Gå til innhold

Hypothyreose, noen som vet?

Anbefalte innlegg

Gjest cuichen
Skrevet

Lurer på om de sette igang behandling når TSH er høy, men T3 og T4 ligger i nedre del av normalområdet? Hva når vedkommende ikke er helt frisk, har mange symptomer?

Skrevet

Jeg vet ikke når de offisielt setter i gang, men hvis man er diagnostisert med hypotyreose er det neppe noen grunn til å vente til det blir verre.

Etter det jeg husker så ble grenseverdiene for TSH flyttet nedover for noen år siden (slik at normalområdet er lavere).

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vet ikke når de offisielt setter i gang, men hvis man er diagnostisert med hypotyreose er det neppe noen grunn til å vente til det blir verre.

Etter det jeg husker så ble grenseverdiene for TSH flyttet nedover for noen år siden (slik at normalområdet er lavere).

Med vennlig hilsen

Kan du mer nøyaktig hvor lenge siden?

Skrevet

Kan du mer nøyaktig hvor lenge siden?

Nei, men jeg mener (dette tror jeg du finner på nettet) at nedre grenseverdi for TSH nå er 0,5 (i stedet for 1,0), altså, at man kan/bør ta litt mer tyroksin før det blir overdosering. Det gjør jo at metabolismen "kjører" litt raskere.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, men jeg mener (dette tror jeg du finner på nettet) at nedre grenseverdi for TSH nå er 0,5 (i stedet for 1,0), altså, at man kan/bør ta litt mer tyroksin før det blir overdosering. Det gjør jo at metabolismen "kjører" litt raskere.

Med vennlig hilsen

Ok. Takk!

Skrevet

En behandler ikke labverdier. En behandler symptomer hos personen.

Skrevet

Den "sikreste" måten å få i gang behandling er å få målt anti-TPO. Er det ikke utslag på denne vil nok mange leger være restriktive med å sette i gang behandling om ikke TSH ligger godt utenfor referanseområdet. En del leger er dog villige til å gi en prøvebehandling med Levaxin hvis symptomene er tilstede på sykdommen og Tsh er noe forøket og FrittT4 og FT3 ligger i nedre sjiktet av ref.verdier.

Skrevet

Svært mange leger behandler etter TSH-verdiene, også fordi "hvordan man føler seg" er så individuelt, og kan avhenge av veldig mye annet.

Skrevet

Slik tror jeg mange med symptomer på lavt stoffskifte skulle ønske at det var, men slik fungerer det ikke i praksis.

Skrevet

Svært mange leger behandler etter TSH-verdiene, også fordi "hvordan man føler seg" er så individuelt, og kan avhenge av veldig mye annet.

GPn er lege så det er han nok klar over

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...