Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ser på timeplan til snuppa som går i 6. at ho har mange dobbelt-timer uten pauser mellom.

1. og 2. time er slått sammen hver dag. Så 5 minutter pause. 4. og 5. time er også slått sammen.

Jeg har lest at det er viktig for konsentrasjonen å ha pauser mellom timene.

Har andre på barneskolen det slik?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/351865-friminutt-i-barneskolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Sønnen min går i 4. klasse nå.

Der har de helt fra 1. klasse kun 1 pause om dagen, den er i forbindelse med lunsjen. Da har de 1 time fri om jeg ikke tar helt feil, hvor de bruker ca halve tiden inne på maten når lærer leser bok for dem, og resten av tida er ute i friminuttet.

Sønnen min går i 4. klasse nå.

Der har de helt fra 1. klasse kun 1 pause om dagen, den er i forbindelse med lunsjen. Da har de 1 time fri om jeg ikke tar helt feil, hvor de bruker ca halve tiden inne på maten når lærer leser bok for dem, og resten av tida er ute i friminuttet.

Men klarer såpass små barn å sitte rolig og konsentrere seg fra 8:30 til ca. 10:30?

Det vi lærere ofte ser er at elevene jobber bedre mot slutten av første time og da er det så trasig å avbryte den gode jobbinga pga at klokka ringer.... På min skole er det slik at når elevene har dobbeltime, så hender det relativt ofte at de får ta seg en runde rundt skolen (løpe e.l.) før de kommer tilbake på plass og jobber videre. Hjelper veldig godt på konsentrasjonen :)

Vanligvis er en skoletime 45 minutter. Som regel er ikke alle elevene på plass/har roa seg før etter 10 minutter (lange trapper og flere etasjer på min arbeidsplass) - Læreren bruker så kanskje 15-20 minutter på introduksjon til nytt tema/repetisjon el før elevene kan begynne å jobbe selvstendig. Det tar sikkert fem minutter før alle er igang med jobbinga og deretter bare ti-femten minutter med individuell jobbing..og vips så ringer det ut igjen. Sånn sett er dobbelttimer å foretrekke.

Det vi lærere ofte ser er at elevene jobber bedre mot slutten av første time og da er det så trasig å avbryte den gode jobbinga pga at klokka ringer.... På min skole er det slik at når elevene har dobbeltime, så hender det relativt ofte at de får ta seg en runde rundt skolen (løpe e.l.) før de kommer tilbake på plass og jobber videre. Hjelper veldig godt på konsentrasjonen :)

Vanligvis er en skoletime 45 minutter. Som regel er ikke alle elevene på plass/har roa seg før etter 10 minutter (lange trapper og flere etasjer på min arbeidsplass) - Læreren bruker så kanskje 15-20 minutter på introduksjon til nytt tema/repetisjon el før elevene kan begynne å jobbe selvstendig. Det tar sikkert fem minutter før alle er igang med jobbinga og deretter bare ti-femten minutter med individuell jobbing..og vips så ringer det ut igjen. Sånn sett er dobbelttimer å foretrekke.

Dette var positivt å høre for en skeptiker:-)

Jeg har også ei jente som er relativt flink til å konsentrere seg, men ble uansett skeptisk.

Tusen takk for oppmuntrende svar.

Annonse

Tror de har dobbelttimer på skolen vår også. Første friminutt er vel ca klokka 10, og varer i kansje 15 eller 20 minutter. Så er det en skoletime, og deretter langfri (30 minutter).

På slutten av dagen har de en dobbelttime igjen tror jeg.

Må innrømme at jeg ikke har helt oversikt over hvordan de deler inn dagen...

Gjest annlovinda

Men klarer såpass små barn å sitte rolig og konsentrere seg fra 8:30 til ca. 10:30?

De har ettersom jeg har skjønt det god erfaring med slik inndeling av dagen på vår skole. Tror også noe av grunnen er at enkelttimer med 10 min. pauser ikke er særlig heldig for såpass små barn, de har knapt fått på seg ytterklærne før det ringer inn igjen. :)

De har ettersom jeg har skjønt det god erfaring med slik inndeling av dagen på vår skole. Tror også noe av grunnen er at enkelttimer med 10 min. pauser ikke er særlig heldig for såpass små barn, de har knapt fått på seg ytterklærne før det ringer inn igjen. :)

Og jeg som har lest at man trenger pauser for å klare å konsentrere seg.

Men da har det vel kommet ny forsking her. Betryggende det da:-)

Tror de har dobbelttimer på skolen vår også. Første friminutt er vel ca klokka 10, og varer i kansje 15 eller 20 minutter. Så er det en skoletime, og deretter langfri (30 minutter).

På slutten av dagen har de en dobbelttime igjen tror jeg.

Må innrømme at jeg ikke har helt oversikt over hvordan de deler inn dagen...

Her er det dobbelttime. Så 5 minutter pause før 3. time.

20 minutter til spising før 30 minutter pause.

På skolen her har de bare to pauser om dagen, "lillefri" og "storefri". Lillefri er 15 minutter etter 1.5 times arbeid, storefri en time etter lillefri. Så vidt jeg skjønner fungerer det helt fint. De tar vel småpauser innimellom hvis det viser seg å være nødvendig.

Annonse

Gjest segunda

Skoletimer. Altså 45 minutter.

Men de ender da med 1,5 klokketimer + 5 minutter pause før 35 minutter undervisning. Dette er før store fri. Ganske intenst.

Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem.

Det blir for mye brudd i arbeidet å sende dem ut alle sammen med 45 minutters mellomrom. Slike dobbeltimer har vært vanlige i ganske så mange år. Det er egentlig slutt på å bruke 45 minutters timer som definisjon, nå brukes vanlige klokketimer eller 60 minutter i hvert fall administrativt.

Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem.

Det blir for mye brudd i arbeidet å sende dem ut alle sammen med 45 minutters mellomrom. Slike dobbeltimer har vært vanlige i ganske så mange år. Det er egentlig slutt på å bruke 45 minutters timer som definisjon, nå brukes vanlige klokketimer eller 60 minutter i hvert fall administrativt.

''Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem.''

Det er nok ganske vanskelig å gjennomføre siden noen da vil miste info som blir gitt osv. Noen klasser har såpass mye uro at det eneste som hjelper er å kjøre faste rutiner hele tiden. Da kan man ikke ha selvvalgte pauser. Enkelte elever vil også utnytte muligheten for pauser når det passer dem og det er ikke lett for en lærer å holde styringa på hvem som har vært ute litt for ofte når h*n har over tjue elever i klasserommet. En annen ting er at svært mange elever ikke greier å gå så rolig ut/inn at de ikke forstyrrer medelevene.

I en "drømmeklasse" vil pauser slik du skisserer sikkert være positivt :)

Gjest segunda

''Dette er vanlig i de fleste skoler. Selvfølgelig er det viktig med pauser, men det er ikke viktig at alle tar seg pause på engang. Det skal være rom for at elevene kan ta pause inn i klasserommet etter som de passer for dem.''

Det er nok ganske vanskelig å gjennomføre siden noen da vil miste info som blir gitt osv. Noen klasser har såpass mye uro at det eneste som hjelper er å kjøre faste rutiner hele tiden. Da kan man ikke ha selvvalgte pauser. Enkelte elever vil også utnytte muligheten for pauser når det passer dem og det er ikke lett for en lærer å holde styringa på hvem som har vært ute litt for ofte når h*n har over tjue elever i klasserommet. En annen ting er at svært mange elever ikke greier å gå så rolig ut/inn at de ikke forstyrrer medelevene.

I en "drømmeklasse" vil pauser slik du skisserer sikkert være positivt :)

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er slik i praksis overalt, men jeg mener og vet at det er gjennomførbart innenfor ganske klare grenser.

Jeg snakker ikke om at de skal hoppe og sprette rundt i klasserommet, men de skal kunne gjøre noe de har lyst til en liten stund. Titte i en bok, tegne og fargelegge f.eks.

Ingen av oss voksne jobber konsentrert på et kontor i timesvis uten en liten pause innimellom hvor vi f.eks. sitter på dol;-)

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er slik i praksis overalt, men jeg mener og vet at det er gjennomførbart innenfor ganske klare grenser.

Jeg snakker ikke om at de skal hoppe og sprette rundt i klasserommet, men de skal kunne gjøre noe de har lyst til en liten stund. Titte i en bok, tegne og fargelegge f.eks.

Ingen av oss voksne jobber konsentrert på et kontor i timesvis uten en liten pause innimellom hvor vi f.eks. sitter på dol;-)

Da er vi enige :)

I klassene jeg har vært i, så har det vært slik at elevene har hatt muligheter for korte pauser innimellom, enten til å tegne eller lese.

Gjest segunda

Da er vi enige :)

I klassene jeg har vært i, så har det vært slik at elevene har hatt muligheter for korte pauser innimellom, enten til å tegne eller lese.

De pausene er det som skal til, og de skal kunne innenfor klare grenser ta seg slike pauser når det passer. Det er mye effektivere pause for de fleste enn å skulle kle på seg for å være fem minutter ute,og siden komme inn for å kle av seg igjen. Det er bra med frisk luft, men det holder med lillefri og storefri;-)

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...