Gjest innimellom slår tanken meg Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 I korte trekk - han er egoistisk i fordeling, vil helst ha mest til enhver tid - er opphengt i detaljer - beskriver ting han ser ned til minste detalj - bygger Legobyggverk med alskens duppeditter som ingen har sett maken til - tegner veldig pent, avansert er et beskrivende ord som dekker alle detaljer - husker mange ting fra 2-3 års alder, kan gjenfortelle ting vi voksne ikke husker, eller har bitt oss merke i - lærte å lese som 4-åring - har vanskelig for å dele - synes det er vanskelig å ta kontakt med "nye" venner. Skal helst holde seg til et par kamerater Dette er ting som bekymrer meg litt. Men han er også - sosial, men litt sjenert i starten ved møte med nye folk - sprek, aktiv, flink til alt fysisk - høflig - snill - gjør aldri noe guttestreker - stotrer litt når han blir ivrig - har klisterhjerne - har et rotete rom (ikke styrt av orden og system) Kan han være autist, eller er det utelukket av det jeg har fortalt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Jeg synes beskrivelsen liknet mye på min gutt på 11, han er ikke autist. Det var noen få punkter jeg ikke kjente igjen; det med å dele, det å holde på nye venner. Ellers liknet det. Må legge til at jeg ikke har noe greie på autisme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest miamaya Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 En normal 10 år gammel gutt med en bra hukommelse og høy intelligens? Bare et forslag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
songbirdy Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Det finnes mange former for autisme (spekteret er stort) - fra de veldig uttalte autistene som er helt i sin egen verden, til de mer høytfungerende autistene, som vi kanskje bare stusser på enkelte ting med. Jeg er overhodet ingen ekspert, men har lest og hørt litt om temaet. Sosialt sett sliter "de" gjerne, det er vel noe av det en ser først, at det kan være en asosial atferd, trives best i eget selskap. Men dette gjelder ikke alle! En gutt jeg kjenner (ca 8-9 år) er nesten "oversosial" og skravler i vei uten helt å skjønne at det ikke helt passer nå. En annen barneautist (5 år) er høflig og søt, responderer godt i samtale med selv fremmede mennesker, kommer raskt i kontakt med han. Andre stikkord kan være: Asosial atferd, gjerne litt "tvangspreget", repetativ atferd/lek. Man henger seg opp i en bestemt ting, feks. skru av og på lyset, åpne/lukke dører, klikke med en penn eller kjøre bilen i sirkler. Problemer med samspill med andre barn. Leker ved siden av, ikke sammen med. Eller delvis sammen med, men litt på siden? Jeg kan som sagt ikke så mye konkret om dette, men det finnes masssse lesestoff om emnet på nettet og interesseforeninger som man kan skaffe seg info. Noen mennesker er rett og slett bare litt "sære". Litt annerledes og går sine egne veier, uten at det nødvendigvis er noen diagnose inne i bildet (kanskje det ville vært det hvis noen tok en utredning på vedkommende?), men so what, så lenge de fungerer ok i samfunnet, så gjør det vel ikke noe at man er litt annerledes? Hvis du er i tvil - kontakt fastlegen som gir deg en henvisning til ABUP (Avdeling for Barn og Unges Psykiske helse). ABUP er den som utreder et barn for slike diagnoser, gjennom ulike tester og samtaler. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg vet lite om autisme, men på meg virker han som en normal gutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Autist tror jeg ikke at han er. Kanskje ikke helt gjennomsnittlig, men det er det mange som ikke er. Jeg kjenner en gutt som likner, bortsett fra at hans kunstneriske evner går i retning av musikk, ikke tegning. Han kan virke litt sær - i betydningen sjelden / spesiell - men ikke unormal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helmi Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Vet du; her beskriver du nesten 100% min sønn. Vi har vel alltid tenkt at han var ekstra begavet på mange områder. Men vi har aldri vært bekymret for ham. Idag er han 21 og er en sosial, empatisk og selvstendig ung mann. Gjør godt med studiene sine, holder på med musikk, ingen problemer med det sosiale. Han har det rett og slett bra Tror grunnen til at at han har det så bra idag, er at vi var veldig konsekvente med ham under oppveksten. Om han som liten f.eks. ikke ville dele med andre, så måtte han det allikevel. I en søskenflokk på 4 går det dårlig om én skal favoriseres - selv om han nok selv forventet det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Høres ut som en helt normal tiåring for meg 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg synes han høres ut til å være en intelligent og normal gutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GA Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Normal 10-åring som er mer enn normalt intelligent. jeg kjenner flere som kunne passe inn i det du beskriver som jeg aldri ville drømme om å mistenke at var autister. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yr Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nå får du jammen gi deg! :0) Er det gærnt å være helt normal også nå! Du beskriver en helt normal Gutt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det er ikke mulig å utelukke at han er autist ut fra det du skriver. Siden tanken slår deg innimellom synes jeg du skal i første omgang dra alene og få samtale med noen som kan svare deg på spørsmålene dine. Det er noe helt annet å ha en dialog om dette enn spørre på et nettsted som dol. Lytt etter magefølelsen din. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-ssi Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Høres ut som meg på samme alder. Det går nok bra... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.