Speak Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Ser på timeplan til snuppa som går i 6. at ho har mange dobbelt-timer uten pauser mellom. 1. og 2. time er slått sammen hver dag. Så 5 minutter pause. 4. og 5. time er også slått sammen. Jeg har lest at det er viktig for konsentrasjonen å ha pauser mellom timene. Har andre på barneskolen det slik? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Sønnen min går i 4. klasse nå. Der har de helt fra 1. klasse kun 1 pause om dagen, den er i forbindelse med lunsjen. Da har de 1 time fri om jeg ikke tar helt feil, hvor de bruker ca halve tiden inne på maten når lærer leser bok for dem, og resten av tida er ute i friminuttet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Sønnen min går i 4. klasse nå. Der har de helt fra 1. klasse kun 1 pause om dagen, den er i forbindelse med lunsjen. Da har de 1 time fri om jeg ikke tar helt feil, hvor de bruker ca halve tiden inne på maten når lærer leser bok for dem, og resten av tida er ute i friminuttet. Men klarer såpass små barn å sitte rolig og konsentrere seg fra 8:30 til ca. 10:30? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Det vi lærere ofte ser er at elevene jobber bedre mot slutten av første time og da er det så trasig å avbryte den gode jobbinga pga at klokka ringer.... På min skole er det slik at når elevene har dobbeltime, så hender det relativt ofte at de får ta seg en runde rundt skolen (løpe e.l.) før de kommer tilbake på plass og jobber videre. Hjelper veldig godt på konsentrasjonen Vanligvis er en skoletime 45 minutter. Som regel er ikke alle elevene på plass/har roa seg før etter 10 minutter (lange trapper og flere etasjer på min arbeidsplass) - Læreren bruker så kanskje 15-20 minutter på introduksjon til nytt tema/repetisjon el før elevene kan begynne å jobbe selvstendig. Det tar sikkert fem minutter før alle er igang med jobbinga og deretter bare ti-femten minutter med individuell jobbing..og vips så ringer det ut igjen. Sånn sett er dobbelttimer å foretrekke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Det vi lærere ofte ser er at elevene jobber bedre mot slutten av første time og da er det så trasig å avbryte den gode jobbinga pga at klokka ringer.... På min skole er det slik at når elevene har dobbeltime, så hender det relativt ofte at de får ta seg en runde rundt skolen (løpe e.l.) før de kommer tilbake på plass og jobber videre. Hjelper veldig godt på konsentrasjonen Vanligvis er en skoletime 45 minutter. Som regel er ikke alle elevene på plass/har roa seg før etter 10 minutter (lange trapper og flere etasjer på min arbeidsplass) - Læreren bruker så kanskje 15-20 minutter på introduksjon til nytt tema/repetisjon el før elevene kan begynne å jobbe selvstendig. Det tar sikkert fem minutter før alle er igang med jobbinga og deretter bare ti-femten minutter med individuell jobbing..og vips så ringer det ut igjen. Sånn sett er dobbelttimer å foretrekke. Dette var positivt å høre for en skeptiker:-) Jeg har også ei jente som er relativt flink til å konsentrere seg, men ble uansett skeptisk. Tusen takk for oppmuntrende svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Dette var positivt å høre for en skeptiker:-) Jeg har også ei jente som er relativt flink til å konsentrere seg, men ble uansett skeptisk. Tusen takk for oppmuntrende svar. Satser på det går bra 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Tror de har dobbelttimer på skolen vår også. Første friminutt er vel ca klokka 10, og varer i kansje 15 eller 20 minutter. Så er det en skoletime, og deretter langfri (30 minutter). På slutten av dagen har de en dobbelttime igjen tror jeg. Må innrømme at jeg ikke har helt oversikt over hvordan de deler inn dagen... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Men klarer såpass små barn å sitte rolig og konsentrere seg fra 8:30 til ca. 10:30? De har ettersom jeg har skjønt det god erfaring med slik inndeling av dagen på vår skole. Tror også noe av grunnen er at enkelttimer med 10 min. pauser ikke er særlig heldig for såpass små barn, de har knapt fått på seg ytterklærne før det ringer inn igjen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 De har ettersom jeg har skjønt det god erfaring med slik inndeling av dagen på vår skole. Tror også noe av grunnen er at enkelttimer med 10 min. pauser ikke er særlig heldig for såpass små barn, de har knapt fått på seg ytterklærne før det ringer inn igjen. Og jeg som har lest at man trenger pauser for å klare å konsentrere seg. Men da har det vel kommet ny forsking her. Betryggende det da:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 19. august 2010 Forfatter Del Skrevet 19. august 2010 Tror de har dobbelttimer på skolen vår også. Første friminutt er vel ca klokka 10, og varer i kansje 15 eller 20 minutter. Så er det en skoletime, og deretter langfri (30 minutter). På slutten av dagen har de en dobbelttime igjen tror jeg. Må innrømme at jeg ikke har helt oversikt over hvordan de deler inn dagen... Her er det dobbelttime. Så 5 minutter pause før 3. time. 20 minutter til spising før 30 minutter pause. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Slik er det hos oss også, og nå som jeg har en 7. klassing kan jeg ikke si at det har vært noe problem. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 Mener du 45 minutters timer, eller 60 minutters timer? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 19. august 2010 Del Skrevet 19. august 2010 På skolen her har de bare to pauser om dagen, "lillefri" og "storefri". Lillefri er 15 minutter etter 1.5 times arbeid, storefri en time etter lillefri. Så vidt jeg skjønner fungerer det helt fint. De tar vel småpauser innimellom hvis det viser seg å være nødvendig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 20. august 2010 Forfatter Del Skrevet 20. august 2010 Mener du 45 minutters timer, eller 60 minutters timer? Skoletimer. Altså 45 minutter. Men de ender da med 1,5 klokketimer + 5 minutter pause før 35 minutter undervisning. Dette er før store fri. Ganske intenst. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Skoletimer. Altså 45 minutter. Men de ender da med 1,5 klokketimer + 5 minutter pause før 35 minutter undervisning. Dette er før store fri. Ganske intenst. Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem. Det blir for mye brudd i arbeidet å sende dem ut alle sammen med 45 minutters mellomrom. Slike dobbeltimer har vært vanlige i ganske så mange år. Det er egentlig slutt på å bruke 45 minutters timer som definisjon, nå brukes vanlige klokketimer eller 60 minutter i hvert fall administrativt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem. Det blir for mye brudd i arbeidet å sende dem ut alle sammen med 45 minutters mellomrom. Slike dobbeltimer har vært vanlige i ganske så mange år. Det er egentlig slutt på å bruke 45 minutters timer som definisjon, nå brukes vanlige klokketimer eller 60 minutter i hvert fall administrativt. ''Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem.'' Det er nok ganske vanskelig å gjennomføre siden noen da vil miste info som blir gitt osv. Noen klasser har såpass mye uro at det eneste som hjelper er å kjøre faste rutiner hele tiden. Da kan man ikke ha selvvalgte pauser. Enkelte elever vil også utnytte muligheten for pauser når det passer dem og det er ikke lett for en lærer å holde styringa på hvem som har vært ute litt for ofte når h*n har over tjue elever i klasserommet. En annen ting er at svært mange elever ikke greier å gå så rolig ut/inn at de ikke forstyrrer medelevene. I en "drømmeklasse" vil pauser slik du skisserer sikkert være positivt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 ''Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem.'' Det er nok ganske vanskelig å gjennomføre siden noen da vil miste info som blir gitt osv. Noen klasser har såpass mye uro at det eneste som hjelper er å kjøre faste rutiner hele tiden. Da kan man ikke ha selvvalgte pauser. Enkelte elever vil også utnytte muligheten for pauser når det passer dem og det er ikke lett for en lærer å holde styringa på hvem som har vært ute litt for ofte når h*n har over tjue elever i klasserommet. En annen ting er at svært mange elever ikke greier å gå så rolig ut/inn at de ikke forstyrrer medelevene. I en "drømmeklasse" vil pauser slik du skisserer sikkert være positivt Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er slik i praksis overalt, men jeg mener og vet at det er gjennomførbart innenfor ganske klare grenser. Jeg snakker ikke om at de skal hoppe og sprette rundt i klasserommet, men de skal kunne gjøre noe de har lyst til en liten stund. Titte i en bok, tegne og fargelegge f.eks. Ingen av oss voksne jobber konsentrert på et kontor i timesvis uten en liten pause innimellom hvor vi f.eks. sitter på dol;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er slik i praksis overalt, men jeg mener og vet at det er gjennomførbart innenfor ganske klare grenser. Jeg snakker ikke om at de skal hoppe og sprette rundt i klasserommet, men de skal kunne gjøre noe de har lyst til en liten stund. Titte i en bok, tegne og fargelegge f.eks. Ingen av oss voksne jobber konsentrert på et kontor i timesvis uten en liten pause innimellom hvor vi f.eks. sitter på dol;-) Da er vi enige I klassene jeg har vært i, så har det vært slik at elevene har hatt muligheter for korte pauser innimellom, enten til å tegne eller lese. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest segunda Skrevet 20. august 2010 Del Skrevet 20. august 2010 Da er vi enige I klassene jeg har vært i, så har det vært slik at elevene har hatt muligheter for korte pauser innimellom, enten til å tegne eller lese. De pausene er det som skal til, og de skal kunne innenfor klare grenser ta seg slike pauser når det passer. Det er mye effektivere pause for de fleste enn å skulle kle på seg for å være fem minutter ute,og siden komme inn for å kle av seg igjen. Det er bra med frisk luft, men det holder med lillefri og storefri;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 1. september 2010 Del Skrevet 1. september 2010 hos oss jobber 1-4 klasse med dobbelttime-økter. Skolen starter 8.30 . første pause kl 10. denne varer i 30 min. andre pause kl 12. denne varer også i 30 min. . skoledagen slutt 14.00 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.