Gå til innhold

Nissan Leaf eller Mitsubishi i-MiEV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor fort kjører de?

130 - 140 km/t.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Og i 18 minus..?

Midt på siden her kan du se at de har brukt dem på Svalbard i årevis.

www.nissannews.com/newsrelease.do?id=790&mid=1

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg er liksom ikke 100% overbevist om at det er så miljøvennlig, med batterier som vel må byttes forholdsvis ofte, og som er relativt kostbare... Men, jeg har ikke prøvd å sette meg godt inn i det heller.

Det jeg er overbevist om, er at det ikke er miljøvennlig å bytte bil _bare_ fordi det nye er grønn... Det går jo en del energi med til å produsere en bil.

Skrevet

Jeg er liksom ikke 100% overbevist om at det er så miljøvennlig, med batterier som vel må byttes forholdsvis ofte, og som er relativt kostbare... Men, jeg har ikke prøvd å sette meg godt inn i det heller.

Det jeg er overbevist om, er at det ikke er miljøvennlig å bytte bil _bare_ fordi det nye er grønn... Det går jo en del energi med til å produsere en bil.

Batterier er det som blir mest resirkulert av alt. Og store batterier som dette vil det nok være tett på 100%.

Jeg tror jeg leste at 97% av den nye bilen kan resirkuleres.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Batterier er det som blir mest resirkulert av alt. Og store batterier som dette vil det nok være tett på 100%.

Jeg tror jeg leste at 97% av den nye bilen kan resirkuleres.

Med vennlig hilsen

Men hvor mye koster slike batterier - og hvor ofte må de skiftes..?

Og uansett tror jeg det er mest miljøvennlig at jeg bruker opp bilene mine før jeg skifter til noe snillere...

Skrevet

Og uansett tror jeg det er mest miljøvennlig at jeg bruker opp bilene mine før jeg skifter til noe snillere...

Når politikere og andre hyler om at vi må skifte ut bilparken - og få oss mer miljøvennlige biler - så snakker de mot bedre vitende. For miljøets del er det bedre å fortsette med den gamle bilen din. Å produsere en ny bil er noe va det mest forrurensende vi mennesker gjlr, selv om den blir miljøvennlig å kjøre når den er ferdig.

Skrevet

Når politikere og andre hyler om at vi må skifte ut bilparken - og få oss mer miljøvennlige biler - så snakker de mot bedre vitende. For miljøets del er det bedre å fortsette med den gamle bilen din. Å produsere en ny bil er noe va det mest forrurensende vi mennesker gjlr, selv om den blir miljøvennlig å kjøre når den er ferdig.

Takk,- det er det min egen sunne fornuft også forteller meg :-)

Skrevet

Det er jo mer komplisert enn som så, for nye biler er gjerne vesentlig sikrere enn de gamle. Siden hver alvorlig kollisjon koster samfunnet millioner, så bør man også ta det med i regnestykket.

Det sagt, forskjellen i gjennomsnittlig levealder for biler i Norge er bare litt lengre enn for gjennomsnittet for EU.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er jo mer komplisert enn som så, for nye biler er gjerne vesentlig sikrere enn de gamle. Siden hver alvorlig kollisjon koster samfunnet millioner, så bør man også ta det med i regnestykket.

Det sagt, forskjellen i gjennomsnittlig levealder for biler i Norge er bare litt lengre enn for gjennomsnittet for EU.

Med vennlig hilsen

Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.

Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.

Skrevet

Hei,

Batteriprisene varierer veldig. Nissan har egen fabrikk, og produserer noen av de billgste litium-batteriene i verden.

Jeg kjøpte helt nye batterier til en elbil jeg kjøpte (den bruker blybatterier), og jeg fikk hele pakken for ca 30000 + moms. En annen jeg kjenner har brukt en slik batteripakke i 14 år.

Det er også minimalt med vedlikehold på elbiler, sammenlignet med fossilbiler.

Nissans garanti i USA er 8 år eller 160000 km.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.

Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.

''Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.''

Men det gjelder vel "aktive" sikkerhetssystemer (bilbelter, anti-skrens, osv.) og ikke passive (airbag, deformasjonssoner, osv.)?

''Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.''

Folk bytter jo biler uansett, og det koster ikke miljøet noe fra eller til. Noen vil da kjøpe nye, og da er det bedre å kjøpe en som skåner lokalmiljøet.

Med vennlig hilsen

Skrevet

''Det finnes en del undersøkelser som viser at nye og sikre biler fører til økt gjennomsnittsfart. Så det er mange momenter å ta hensyn til.''

Men det gjelder vel "aktive" sikkerhetssystemer (bilbelter, anti-skrens, osv.) og ikke passive (airbag, deformasjonssoner, osv.)?

''Men når man kun vurderer miljøhensyn, så er rådet: Vent så lenge som mulig med å kjøpe ny bil.''

Folk bytter jo biler uansett, og det koster ikke miljøet noe fra eller til. Noen vil da kjøpe nye, og da er det bedre å kjøpe en som skåner lokalmiljøet.

Med vennlig hilsen

Jeg bytter ikke biler,- jeg bruker dem til de er brukt opp. Tror bare vi i min husholdning har solgt 2 bruktbiler - og da som russebil-materiale...

Skrevet

Jeg bytter ikke biler,- jeg bruker dem til de er brukt opp. Tror bare vi i min husholdning har solgt 2 bruktbiler - og da som russebil-materiale...

Jeg vurderer å selge to elbiler, for å kjøpe en ny elbil.

Da blir det to nye elbil-sjåfører i Oslo! :-)

Med vennlig hilsen

Skrevet

Med vennlig hilsen

Jeg gjentar: Hvis man skal ta hensyn til miljøet, skal man vente så lenge som mulig med å kjøpe NY bil. Av åpenbare grunner.

Så kan man argumentere og kverulere så mye man kan når det gjelder andre hensyn enn miljø. Men det som irriterer meg er når miljøargumentet blir brukt for å bytte ut bilparken. Da snakker folk mot bedre vitende.

Skrevet

Jeg gjentar: Hvis man skal ta hensyn til miljøet, skal man vente så lenge som mulig med å kjøpe NY bil. Av åpenbare grunner.

Så kan man argumentere og kverulere så mye man kan når det gjelder andre hensyn enn miljø. Men det som irriterer meg er når miljøargumentet blir brukt for å bytte ut bilparken. Da snakker folk mot bedre vitende.

Det kommer jo fremdeles helt an på hva man mener med miljø. Hvis det er snakk om luftkvaliteten i byene, så ville det beste vært å skifte ut alle bilene i morgen. (Det begynner å bli sent å gjøre det i kveld.) ;-)

Utover det er jeg selvsagt enig i at det koster å produsere nye biler, men nye biler blir jo produsert uansett. Da er det bedre at folk kjøper elektriske.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...