.

Joda, selvsagt skal man se på det. Poenget er at helsesystemene og systemene rundt er så forskjellige (med private leger, osv.) at det ligger ikke noen automatikk at det samme skjer i Norge.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Joda, selvsagt skal man se på det. Poenget er at helsesystemene og systemene rundt er så forskjellige (med private leger, osv.) at det ligger ikke noen automatikk at det samme skjer i Norge.

Med vennlig hilsen

Det påvirker ikke behandling av ADHD om det er privat lege eller offisell lege som skriver resepten. Det snakkes om at det mangler longitudinal studier av langtidsvirkninger av Ritalin. De kan først gjøres i USA.

Skrevet

Det påvirker ikke behandling av ADHD om det er privat lege eller offisell lege som skriver resepten. Det snakkes om at det mangler longitudinal studier av langtidsvirkninger av Ritalin. De kan først gjøres i USA.

Hei,

Joda, men det "se det, se det" refererer til (ref. tidligere tråd) er dette:

''

Mange barn blir også gitt ADHD-diagnose etter press fra lærere som sliter med å få de yngste barna til å sitte stille i klasserommet, mener forskerne.''

Og her er systemene forskjellige. Det betyr selvsagt ikke at det ikke skjer i Norge (det gjør det nok), men at man ikke vet om det skjer i like stor grad som i USA.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Hei,

Joda, men det "se det, se det" refererer til (ref. tidligere tråd) er dette:

''

Mange barn blir også gitt ADHD-diagnose etter press fra lærere som sliter med å få de yngste barna til å sitte stille i klasserommet, mener forskerne.''

Og her er systemene forskjellige. Det betyr selvsagt ikke at det ikke skjer i Norge (det gjør det nok), men at man ikke vet om det skjer i like stor grad som i USA.

Med vennlig hilsen

Det skjer i like stor grad i begge land.

Skrevet

Det skjer i like stor grad i begge land.

Hvordan vet du det? Har man undersøkt det i Norge?

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Hvordan vet du det? Har man undersøkt det i Norge?

Med vennlig hilsen

Hva mener du om det er undersøkt i Norge?

Jeg har erfaring i dette området i begge land.

Skrevet

Hva mener du om det er undersøkt i Norge?

Jeg har erfaring i dette området i begge land.

Joda, men poenget er at man kan ikke bare si "det samme skjer i Norge"; det er jo noe man bør undersøke, og ikke bare anta at det er likt.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Joda, men poenget er at man kan ikke bare si "det samme skjer i Norge"; det er jo noe man bør undersøke, og ikke bare anta at det er likt.

Med vennlig hilsen

Det finnes undersøkelser, men jeg har ikke direkte linker til dem her og nå og jeg vet ikke hvor mye sammenligningsprosjekter mellom USA og Norge har vært gjort.

Masteroppgaven min tok for seg en del av dette fenomenet og reaksjonene var like, men siden var prosessen noe annerledes. Jeg har den ikke på data lenger og gidder ikke skanne og lete. dEn er også ti år gammel, men jeg observerer dette ofte.

Observasjoner og intervjuer er anerkjente qualitative vitenskapsmetoder.

Skrevet

Det finnes undersøkelser, men jeg har ikke direkte linker til dem her og nå og jeg vet ikke hvor mye sammenligningsprosjekter mellom USA og Norge har vært gjort.

Masteroppgaven min tok for seg en del av dette fenomenet og reaksjonene var like, men siden var prosessen noe annerledes. Jeg har den ikke på data lenger og gidder ikke skanne og lete. dEn er også ti år gammel, men jeg observerer dette ofte.

Observasjoner og intervjuer er anerkjente qualitative vitenskapsmetoder.

''Observasjoner og intervjuer er anerkjente qualitative vitenskapsmetoder.''

Enig, men her er systemene forskellige, og det er derfor jeg påpeker at undersøkelsen ikke automatisk gjelder i Norge.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...