vanilje Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Ei venninne av meg jobber på NAV og nå i helga (i fylla) fortalte hun at hun hadde sjekket papirene på mange venner/kjente. Hun gikk blant annet til en felles bekjent og utbasunerte: "Ja, du har jo XXXX", en diagnose denne ikke ante sto i dennes papirer. Hun har også sjekket mine papirer. Riktignok er vi venner, men dette liker jeg ikke. Hva gjør vi? Er det mulig å anmelde dette anonymt? Jeg vil ikke at venninnen min skal miste jobben, men dette gjør meg ganske paranoid. Og ja, venninnen min må være stokk dum. 0 Siter
songbirdy Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Er dette mennesket noe å samle på???? Skal dere finne dere i dette? Jeg hadde blitt rasende, hvis hun var så dum å faktisk plapre om at hun har gjort dette!! En venninne av meg jobber også i NAV. Jeg spurte henne om hun kunne sjekke sakene våre, hun sa "teknisk sett kan jeg det, men etisk og moralsk sett, så skal jeg ha tillatelse til det først". Hun har flere ganger sagt at hun kan ta "en ekstra kikk" i saken (en komplisert sak med mange motbakker), "just say the word", men så lenge vi ikke har sagt "OK" så har hun holdt seg unna. Tilsynelatende. Jeg stoler iallefall på at hun har gjort det. Hadde hun plapret i vei om at hun hadde sjekket saker likevel, hadde jeg faktisk ringt anonymt, noen må da ta tak i dette!! Og ærlig talt, hvis hun hadde gjort dette bak min rygg, og i tillegg plapret i vei om diagnoser og andre sensitive ting hun ikke skulle vite noe om, så hadde jeg ikke syns hun var noe å samle på og ha med meg videre. Hun får stå for sine egne dumheter. Hvordan skal dere stole på henne igjen? Dere kommer vel aldri til å se på henne med samme øyne igjen...... 0 Siter
Gjest CaptAhab Skrevet 19. august 2010 Skrevet 19. august 2010 Jeg ville informert sjefen hennes om dette umiddelbart. Jeg syns ikke du skal tenke på om hun mister jobben når hun respekterer deg så lite at hun grafser i deg og dine venners mest private opplysninger. Jeg syns også du skal kontakte datatilsynet for å høre hvordan du formelt skal gjøre dette. Hvis du bare tar en telefon kan det lett renne ut i sanden (spesielt hos NAV). 0 Siter
Gjest smil til livet :o) Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Jeg har vært borti saker hvor jeg har kjent/kjent til pasienten/klienten. Da har vi gjort det slik at disse taes opp først eller sist på behandlingsmøte så forlater jeg rommet. Ønsker du en slik venninne? Hun bryter taushetsplikten, og med en slik moral burde hun ikke jobbe der. Man søker ikke opp venner eller bekjente - man unngår disse. Får man en sak hvor man kjenner til personen(e) gis saken videre. Hun burde bli sagt opp, det er slike mennesker som ikke skal jobbe på nav og lignende steder. 0 Siter
Gjest ingen nick Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 [quote name=smil til livet )' timestamp='1282265231' post='4420153] Jeg har vært borti saker hvor jeg har kjent/kjent til pasienten/klienten. Da har vi gjort det slik at disse taes opp først eller sist på behandlingsmøte så forlater jeg rommet. Ønsker du en slik venninne? Hun bryter taushetsplikten, og med en slik moral burde hun ikke jobbe der. Man søker ikke opp venner eller bekjente - man unngår disse. Får man en sak hvor man kjenner til personen(e) gis saken videre. Hun burde bli sagt opp, det er slike mennesker som ikke skal jobbe på nav og lignende steder. Jeg har en venninne som jobbet på Trygdekontoret nå NAV, hun behandlet en anke til Rikstrygdeverket og da saken ble oversendt til Rikstrygdeverket, fikk jeg brev fra TK med hennes underskrift. 0 Siter
Gjest HuGs Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Hør med Pasientombudet hvordan du skal gå fram for å melde dette, for det MÅ du. Jeg har ofte tenkt at dette kan skje, løsmunnede NAV-ansatte i fylla. Og alle andre med taushetsplikt forresten.Alkohol virker jo ikke annerledes på taushetsbelagte enn oss andre, så vi må nok regne med at våre opplysninger er diskutert litt her og der på fester, kanskje. 0 Siter
ekte nick Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Dette er kjempealvorlig! Du MÅ melde det! Få gjerne med deg flere, av dem du kjenner til, så står dere sterkere. Gjør det skriftlig, men ta først en telefon (uten å si hvem det gjelder) til NAV og til pasientombudet og Fylkeslegen? og spør hvordan dere går fram. Det er kjempeviktig at slike mennesker fratas stillingene sine!!! Skjønner at du kvir deg, men her gjør du faktisk en god gjerning overfor veldig mange mennesker. 0 Siter
palmebrus Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Om hun mister jobben sin, så mener jeg at det er helt greit! Dette er kjempealvorlig. Selv ville jeg gitt henne sparken som venninne med umiddelbar virkning, og selvfølgelig tatt det videre til bruker- og pasientombudet. 0 Siter
Gjest winda Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Denne "venninnen" din bør du melde. Hadde jeg vært deg så hadde dette vennskapet vært finito. 0 Siter
Maximia Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Jeg har en venninne som jobbet på Trygdekontoret nå NAV, hun behandlet en anke til Rikstrygdeverket og da saken ble oversendt til Rikstrygdeverket, fikk jeg brev fra TK med hennes underskrift. Det er ikke brudd på taushetsplikt eller snoking i papirer hun ikke hadde noe med. Din venninne var din saksbehandler og så seg ikke som inhabil i forhold til deg og din sak. 0 Siter
vanilje Skrevet 20. august 2010 Forfatter Skrevet 20. august 2010 Nei, jeg vil ikke se på henne med samme øyne nå lengre. Hun har gjort og gjør mye dumt, men tror nok dette er det verste. Jeg skal prøve å få meg med de andre og få anmeldt henne. Takk for svar 0 Siter
løvinne71 Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Nei, jeg vil ikke se på henne med samme øyne nå lengre. Hun har gjort og gjør mye dumt, men tror nok dette er det verste. Jeg skal prøve å få meg med de andre og få anmeldt henne. Takk for svar Er enig med de andre som har svart deg. Stillingen hennes innebærer et stort tillitsverv ovenfor både hennes klienter, og generelle opplysninger som hun har tilgang til. Personer som ikke tar sin taushetsplikt alvorlig, burde ikke sitte i posisjoner som gir dem anledning til å misbruke denne informasjonen, eller spre opplysninger til uvedkommende. Dem hun forteller til, har jo IKKE taushetsplikt! Så i verst tenkte tilfeller kan jo sensitive opplysninger om en person bli sredd til ganske mange, og vedkommende kan bli sterkt skadelidende av dette. Antagelig er det hverken første eller siste gang hun er løsmunnet, så du gjør faktisk det eneste rette ved å melde fra om dette. 0 Siter
Gjest TheVisitor Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Er enig med de andre som har svart deg. Stillingen hennes innebærer et stort tillitsverv ovenfor både hennes klienter, og generelle opplysninger som hun har tilgang til. Personer som ikke tar sin taushetsplikt alvorlig, burde ikke sitte i posisjoner som gir dem anledning til å misbruke denne informasjonen, eller spre opplysninger til uvedkommende. Dem hun forteller til, har jo IKKE taushetsplikt! Så i verst tenkte tilfeller kan jo sensitive opplysninger om en person bli sredd til ganske mange, og vedkommende kan bli sterkt skadelidende av dette. Antagelig er det hverken første eller siste gang hun er løsmunnet, så du gjør faktisk det eneste rette ved å melde fra om dette. Eller hva med å ta en telefon til kontoret hun arbeider på. Vet ikke om det er oppsigelsesgrunn men hun trenger ihvertfall en alvorlig oppstrammer. Uakseptabelt er det nå uansett. 0 Siter
Angustia Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Er NAV-ansatt og henger meg på de andre svarene du har fått. Dette er GROV uforstand i tjenesten, bryter med tjenestemannsloven og er oppsigelsesgrunn! Meld fra, "snoking" og brudd på taushetsplikten er ulovlig og farlig! Verst for de brukerne det går ut over, men NAV er heller ikke tjent med slike medarbeidere :-( 0 Siter
vanilje Skrevet 20. august 2010 Forfatter Skrevet 20. august 2010 Er NAV-ansatt og henger meg på de andre svarene du har fått. Dette er GROV uforstand i tjenesten, bryter med tjenestemannsloven og er oppsigelsesgrunn! Meld fra, "snoking" og brudd på taushetsplikten er ulovlig og farlig! Verst for de brukerne det går ut over, men NAV er heller ikke tjent med slike medarbeidere :-( Hvordan synes du vi skal gå frem? 0 Siter
Angustia Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Hvordan synes du vi skal gå frem? Jeg er tilhenger av kortest mulig tjenestevei; kontakt lederen ved hennes NAV-kontor og legg fram saken.Be om et møte om ønskelig (det er det sikkert), og ta gjerne med skriftlige uttalelser. Neste skritt er fylkesledelsen i NAV. Dette høres graverende ut! Har ikke erfaring med liknende saker, men pasientombud og fylkeslege høres fornuftig ut om ikke annet fører fram, men her skal en god NAV-leder også kunne veilede deg / dere. Lykke til! 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Dette er ikke engang en gråsone, det er grov uforstand og et skrikende brudd på taushetsplikt. Rett og slett ufint, og ingen ønsker vel å ha et sånt menneske i en jobb av den typen. 0 Siter
Skyer Skrevet 20. august 2010 Skrevet 20. august 2010 Dette er grovt brudd på taushetsplikten, både fordi hun bryter taushetsplikten på denne festen. Men også fordi hun "sjekker opp" saker hvor hun selv ikke er saksbehandler... 0 Siter
vanilje Skrevet 20. august 2010 Forfatter Skrevet 20. august 2010 Jeg er tilhenger av kortest mulig tjenestevei; kontakt lederen ved hennes NAV-kontor og legg fram saken.Be om et møte om ønskelig (det er det sikkert), og ta gjerne med skriftlige uttalelser. Neste skritt er fylkesledelsen i NAV. Dette høres graverende ut! Har ikke erfaring med liknende saker, men pasientombud og fylkeslege høres fornuftig ut om ikke annet fører fram, men her skal en god NAV-leder også kunne veilede deg / dere. Lykke til! Det finnes ikke noe skriftlig bevis, kun de som var tilstede og hørte henne si dette. Hun bor/jobber ved et NAV-kontor et godt stykke unna meg, festen var på en sammenkomst i helgen. Det blir vanskelig med et møte med hennes sjef. Er det mulig å ta kontakt med våre saksbehandlere på vårt NAV-kontor og si fra til dem? Vil de kunne ta det videre? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.