Sør Skrevet 21. august 2010 Forfatter Skrevet 21. august 2010 Hvor fort kjører de? 130 - 140 km/t. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Og i 18 minus..? Midt på siden her kan du se at de har brukt dem på Svalbard i årevis. www.nissannews.com/newsrelease.do?id=790&mid=1 Med vennlig hilsen 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Jeg er liksom ikke 100% overbevist om at det er så miljøvennlig, med batterier som vel må byttes forholdsvis ofte, og som er relativt kostbare... Men, jeg har ikke prøvd å sette meg godt inn i det heller. Det jeg er overbevist om, er at det ikke er miljøvennlig å bytte bil _bare_ fordi det nye er grønn... Det går jo en del energi med til å produsere en bil. 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Jeg er liksom ikke 100% overbevist om at det er så miljøvennlig, med batterier som vel må byttes forholdsvis ofte, og som er relativt kostbare... Men, jeg har ikke prøvd å sette meg godt inn i det heller. Det jeg er overbevist om, er at det ikke er miljøvennlig å bytte bil _bare_ fordi det nye er grønn... Det går jo en del energi med til å produsere en bil. Batterier er det som blir mest resirkulert av alt. Og store batterier som dette vil det nok være tett på 100%. Jeg tror jeg leste at 97% av den nye bilen kan resirkuleres. Med vennlig hilsen 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Batterier er det som blir mest resirkulert av alt. Og store batterier som dette vil det nok være tett på 100%. Jeg tror jeg leste at 97% av den nye bilen kan resirkuleres. Med vennlig hilsen Men hvor mye koster slike batterier - og hvor ofte må de skiftes..? Og uansett tror jeg det er mest miljøvennlig at jeg bruker opp bilene mine før jeg skifter til noe snillere... 0 Siter
Holmes Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Men hvor mye koster slike batterier - og hvor ofte må de skiftes..? Og uansett tror jeg det er mest miljøvennlig at jeg bruker opp bilene mine før jeg skifter til noe snillere... Når politikere og andre hyler om at vi må skifte ut bilparken - og få oss mer miljøvennlige biler - så snakker de mot bedre vitende. For miljøets del er det bedre å fortsette med den gamle bilen din. Å produsere en ny bil er noe va det mest forrurensende vi mennesker gjlr, selv om den blir miljøvennlig å kjøre når den er ferdig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Når politikere og andre hyler om at vi må skifte ut bilparken - og få oss mer miljøvennlige biler - så snakker de mot bedre vitende. For miljøets del er det bedre å fortsette med den gamle bilen din. Å produsere en ny bil er noe va det mest forrurensende vi mennesker gjlr, selv om den blir miljøvennlig å kjøre når den er ferdig. Takk,- det er det min egen sunne fornuft også forteller meg :-) 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Når politikere og andre hyler om at vi må skifte ut bilparken - og få oss mer miljøvennlige biler - så snakker de mot bedre vitende. For miljøets del er det bedre å fortsette med den gamle bilen din. Å produsere en ny bil er noe va det mest forrurensende vi mennesker gjlr, selv om den blir miljøvennlig å kjøre når den er ferdig. Det er jo mer komplisert enn som så, for nye biler er gjerne vesentlig sikrere enn de gamle. Siden hver alvorlig kollisjon koster samfunnet millioner, så bør man også ta det med i regnestykket. Det sagt, forskjellen i gjennomsnittlig levealder for biler i Norge er bare litt lengre enn for gjennomsnittet for EU. Med vennlig hilsen 0 Siter
Holmes Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 Det er jo mer komplisert enn som så, for nye biler er gjerne vesentlig sikrere enn de gamle. Siden hver alvorlig kollisjon koster samfunnet millioner, så bør man også ta det med i regnestykket. Det sagt, forskjellen i gjennomsnittlig levealder for biler i Norge er bare litt lengre enn for gjennomsnittet for EU. Med vennlig hilsen Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til. Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil. 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Men hvor mye koster slike batterier - og hvor ofte må de skiftes..? Og uansett tror jeg det er mest miljøvennlig at jeg bruker opp bilene mine før jeg skifter til noe snillere... Hei, Batteriprisene varierer veldig. Nissan har egen fabrikk, og produserer noen av de billgste litium-batteriene i verden. Jeg kjøpte helt nye batterier til en elbil jeg kjøpte (den bruker blybatterier), og jeg fikk hele pakken for ca 30000 + moms. En annen jeg kjenner har brukt en slik batteripakke i 14 år. Det er også minimalt med vedlikehold på elbiler, sammenlignet med fossilbiler. Nissans garanti i USA er 8 år eller 160000 km. Med vennlig hilsen 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til. Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil. ''Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.'' Men det gjelder vel "aktive" sikkerhetssystemer (bilbelter, anti-skrens, osv.) og ikke passive (airbag, deformasjonssoner, osv.)? ''Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.'' Folk bytter jo biler uansett, og det koster ikke miljøet noe fra eller til. Noen vil da kjøpe nye, og da er det bedre å kjøpe en som skåner lokalmiljøet. Med vennlig hilsen 0 Siter
Katt-ja Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 ''Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.'' Men det gjelder vel "aktive" sikkerhetssystemer (bilbelter, anti-skrens, osv.) og ikke passive (airbag, deformasjonssoner, osv.)? ''Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.'' Folk bytter jo biler uansett, og det koster ikke miljøet noe fra eller til. Noen vil da kjøpe nye, og da er det bedre å kjøpe en som skåner lokalmiljøet. Med vennlig hilsen Jeg bytter ikke biler,- jeg bruker dem til de er brukt opp. Tror bare vi i min husholdning har solgt 2 bruktbiler - og da som russebil-materiale... 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Jeg bytter ikke biler,- jeg bruker dem til de er brukt opp. Tror bare vi i min husholdning har solgt 2 bruktbiler - og da som russebil-materiale... Jeg vurderer å selge to elbiler, for å kjøpe en ny elbil. Da blir det to nye elbil-sjåfører i Oslo! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter
Holmes Skrevet 22. august 2010 Skrevet 22. august 2010 ''Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.'' Men det gjelder vel "aktive" sikkerhetssystemer (bilbelter, anti-skrens, osv.) og ikke passive (airbag, deformasjonssoner, osv.)? ''Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.'' Folk bytter jo biler uansett, og det koster ikke miljøet noe fra eller til. Noen vil da kjøpe nye, og da er det bedre å kjøpe en som skåner lokalmiljøet. Med vennlig hilsen Jeg gjentar: Hvis man skal ta hensyn til miljøet, skal man vente så lenge som mulig med å kjøpe NY bil. Av åpenbare grunner. Så kan man argumentere og kverulere så mye man kan når det gjelder andre hensyn enn miljø. Men det som irriterer meg er når miljøargumentet blir brukt for å bytte ut bilparken. Da snakker folk mot bedre vitende. 0 Siter
Sør Skrevet 22. august 2010 Forfatter Skrevet 22. august 2010 Jeg gjentar: Hvis man skal ta hensyn til miljøet, skal man vente så lenge som mulig med å kjøpe NY bil. Av åpenbare grunner. Så kan man argumentere og kverulere så mye man kan når det gjelder andre hensyn enn miljø. Men det som irriterer meg er når miljøargumentet blir brukt for å bytte ut bilparken. Da snakker folk mot bedre vitende. Det kommer jo fremdeles helt an på hva man mener med miljø. Hvis det er snakk om luftkvaliteten i byene, så ville det beste vært å skifte ut alle bilene i morgen. (Det begynner å bli sent å gjøre det i kveld.) ;-) Utover det er jeg selvsagt enig i at det koster å produsere nye biler, men nye biler blir jo produsert uansett. Da er det bedre at folk kjøper elektriske. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.