Gjest prust Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Dette høres sikkert ut som en bagatell, men for oss er det blitt en litt kjip sak i familien. Jeg er vokset opp med masse fisk, selvfisket - både fersk og frossen. Både stekt og kokt fisk, som regel med bein i. Mannen min er vokset opp med litt fisk (aldri selvfisket), men alltid beinfri. Jeg synes selvsagt at det er behagelig med fileter, men syn es absolutt ikke det gjør noe å spise fisk med bein i. En må bare lære seg litt hvordan beina sitter, og ta bort det meste. Så - når jeg da i dag disket opp med stekt makrell (som er supergodt i de fleste ganer), egenfisket, ikke så store, delvis filetert, men altså med litt bein - så lager alle bråk - både manne og barn. Mannen presterte faktisk å spise en tallerken risgrøt fra ai går like før middag slik at han "slapp" å spise så mye middag... Jentene er galde i fisk, og når de bare begynner å spise, synes de det er godt. Jeg renset fisken ganske godt, og de spiste bra. Gutten liker ikke fisk. Han fikk likevel et stykke, pappaen rensket beina for ham, og han satt og pirket og pirket i maten, og blandet alt sammen til en grøt. Alt ble kaldt. Da jeg til slutt gikk fra bordet sa jeg at jeg ikke synes han fortjente dessert. Etterpå spiste han opp likevel, og kom inn til meg og fortalte det. Han sa at han brakk seg to ganger.... Uff - dette er blitt et marerritt. Jeg vil ha fisk til middag, og jeg vil ikke ha mann og barn som ikke kan spise fisk med bein i!!!!! Men det hjelper jo ikke akkurat sutringen til ungene at pappaen også klager over maten :-((((( Spiser dere fisk med bein i? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Axcia Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 ''Så - når jeg da i dag disket opp med stekt makrell (som er supergodt i de fleste ganer)'' Nå må du gi deg! Stekt markell (og kokt makrell), er brekkmiddel. Hvis du vil at familien skal spise fisk, så må du jaggu klare å diske opp med annen fisk enn dette. Vi spiser fisk ofte. Ørret, laks, torsk, steinbit osv. Makrell duger kun som dette: http://www.stabburet.no/palegg/stabbur-makrell 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
candyqueen_83 Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Fisk med LITT bein i går bra, og helst bør de være litt store så de er lette å plukke ut. Må innrømme at jeg blir kvalm om jeg hele tiden får små bein i munnen. Men hadde samboeren min lagd fisk med bein i til middag så hadde jeg spist uten å klage da. Hadde bare spist litt mindre ) Og hvertfall foran barn. Men det blir jo slitsomt hvis det blir veldig ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Selvsagt spiser man fisk med ben - det er da bare å plukke dem ut enten med bestikket, eller med tungen. Det kan da umulig være vanskelig, engang? Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest harikkenickfortiden Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 spiser aldri fisk med bein i, det er rett og slett uappetittelig. og aldri om jeg hadde fått barna til å spise det heller. men må innrømme at ingenting smaker bedre enn nyfisket makrell, stekt på panne...nam... når vi skal ha fisk til middag, så velger jeg ben og skinnfrie fisker, da feks. laks eller torsk. har du prøvd torsk i form? torsk (benfri selvfølgelig) kokes en liten stund. legges så i en ildfast form. legg brokkoli i buketter innimellom fisken. lag tjukk hvit saus, og tøm over. ost på toppen. 200 grader i kanskje en time. nam...alle elsker det her i familien... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bustebeisa Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Fisk er godt. Spesielt selvfisket. Lenge siden jeg har spist makrell nå. Sees jo mest på som ufisk her nord... Men.. Fisk er best uten ben. Sånn helt personlig, så gjør ikke litt ben meg noe. Fersk torsk med sandefjorsmør og gulrøtter er jo bare kjempegodt. Småsei i skiver i ei spennende gryte laget av en sveitsisk gjest, kunne vært mye bedre om han hadde brukt fileter fremfor skivene. Kona hans hater fisk. Litt fordi han er fiskegal. Skal fiske dagen lang når han har muligheten og litt fordi det er hun som må pelle ut bena når de tre jentene deres skal spise. Men da hun fikk servert fiskepakker her, ut av benfri seifileter, ja da kunne hun også elske fisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hønse-Magda Skrevet 18. august 2010 Del Skrevet 18. august 2010 Selvsagt spiser man fisk med ben - det er da bare å plukke dem ut enten med bestikket, eller med tungen. Det kan da umulig være vanskelig, engang? Med vennlig hilsen ''Det kan da umulig være vanskelig, engang?'' Man syntes ben er ekkelt. Like ekkelt som hår i maten. Serru? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AAA Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Vi hadde også stekt makrell her om dagen,og jeg brukte _mye_ tid på å fjerne bein før den ble stekt. Ungene liker fisk, og blir ikke hysteriske hvis det er et bein der, (selv om de selvsagt ikke VIL ha bein der!) men jeg bare vet at de hadde brukt masse energi og tid på å lete etter bein, og veldig lite tid på å faktisk spise fisken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ja, både jeg, mann og barn spiser fisk med bein i. Men alle foretrekker nok fisk uten bein :-) Når vi er på hytta på Sørlandet om sommeren spiser vi en del selvfisket makrell, det liker alle sammen veldig godt. Når vi er på hytta på fjellet, spiser vi selvfisket ørret. Vi gjør ingen spesiell innsats for å fjerne beina før spising. Resten av året spiser vi stort set fileter som er så og si uten bein og da spiser nok særlig ungene noe mer enn når de får servert hel fisk. Jeg hadde imidlertid forventet at de voksne klarer å spise det de får servert uten å klage og sutre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Det kan da umulig være vanskelig, engang?'' Man syntes ben er ekkelt. Like ekkelt som hår i maten. Serru? Men hår i maten er et fremmedlegme i maten, med mindre man er kannibal. Ben i fisk er jo der allerede. Hår setter også en bitter smak på maten (hvis den er stekt), og kan ikke fjernes av tungen på samme måte som ben. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nei, flesteparten av oss hjemme hater fiskebein. Men vi er glade i fisk. Det går i ferdige fileter (skinn & ben-frie) eller så stor kjøpefisk (torsk) at de lett renses vekk. Hvis makrellen er litt stor, er det jo ikke noe problem å rense den før man tilbereder den. Hvis man vil at familien skal spise, da ;-) Du må nok bare akseptere at resten av familien har et anstrengt forhold til fiskebein... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Vi spiser mye fisk, men stort sett alltid benfrie fileter. Orker ikke å få fiskeben i munnen, da mister jeg rett og slett matlysta. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ysah Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Fantastisk godt med selvfisket fisk! Og makrell er bare nydelig! Folk har jo blitt sà vant til industrilaget mat at alt som smaker litt for mye og kan virke litt vel naturlig og ferskt er frastötende; spesielt her i Norge. Barna dine er utrolig heldige som har en mor som laerer dem à like sunn og variert mat, slik unngàr de ganske sikkert fedme og overvektighet og utvikler kanskje t.o.m större toleranse for mennesker, fremmede kulturer og nye sanseopplevelser generelt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tatjana Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg er ikke spesielt glad i fisk. Uansett slag og tilberedningsmåte syns jeg det er noe med konsistensen og smaken som er ordentlig ubehagelig, og det krever ganske mye konsentrasjon for å holde brekningene i sjakk. Fiskeben gir meg helt hetta, så jeg blir sittende og pirke og pirke for å være helt sikker på at det ikke er noe av det der. Men jeg spiser det uten å klage, og jeg prøver å smile mens jeg gjør det. Jeg syns det er for ille at voksne mennesker klager og sutrer over maten de får - der går det en grense. Det er likevel greit å ha litt toleranse for at ikke alle fikser alt like godt. Jeg fikser ikke spesielt godt å spise fisk, og det prøver jeg å tenke på når jeg lager mat som mannen min ikke er spesielt glad i. Han er ikke typen som klager, da, men det hender han spiser lite. Likedan i forhold til ungene. Jeg husker godt hvordan det var å være barn, og få maten opplagt på tallerken uten selv å ha noen innflytelse på hvor mye man fikk. Og på den tiden skulle man spise opp. Og det hendte jeg ble sittende der, med streng beskjed om å tenke på de sultne barna i Afrika. (Det hjalp dem sikkert mye...) Jeg sporer litt av her. Har ikke du noe du sliter med, i matveien? Hvis ikke, fint for deg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Må innrømme at også jeg foretrekker fiskefileter, men jeg spiser da også fisk med ben, f.eks. fersk torsk er jo oftest i skiver. Resten av familien spiser også fisk med ben, selv om barna er noe skeptiske, og jeg pleier å hjelpe dem å rense godt. Synes det er uhørt av mannen din å demonstrere sin avsky for fisk med ben foran barna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg spiser helst ikke fisk, og slett ikke fisk med bein i. Minstemann påstår at han er allergisk mot fisk og derfor får han noe annet, når vi en sjelden gang har fisk på middagsbordet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg spiser helst ikke fisk, og slett ikke fisk med bein i. Minstemann påstår at han er allergisk mot fisk og derfor får han noe annet, når vi en sjelden gang har fisk på middagsbordet. ''Minstemann påstår at han er allergisk mot fisk og derfor får han noe annet, når vi en sjelden gang har fisk på middagsbordet. '' Foreldrene må vel vite om han er allergisk mot fisk eller bare ikke liker det/synes det bedre å få noe annet? Dere gjør ham en bjørnetjeneste om dere ikke i det minste forsøker å få ham til å like fisk (om han altså ikke er allergisk, hvilket jeg antar ikke er tilfelle). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg spiser SVÆÆÆÆRT sjelden fisk, aldri selvfisket. Jeg liker rett og slett ikke fisk, og skylder det på traumatiske barndomsopplevelser ved middagsbordet. Men, sånn en eller annen gang hvert femte år eller noe sånt kan det hende jeg serverer en fiskemiddag. Alt som heter ben blir nøye sortert før fiskebiten går i munnen, og tygges med fortennene helt til man er sikker på at det ikke er ben der. Mitt motto: Fisk er fisk, og kjøtt er mat!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen nick Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Minstemann påstår at han er allergisk mot fisk og derfor får han noe annet, når vi en sjelden gang har fisk på middagsbordet. '' Foreldrene må vel vite om han er allergisk mot fisk eller bare ikke liker det/synes det bedre å få noe annet? Dere gjør ham en bjørnetjeneste om dere ikke i det minste forsøker å få ham til å like fisk (om han altså ikke er allergisk, hvilket jeg antar ikke er tilfelle). Han er blitt 19 år og derfor for stor til å begynne å oppdra på i forhold til matvaner. Og ja, vi har skjemt ham bort, men han kaster faktisk opp av å spise fisk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Merkelig...men jeg spiste også stekt makrell til middag i går, og jeg kan ikke huske sist gang:-) Og selv om jeg tok meg god tid til og filetere og rense fisken før steking, så må jeg innrømme at mye av matgleden forsvant pga av en evig jakt på bein. Selv om makrell er kjempegodt. Jeg foretrekker til vanlig fisk som er lett og rense for bein, eller beinfrie fileter. Salma laks er min favoritt:-) Og da helst rå:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.