Gå til innhold

Er all solining i solarium skadelig eller?

Anbefalte innlegg

Gjest Solariumet
Skrevet

Tenker på hvis en tar noen få soltimer av og til ett par ganger i året? eller bør man holde seg langt unna solarium i det hele og det store?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dette strides de lærde om. Men jeg tviler på at "et par ganger i året" med moderat soling i solarium (uten at du blir brent) vil ta livet av deg.

På den annen side tviler jeg på effekten av "et par ganger i året", så jeg ser ikke helt poenget.

Skrevet

Dette strides de lærde om. Men jeg tviler på at "et par ganger i året" med moderat soling i solarium (uten at du blir brent) vil ta livet av deg.

På den annen side tviler jeg på effekten av "et par ganger i året", så jeg ser ikke helt poenget.

Poenget kan feks være å få i seg d-vitaminer i høst/vinterhalvoret. De aller fleste her oppe i nord har alt for lite av dette viktige vitaminet/hormonet.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Poenget kan feks være å få i seg d-vitaminer i høst/vinterhalvoret. De aller fleste her oppe i nord har alt for lite av dette viktige vitaminet/hormonet.

Jepp, det kan være et poeng. Men vil da "et par ganger om vinteren" være nok?

Det vil sannsynligvis være bedre å kjøpe en sånn lampesak, eller rett og slett å ta tran.

Gjest Elextra
Skrevet

Bittelitt solarium er vel faktisk ansett for å være sunt for oss nordboere på vinteren, men tror da den anbefalte mengden er mindre enn det man får den ønskelige farge av.

Uansett er jo moderasjon det viktigste. Det er først og fremst sjokksoling som er farlig med tanke på hudkreft, ikke jevnlige mindre doser.

Skrevet

Jepp, det kan være et poeng. Men vil da "et par ganger om vinteren" være nok?

Det vil sannsynligvis være bedre å kjøpe en sånn lampesak, eller rett og slett å ta tran.

Det skal minimalt med eksponering fra sol/solarium til for å øke lageret av d-vitamin. Tran og d-vitamin må du spise mye av for å oppnå samme effekt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...