Gå til innhold

Uventet besøk av andre barn

Gjest vil jo være høflig

Anbefalte innlegg

Gjest vil jo være høflig

11 åringen min får stadig besøk av andre barn som bor noen km. unna. De ringer ikke på forhånd men bare kommer. Jeg pleier å si at han skal ringe før han drar til andre for å høre om det passer først. Men han synes dette er unødvendig og opplever at hvis han ringer så er det en del ganger det ikke passer.

Noen ganger synes jeg det er litt slitsomt med uventet besøk men tenker også at det er jo kjempebra at han har mange som vil komme.

Synes du det er greit at andre barn som bor litt unna kommer uventet eller synes du de bør ringe først og høre om det passer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tatjana

Både og. For meg er det helt greit at de kommer på døra, men da må de jo også tåle å få beskjed om at det kanskje ikke passer. Akkurat som om de hadde ringt. Jeg har heller ikke problemer med å si fra at for eksempel vi skal bort om en time, så du kan få være en halvtime men da må du gå hjem. Og som deg syns jeg det er hyggelig at barna har venner som vil komme på besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest verinoca

Synes det er fint om det kommer venner på døra jeg, og håper virkelig ikke det blir slik at vi må drive og ringe foreldre rundt omkring før barna går på lekebesøk... Et par km er da ikke langt for en 11 åring på sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Jeg syns også at barna skal få besøke hverandre uten at det må ringes på forhånd. Da vi var barn måtte vi pent gå, om det var flere km til lekekameraten. Var ingen hjemme, gikk vi hjem. Om det ble bomtur, hadde vi ihvertfall fått frisk luft og litt mosjon. Det tok vi ingen skade av. Det blir litt for lettvint å bare bruke telefonen. Noe annet er små barn som gjerne krever litt mer tilsyn og kanskje må hentes og bringes. En 11-åring ordner dette selv, og med sykkel går det raskt å sykle hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått på skoler hvor folk sendte formelle brev 3 uker i forveien for å høre om ungene kunne leke sammen på den og den ettermiddagen....

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig at barna får besøk. Hvis ikke det passer, sier jeg fra, det vet de jo kan skje når de kommer uanmeldt.

Det hender jo jeg synes det er litt slitsomt å ha besøk til stadighet, men jeg tenker at fordelene oppveier ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ingen nick

Jeg har gått på skoler hvor folk sendte formelle brev 3 uker i forveien for å høre om ungene kunne leke sammen på den og den ettermiddagen....

Med vennlig hilsen

Brevet skulle sendes i tre eksemplarer og med kopi til klassestyreren og rektor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er hyggelig at barna får besøk. Hvis ikke det passer, sier jeg fra, det vet de jo kan skje når de kommer uanmeldt.

Det hender jo jeg synes det er litt slitsomt å ha besøk til stadighet, men jeg tenker at fordelene oppveier ulempene.

Enig, tenk på alternativet..

Syns det er en uting at alt må organiseres og avtales i våre dager. Spontanitet er bra! Så lenge barna barna har avklart det med egne foreldre og kan komme seg hjem for egen maskin, er det flott.

Passer det ikke av ulike årsaker, kan man jo bare si fra om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avstand spiller for meg ingen rolle - siden barna i umiddelbar nærhet av oss kommer uanmeldt, så ser jeg ikke noe problem i at "langsveisfarende" kommer også. De må bare tåle (og ha mulighet) til å komme seg hjem igjen hvis det absolutt ikke skulle passe en dag. Nå har jeg en 12-åring så det ender som regel opp med at barna blir igjen hjemme mens jeg reiser på det som var planlagt (hvis det ikke var noe spesielt vi hadde avtalt å gjøre sammen da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjære vene, vi må slutte med dette telefongreia hele tiden!! Om vi ikke er flinke til å stikke innomm hverandre, så la iallefall barna få gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uventa besøk av barn, gjør med sjeldent noe. Jeg forandrer gjerne på middagsplanene for å få nok mat om vi har besøk også. I allefall når ungene bor et stykke unna.

Blir mer stressa av uventa voksne som kommer, men det er fordi huset ikke alltid er helt på g ;0);0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det besøkende unger så og si hele tiden, om de bor i nærheten eller ikke er rimelig uvesentlig.

Om det kommer noen og det virkelig ikke passer, så gir man selvfølgelig beskjed og sier de er velkomne en annen gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit, faktisk hyggelig med uanmeldte besøk så lenge det ikke er et stort problem om det ikke passer eller besøket må gjøres kort.

Forstår godt du synes det kan bli slitsomt med mye besøk iblant. Noen ganger sier jeg ungene får være ute eller på rommet for å få litt ro rundt meg.

Som barn hadde jeg en venn som nektet plent å komme inn før jeg hadde spurt om lov. Slik var det vel hjemme hos han. Problemet mitt var at moren min ble skikkelig sint over slike dumme spørsmål og at jeg lot noen stå ute på trappen. Selvfølgelig fikk han komme inn!!!

Ikke alltid lett å være barn med foreldre som har sterke prinsipper...

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes hverdagene fortoner seg helt annerledes nå enn da jeg var ung, for da gikk vi hjem rett etter skolen, gjorde lekser og spiste middag. Og SÅ var det leketid frem til vi skulle inn om kvelden.

Fordelen var at slik var det for de aller fleste, og vi lekte ofte i flokk; gjemsel, boksen går, hoppet paradis,slengtau, krokket...

Nå er det noen på sfo og noen går rett hjem. Aktiviteter til ulike tider og middag og lekser og legging/innetid skjer gjerne på ulike tider. Synes faktisk ikke det er så lett å få til spontan leketid med venner etter skolen. Barna kommer gjerne hjem og sier at det passet ikke for A, B spiser middag og skal bort etterpå, C får besøk og D gjør lekser og skal spise middag osv...

Enten passer det ikke for oss, eller for lekekameratene.

Derfor blir det til at vi avtaler på forhånd, slik at de får lekt sammen og vært med hverandre hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uventet besøk synes jeg er helt ok. Skal vi spise akkurat da f.eks må de bare vente på rommet til vertskapet. Skal vi bort må de komme tilbake en annen gang.

Det er mye bedre at det er unger her størr enn at barna mine ikke har noen venner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg/vi synes det er hyggelig med uanmeldt besøk, men da må en selvfølgelig også kunne avvise de besøkende og si det ikke passer.

Synes det er ille om barna ikke skal kunne gå på besøk til hverandre uten å avtale i forveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...