Gå til innhold

Somaliske familier utnytter velferdssystemet

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

''Når det er sagt er det vel strengt tatt ingen land i Europa som har lyktes bedre med integreringa i Norge.''

Ja, Norge har faktisk klart det veldig godt, spesielt sammenlignet med flere av nabolandene våre.

Det sagt, jeg blir fremdeles litt matt hver gang jeg overhører at adopterte (eller innvandrere som er født og oppvokst i Norge) blir spurt: "Hvor kommer du fra?"

Og jeg nyter hver gang de spiller dumme, og svarer: "Oslo" i stedet for "Korea". osv.

Med vennlig hilsen

Det har blitt pinlige situasjoner gang på gang når jeg er ute og reiser sammen med flere andre nordmenn og vi blir spurt hvor vi kommer fra. Uansett om jeg svarer først "from Norway" eller andre gjør det så er det oftest en eller annen som peker på meg og sier "she is not from Norway, she is from.....". Det blir forvirrende og unødvendige forklaringer når jeg står der med norsk pass, skravlende norsk med de andre og reiser på vegne av Norge. Av og til blir jeg så lei av dette at jeg får lyst å smelle skikkelig tilbake.

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• ShitDiddelyDo

13

• laban

8

• hidi, the scorpion

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Jeg synes det er helt OK å kritisere individer for det individet har sagt eller gjort.

Det du forsøker tilsvarer hvis jeg skulle kritisert alle nordmenn, for noe Snåsamannen har gjort.

''Jeg synes det er helt OK å kritisere individer for det individet har sagt eller gjort.

Det du forsøker tilsvarer hvis jeg skulle kritisert alle nordmenn, for noe Snåsamannen har gjort''

Det har du rett i, men jeg kan ikke la være å dra frem denne.

'''Nå aner jeg ikke hva som har skjedd her, men det er ofte skremmende hvor fantatiske dyreelskere kan bli. Noen av dem er helt på linje med religiøse fanatikere, og det er skremmende''

Du gjør akkurat det samme her når det gjelder dyreelskere.

Gjest segunda
Skrevet

''Årsaken til denne såkalte utnyttelsen av velferdsgoder hos somalere er ikke nødvendigvis den samme som hvis det er nordmenn som gjør det. Nordmenn er vokst opp i dette landet med den moralen som her gjelder, og likevel skraper mange av dem til seg det de kan;-) Somalere får høre at hvis dette er sånn så blir det slik, og de kan neppe få undervisning i norsk moral på flyplassen.''

Enig at det sikkert ofte er årsaken, men somaliere er ikke noen homogen gruppe hvor man kan si at "de skiller seg og bor sammen likevel". Selvsagt er det noen som jukser, akkurat som det er nordmenn som gjør det. Vi henger da ikke ut hele nasjonen av den grunn?

Dette er (negativ) særbehandling av somaliere.

Med vennlig hilsen

Nordmenn henges ut andre steder;-) Sist nå i sommer fikk jeg høre hvor grusomt Norge måtte være, jeg kunne ikke finne meg verre sted å bo. Her er det bare trehus som brenner ned omtrent alle sammen hvert tredje år, og så kjører DE i kø til Sverige for å handle billig mat;-) For ikke å snakke om oljepengene som DE er for griske til å bruke.

Gjest segunda
Skrevet

''Jeg synes det er helt OK å kritisere individer for det individet har sagt eller gjort.

Det du forsøker tilsvarer hvis jeg skulle kritisert alle nordmenn, for noe Snåsamannen har gjort''

'''Nå aner jeg ikke hva som har skjedd her, men det er ofte skremmende hvor fantatiske dyreelskere kan bli. Noen av dem er helt på linje med religiøse fanatikere, og det er skremmende''

Her er jeg ikke enig med deg. Jeg synes ikke dyreelskere blir hengt ut som gruppe. Selvfølgelig kunne det stått noen dyreelskere hvis noen har tungt for å forstå.

Det er en klar forskjell på denne uttalelsen og første innlegget til trådstarter.

Skrevet

''

Du gjør akkurat det samme her når det gjelder dyreelskere.''

Tvertimot, jeg tar forbehold, og skriver at det kun gjelder "noen".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det har blitt pinlige situasjoner gang på gang når jeg er ute og reiser sammen med flere andre nordmenn og vi blir spurt hvor vi kommer fra. Uansett om jeg svarer først "from Norway" eller andre gjør det så er det oftest en eller annen som peker på meg og sier "she is not from Norway, she is from.....". Det blir forvirrende og unødvendige forklaringer når jeg står der med norsk pass, skravlende norsk med de andre og reiser på vegne av Norge. Av og til blir jeg så lei av dette at jeg får lyst å smelle skikkelig tilbake.

De hadde en veldig fin artikkel om dette problemet i The Independent (London) for noen måneder siden.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

''

Du gjør akkurat det samme her når det gjelder dyreelskere.''

Tvertimot, jeg tar forbehold, og skriver at det kun gjelder "noen".

Med vennlig hilsen

Men i innlegget til svorsk står det mange, det står ikke _alle_ der heller:-)

Skrevet

Men i innlegget til svorsk står det mange, det står ikke _alle_ der heller:-)

Nei, overskriften er "Somaliske familier utnytter velferdssystemet " uten noen begrensning eller kvalifisering.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

De hadde en veldig fin artikkel om dette problemet i The Independent (London) for noen måneder siden.

Med vennlig hilsen

Jeg lurer på om kong Haakon fikk høre at han var ikke fra Norge;-)

Skrevet

Nordmenn henges ut andre steder;-) Sist nå i sommer fikk jeg høre hvor grusomt Norge måtte være, jeg kunne ikke finne meg verre sted å bo. Her er det bare trehus som brenner ned omtrent alle sammen hvert tredje år, og så kjører DE i kø til Sverige for å handle billig mat;-) For ikke å snakke om oljepengene som DE er for griske til å bruke.

Jo, men det går på Norge. Det er som å si at det ikke er godt å bo i Somalia.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg lurer på om kong Haakon fikk høre at han var ikke fra Norge;-)

Var det han, eller sønnen, som giftet seg med kusinen? Akkurat det samme som "pakistanere" i Norge blir kritisert for.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Jo, men det går på Norge. Det er som å si at det ikke er godt å bo i Somalia.

Med vennlig hilsen

Det går på nordmenn som bygger trehus og kjører til Sverige.

Gjest segunda
Skrevet

Var det han, eller sønnen, som giftet seg med kusinen? Akkurat det samme som "pakistanere" i Norge blir kritisert for.

Med vennlig hilsen

Begge to giftet seg med sine kusiner hvis jeg husker riktig. I hvert fall kong Olav, og foreldrene hans var i hvert fall i nær slekt.

Det var også mange som kritiserte valget til kronprinsen, men kritiserer også arrangerte ekteskap.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Nei, overskriften er "Somaliske familier utnytter velferdssystemet " uten noen begrensning eller kvalifisering.

Med vennlig hilsen

Uansett så er det ikke store forskjellen. Generaliserer gjør du også og det tror jeg vi alle gjør:-)

Skrevet

Uansett så er det ikke store forskjellen. Generaliserer gjør du også og det tror jeg vi alle gjør:-)

Problemet er ikke at man generaliserer, men hvem/hva man generaliserer om.

Det er ikke gale å generalisere og si at "miljøaktivister er mer interessert i miljøet enn folk flest", eller "folk i Frp misliker innvandrere mer enn folk i andre partier gjør", eller "folk i partiet Rødt er gjerne kommunister". Det er basert på handling (melde seg inn i et parti).

Derimot er generalisering rundt legning, hudfarge, kjønn, osv. noe helt annet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Begge to.

Det var vanskelig å unngå inngifte så lenge de måtte gifte seg med andre kongelige - spesielt hvis de ville ha en som både var i omtrent samme generasjon og som de kunne snakke med. Det europeiske kongehuset har tross alt begrenset størrelse, og de hadde søskenbarn både her og der.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det ble så mye bråk rundt Sonja (og Mette Marit for den saks skyld, selv om det her var mer enn at hun bare var "av folket"). Hvis vi vil ha kongelige uten altfor mange arvelige sykdommer og svakheter, er vi nødt til å begrense innavlen. I gamle dager kunne vi spa opp en "kongssønn" fra et dalføre der kongen hadde vært på gjennomreise - det er ikke fullt så enkelt lenger.

Gjest segunda
Skrevet

Det er ikke gale å generalisere og si at "miljøaktivister er mer interessert i miljøet enn folk flest", eller "folk i Frp misliker innvandrere mer enn folk i andre partier gjør", eller "folk i partiet Rødt er gjerne kommunister". Det er basert på handling (melde seg inn i et parti).

Med vennlig hilsen

Det kan generaliseres at menn er fysisk sterkere enn kvinner, og at kvinner har omsorgsgener som menn ikke har.

Gjest segunda
Skrevet

Begge to.

Det var vanskelig å unngå inngifte så lenge de måtte gifte seg med andre kongelige - spesielt hvis de ville ha en som både var i omtrent samme generasjon og som de kunne snakke med. Det europeiske kongehuset har tross alt begrenset størrelse, og de hadde søskenbarn både her og der.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det ble så mye bråk rundt Sonja (og Mette Marit for den saks skyld, selv om det her var mer enn at hun bare var "av folket"). Hvis vi vil ha kongelige uten altfor mange arvelige sykdommer og svakheter, er vi nødt til å begrense innavlen. I gamle dager kunne vi spa opp en "kongssønn" fra et dalføre der kongen hadde vært på gjennomreise - det er ikke fullt så enkelt lenger.

Så hvis det hadde gått an å spa opp en kongsdatter fra en svensk dal så hadde situajsonen vært annen for kronprins Haakon.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Med vennlig hilsen

Så det er ikke generalisering hvis jeg sier at fotballsupportere ofte er øldrikkende sofaslitere og motorsyklister gjerne er harry mannfolk med pistrete hestehale og tatoveringer?

Bare et eksempel:-)

Gjest segunda
Skrevet

Så det er ikke generalisering hvis jeg sier at fotballsupportere ofte er øldrikkende sofaslitere og motorsyklister gjerne er harry mannfolk med pistrete hestehale og tatoveringer?

Bare et eksempel:-)

Ikke når du bruker ordene ofte og gjerne, men om det er sannhet det er noe helt annet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...