Gå til innhold

Sanndrømt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noen få ganger i livet hatt noen helt spesielle drømmer som har vært veldig sterke følelsesmessige og som jeg har husket godt når jeg våknet. Og de har vært veldig spesielle.

En gang var drømmen om en gammel dame jeg kjente, og jeg drømte at jeg skrev nekrolog (en kort artikkel om henne etter hun var død) om henne. Dagen etter ringte min mor og fortalte at hun var død.

Denne uka hadde jeg igjen en veldig sterk drøm, jeg tror det var natt til tirsdag eller onsdag. Våknet klokka 2 og var svett og oppkavet. Det jeg drømte var følgende:

Et fly skulle lande i Kristiansand. Jeg var først med i flyet, men så var jeg utenfor flyet og så det komme nedover. Plutselig gikk noe galt og det gikk i sirkler ned og landet i sjøen. Mange mennesker hoppet ut i vannet og svømte rundt der. Flere av dem druknet. Jeg var med på gjenoppliving.

Så kommer altså denne ulykken med danskene som forliste og druknet bare 4 mil fra der jeg i drømmen "så" folk drukne....

Er det tilfeldig? Det er mange år siden jeg har hatt en sånn sterk drøm...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Spesielt det om den damen du skrev nekrolog om, var spesielt. Det vil jeg si var sanndrømt. De omkomne danskene var i en såpass annen situasjon (båt, ikke fly), at jeg ikke syns det var så merkelig. Men skjønner godt at du stusser over det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det der er helt normalt.

Jeg har også hatt sånne drømmer, men jeg tror ikke noe på det. :o

Skrevet

''Er det tilfeldig? Det er mange år siden jeg har hatt en sånn sterk drøm...''

Det som skjer er jo at hjernen fungerer ved å finne "mønstre", og legge merke til uvanlige hendelser. Så om du drømmer noe så vil du vanligvis glemme det neste dag, bortsett fra de dagene det var noe som lignet som er nær nok til at hjernen din finner et mønster, og legger merke til det.

En annen sak er at mennesker feilvurderer sannsynligheten av at noe skjer; for eksempel, du drømmer om et fly, men i virkeligheten er det en båt, men hjernen din kobler dem sammen. Det er jo da 10000 andre lignende sammenkoblinger den kunne gjort, og det øker jo sannsynligheten for at den finner en passende sammenkobling.

Hjernen er fascinerende.

Med vennlig hilsen

Gjest Lotus77
Skrevet

Både og vil jeg si.

Har ofte sanndrømt selv.

Bl.a. om 11. september!

Natta før drømte jeg faktisk om flykapring!!!!!

Jeg var en av passasjerene, husker ikke om jeg var en av terroristene eller han satt ved siden av meg, men husker dramatikken....

Skrevet

Det der er helt normalt.

Jeg har også hatt sånne drømmer, men jeg tror ikke noe på det. :o

Jeg skal fly på tirsdag, håper ikke at drømmen gjelder et fly den dagen... :-(

Skrevet

Både og vil jeg si.

Har ofte sanndrømt selv.

Bl.a. om 11. september!

Natta før drømte jeg faktisk om flykapring!!!!!

Jeg var en av passasjerene, husker ikke om jeg var en av terroristene eller han satt ved siden av meg, men husker dramatikken....

Creepy....

Skrevet

Det gjør den ikke! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Der har du vel forklaringen på drømmen. Du skal ut og fly, og så rører hjernen sammen noe som har med fly å gjøre. Sånn er det ofte for meg også.

Jeg drømte at kong Olav døde når han døde, men det var jo ikke så rart i og med at mannen var gammel og syk, og mediene rapporterte jevnlig om helsen hans.

Skrevet

Der har du vel forklaringen på drømmen. Du skal ut og fly, og så rører hjernen sammen noe som har med fly å gjøre. Sånn er det ofte for meg også.

Jeg drømte at kong Olav døde når han døde, men det var jo ikke så rart i og med at mannen var gammel og syk, og mediene rapporterte jevnlig om helsen hans.

Du har sikkert rett i det. Bare litt rart at drømmen blandet inn det med drukningen....

Husker så veldig godt hvordan det var å trekke de tunge mer eller mindre livløse kroppene opp av vannet, i drømmen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Neida, det gjør det nok ikke. Jeg har f.eks. ofte drømt at jeg stryker med, og hvis ikke dette er en illusjon (man vet jo aldri) er jeg fortsatt her.

Men jeg har også ved flere anledninger drømt om personer som har dødd like før jeg har fått vite at de er døde.

Rare greier, men det kan sikkert forklares. For min del kan det i hvert fall ikke forklares med at jeg i disse situasjonene husker drømmene. Jeg har ofte drømmer av en type som sitter i en stund, og disse drømmene har vært av den typen. De har altså sittet i meg før jeg har fått beskjed om at personen er død.

Det er nok mer mellom himmel og jord enn vi vet. Men en dag finner vi ut. Eller vi finner ikke ut. Uansett ikke noe å bry seg alt for meget med i dag. ;)

Gjest Lotus77
Skrevet

Neida, det gjør det nok ikke. Jeg har f.eks. ofte drømt at jeg stryker med, og hvis ikke dette er en illusjon (man vet jo aldri) er jeg fortsatt her.

Men jeg har også ved flere anledninger drømt om personer som har dødd like før jeg har fått vite at de er døde.

Rare greier, men det kan sikkert forklares. For min del kan det i hvert fall ikke forklares med at jeg i disse situasjonene husker drømmene. Jeg har ofte drømmer av en type som sitter i en stund, og disse drømmene har vært av den typen. De har altså sittet i meg før jeg har fått beskjed om at personen er død.

Det er nok mer mellom himmel og jord enn vi vet. Men en dag finner vi ut. Eller vi finner ikke ut. Uansett ikke noe å bry seg alt for meget med i dag. ;)

Man drømmer ofte om det man frykter, ikke fordi det kommer til å skje.

F.eks. mannen min drømmer at jeg vil gå fra han,

men det er pga han er redd jeg vil det, vil jo aldri det jeg :(

Også drømmer man om inntrykk man har opplevd, ofte blandet med ting man har sett på tv osv.

Har drømt mange rare drømmer..... og mange virker veldig virkelige.

Skrevet

Du har nok rett i det!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Man drømmer ofte om det man frykter, ikke fordi det kommer til å skje.

F.eks. mannen min drømmer at jeg vil gå fra han,

men det er pga han er redd jeg vil det, vil jo aldri det jeg :(

Også drømmer man om inntrykk man har opplevd, ofte blandet med ting man har sett på tv osv.

Har drømt mange rare drømmer..... og mange virker veldig virkelige.

Det er sant.

Likevel har ikke jeg gått rundt og fryktet at de jeg har drømt om at skal dø dør. Ingen av dem har dødd av alderdom, og jeg pleier ikke å gå rundt og tenke på at vanlige folk skal dø.

Den mest ekstreme av dem husker jeg ennå. Den var en drøm av den typen hvor du tror du våkner. Jeg var i tenårene, og trodde da jeg våknet at jeg hadde sett et spøkelse. Men jeg forstår jo at jeg har drømt at jeg har våknet og så det jeg så. Det var egentlig ikke noe revolusjonerende, men drømmen sitter faktisk i klart som dagen ennå - noe som må være 15-20 år etter. Det var uansett ikke noe annet enn at min ene bestemor (hun jeg så minst og som jeg ikke kjente godt og som det derfor ikke var naturlig å drømme om) satt på en stol i rommet mitt da jeg våknet (dvs - jeg forstår jo nå at jeg drømte at jeg våknet). Jeg var lenge overbevist om at hun hadde vært der (men jeg forsto jo at det ikke var mulig).

Hun døde forresten ikke før mange år senere, men jeg fikk senere den dagen beskjed om at hun hadde ramla inn i en plantetilstand (komalignende) som hun aldri kom ut av.

Det var helt og holdent unaturlig for meg å tenke på eller drømme om henne, og jeg tror aldri jeg har drømt om henne siden.

Skrevet

Det er sant.

Likevel har ikke jeg gått rundt og fryktet at de jeg har drømt om at skal dø dør. Ingen av dem har dødd av alderdom, og jeg pleier ikke å gå rundt og tenke på at vanlige folk skal dø.

Den mest ekstreme av dem husker jeg ennå. Den var en drøm av den typen hvor du tror du våkner. Jeg var i tenårene, og trodde da jeg våknet at jeg hadde sett et spøkelse. Men jeg forstår jo at jeg har drømt at jeg har våknet og så det jeg så. Det var egentlig ikke noe revolusjonerende, men drømmen sitter faktisk i klart som dagen ennå - noe som må være 15-20 år etter. Det var uansett ikke noe annet enn at min ene bestemor (hun jeg så minst og som jeg ikke kjente godt og som det derfor ikke var naturlig å drømme om) satt på en stol i rommet mitt da jeg våknet (dvs - jeg forstår jo nå at jeg drømte at jeg våknet). Jeg var lenge overbevist om at hun hadde vært der (men jeg forsto jo at det ikke var mulig).

Hun døde forresten ikke før mange år senere, men jeg fikk senere den dagen beskjed om at hun hadde ramla inn i en plantetilstand (komalignende) som hun aldri kom ut av.

Det var helt og holdent unaturlig for meg å tenke på eller drømme om henne, og jeg tror aldri jeg har drømt om henne siden.

Oi....

Det liknet jo litt på samme situasjon som den drømmen jeg hadde om hun gamle dama. Hun var absolutt ikke noen jeg pleide å tenke på. Jeg var flyttet hjemmefra, var student (husker akkurat hvor jeg bodde og i hvilken seng jeg drømte det i) og hadde absolutt ikke noen grunn til å tenke på henne akkurat da.

Tror jeg spurte deg om du hadde lest de to siste bøkene i trilogien av Gert Nygårsdshaug - i den siste handler det bl.a. om tanke- og følelsesoverføringer mellom personer som geografisk er langt fra hverandre. Veldig fascinerende!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Oi....

Det liknet jo litt på samme situasjon som den drømmen jeg hadde om hun gamle dama. Hun var absolutt ikke noen jeg pleide å tenke på. Jeg var flyttet hjemmefra, var student (husker akkurat hvor jeg bodde og i hvilken seng jeg drømte det i) og hadde absolutt ikke noen grunn til å tenke på henne akkurat da.

Tror jeg spurte deg om du hadde lest de to siste bøkene i trilogien av Gert Nygårsdshaug - i den siste handler det bl.a. om tanke- og følelsesoverføringer mellom personer som geografisk er langt fra hverandre. Veldig fascinerende!

Nope, har ikke kommet så langt at jeg har begynt på dem ennå, men de skal leses. Ante jo ikke at det var en trilogi engang før du skrev det. ;)

brilleslangen
Skrevet

jeg tror det noen ganger kan skje at vi får varsler gjennom drømmer. ting trenger ikke nødvendigvis stemme helt med virkeligheten.

den siste drømmen din kan ha vært et varsel om den ulykken med danskene, siden du drømte om drukning og død.. flyet kan ha sammenheng med at du selv skal ut å fly...Detsom er litt ekkelt med drømmer er at man aldri vet på forhånd(når man våkner ) om det man drømmer er reinspikka tull eller ikke. men skjer det noe like etter som kan trekkes i sammenheng med drømmen så vil jeg jo si at drømmen kan ha vært et varsel...

Har også selv opplevd drømmer som etterpå viser seg å komme nært opp mot virkeligheten... har skjedd flere ganger

Jeg drømte feks for et par år siden at jeg var ute og kjørte og at jeg så et varselskilt om ras.så kom jeg til en sving og bak den var hele veien borte. det var ikke kommet opp sperringer enda så raset gått helt nylig, jeg styrte fælt med å få varslet om raset slik at biler ikke skulle kjøre rett uti rasgropa og med å komme meg forbi rasstedet etterpå...for jeg ville hjem. Da morgenen kom skrev jeg på facebook at jeg hadde hatt en merkelig drøøm og hva drømmen gikk ut på. Dagen etter gikk et stort kvikkleireras noen få mil unna som tok med en vei og flere hus, og da kommenterte broren min at jeg måtte være sanndrømt siden jeg drømte om et slikt ras såkort tid før det gikk et ras i nærheten på ordentlig... jeg avviste det da fordi raset i drømme kom på et annet sted enn det virkelige raset.. men broren min mente at de få milene som skilte drøm og virkelighet ikke hadde noe å si, han mente det var et varsel... jeg vet ikke jeg. men opplevelsen har gjort at jeg har bllitt mer forsiktig med å fortelle om drømmene jeg har hatt...

Skrevet

Ikke godt å si :) Men vi skal ikke se bort fra at det kan være det. Det er jo mange nok som påstår at vi har en ekstrasans som vi ikke alle lærer å utvikle like godt

Når en drømmer om at noen plutselig dør, natten før de dør så er det unektelig litt spesielt. Dette i såfall hvis ikke det i fortid har vært forværring av sykdomstilstander el som gjør at det er naturlig å tenke på at personen er syk/sykere osv

Det med danskene kan også være. Det at du drømte om fly i steden for båt ser jeg på så enkelt som at danskene kom til Norge i fly - mest trolig - og de forsvant i havet. Jeg har i allefall mye erfaring i at drømmer kan "koble sammen/forkorte" ting slik som dette, at du fikk både "fly" = utlendinger som har kommet i fly og "vann" = druknet fra båt

Hjernen er unektelig et utrolig interessant tema :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Oi....

Synes for øvrig ikke du bør legge for mye i drømmene dine. I hvert fall ikke på en sånn måte at du frykter dem. Du skal fly, du er redd for å fly, du drømmer at du styrter. Sånt er vanlig og logisk.

Jeg drømmer ofte vannvittige drømmer som ikke gjør seg på trykk, og enda mindre for tolkning. Skulle jeg blitt tolket tror drømmetyderen ville kommet fram til at jeg må være en mørk jævel av typen man bør gå omveier når man møter, men det stemmer ikke så godt med mitt våkne jeg. Tror jeg. Det kan jo også være at selvinnsikten er så som så. ;)

Skrevet

Synes for øvrig ikke du bør legge for mye i drømmene dine. I hvert fall ikke på en sånn måte at du frykter dem. Du skal fly, du er redd for å fly, du drømmer at du styrter. Sånt er vanlig og logisk.

Jeg drømmer ofte vannvittige drømmer som ikke gjør seg på trykk, og enda mindre for tolkning. Skulle jeg blitt tolket tror drømmetyderen ville kommet fram til at jeg må være en mørk jævel av typen man bør gå omveier når man møter, men det stemmer ikke så godt med mitt våkne jeg. Tror jeg. Det kan jo også være at selvinnsikten er så som så. ;)

Konklusjonen må være at du er redd for å møte deg selv?

;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...