Gå til innhold

Nissan Leaf eller Mitsubishi i-MiEV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke av disse to elektriske bilene foretrekker du?

(De er snart tilgjengelige i Norge!)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Den Mitsubishien så jo ut som en lekebil, eller en sånn kjøpesenter-bil en kan leie til ungene... Nissaen så overraskende flott ut :-)

El-bil høres flott ut til bykjøring, men aldri i verden om jeg hadde turd å kjøre den på veier med mer enn 50 km/t-grense. En blir nok helt skvisa i en kollisjon....

Vi er en familie på 5, og kan nok ikke ha en slik bil - men utrolig bra at elbilene utvikles og blir bedre!

Skrevet

Den Mitsubishien så jo ut som en lekebil, eller en sånn kjøpesenter-bil en kan leie til ungene... Nissaen så overraskende flott ut :-)

El-bil høres flott ut til bykjøring, men aldri i verden om jeg hadde turd å kjøre den på veier med mer enn 50 km/t-grense. En blir nok helt skvisa i en kollisjon....

Vi er en familie på 5, og kan nok ikke ha en slik bil - men utrolig bra at elbilene utvikles og blir bedre!

VW Golf Elbil kan, med noen få modifikasjoner, kjøre 140 km/t på autobahn i Tyskland. Det er da ingen som helst grunn til at elbil verken skal se forskjellig ut fra fossilbiler, eller at de ikke skal være (minst) like trygge.

i-MiEV er jo en liten bybil, men det er jo ikke fordi det er en elbil. Det finnes mange fossilbiler med lignende utseende.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Når de kommer i sjuseter med lasteplass og kan kjøre tyve mil frem og tilbake uten å måtte "tanke". Så er jeg med. :0)

Har akkurat bestilt en Nissan Qashqai diesel som jeg får i novembner! *glede seg* Og den er en klar forbedring fra vår gamle bil, både i driftsutgifter og miljø.

Skrevet

Når de kommer i sjuseter med lasteplass og kan kjøre tyve mil frem og tilbake uten å måtte "tanke". Så er jeg med. :0)

Har akkurat bestilt en Nissan Qashqai diesel som jeg får i novembner! *glede seg* Og den er en klar forbedring fra vår gamle bil, både i driftsutgifter og miljø.

Disse kjører 14-16 mil uten å tanke. Med en hurtiglader så kan du lade 80% på en halvtime.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg foretrekker diesel :)

Har du kjørt en ordentlig elbil? (Ikke en av disse som ble "Designet av Fisher Price".)

Med vennlig hilsen

Gjest Lotus77
Skrevet

Har du kjørt en ordentlig elbil? (Ikke en av disse som ble "Designet av Fisher Price".)

Med vennlig hilsen

Aldri kjørt el-bil jeg :) Men vet at en el-bil ikke passer mitt behov :)

Ikke det, jeg er absolutt for å beskytte miljøet... men er helt avhengig av min dieselforurensende bil dessverre.

Skrevet

Aldri kjørt el-bil jeg :) Men vet at en el-bil ikke passer mitt behov :)

Ikke det, jeg er absolutt for å beskytte miljøet... men er helt avhengig av min dieselforurensende bil dessverre.

Jeg har også en dieselbil, men jeg bruker den nesten aldri mer. Tenker faktisk på å selge den.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Disse kjører 14-16 mil uten å tanke. Med en hurtiglader så kan du lade 80% på en halvtime.

Med vennlig hilsen

Helt sikkert greit til bykjøring, men hva med langkjøring. Eller går de på begge deler

Skrevet

Helt sikkert greit til bykjøring, men hva med langkjøring. Eller går de på begge deler

Nei, dette er 100% elektriske biler, med en rekkevidde mellom ladinger på ca 150 km.

Der det står en hurtiglader, man de lades fra 0 til 80% kapasitet på en halvtime. Med vanlig stikkontakt tar det 6-7 timer å lade fra 0 til 100%.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Nei, dette er 100% elektriske biler, med en rekkevidde mellom ladinger på ca 150 km.

Der det står en hurtiglader, man de lades fra 0 til 80% kapasitet på en halvtime. Med vanlig stikkontakt tar det 6-7 timer å lade fra 0 til 100%.

Med vennlig hilsen

Jeg har sett biler som går på begge deler og det måtte jo vært mer praktisk. Det hender jo man skal kjøre litt lenger enn 15 mil. Men til bykjøring må jo en liten elektrisk være topp

Skrevet

Jeg har sett biler som går på begge deler og det måtte jo vært mer praktisk. Det hender jo man skal kjøre litt lenger enn 15 mil. Men til bykjøring må jo en liten elektrisk være topp

Ja, det finnes hybridbiler, men de er veldig dyre, for de må jo ha både fossilmotor og elektrisk motor, og masse annet som gjør dem komplisert.

Minst 70% av bilene i Oslo kjører ikke mer enn det som en elbil kan klare i løpet av en dag. Da hadde 70% av eksos, osv blitt fjernet.

De dagene man kjører langt kan man jo heller være en del av et bilkollektiv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Og i 18 minus..?

Skrevet

Og i 18 minus..?

Skal ikke være noe problem med litiumbatterier, meg bekjent. Komponenter som er godkjent for "automotive" er vanligvis fra -40 til +85 grader.

Men det er selvsagt noe jeg ville sjekket for akkurat den bilen du ev. kjøper, siden det er mange forskjellige batteriteknologier.

Det sagt, det er elbiler i Norge som bruker batterier som er 200 grader varme, og bruker strøm fra batteriene for å holde seg varme når du ikke kjører med dem.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, det finnes hybridbiler, men de er veldig dyre, for de må jo ha både fossilmotor og elektrisk motor, og masse annet som gjør dem komplisert.

Minst 70% av bilene i Oslo kjører ikke mer enn det som en elbil kan klare i løpet av en dag. Da hadde 70% av eksos, osv blitt fjernet.

De dagene man kjører langt kan man jo heller være en del av et bilkollektiv.

Med vennlig hilsen

Jeg bestemmer ikke sjøl jeg vet du så da blir det det jeg får. Men jeg synes jammen ikke HMS er særlig miljøvennlige.

Skrevet

Jeg bestemmer ikke sjøl jeg vet du så da blir det det jeg får. Men jeg synes jammen ikke HMS er særlig miljøvennlige.

Ja, det blir noe annet når andre kjøper dem. Dessuten er disse to modellene rimelig små, og kanskje vanskelig å bygge om.

Men det er veldig interessant å kjøre en elbil, for ingenting skjer jo når du dreier nøkkelen. Inntil du trykker på gasspedalen er den helt stille.

Med vennlig hilsen

Gjest Lotus77
Skrevet

Med vennlig hilsen

Hvor fort kjører de?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...