Gå til innhold

Elskede & neger

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

Hva tenker du på når noen sier asiat? Jeg tenker nettopp på utseende til denne personen som er fra asia.

Er det greit å bruke afikaner da? Altså en person fra Afrika? Når vi hører dette begrepet, så vil nok de fleste av oss tenke folk med mørk hudfarge selv om det finnes mange afrikanere som er "hvite" også.

Men betegnelsen hvit må jo da også være feil. Det er jo heller ikke en opprinnelse....

Og for ordens skyld så har jeg ikke noe i mot folk med andre hudfarger:-)

Afrikaner er selvfølgelig like greit som asiat.

For meg går begrepet asiat ikke på utseendet, asiater er jo heller ingen homogen gruppe utseendemessig. Men jeg kan vel finne på å si at noen ser ut til å være av asiatisk opprinnelse, om jeg skal beskrive noen.

Skrevet

Afrikaner er selvfølgelig like greit som asiat.

For meg går begrepet asiat ikke på utseendet, asiater er jo heller ingen homogen gruppe utseendemessig. Men jeg kan vel finne på å si at noen ser ut til å være av asiatisk opprinnelse, om jeg skal beskrive noen.

Når noen ser ut til å være asiat, så er det jo nettopp utseende det går på da...

Gjest Elextra
Skrevet

Når noen ser ut til å være asiat, så er det jo nettopp utseende det går på da...

Nei, først og fremst mener jeg begrepet har med geografi å gjøre, men vedgår at jeg ikke er helt konsekvent.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette problemet. Neger er navn på en rase. Akkurat som indianer eller asiat.

Synes det var artig å se på forrige utgave av farmen der Tore neger stod fram og sa at det synes han var helt OK. Artig kar:-)

Helt enig. Kan heller ikke se noe galt i ordet neger. For meg betyr det en mørk person fra f.eks Afrika, og ikke noe negativt.

Skrevet

Nei, først og fremst mener jeg begrepet har med geografi å gjøre, men vedgår at jeg ikke er helt konsekvent.

Det er greit det vet du *ler*

Uansett så får vi gjøre vårt beste for å ikke fornærme noen. Det er jo det som er poenget her.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er greit det vet du *ler*

Uansett så får vi gjøre vårt beste for å ikke fornærme noen. Det er jo det som er poenget her.

''Uansett så får vi gjøre vårt beste for å ikke fornærme noen. ''

Nettopp. Og da er hva en selv legger i de ulike begrepene ganske irrelevant.

Skrevet

Jeg vet det, men forstår det ikke. Hva om asiatere begynner å føle at dette blir feil, hva skal vi kalle dem da?

Det værste var vel da negerkongen ble døpt om til sydhavskonge. (Pippi sin pappa)

Asiater kommer fra Asia, afrikanere kommer fra Afrika. Men hvor kommer negrene fra, da? Negerland?

Det finnes jo ikke!

Skrevet

''Uansett så får vi gjøre vårt beste for å ikke fornærme noen. ''

Nettopp. Og da er hva en selv legger i de ulike begrepene ganske irrelevant.

Nemlig!

Gjest ingen nick
Skrevet

''Jeg må innrømme at jeg ikke helt forstår dette problemet. Neger er navn på en rase. Akkurat som indianer eller asiat.

''

Problemet er jo at noen føler det støtende. Og da er det ikke ok å bruke det. Det er lenge sida det var stuereint å bruke betegnelsen "neger" om en rase.

Ikke lengre siden enn at jeg lærte det på skolen.

Skrevet

Helt enig. Kan heller ikke se noe galt i ordet neger. For meg betyr det en mørk person fra f.eks Afrika, og ikke noe negativt.

Det er mange som tenker som oss. Men vi må jo også følge utviklingen....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...