Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Han er blitt 19 år og derfor for stor til å begynne å oppdra på i forhold til matvaner. Og ja, vi har skjemt ham bort, men han kaster faktisk opp av å spise fisk. Ok, da du snakket om minstemann, antok jeg at det var en liten gutt. Veldig synd ikke å konsekvent ikke like fisk i voksen alder, da, en går glipp av mye (og vil antakelig bli sett på som litt sær av noen, og komme opp i noen kinkige situasjoner der det kun serveres fisk). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Merkelig...men jeg spiste også stekt makrell til middag i går, og jeg kan ikke huske sist gang:-) Og selv om jeg tok meg god tid til og filetere og rense fisken før steking, så må jeg innrømme at mye av matgleden forsvant pga av en evig jakt på bein. Selv om makrell er kjempegodt. Jeg foretrekker til vanlig fisk som er lett og rense for bein, eller beinfrie fileter. Salma laks er min favoritt:-) Og da helst rå:-) ''Salma laks er min favoritt:-) Og da helst rå:-) '' Ja, Salma er rågodt, og Salma-sashimi med ingefær fra glass, soyasaus og koriander har blitt min nye sunne OG fantastisk gode fast-food! :-). Nydelig dampet også (men dog dobbelt så dyr som annen laks). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jaaaaa! Fisk er nydelig mat. Veldig greit å ha fileter, men da går jo mye til spille. Og med små selvfiskede makreller blir det nesten ikke noe igjen hvis man bare skal ha filetene. Det blir litt beinaversjoner her også, men de finner seg i det, og jeg renser ganske godt til guttungen. Det _er_ bein i fisk. ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ok, da du snakket om minstemann, antok jeg at det var en liten gutt. Veldig synd ikke å konsekvent ikke like fisk i voksen alder, da, en går glipp av mye (og vil antakelig bli sett på som litt sær av noen, og komme opp i noen kinkige situasjoner der det kun serveres fisk). Man blir sett på som sær ja ;-) Har en svingerinne som "ikke liker fisk", og jeg må si at det virker litt teit å si sånt når man er over 50.... Og jeg ser på henne som sær som sier det når hun kommer til middag hos folk som har laget god middag med megen møye. Når jeg får servert noe som ikke faller i smak klarer jeg å gjøre gode miner til slett spill, man kan spise mer av tilbehøret vil? Har spist lutefiskmiddag jeg, selv om jeg syns lutefisken i seg selv er ganske ekkel... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Salma laks er min favoritt:-) Og da helst rå:-) '' Ja, Salma er rågodt, og Salma-sashimi med ingefær fra glass, soyasaus og koriander har blitt min nye sunne OG fantastisk gode fast-food! :-). Nydelig dampet også (men dog dobbelt så dyr som annen laks). Ja, salma laks er dyrt, men godt:-) Når jeg skal ha meg en lettvint middag, så skjærer jeg salma i tynne skiver. Som tilbehør har jeg soyasaus/wasabi, ingefær (sushi gari), avocado, litt vårløk/purreløk og litt ristede sesamfrø på toppen. Det er snadder:-) Før kokte jeg sushiris til, men det har jeg begynt og droppe etter hvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Colette Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Man blir sett på som sær ja ;-) Har en svingerinne som "ikke liker fisk", og jeg må si at det virker litt teit å si sånt når man er over 50.... Og jeg ser på henne som sær som sier det når hun kommer til middag hos folk som har laget god middag med megen møye. Når jeg får servert noe som ikke faller i smak klarer jeg å gjøre gode miner til slett spill, man kan spise mer av tilbehøret vil? Har spist lutefiskmiddag jeg, selv om jeg syns lutefisken i seg selv er ganske ekkel... ;-) ''Har spist lutefiskmiddag jeg, selv om jeg syns lutefisken i seg selv er ganske ekkel... ;-)'' Jeg elsker lutefisk, men også der sliter jeg litt med beina. Jeg liker faktisk fisk mye bedre enn kjøtt:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ja, vi spiser fisk med bein i. Jeg er den som er mest pingle når det gjelder bein, men jeg renser jo bare fisken nøye før jeg spiser. Jeg viser ikke guttungen at jeg er pirkete, jeg bare renser den godt, så spiser. Guttungen bryr seg ikke om bein, han bare tar dem ut han. Jeg hadde blitt sur dersom noen voksne høylytt og tydelig viste at dette ikke var spisende, hold heller kjeft, for barna er lett påvirkelige. Fisk er så mangt, det er enkelte fisketyper jeg ikke er så glad i, men det vil ikke si at jeg ikke liker fisk, jeg bare foretrekker andre typer med annen smak. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hønse-Magda Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Men hår i maten er et fremmedlegme i maten, med mindre man er kannibal. Ben i fisk er jo der allerede. Hår setter også en bitter smak på maten (hvis den er stekt), og kan ikke fjernes av tungen på samme måte som ben. Med vennlig hilsen Det er nokk saå. Man mange syns det er ekkelt likkevel, ikkke? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1282206975' post='4419469] Ja, vi spiser fisk med bein i. Jeg er den som er mest pingle når det gjelder bein, men jeg renser jo bare fisken nøye før jeg spiser. Jeg viser ikke guttungen at jeg er pirkete, jeg bare renser den godt, så spiser. Guttungen bryr seg ikke om bein, han bare tar dem ut han. Jeg hadde blitt sur dersom noen voksne høylytt og tydelig viste at dette ikke var spisende, hold heller kjeft, for barna er lett påvirkelige. Fisk er så mangt, det er enkelte fisketyper jeg ikke er så glad i, men det vil ikke si at jeg ikke liker fisk, jeg bare foretrekker andre typer med annen smak. ''Ja, vi spiser fisk med bein i. Jeg er den som er mest pingle når det gjelder bein, men jeg renser jo bare fisken nøye før jeg spiser. Jeg viser ikke guttungen at jeg er pirkete, jeg bare renser den godt, så spiser. Guttungen bryr seg ikke om bein, han bare tar dem ut han.'' Ungene mine også. De piller dem ut og legger dem på siden av tallerknen. Jeg liker heller ikke bein i fisk, men det er da bare å renske fisken godt før man skal spise den. ''Jeg hadde blitt sur dersom noen voksne høylytt og tydelig viste at dette ikke var spisende, hold heller kjeft, for barna er lett påvirkelige. '' Helt enig! Stekt makrell er forresten helt nydelig! Jeg trodde ikke de ville like det, men de elsket det etter å ha fått servert det de selv hadde fiska på en hyttetur på vestlandet. Jeg foretrekker den egentlig grilla, for jeg synes det lukter så innmari intenst inne når jeg har stekt den i panna. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Ja, vi spiser fisk med bein i. Jeg er den som er mest pingle når det gjelder bein, men jeg renser jo bare fisken nøye før jeg spiser. Jeg viser ikke guttungen at jeg er pirkete, jeg bare renser den godt, så spiser. Guttungen bryr seg ikke om bein, han bare tar dem ut han.'' Ungene mine også. De piller dem ut og legger dem på siden av tallerknen. Jeg liker heller ikke bein i fisk, men det er da bare å renske fisken godt før man skal spise den. ''Jeg hadde blitt sur dersom noen voksne høylytt og tydelig viste at dette ikke var spisende, hold heller kjeft, for barna er lett påvirkelige. '' Helt enig! Stekt makrell er forresten helt nydelig! Jeg trodde ikke de ville like det, men de elsket det etter å ha fått servert det de selv hadde fiska på en hyttetur på vestlandet. Jeg foretrekker den egentlig grilla, for jeg synes det lukter så innmari intenst inne når jeg har stekt den i panna. ''Jeg foretrekker den egentlig grilla, for jeg synes det lukter så innmari intenst inne når jeg har stekt den i panna. ;)'' Jeg også. Det gjelder forøvrig også laks. Grillsesongen for laks varer til snøen hindrer oss! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 ''Ja, vi spiser fisk med bein i. Jeg er den som er mest pingle når det gjelder bein, men jeg renser jo bare fisken nøye før jeg spiser. Jeg viser ikke guttungen at jeg er pirkete, jeg bare renser den godt, så spiser. Guttungen bryr seg ikke om bein, han bare tar dem ut han.'' Ungene mine også. De piller dem ut og legger dem på siden av tallerknen. Jeg liker heller ikke bein i fisk, men det er da bare å renske fisken godt før man skal spise den. ''Jeg hadde blitt sur dersom noen voksne høylytt og tydelig viste at dette ikke var spisende, hold heller kjeft, for barna er lett påvirkelige. '' Helt enig! Stekt makrell er forresten helt nydelig! Jeg trodde ikke de ville like det, men de elsket det etter å ha fått servert det de selv hadde fiska på en hyttetur på vestlandet. Jeg foretrekker den egentlig grilla, for jeg synes det lukter så innmari intenst inne når jeg har stekt den i panna. Selvfisket er jo best! Jeg liker best den jeg fisket, he he sambo sin smaker ikke fullt sååå godt ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Man blir sett på som sær ja ;-) Har en svingerinne som "ikke liker fisk", og jeg må si at det virker litt teit å si sånt når man er over 50.... Og jeg ser på henne som sær som sier det når hun kommer til middag hos folk som har laget god middag med megen møye. Når jeg får servert noe som ikke faller i smak klarer jeg å gjøre gode miner til slett spill, man kan spise mer av tilbehøret vil? Har spist lutefiskmiddag jeg, selv om jeg syns lutefisken i seg selv er ganske ekkel... ;-) Lutefisk har jeg aldri spist, og kommer heller aldri til å gjøre det. Hver gang jeg ser den gulaktige geleklumpem på en tallerken og kjenner lukta blir jeg fysisk uvel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nei, jeg spiser ikke fisk med bein og det gjør ikke mann og barn heller. Unntaket er selvfølgelig når vi fisker selv da Jeg husker med skrekk og gru på alle fiskemiddagene jeg hadde i oppveksten. Måtte ta bittebittesmå biter fordi jeg var så redd for få bein i halsen. Var lei hver gang vi skulle ha fisk til middag. Når jeg ble større og "oppdaget" filetverden var alt så mye bedre Vi har fisk 3 ganger i uken og ungene (og hu mor) synes det er knallgodt! Personlig vil jeg heller at ungene skal spise skikkelig med fisk når vi har det, enn å ikke like/sitte å være redd for de ekle beina. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Nei, jeg spiser ikke fisk med bein og det gjør ikke mann og barn heller. Unntaket er selvfølgelig når vi fisker selv da Jeg husker med skrekk og gru på alle fiskemiddagene jeg hadde i oppveksten. Måtte ta bittebittesmå biter fordi jeg var så redd for få bein i halsen. Var lei hver gang vi skulle ha fisk til middag. Når jeg ble større og "oppdaget" filetverden var alt så mye bedre Vi har fisk 3 ganger i uken og ungene (og hu mor) synes det er knallgodt! Personlig vil jeg heller at ungene skal spise skikkelig med fisk når vi har det, enn å ikke like/sitte å være redd for de ekle beina. Hva mener du med at unntaket er når dere fisker selv? Spiser dere fisk med beina i da, eller fileterer dere selv? Fisker vi fisker selv er ikke så stor, og det er vanskelig å filetere 100%, da blir det nesten ingenting igjen. men jeg ser jo at den måten middagen var på i går, absolutt ikke stimulerer gutten vår til å spise fisk.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Parasoll Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Lutefisk har jeg aldri spist, og kommer heller aldri til å gjøre det. Hver gang jeg ser den gulaktige geleklumpem på en tallerken og kjenner lukta blir jeg fysisk uvel. Men poenget var at da vi ble servert skikkelig lutefiskmiddag på første juledag av gode venner klarte jeg likevel å ha en hyggelig middag ved ikke å snakke om hvor ekkel fisken var, men heller spise meg mett på poteter, bacon, ertestuing og hva det nå var som var tilbehøret, og la dem som nøt fisken få gjøre det i fred ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Men poenget var at da vi ble servert skikkelig lutefiskmiddag på første juledag av gode venner klarte jeg likevel å ha en hyggelig middag ved ikke å snakke om hvor ekkel fisken var, men heller spise meg mett på poteter, bacon, ertestuing og hva det nå var som var tilbehøret, og la dem som nøt fisken få gjøre det i fred ) '' klarte jeg likevel å ha en hyggelig middag ved ikke å snakke om hvor ekkel fisken var, men heller spise meg mett på poteter, bacon, ertestuing og hva det nå var som var tilbehøret, og la dem som nøt fisken få gjøre det i fred )'' Nettopp! ) Det er dette jeg gjør selv og forventer av guttungen at han skal gjøre. Helt OK å ikke like noe, men må det utbroderes så voldsomt? Jeg tåler lite mat, svært lite mat, folk som ikke kjenner meg skulle jo tro at jeg var kresen, men de fleste legger ikke merke til at jeg spiser bare noen få ting, for jeg spiser jo, sier ikke så mye om det, men hygger meg med den maten jeg har på fatet. (det som er litt trist for min del, er at jeg er veldig glad i mat, men kan spise svært lite uten at jeg blir dårlig *synes bittelitt synd i meg selv akkurat nå* ) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 [quote name=Shira )' timestamp='1282216997' post='4419527] '' klarte jeg likevel å ha en hyggelig middag ved ikke å snakke om hvor ekkel fisken var, men heller spise meg mett på poteter, bacon, ertestuing og hva det nå var som var tilbehøret, og la dem som nøt fisken få gjøre det i fred )'' Nettopp! ) Det er dette jeg gjør selv og forventer av guttungen at han skal gjøre. Helt OK å ikke like noe, men må det utbroderes så voldsomt? Jeg tåler lite mat, svært lite mat, folk som ikke kjenner meg skulle jo tro at jeg var kresen, men de fleste legger ikke merke til at jeg spiser bare noen få ting, for jeg spiser jo, sier ikke så mye om det, men hygger meg med den maten jeg har på fatet. (det som er litt trist for min del, er at jeg er veldig glad i mat, men kan spise svært lite uten at jeg blir dårlig *synes bittelitt synd i meg selv akkurat nå* ) Klem til deg! Skjønner deg godt. Mannen min har også mye han ikke tåler, og det er særlig trist i sosiale sammenhenger med folk han ikke kjenner så godt. Skal så utrolig lite til før han får kraftige magesmerter og blir dårlig. De nærmeste vennene våre vet hva han tåler og ikke tåler, og da går det som regel greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg spiser fisk med bein i, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å tvinge gjennom fisk med ben på menyen hvis resten av familien var så anti. Det er viktigere at man har det hyggelig rundt matbordet, synes jeg. Du er den eneste som koser deg sånn som det er nå, og det blir kos med bismak når resten av gjengen er misfornøyde. Stek deg en makrell eller to når du er alene, vel. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Klem til deg! Skjønner deg godt. Mannen min har også mye han ikke tåler, og det er særlig trist i sosiale sammenhenger med folk han ikke kjenner så godt. Skal så utrolig lite til før han får kraftige magesmerter og blir dårlig. De nærmeste vennene våre vet hva han tåler og ikke tåler, og da går det som regel greit. Takk prust! ) Grunnen til at jeg surner pga dette akkurat nå er at vi skal bo på hotell i helgen med all mat inkludert, da vil jeg jo gjerne spise ;-) For meg går det egentlig greitt, har hatt det slik så lenge. De fleste vet om det, jeg finner alltid noe å spise, så generelt ber jeg folk om å servere det de ønsker. Jeg nekter å la det hindre meg, men jeg er generelt sta da, alt for sta i følge sambo ;-) Skjønner mannen din blir lei, det gjør jeg virkelig! Nei mager er noe herk når de ikke fungerer. Og mat som er så godt da! Det ironiske er jo at jeg er så lite kresen, jeg spiser ganske mye jeg, men jeg kan bare ikke. Sikkert mange som tror jeg er uberkresen, men det får de bare gjøre. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Jeg spiser fisk med bein i, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å tvinge gjennom fisk med ben på menyen hvis resten av familien var så anti. Det er viktigere at man har det hyggelig rundt matbordet, synes jeg. Du er den eneste som koser deg sånn som det er nå, og det blir kos med bismak når resten av gjengen er misfornøyde. Stek deg en makrell eller to når du er alene, vel. Er aldri alene.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.