Gå til innhold

Den hyggelige NAV ansatte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som svarte meg tidligere her når jeg kom inn på skole. Og som sa at skole av den type er nøyaktig i målgruppen for AAP og så videre.

I dag fikk jeg omsider tak i en saksbehandler. Eller rettere, de ringte meg omsider opp igjen, jeg har forsøkt siden jeg kom inn i slutten av juli. Og nå var det enda en ny saksbehandler som jeg aldri har møtt.

Hun spør hva det gjelder og jeg forteller kort at jeg har AAP slik og slik, søkte på restetorget nærmest på blink (!) og at jeg kom inn på et studie som er nokså yrkesrettet; kunst og kultur forvaltning og formidling, 2 års kandidat. Og jeg hadde ikke snakket ferdig siste setning før dama kvasst avbrøt meg med "Det kan jeg si med en gang at det er helt uaktuellt!!"

"Vi har en viss kvote som får og dette kan du glemme!"

Og så sier hun videre at "men du kan jo be om et møte med lege og ...etc. men du får ikke gjennom dette."

Jeg sa ikke mer annet en at jeg skulle kontakte legen min.

Og jeg er så lei meg at jeg ikke har noe mer å si.

Skrevet

Hm. Tror du har vært uheldig med navmennesket du møtte i telefonen, i tillegg til at det ikke høres ut som du har planlagt ting og tang i forhold til dette studiet på forhånd. Men det er ingen grunn til å gi opp.

Har du lege/behandler/spesialist-person som støtter deg? Det er ofte avgjørende. Nav må høre på uttalese fra disse. Ta kontakt med dem.

Nav har som hovedmål å få folk ut i jobb, og hvis du argumenterer for at denne utdannelsen kan gjøre deg i stand til å få jobb, er det noe de burde høre på.

I tillegg er det andre argumenter som også kan brukes. Diskuter dette med lege/spesialist/behandler du forhåpentligvis har.

(Hvis ting skulle skjære seg nå, husk å søk permisjon fra studiet, slik at du beholder plassen. Så kan kanskje ting forberedes bedre til neste høst).

Ok. Action:-)

Gjest kfehukfh
Skrevet

Hvis du planlegger å begynne til neste år må du kanskje være tidligere ute med å søke nav om omskolering. Å forvente at de skal kunne bahandle saken og svare deg i løpet av en/halvannen mnd har jeg liten tro på. Hvordan du skal gjøre det praktisk må du ta en samtale med din saksbehandler om. Vær veldig tidlig ute og si hvilke type studier du kan tenke deg og forhør deg om hvordan du skal kunne få et konkret svar før du får vite hva og om du kommer inn eller ikke. Jeg er ikke nav-ansatt.

Gjest Emmanicoline
Skrevet

Min erfaring med NAV er at det sjelden er produktivt å begynne i den enden, ved selv å søke linje og vei videre å gå. Det er mulig dette er mitt i blinken for deg, også i forhold til NAV, men dette må diskuteres å godkjennes av saksbehandler på forhånd.

Det er slik det fungerer. Hvis du allikevel skulle få dette igjennom, så sier jeg lykke til, til deg. Hvis ikke. Ta hvert steg i samarbeid med saksbehandler, det er nå en gang slik at alle tiltak må godkjennes på forhånd.

Skrevet

Min erfaring med NAV er at det sjelden er produktivt å begynne i den enden, ved selv å søke linje og vei videre å gå. Det er mulig dette er mitt i blinken for deg, også i forhold til NAV, men dette må diskuteres å godkjennes av saksbehandler på forhånd.

Det er slik det fungerer. Hvis du allikevel skulle få dette igjennom, så sier jeg lykke til, til deg. Hvis ikke. Ta hvert steg i samarbeid med saksbehandler, det er nå en gang slik at alle tiltak må godkjennes på forhånd.

Dette er å straffe eget initiativ og fører folk ut i uføretrygd. Slik jeg endte på uføretrygd etter et halvt liv i dette systemet.

Jeg har ingen forutsetninger for å gå den "riktige" veien, i så fall hadde jeg ikke vært i systemet i utgangspunktet. Dette var helt tilfeldig, jeg fikk muligheten utenom offisiell kanal i skolesystemet, det er snakk om fire forelesninger i uka og 30 studiepoeng frem til jul. Noe mer har jeg ikke kapasitet til å tenke på per i dag. Og jeg tar en dag av gangen generellt sett.

Dette er like mye et tiltak for å tørre å gå ut, treffe folk, være i aktivitet.

Og nå blir det antakelig ikke noe av. Og jeg er knust.

Gjest Emmanicoline
Skrevet

Dette er å straffe eget initiativ og fører folk ut i uføretrygd. Slik jeg endte på uføretrygd etter et halvt liv i dette systemet.

Jeg har ingen forutsetninger for å gå den "riktige" veien, i så fall hadde jeg ikke vært i systemet i utgangspunktet. Dette var helt tilfeldig, jeg fikk muligheten utenom offisiell kanal i skolesystemet, det er snakk om fire forelesninger i uka og 30 studiepoeng frem til jul. Noe mer har jeg ikke kapasitet til å tenke på per i dag. Og jeg tar en dag av gangen generellt sett.

Huff, føler med deg. Jeg har selv vært i systemet i mange år.

Jeg er enig med deg at det nok kveler iniativet til mange, men de har nå en gang et slikt system at alt må godkjennes på forhånd. Kanskje kan du ta dette opp med saksbehandler en gang til, evt vente et år og få dette tiltaket godkjent og søke på nytt neste år. Forstår at du er knust nå, og det er forståelig.

Men ikke gi deg, ta det bare i den rekkefølgen de vil, da er min erfaring at de er langt mer velvillige.

Skrevet

Skjønner at du er lei deg, men du kan jo ikke gi deg så fort:-)

Gi deg selv sjansen til å lykkes med dette, hvis det er det du vil. Du har hatt en uheldig samtale med et grettent navmenneske. Det er alt. Og du har ikke planlagt ting så godt i forkant.

Skrevet

Hurpe! Den dama skulle jeg veldig gjerne dengt!

NAV liker ikke at man er selvstendig dessvere. Må dessverre støtte de andre på at man på begynne der man har kompetanse som kan støtte en. Hvis ikke har man ikke nubb, med mindre man møter fornuftige folk der da. De finnes faktisk.

Jeg blir imidlertid ganske forbanna over at folk behandler mennesker på en sånn måte. De skulle selv forsøkt å stå der på et VTA-tiltak og gjøre repetitivt samlebåndsarbeid sammen med psykisk utviklingshemmede... Jeg har ikke noe i mot pu på noen måte, men jeg er for at man skal få sosial stimulering på sitt eget nivå - enten i skole eller arbeid.

Gjest Shira :o)
Skrevet

Hva pokker!

Er ikke dette noe av poenget med AAP, vi skal enklere kunne prøve oss på slikt?

Snakk med legen din pronto! Sjekk muligheter for å snakke med en annen dsaksbehandler i NAV. Er det lov å bytte forresten?

Huff, jeg fikk skikkelig vondt av deg nå! Virkelig. *klemmer hardt og lenge*

Skrevet

For ei hurpe!

*trøsteklem*

Takk.. Jeg er bare så...flat!

Jeg forventet et litt sånn profesjonellt hyggelig svar som "Jeg skjønner, jeg har ikke saken din forran meg her, men kan du komme til et møte sånn og slik... så snakker vi om det"

Noe slikt.

Og så leser jeg sidene deres http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger hvor mange muligheter man har. Og får et "Det kan jeg si med en gang at det er uaktuelt!" før jeg rekker å snakke ferdig.

*flat*

Skrevet

Finn ut hvilke papirer du trenger å fylle ut på NAV og ikke si fra deg plassen pga denne muntlige tilbakemeldingen. Du skal ha et vedtak! Den forklaringa til den nav-ansatte hørtes tynn ut. Er da bedre at du er i et meningsfullt tiltak enn at du ikke gjør noe. Få legen til til å anbefale at du kommer ut i et tiltak som du selv er motivert for, med hensyn til helse og framtidige jobbutsikter.

Lykke til.

Gjest Tatjana
Skrevet

Takk.. Jeg er bare så...flat!

Jeg forventet et litt sånn profesjonellt hyggelig svar som "Jeg skjønner, jeg har ikke saken din forran meg her, men kan du komme til et møte sånn og slik... så snakker vi om det"

Noe slikt.

Og så leser jeg sidene deres http://www.nav.no/Arbeid/Jobb+og+helse/Arbeidsavklaringspenger hvor mange muligheter man har. Og får et "Det kan jeg si med en gang at det er uaktuelt!" før jeg rekker å snakke ferdig.

*flat*

Det skjønner jeg godt. At du føler deg temmelig flat nå altså.

Så mye var altså honnørordene angående NAV og hjelpe folk ut i arbeid ogsåvidere verdt.

Antagelig hadde hun mensen og så hadde hun sikkert kranglet med mannen på morran.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...