Gjest cuichen Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Lurer på om de sette igang behandling når TSH er høy, men T3 og T4 ligger i nedre del av normalområdet? Hva når vedkommende ikke er helt frisk, har mange symptomer? 0 Siter
Sør Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Jeg vet ikke når de offisielt setter i gang, men hvis man er diagnostisert med hypotyreose er det neppe noen grunn til å vente til det blir verre. Etter det jeg husker så ble grenseverdiene for TSH flyttet nedover for noen år siden (slik at normalområdet er lavere). Med vennlig hilsen 0 Siter
palmebrus Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Jeg vet ikke når de offisielt setter i gang, men hvis man er diagnostisert med hypotyreose er det neppe noen grunn til å vente til det blir verre. Etter det jeg husker så ble grenseverdiene for TSH flyttet nedover for noen år siden (slik at normalområdet er lavere). Med vennlig hilsen Kan du mer nøyaktig hvor lenge siden? 0 Siter
Sør Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Kan du mer nøyaktig hvor lenge siden? Nei, men jeg mener (dette tror jeg du finner på nettet) at nedre grenseverdi for TSH nå er 0,5 (i stedet for 1,0), altså, at man kan/bør ta litt mer tyroksin før det blir overdosering. Det gjør jo at metabolismen "kjører" litt raskere. Med vennlig hilsen 0 Siter
palmebrus Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Nei, men jeg mener (dette tror jeg du finner på nettet) at nedre grenseverdi for TSH nå er 0,5 (i stedet for 1,0), altså, at man kan/bør ta litt mer tyroksin før det blir overdosering. Det gjør jo at metabolismen "kjører" litt raskere. Med vennlig hilsen Ok. Takk! 0 Siter
Gjest GPn Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 En behandler ikke labverdier. En behandler symptomer hos personen. 0 Siter
Gjest irrere Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Den "sikreste" måten å få i gang behandling er å få målt anti-TPO. Er det ikke utslag på denne vil nok mange leger være restriktive med å sette i gang behandling om ikke TSH ligger godt utenfor referanseområdet. En del leger er dog villige til å gi en prøvebehandling med Levaxin hvis symptomene er tilstede på sykdommen og Tsh er noe forøket og FrittT4 og FT3 ligger i nedre sjiktet av ref.verdier. 0 Siter
Sør Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 En behandler ikke labverdier. En behandler symptomer hos personen. Svært mange leger behandler etter TSH-verdiene, også fordi "hvordan man føler seg" er så individuelt, og kan avhenge av veldig mye annet. 0 Siter
Gjest irrere Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 En behandler ikke labverdier. En behandler symptomer hos personen. Slik tror jeg mange med symptomer på lavt stoffskifte skulle ønske at det var, men slik fungerer det ikke i praksis. 0 Siter
merkelige Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Svært mange leger behandler etter TSH-verdiene, også fordi "hvordan man føler seg" er så individuelt, og kan avhenge av veldig mye annet. GPn er lege så det er han nok klar over 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.