Gå til innhold

Leksehjelp på skolen

Anbefalte innlegg

Gjest så i tvil
Skrevet

Er det bra for førsteklassinger å få leksehjelp på skolen eller bør de heller få frilek ute? Det er ganske fristende å skrive førsteklassingen min på slik hjelp men jeg synes også det kan bli tøft for en liten og ikke få pusterom mens de er på skolen. Dessuten er det kanskje best for barna å ha en voksen bare til seg hjemme enn og sitte sammen med mange andre som skal dele på en voksen. Hva mener andre om dette? Fint om lærere også kan uttrykke sin mening her.

Skrevet

Det er bra!!! Om en stund vil du ikke være i tvil.

Om de er på SFO så er de slitne når de endelig kommer hjem og du har tid å hjelpe dem etter middag. På skolen er de enda opplagt. Så dette har vi udelt positive erfaringer med.

I tillegg så er det faktisk ikke alt man som forelder klarer å hjelpe med. Og ikke vet vi hvordan vi skal lære bort alt heller..

Gjest si ja takk, og prøv det
Skrevet

Det er jo ikke enten leksehjelp eller leketid - det er _mye_ tid til leking på sfo/aktivitetsskole hvis de er der feks til halv fire eller senere de fleste dagene.

Si jatakk til leksehjelp, og så vurderer dere tilbudet etterhvert. Det er selvsagt mulig å gjøre endringer underveis, enten med færre dager med leksehjelp, eller flere.

Vi har benyttet oss av leksehjelp (hos oss er det tilbud på sfo fra og med andre klasse) de to dagene i uken hun har hatt fritidsaktiviteter på ettermiddagen, da begynner dans og fotball i femtiden, og hun er hjemme litt før halv syv. Da er det deilig at det er gjort lekser på skolen, i totiden, mens hun var våken og opplagt.

Hun gjør totalt sett (i løpet av uken) minst like mye lekser hjemme sammen med oss som hun gjør på skolen, og hun plukker ut de typene lekse hun synes er fint å gjøre å skolen, og så gjør vi resten hjemme. De har leselekse til hver dag, og en del av denne består av lesing i egen valgt bok. Så noen ganger bare leser hun i egen bok under leksehjelpen, det kan være en fin og rolig stund.

Og hun har alltid med seg leksen hun har gjort på skolen hjem, slik at vi kan snakke om det sammen når vi sjekker om alle leksene er gjort. Jeg føler ikke vi mister oversikten over det hun driver med, men det gir oss litt mer fleksibilitet de travleste dagene. Særlig midtvinters, hvor det er bekmørkt og iskaldt hele ettermiddagen, føles det noen ganger som "midt på natten" å gjøre leksene etter hun har kommet hjem fra dansetimen.

Gjest lærer71
Skrevet

Min 6-åring begynte på skolen i dag. Det kunne ikke falle meg inn å benytte meg av "leksehjelp". Spesielt for disse små er det svært viktig at de voksne HJEMME følger nøye med på alt som skjer, både når det gjelder det som blir gjort på skolen og hjemme. Ikke overlat leksene til andre. Jeg kommer ikke til å gjøre det når barnet mitt blir eldre heller. En annen grunn, som ikke er like tungtveiende, er at leksehjelp ofte er i regi av ikke-pedagoger.

Jeg er forresten lærer.

Skrevet

Datteren min begynner i 1.klasse imorgen og jeg har takka nei til leksehjelp. Jeg vil helst følge henne opp selv og ha leksetida som ei kosestund hjemme :)

(er lærer)

Skrevet

Utfra svarene her virker det som dette er et utbredt tilbud. Her er det bare for elever med "spesielle behov", sjøl om vi betaler makspris på SFO.

Sikkert en grei ordning de dagene barnet har aktiviteter (om man kan velge dager), ellers hadde jeg fortrukket å følge opp leksene sjøl.

Skrevet

Jeg ville ikke ha meldt på en 1.klassing. Det er ikke så mye lekser de har til å begynne med, også synes de fleste at det er utrolig kjekt med lekser (iallefall et par måneder;)

Så den første tiden syntes jeg det var kjekt å få fulgt opp, og det gjør jeg faktisk ennå med min 5.klassing.

Vi prøvde leksehjelp via sfo en mnd eller to i 3 klasse, men det fungerte ikke. De var begrenset oppfølging de fikk og vi hjemme måtte alikevel bruke tiden på å gå gjennom det etterpå.

Skrevet

Jeg ville ikke ha meldt på en 1.klassing. Det er ikke så mye lekser de har til å begynne med, også synes de fleste at det er utrolig kjekt med lekser (iallefall et par måneder;)

Så den første tiden syntes jeg det var kjekt å få fulgt opp, og det gjør jeg faktisk ennå med min 5.klassing.

Vi prøvde leksehjelp via sfo en mnd eller to i 3 klasse, men det fungerte ikke. De var begrenset oppfølging de fikk og vi hjemme måtte alikevel bruke tiden på å gå gjennom det etterpå.

Her har de faktisk masse lekser i 1. klasse. Og i alle klasser etterpå. Og selvfølgelig må man følge opp uansett. Men det er da en fordel om man slipper å bruke kveldene på å slite ut et allerede slitent barn, som kanskje i tillegg skal være med på fritidsaktiviteter.

Gjest MayLynn
Skrevet

Min 6-åring begynte på skolen i dag. Det kunne ikke falle meg inn å benytte meg av "leksehjelp". Spesielt for disse små er det svært viktig at de voksne HJEMME følger nøye med på alt som skjer, både når det gjelder det som blir gjort på skolen og hjemme. Ikke overlat leksene til andre. Jeg kommer ikke til å gjøre det når barnet mitt blir eldre heller. En annen grunn, som ikke er like tungtveiende, er at leksehjelp ofte er i regi av ikke-pedagoger.

Jeg er forresten lærer.

Merkelig at lærerene er så negative til leksehjelp? Stort sett alle jeg har møtt eller diskutert med...

Følger ikke lærerene med på hvordan elevene gjør leksene slik som det ble gjort da vi var små, eller er de helt "glemt" når lekseplanen er laget?

Gjest Tatjana
Skrevet

Merkelig at lærerene er så negative til leksehjelp? Stort sett alle jeg har møtt eller diskutert med...

Følger ikke lærerene med på hvordan elevene gjør leksene slik som det ble gjort da vi var små, eller er de helt "glemt" når lekseplanen er laget?

Kanskje de ser at dette ikke vil bli et veldig bra tilbud?

Jeg har ikke meldt på min andreklassing på leksehjelp, selv om h*n går på SFO etter skolen. Min begrunnelse for det er blant annet voksendekningen. Nå skal h*n lære å lese skikkelig, og de har leselekse hver dag. Barnet trenger en voksen som kan sitte og høre på leseleksa, og den skal gjerne øves flere ganger. Så snakker vi litt om innholdet i teksten, og jeg hjelper til med evt vanskelige ord. Hvordan skal en voksen på ti-femten-tjue unger greie å gi slik oppfølging?

Og en ting til: Jeg har aldri opplevd å stå fast med å hjelpe ungene med lekser i 1.-4. klasse, men i fjor hendte det jeg strevde litt med tiendeklassingens mattelekser. Og dermed mener jeg at de har begynt i feil ende med leksehjelp. De burde startet på toppen, slik at de kunne gi reell hjelp der det begynner å bli vanskelig for foreldre.

Gjest Elextra
Skrevet

Hos oss er det leksehjelp én dag i uken med tilsyn, og det synes jeg er helt topp.

Ettermiddagene er travle nok som de er. Vi jobber ganske mye, og liker at barna utnytter tiden på SFO. Bedre at de jobber litt med lekser enn at de får en ekstra time med Donald-lesing, liksom. Så blir det mer tid til kos og selvvalgte aktiviteter etter middag.

VI gjør selvfølgelig uansett lekser med barna i løpet av uken.

Gjest MayLynn
Skrevet

Kanskje de ser at dette ikke vil bli et veldig bra tilbud?

Jeg har ikke meldt på min andreklassing på leksehjelp, selv om h*n går på SFO etter skolen. Min begrunnelse for det er blant annet voksendekningen. Nå skal h*n lære å lese skikkelig, og de har leselekse hver dag. Barnet trenger en voksen som kan sitte og høre på leseleksa, og den skal gjerne øves flere ganger. Så snakker vi litt om innholdet i teksten, og jeg hjelper til med evt vanskelige ord. Hvordan skal en voksen på ti-femten-tjue unger greie å gi slik oppfølging?

Og en ting til: Jeg har aldri opplevd å stå fast med å hjelpe ungene med lekser i 1.-4. klasse, men i fjor hendte det jeg strevde litt med tiendeklassingens mattelekser. Og dermed mener jeg at de har begynt i feil ende med leksehjelp. De burde startet på toppen, slik at de kunne gi reell hjelp der det begynner å bli vanskelig for foreldre.

Enig i det med at det også burde vært leksehjelp for de eldste. Og at det selvfølgelig må være folk nok der som kan hjelpe...

Gjest Tatjana
Skrevet

Enig i det med at det også burde vært leksehjelp for de eldste. Og at det selvfølgelig må være folk nok der som kan hjelpe...

Men for de aller minste så trengs det egentlig en-til-en, eller i det minste temmelig nær en-til-en, og det kommer _aldri_ til å skje i norsk skole.

Min andreklassing er skoleflink, men trenger likevel oppfølging. Hva med alle de som ikke er skoleflinke, de som kanskje ikke greier å sitte der med leksene sine og vente på tur? Og hva skal de fjorten andre ungene gjøre mens den voksne øver leseleksa for tredje gang med lille Dudleif?

Jeg ser ikke for meg at leksehjelpa kommer til å bli noen suksess, og jeg syns det er helt greit at lærerne sier fra om det de ser av svakheter og problemer med ordningen.

Skrevet

Utfra svarene her virker det som dette er et utbredt tilbud. Her er det bare for elever med "spesielle behov", sjøl om vi betaler makspris på SFO.

Sikkert en grei ordning de dagene barnet har aktiviteter (om man kan velge dager), ellers hadde jeg fortrukket å følge opp leksene sjøl.

Det er et utbredt tilbud fra og med dette skoleåret, nå er kommunene nemlig pålagt å ha et leksehjelptilbud til barna på 1-4 trinn.

Skrevet

Det er et utbredt tilbud fra og med dette skoleåret, nå er kommunene nemlig pålagt å ha et leksehjelptilbud til barna på 1-4 trinn.

Virkelig? Har tydeligvis fulgt for dårlig med i media...

Her har vi ikke fått beskjed om ordningen, verken på Fronter eller via lapper. Kanskje det blir tatt opp på foreldremøter når disse kommer i gang?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...