Gå til innhold

Somaliske familier utnytter velferdssystemet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan generaliseres at menn er fysisk sterkere enn kvinner, og at kvinner har omsorgsgener som menn ikke har.

Du kan generalisere om at gjennomsnittsmannen er sterkere enn gjennomsnittskvinnen, men det er ikke noen "lov".

Hvor ligger omsorgsgenene?

Med vennlig hilsen

• Svar 141
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

49

• ShitDiddelyDo

13

• laban

8

• hidi, the scorpion

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Ikke når du bruker ordene ofte og gjerne, men om det er sannhet det er noe helt annet.

Men se hva sør skriver om fanatiske dyreleskere. Jeg kan ikke helt se den store forskjellen jeg.

Skrevet

Så det er ikke generalisering hvis jeg sier at fotballsupportere ofte er øldrikkende sofaslitere og motorsyklister gjerne er harry mannfolk med pistrete hestehale og tatoveringer?

Bare et eksempel:-)

Det er generaliseringer, selvsagt. Spørsmålet er jo hvorvidt generaliseringen er gyldig, eller injurierende. Det siste er nok sant i de to tilfellene.

Med vennlig hilsen

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

Det er generaliseringer, selvsagt. Spørsmålet er jo hvorvidt generaliseringen er gyldig, eller injurierende. Det siste er nok sant i de to tilfellene.

Med vennlig hilsen

''Det siste er nok sant i de to tilfellene''

LOL. Så det er du som avgjør hva som er sant?

Antagelig er det ikke mer sant enn dine forestillinger om dyreelskere:-)

Gjest segunda
Skrevet

Du kan generalisere om at gjennomsnittsmannen er sterkere enn gjennomsnittskvinnen, men det er ikke noen "lov".

Hvor ligger omsorgsgenene?

Med vennlig hilsen

omsorgsgener for egne avkom ligger i kroppen. Det er stor forskjell på en kvinne som netopp har presset ut et barn som hun har båreti sin kropp i ni måneder og skal amme og ta vare på og en klønete far som tør nesten ikke løfte vidunderet opp;-)

Skrevet

Uansett så er det ikke store forskjellen. Generaliserer gjør du også og det tror jeg vi alle gjør:-)

For å diskutere generelle problemer må man av og til generalisere. Begge ordene er utledet av samme stamme.

Skrevet

''Det siste er nok sant i de to tilfellene''

LOL. Så det er du som avgjør hva som er sant?

Antagelig er det ikke mer sant enn dine forestillinger om dyreelskere:-)

Les det jeg skrev.

Gjest Nickløsheletia
Skrevet

For å diskutere generelle problemer må man av og til generalisere. Begge ordene er utledet av samme stamme.

Det tror jeg du har rett i, men jeg følte for å pirke litt på Sør iom at han ofte trekker frem andres generalisering.

Skrevet

Det tror jeg du har rett i, men jeg følte for å pirke litt på Sør iom at han ofte trekker frem andres generalisering.

Jeg kritiserer ikke AT de generaliserer (det gjør selvsagt alle), men HVA/HVEM/HVORFOR de generaliserer.

Med vennlig hilsen

Skrevet

omsorgsgener for egne avkom ligger i kroppen. Det er stor forskjell på en kvinne som netopp har presset ut et barn som hun har båreti sin kropp i ni måneder og skal amme og ta vare på og en klønete far som tør nesten ikke løfte vidunderet opp;-)

Vel, men det er jo fordi hun har "presset det ut", og derfor allerede er familiært med det.

''omsorgsgener for egne avkom ligger i kroppen. ''

Vel, igjen, jeg savner dokumentasjon på at kun kvinner har disse genene, hvis det er det du mener?

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

''Når det er sagt er det vel strengt tatt ingen land i Europa som har lyktes bedre med integreringa i Norge.''

Ja, Norge har faktisk klart det veldig godt, spesielt sammenlignet med flere av nabolandene våre.

Det sagt, jeg blir fremdeles litt matt hver gang jeg overhører at adopterte (eller innvandrere som er født og oppvokst i Norge) blir spurt: "Hvor kommer du fra?"

Og jeg nyter hver gang de spiller dumme, og svarer: "Oslo" i stedet for "Korea". osv.

Med vennlig hilsen

Og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen skal skammes over fødeland....!

Om man er født i Korea og oppvokst i Oslo, så bør man vel ikke bli lei seg eller undre over spørsmålet? _Alle_ mennesker er da født et sted...

En nordmann kan jo være født i Sør-Afrika, og være stolt av det.

Skjønner rettogslett ikke oppstyret rundt dette!

hidi, the scorpion
Skrevet

''Årsaken til denne såkalte utnyttelsen av velferdsgoder hos somalere er ikke nødvendigvis den samme som hvis det er nordmenn som gjør det. Nordmenn er vokst opp i dette landet med den moralen som her gjelder, og likevel skraper mange av dem til seg det de kan;-) Somalere får høre at hvis dette er sånn så blir det slik, og de kan neppe få undervisning i norsk moral på flyplassen.''

Enig at det sikkert ofte er årsaken, men somaliere er ikke noen homogen gruppe hvor man kan si at "de skiller seg og bor sammen likevel". Selvsagt er det noen som jukser, akkurat som det er nordmenn som gjør det. Vi henger da ikke ut hele nasjonen av den grunn?

Dette er (negativ) særbehandling av somaliere.

Med vennlig hilsen

Ett tegn på at somaliere er vanskelig å integrere....

hidi, the scorpion
Skrevet

Det har blitt pinlige situasjoner gang på gang når jeg er ute og reiser sammen med flere andre nordmenn og vi blir spurt hvor vi kommer fra. Uansett om jeg svarer først "from Norway" eller andre gjør det så er det oftest en eller annen som peker på meg og sier "she is not from Norway, she is from.....". Det blir forvirrende og unødvendige forklaringer når jeg står der med norsk pass, skravlende norsk med de andre og reiser på vegne av Norge. Av og til blir jeg så lei av dette at jeg får lyst å smelle skikkelig tilbake.

Da har du et atferdsproblem. Du er _ikke_ født i Norge, men på Island. Hva i himmelens navn er galt med det...?

Skrevet

Og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen skal skammes over fødeland....!

Om man er født i Korea og oppvokst i Oslo, så bør man vel ikke bli lei seg eller undre over spørsmålet? _Alle_ mennesker er da født et sted...

En nordmann kan jo være født i Sør-Afrika, og være stolt av det.

Skjønner rettogslett ikke oppstyret rundt dette!

''Og jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne at noen skal skammes over fødeland....!''

Hvem er det som har sagt at de skal skamme seg?

Fødelandet er jo ofte Norge.

''Skjønner rettogslett ikke oppstyret rundt dette!''

Nei, nettopp.

Skrevet

Da har du et atferdsproblem. Du er _ikke_ født i Norge, men på Island. Hva i himmelens navn er galt med det...?

''Da har du et atferdsproblem. ''

Nei, det er du, som du selv innrømmer, som ikke forstår. Det er ikke Segundas feil at du ikke evner å forstå.

Skrevet

Slike kommentarer er et tegn på dine fordommer, for ikke å snakke om uvitenhet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

''Ett tegn på at somaliere er vanskelig å integrere....''

Men hvorfor er det vanskeligere å integrere somaliere enn andre? Det er vel strengt tatt spørsmålet man bør stille seg.

Svaret er ganske enkelt at de ikke får jobb. Neste spørsmål blir da hvorfor de ikke får jobb.

Svaret på det er at mange er analfabeter når de kommer. At de kommer fra et land som i årtider har vært det fullstendige kaos på jord gjør heller ikke saken bedre.

Skrevet

Begge to.

Det var vanskelig å unngå inngifte så lenge de måtte gifte seg med andre kongelige - spesielt hvis de ville ha en som både var i omtrent samme generasjon og som de kunne snakke med. Det europeiske kongehuset har tross alt begrenset størrelse, og de hadde søskenbarn både her og der.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor det ble så mye bråk rundt Sonja (og Mette Marit for den saks skyld, selv om det her var mer enn at hun bare var "av folket"). Hvis vi vil ha kongelige uten altfor mange arvelige sykdommer og svakheter, er vi nødt til å begrense innavlen. I gamle dager kunne vi spa opp en "kongssønn" fra et dalføre der kongen hadde vært på gjennomreise - det er ikke fullt så enkelt lenger.

Vår nåværende kronprins, mener du? Da snur du det jeg skrev på hodet. Han fant seg jo en ikke-kongelig.

Skrevet

''Ett tegn på at somaliere er vanskelig å integrere....''

Men hvorfor er det vanskeligere å integrere somaliere enn andre? Det er vel strengt tatt spørsmålet man bør stille seg.

Svaret er ganske enkelt at de ikke får jobb. Neste spørsmål blir da hvorfor de ikke får jobb.

Svaret på det er at mange er analfabeter når de kommer. At de kommer fra et land som i årtider har vært det fullstendige kaos på jord gjør heller ikke saken bedre.

Jeg mener å huske at somaliere er en av de best integrerte gruppene i USA.

Det er neppe somaliere det er mye galt med, utover det du påpeker.

Med vennlig hilsen

hidi, the scorpion
Skrevet

Vel, men det er jo fordi hun har "presset det ut", og derfor allerede er familiært med det.

''omsorgsgener for egne avkom ligger i kroppen. ''

Vel, igjen, jeg savner dokumentasjon på at kun kvinner har disse genene, hvis det er det du mener?

Med vennlig hilsen

Du har vel hørt om hormoner?

De som skiller mellom mann og kvinne...? Det som gjør at vi faktisk får barn etc...?

Et hormon dere har lite av, mens gravide er full av dem. Noe som gjør at de kan amme, gi føde til barnet, noe menn faktisk ikke kan!

Vil du vite mer så bare spør;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...