Gjest FruH Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Vesla begynte på ungdomskolen i dag, og syklet stolt avgårde. Da jeg kom hjem sa hun at hvis hun skal sykle på skolen igjen skal det være uten hjelm , for det brukte ingen av de andre elevene, og de så dumt på henne, med den teite hjelmen. Får hun ikke slippe hjelmen, vil hun gå sier hun. Det har aldri vært noe problem med å bruke hjelmen før så det er nok ikke et triks for å slippe. Skal hun slippe hjelmen, eller gå? Jeg heller mot det siste, men er jeg for streng? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mlejh Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Gå. Jeg skjønner virkelig ikke dette med ikke å bruke hjelm. Her jeg bor bruker alle hjelm, men jeg var på ferie et sted i sommer hvor jeg nesten følte meg dum med hjelm, for der var det ingen som brukte det (annet enn en og annen forvillet turist) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Gå. Eller enda bedre - fortsette å sykle med hjelm, og dermed vise at hun er tøff og driter i gruppepress. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det er dumt, men jeg ser jo at det skjer. Er dette noe du kan ta opp med skolen? Dvs. at det blir fulgt opp at de som sykler skal bruke hjelm? Evt. snakke med foreldrene til noen av bestevennene og høre om dere kan bli enige om noe. Snuppa mi går bare i 6. klasse, og her er det ingen diskusjon i det hele tatt. Og både faren og jeg bruker alltid hjelm. Jeg vet ikke om jeg noen gang kan tilgi meg selv om ho kommer i en ulykke hvor hjelm hadde vært veldig viktig..... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bruk hjelm Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Vi var i samme situasjon for to år siden. Jeg avtalte med sønnen min at han brukte hjelm i to uker, og så skulle vi diskutere det på nytt. I løpet av de to ukene var det flere som begynte å bruke hjelm igjen, du skal ikke se bort fra at det er flere som er i akkurat samme situasjon, som ikke vil bruke det fordi ingen andre gjør det. Da er det flott hvis noen skjærer igjennom og bruker hjelm, så følger flere med. Han fikk en eller annen relevant påskjønnelse for hjelmbruken de to ukene (og resten av høsten), tror han trengte nye dekk til sykkelen, og fikk velge noen ekstra fine fordi han brukte hjelm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg synes det burde være en selvfølge at hun da får gå. Antakelig vil hun etter kort tid få lyst til å sykle igjen (mye raskere), og dermed akseptere hjelmen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg synes det burde være en selvfølge at hun da får gå. Antakelig vil hun etter kort tid få lyst til å sykle igjen (mye raskere), og dermed akseptere hjelmen. ''Antakelig vil hun etter kort tid få lyst til å sykle igjen (mye raskere), og dermed akseptere hjelmen.'' Ikke hjemme hos oss... Når ungene kom på ungdomsskolen - og mitt hjelm-ønske besto - var sykkelen parkert i flere år. Og de foreldrene som trodde barna syklet til skolen med hjelm,- vel de aller fleste av dem ble nok løyet til. Jeg foretrekker mindre rigide regler og færre løgner... Sånn har jeg praktisert det angående alkohol også. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Antakelig vil hun etter kort tid få lyst til å sykle igjen (mye raskere), og dermed akseptere hjelmen.'' Ikke hjemme hos oss... Når ungene kom på ungdomsskolen - og mitt hjelm-ønske besto - var sykkelen parkert i flere år. Og de foreldrene som trodde barna syklet til skolen med hjelm,- vel de aller fleste av dem ble nok løyet til. Jeg foretrekker mindre rigide regler og færre løgner... Sånn har jeg praktisert det angående alkohol også. Ja, har for lengst innsett (og erfart selv - for 30 år siden) at rigide regler vedr. alkohol har lite for seg; ungdommen drikker gjerne uansett, om de er i et miljø der det er vanlig. Når det gjelder hjelm tenker jeg konsekvensene for barnet/ungdommen føles vel mindre ved å ettermkomme reglene, og at en derved har større påvirksningskraft. Har selv både sett og erfart vitsen med hjelm om man blir påkjørt eller "kælver" på asfalt (dette har vi diskutert før). Jeg er beredt på å svelge en del kameler etterhvert, men vil foreløpig tro at jeg vil insistere på at barna får gå de 400-500 metrene til skolen om de er for forfengelige til å bruke hjelm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ja, har for lengst innsett (og erfart selv - for 30 år siden) at rigide regler vedr. alkohol har lite for seg; ungdommen drikker gjerne uansett, om de er i et miljø der det er vanlig. Når det gjelder hjelm tenker jeg konsekvensene for barnet/ungdommen føles vel mindre ved å ettermkomme reglene, og at en derved har større påvirksningskraft. Har selv både sett og erfart vitsen med hjelm om man blir påkjørt eller "kælver" på asfalt (dette har vi diskutert før). Jeg er beredt på å svelge en del kameler etterhvert, men vil foreløpig tro at jeg vil insistere på at barna får gå de 400-500 metrene til skolen om de er for forfengelige til å bruke hjelm. Ja,- det er jo ikke noe problem å gå, hvis ikke det er særlig langt ;-) Må innrømme at jeg lar 16-åringen kjøre (forsiktig) på sykkel til fotball en gang i blant uten hjelm. Vanskelig å tvinge en så stor gutt. Men, hvis det skal være langt/langs skikkelig bilvei/daglig vil jeg nok prøve å pushe hjelmen mer... Med forsiktig sykling mener jeg selvsagt ikke gammel-dame-sykling (jeg er ikke naiv), men ikke voldsomt uvøren sykling 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Onsdag1365380628 Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Skal hun slippe hjelmen, eller gå? Jeg heller mot det siste, men er jeg for streng?'' Jeg kunne aldri tenke meg å tvinge min tenåringsdatter til å bruke hjelm. En oppfordring er greit, men å ta fra henne retten til sykle. Nei, det hadde jeg ikke gjort. Ingen på ungdomsskolen her bruker hjelm. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Skal hun slippe hjelmen, eller gå? Jeg heller mot det siste, men er jeg for streng?'' Jeg kunne aldri tenke meg å tvinge min tenåringsdatter til å bruke hjelm. En oppfordring er greit, men å ta fra henne retten til sykle. Nei, det hadde jeg ikke gjort. Ingen på ungdomsskolen her bruker hjelm. '' Ingen på ungdomsskolen her bruker hjelm.'' Endelig! Det vrimler av folk her inne som bor steder der ungdommer gjør som foreldrene sier, og det uansett ikke er teit å bruke hjelm... Godt å se at det lever noen flere i _min_ verden også ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holmes Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Skal hun slippe hjelmen, eller gå? Jeg heller mot det siste, men er jeg for streng?'' Jeg kunne aldri tenke meg å tvinge min tenåringsdatter til å bruke hjelm. En oppfordring er greit, men å ta fra henne retten til sykle. Nei, det hadde jeg ikke gjort. Ingen på ungdomsskolen her bruker hjelm. På ungdomsskolen her bruker heller ingen hjelm. Noen av elevene kommer syklende med hjelmen hengende på styret, det er de som blir presset hjemme til å sykle med hjelm. Så fort de er ute av synet til foreldrene, blir hjelmen tatt av. Men de foreldrene skryter antagelig til venner og kjente (og her) om at deres sønn/datter bruker alltid hjelm, og at hjemme hos dem er det de voksne som bestemmer. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 På ungdomsskolen her bruker heller ingen hjelm. Noen av elevene kommer syklende med hjelmen hengende på styret, det er de som blir presset hjemme til å sykle med hjelm. Så fort de er ute av synet til foreldrene, blir hjelmen tatt av. Men de foreldrene skryter antagelig til venner og kjente (og her) om at deres sønn/datter bruker alltid hjelm, og at hjemme hos dem er det de voksne som bestemmer. ''Men de foreldrene skryter antagelig til venner og kjente (og her) om at deres sønn/datter bruker alltid hjelm, og at hjemme hos dem er det de voksne som bestemmer.'' Hehe, det kan nok stemme hos en del, ja. Evt. "Tenåringen min er ikke opptatt av fester og drikking..." Noen av de prektige tenåringene er faktisk ikke hjemme hos kameraten og ser på film ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.