Gå til innhold

Somaliske familier utnytter velferdssystemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

''Mange somaliske familier i Norge utnytter velferdssystemet ved å skille seg etter norsk lov, men fortsette å være gift etter islamsk lov, mener Kadra Yusuf.

Yusuf mener mange somaliere skiller seg av økonomiske årsaker, mens de i virkeligheten bor sammen. Det norske velferdssystemet oppfordrer ektepar til å skille seg, og premierer alenemødre med store barneflokker, argumenterer hun videre

Direktør for kontroll og innkreving i Nav, Magne Fladby, sier at Nav er kjent med at det er høy risiko for juks av denne typen blant somaliere.

– Vi får tips om at dette er utbredt blant somaliere. Dette er et stønadsområde vi har stort fokus på for å avdekke misbruk, sier han.

''

http://nyheter.no.msn.com/penger/artikkel.aspx?cp-documentid=154430279

Ingen overraskelse det, nei. Nå venter vi spent på sørs bortforklaring av problemet...

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• ShitDiddelyDo

13

• laban

8

• hidi, the scorpion

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest segunda
Skrevet

Dette er ikke ukjent fenomen blant nordmenn heller som er oppdratt med at dette er svindel og bedrag.

Det er helt riktig at dette er feil og bidrar til å holde somaliske kvinner bundet hjemme ved kummerlige kår. Det er mange som sliter med å forstå moralske begreper i andre samfunn og det er ikke noe nytt at somalere som blir kastet inn i vårt samfunn ikke gjør det.

Kanskje vi burde begynne å ansette de somalerne som søker jobber i hvert fall istedenfor å kaste søknadene når vi ser somalske navn? Da gjør vi i hvert fall noe til å integrere dem.

Gjest movenpink
Skrevet

Har jobbet i voksenopplæring med fremmedspråklige (norskopplæring). Det er helt sant at somaliske kvinner pælmer ut mennene sine. Var dog ikke klar over at dette kun er såkalt på papiret. Er imidlertid godt kjent med at somaliere ved ankomst til Norge blir innhentet rett til flyktningkonsulenten på sosialen. Der får de kraftig briefing med tolk over våre støtteordninger og velferdsgoder. Så vi er faktisk mye skyld i det systemet/hvordan det er blitt. Noe som har provosert meg voldsomt, er at de fleste nordmenn aldri har fått slik opplysning om alt "man har krav på". Dessuten er det faktisk mange steder søknadene til "de stakkars flyktningene" går glatt igjennom uten noe mokk og "men om atte". Eks. støtte til førerkort, husmor som får igjennom uføretrygd, stønad til bil, skolepenger, motivasjonspenger, lønnstilskudd, lønnet utdanning til å bli fagarbeider i barnehage etc etc.

Da jeg selv måtte i NAV-systemet grunnet sykdom og trengte bytte av yrke, har jeg fått høre flere ganger "dersom du hadde vært minoritetsspråklig kunne vi innvilget deg lønnstilskudd" eller "dersom du ikke hadde vært norsk, kunne du blitt kvotert inn i staten i en bra stilling" og lignende. Ikke så rart kanskje at folk blir provoserte? Men dette er ikke innvandreres og flyktningers feil. Min mening er "alle eller ingen". Det skal ikke lønne seg å være utenlandsk fremfor norskfødt heller.

I tillegg må vi ha i mente at personer fra 3. verden land, er vant til autoritær lederstil. Når de blir møtt på en helt annen måte her, så mister de respekten. Da er det også lettere å utnytte den norske snillismen, tror jeg.

Skrevet

''

Ingen overraskelse det, nei. Nå venter vi spent på sørs bortforklaring av problemet...''

Hvem skal vi henge ut i dag? Jødene? Muslimene? De homofile? Hva med psyk. utviklingshemmet?

Åh ja! Nå er turen kommet til somaliene. Det er ekstra lett, ettersom de fleste av dem er godt synlig, og kan hånes med letthet.

Gjest sjølvsagt!!
Skrevet

''

Ingen overraskelse det, nei. Nå venter vi spent på sørs bortforklaring av problemet...''

Hvem skal vi henge ut i dag? Jødene? Muslimene? De homofile? Hva med psyk. utviklingshemmet?

Åh ja! Nå er turen kommet til somaliene. Det er ekstra lett, ettersom de fleste av dem er godt synlig, og kan hånes med letthet.

Nei, Snåsamannen.

Gjest sjølvsagt!!
Skrevet

Snåsamannen er et individ.

Men du synes da at det er greit å henge han ut for det, du !?

Gjest segunda
Skrevet

''

Jeg synes ikke somaliere er synlige nok i det norske samfunnet. De blir gjemt hjemme og ingen vil menge seg med dem, og så snakker vi hånlig om apartheid i Sør-Afrika og skille mellom hvite og svarte i sørstatene i USA før i tiden.

Skrevet

''

Du klarer ikke å holde deg til sak. Regner med at det hadde vært enklere hvis vi hadde diskutert Frp'ere.

Magne Fladby i Nav sier at "Nav er kjent med at det er høy risiko for juks av denne typen blant somaliere". Altså er det helt legitimt å diskutere somaliere og velferdssnylting. Selv om du ikke liker det.

Gjest segunda
Skrevet

Du klarer ikke å holde deg til sak. Regner med at det hadde vært enklere hvis vi hadde diskutert Frp'ere.

Magne Fladby i Nav sier at "Nav er kjent med at det er høy risiko for juks av denne typen blant somaliere". Altså er det helt legitimt å diskutere somaliere og velferdssnylting. Selv om du ikke liker det.

Det er helt legitimt å diskutere utnytting av velferdssamfunnet, men da må man se på årsakssammenhenger også. Ikke bare rope ulv, ulv....

ShitDiddelyDo
Skrevet

Han henger ikke ut Snåsamannen. Han sier at han ikke tror på Snåsamannen.

Han er altså ikke verre enn deg når du ikke tror på den litt tulleruske naboen som tror han er Jesus.

Forskjellen er at sistnevnte ikke har den helt store fanskaren.

Skrevet

''Du klarer ikke å holde deg til sak. Regner med at det hadde vært enklere hvis vi hadde diskutert Frp'ere.''

Det er nettopp det jeg gjør - holder meg til saken, som her er generalisering på basis av folkegrupper. Hvorvidt det er jøder, somalier eller kinesere er underordnet.

''Magne Fladby i Nav sier at "Nav er kjent med at det er høy risiko for juks av denne typen blant somaliere". Altså er det helt legitimt å diskutere somaliere og velferdssnylting. Selv om du ikke liker det.''

...eh... I Norge, i motsetning til land som Afghanistan, har man et rettsprinsipp som heter at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og da bevist for hvert individ.

Sett i gang.

Skrevet

Jeg synes det er helt OK å kritisere individer for det individet har sagt eller gjort.

Det du forsøker tilsvarer hvis jeg skulle kritisert alle nordmenn, for noe Snåsamannen har gjort.

Gjest segunda
Skrevet

''Du klarer ikke å holde deg til sak. Regner med at det hadde vært enklere hvis vi hadde diskutert Frp'ere.''

Det er nettopp det jeg gjør - holder meg til saken, som her er generalisering på basis av folkegrupper. Hvorvidt det er jøder, somalier eller kinesere er underordnet.

''Magne Fladby i Nav sier at "Nav er kjent med at det er høy risiko for juks av denne typen blant somaliere". Altså er det helt legitimt å diskutere somaliere og velferdssnylting. Selv om du ikke liker det.''

...eh... I Norge, i motsetning til land som Afghanistan, har man et rettsprinsipp som heter at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Og da bevist for hvert individ.

Sett i gang.

Jeg er ikke helt enig med deg her, selvom jeg er enig i at utroping av folkegrupper en en uting. Jeg synes vi bør bevisstgjøre oss på denne problematikken for dette er ikke bra for noen.

Jeg tror ikke somaliske kvinner som er analfabetere forstår et kvekk av om dette er umoralsk eller ikke, og de har heller ingen sjanse til å få jobb. Hva kan vi gjøre med det?

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Ingen overraskelse det, nei. Nå venter vi spent på sørs bortforklaring av problemet...''

Jeg tror også Sør er kjent med problemet.

Men som Segunda er inne på under: For å gjøre noe med problemet må man se på årssakene.

Du kommer ikke så fryktelig langt med å henge ut en gruppe mennesker, og det er vel strengt tatt det du gjør, og du gjør det sannsynligvis bevisst fordi de er Somaliere. Jeg gjetter på at du ikke står først i køen om å henge ut nordmenn som skattesnytere (selv om undersøkelser viser at svært mange er nettopp det), eller norske unggutters overgrep mot 16000 jenter hvert år (da er det mye morsommere å ta for seg overgrepsvoldtekter - der innvandrere er kraftig overrepresentert med et par-tre dusin sådanne over 3 år).

Og da kan man begynne å spørre seg om agaendaen.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med deg her, selvom jeg er enig i at utroping av folkegrupper en en uting. Jeg synes vi bør bevisstgjøre oss på denne problematikken for dette er ikke bra for noen.

Jeg tror ikke somaliske kvinner som er analfabetere forstår et kvekk av om dette er umoralsk eller ikke, og de har heller ingen sjanse til å få jobb. Hva kan vi gjøre med det?

''Jeg er ikke helt enig med deg her, selvom jeg er enig i at utroping av folkegrupper en en uting. Jeg synes vi bør bevisstgjøre oss på denne problematikken for dette er ikke bra for noen.''

Hvis en stor gruppe homo-motstandere i USA begynner å snakke om HIV/AIDS blant homofile, så tror man da ikke at de gjør det for å forhindre HIV/AIDS blant homofile?

Det dette handler om er å henge ut somaliere (som stort sett er både muslimer og har svart hud (dobbelt hat-objekt for høyresiden).

Den største frykten høyresiden har er at muslimer/somaliere skal integrere seg flott i Norge, og tjene mer enn dem.

''Jeg tror ikke somaliske kvinner som er analfabetere forstår et kvekk av om dette er umoralsk eller ikke, og de har heller ingen sjanse til å få jobb. Hva kan vi gjøre med det?''

Det samme som hvis de var norske og i samme situasjon. Man henger da ikke nordmenn ut for kriminalitet som andre har begått... Nordmenn blir behandlet som individer, og det bør somaliere også få bli.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg er ikke helt enig med deg her, selvom jeg er enig i at utroping av folkegrupper en en uting. Jeg synes vi bør bevisstgjøre oss på denne problematikken for dette er ikke bra for noen.''

Hvis en stor gruppe homo-motstandere i USA begynner å snakke om HIV/AIDS blant homofile, så tror man da ikke at de gjør det for å forhindre HIV/AIDS blant homofile?

Det dette handler om er å henge ut somaliere (som stort sett er både muslimer og har svart hud (dobbelt hat-objekt for høyresiden).

Den største frykten høyresiden har er at muslimer/somaliere skal integrere seg flott i Norge, og tjene mer enn dem.

''Jeg tror ikke somaliske kvinner som er analfabetere forstår et kvekk av om dette er umoralsk eller ikke, og de har heller ingen sjanse til å få jobb. Hva kan vi gjøre med det?''

Det samme som hvis de var norske og i samme situasjon. Man henger da ikke nordmenn ut for kriminalitet som andre har begått... Nordmenn blir behandlet som individer, og det bør somaliere også få bli.

Med vennlig hilsen

For min del så kan somaliere gjerne tjene mer enn meg, men det er ikke poenget her.

Årsaken til denne såkalte utnyttelsen av velferdsgoder hos somalere er ikke nødvendigvis den samme som hvis det er nordmenn som gjør det. Nordmenn er vokst opp i dette landet med den moralen som her gjelder, og likevel skraper mange av dem til seg det de kan;-) Somalere får høre at hvis dette er sånn så blir det slik, og de kan neppe få undervisning i norsk moral på flyplassen.

For øvrig så er det godkjent i Norge å bli sykemeldt fordi man er veldig sliten, og det sies høyt. For meg er det vanvittig og jeg håper at det blir det videre. Jeg har ikke ønske om å bli så integrert i det norske samfunnet at jeg slutter og stusse på slike og lignende utsagn.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Med vennlig hilsen

''Det dette handler om er å henge ut somaliere (som stort sett er både muslimer og har svart hud (dobbelt hat-objekt for høyresiden).''

Det kommer an på. VG var ikke ute etter å henge ut noen i dag, men gjøre medias jobb - altså sette fokus på et problem.

Person over, derimot, hvis nick jeg ikke kjenner, men da jeg ser innlegget var direkte myntet på deg er det nærliggende å tro det er en du stadig krangler med, og da gir svaret seg selv, elsker sånne nyheter fordi han/hun kan bruke det mot noen han/hun ikke liker i utgangspunktet, og helst ikke vil ha her.

Og da blir det problematisk.

Ellers har du helt rett. Disse svorsk-ene rundt forbi på nettet vil ikke ha integrering. De vil ha konflikt. Når den første bomben smeller i Norge er det ingen som kommer til å kose seg mer enn dem. Da kan de si - Hah! - det er det jeg har sagt hele tiden, nå må venstresiden våkne.

Akkurat som om venstresiden er utrolig glade i terrorister.

Og dette uten å forstå at deres hatpropaganda bidrar i vesentlig grad til å stenge store grupper som er- og for all framtid vil være en del av det norske samfunnet, ute, noe som er farlig.

Men når du ikke klarer å ha mer enn en tanke i hodet på en gang blir verden veldig sort eller veldig hvit.

Det er litt sent å gå i nei-til-innvandrings-tog i dag. Hvis de var ute etter et stabilt samfunn burde de gå i seg selv og se hva de kan bidra med, men det vil de ikke. De vil ikke ha integrering. Hvis integreringen lykkes vil tross alt sosialistsvina og venstresiden (av en eller annen grunn regnes alle bortsett fra FRP som venstresiden i denne sammenheng, eventuelt har ikke disse hørt Høyre og KRF i integreringsdebatten ...) lykkes - og det er det siste de vil.

Når det er sagt er det vel strengt tatt ingen land i Europa som har lyktes bedre med integreringa i Norge.

Skrevet

''Det dette handler om er å henge ut somaliere (som stort sett er både muslimer og har svart hud (dobbelt hat-objekt for høyresiden).''

Det kommer an på. VG var ikke ute etter å henge ut noen i dag, men gjøre medias jobb - altså sette fokus på et problem.

Person over, derimot, hvis nick jeg ikke kjenner, men da jeg ser innlegget var direkte myntet på deg er det nærliggende å tro det er en du stadig krangler med, og da gir svaret seg selv, elsker sånne nyheter fordi han/hun kan bruke det mot noen han/hun ikke liker i utgangspunktet, og helst ikke vil ha her.

Og da blir det problematisk.

Ellers har du helt rett. Disse svorsk-ene rundt forbi på nettet vil ikke ha integrering. De vil ha konflikt. Når den første bomben smeller i Norge er det ingen som kommer til å kose seg mer enn dem. Da kan de si - Hah! - det er det jeg har sagt hele tiden, nå må venstresiden våkne.

Akkurat som om venstresiden er utrolig glade i terrorister.

Og dette uten å forstå at deres hatpropaganda bidrar i vesentlig grad til å stenge store grupper som er- og for all framtid vil være en del av det norske samfunnet, ute, noe som er farlig.

Men når du ikke klarer å ha mer enn en tanke i hodet på en gang blir verden veldig sort eller veldig hvit.

Det er litt sent å gå i nei-til-innvandrings-tog i dag. Hvis de var ute etter et stabilt samfunn burde de gå i seg selv og se hva de kan bidra med, men det vil de ikke. De vil ikke ha integrering. Hvis integreringen lykkes vil tross alt sosialistsvina og venstresiden (av en eller annen grunn regnes alle bortsett fra FRP som venstresiden i denne sammenheng, eventuelt har ikke disse hørt Høyre og KRF i integreringsdebatten ...) lykkes - og det er det siste de vil.

Når det er sagt er det vel strengt tatt ingen land i Europa som har lyktes bedre med integreringa i Norge.

''Når det er sagt er det vel strengt tatt ingen land i Europa som har lyktes bedre med integreringa i Norge.''

Ja, Norge har faktisk klart det veldig godt, spesielt sammenlignet med flere av nabolandene våre.

Det sagt, jeg blir fremdeles litt matt hver gang jeg overhører at adopterte (eller innvandrere som er født og oppvokst i Norge) blir spurt: "Hvor kommer du fra?"

Og jeg nyter hver gang de spiller dumme, og svarer: "Oslo" i stedet for "Korea". osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

For min del så kan somaliere gjerne tjene mer enn meg, men det er ikke poenget her.

Årsaken til denne såkalte utnyttelsen av velferdsgoder hos somalere er ikke nødvendigvis den samme som hvis det er nordmenn som gjør det. Nordmenn er vokst opp i dette landet med den moralen som her gjelder, og likevel skraper mange av dem til seg det de kan;-) Somalere får høre at hvis dette er sånn så blir det slik, og de kan neppe få undervisning i norsk moral på flyplassen.

For øvrig så er det godkjent i Norge å bli sykemeldt fordi man er veldig sliten, og det sies høyt. For meg er det vanvittig og jeg håper at det blir det videre. Jeg har ikke ønske om å bli så integrert i det norske samfunnet at jeg slutter og stusse på slike og lignende utsagn.

''Årsaken til denne såkalte utnyttelsen av velferdsgoder hos somalere er ikke nødvendigvis den samme som hvis det er nordmenn som gjør det. Nordmenn er vokst opp i dette landet med den moralen som her gjelder, og likevel skraper mange av dem til seg det de kan;-) Somalere får høre at hvis dette er sånn så blir det slik, og de kan neppe få undervisning i norsk moral på flyplassen.''

Enig at det sikkert ofte er årsaken, men somaliere er ikke noen homogen gruppe hvor man kan si at "de skiller seg og bor sammen likevel". Selvsagt er det noen som jukser, akkurat som det er nordmenn som gjør det. Vi henger da ikke ut hele nasjonen av den grunn?

Dette er (negativ) særbehandling av somaliere.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...