Gå til innhold

Nye arbeidsoppgaver for kontaktlærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mer lærerdiskusjon:

I gårsdagens utgave av A-magasinet skrev Willy-Tore Mørch om hvordan kontaktlærer og hjem skal få en bedre relasjon og bli bedre kjent.

''Foreslå at den første konferansetimen eller dialogmøtet legges hjemme i stedet for på skolen. Vis frem barnerommet og lekene. Informer om barnets interesser, hobbyer, hva barnet ikke liker å gjøre, hva som gjør barnet sint. La læreren hilse på søsken, bestemor og lekekamerater. La læreren være med på et måltid. Da kan han se hvordan dere som foreldre organiserer måltidet og hvordan dere holder kontroll på barna. Læreren ser hvor selvstendig barnet er, hva barnet liker å spise og hvilke bordvaner barnet er vant til. Alt dette er viktig informasjon som læreren kan ta med seg til skolen''

http://www.aftenposten.no/amagasinet/morch/article3774497.ece

Jeg lar meg undre over hvorvidt Mørch er klar over at en lærer har kontaktlæreransvar for mer enn 3 elever av gangen. Hva blir det neste? Kontaktlærere bør bli speiderledere og fotballtrenere for barna også? Kanskje barnevakter på kveldstid?

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• mariaflyfly

6

• morsan

4

• EnolaGay

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Haha!

Jeg tenkte det samme som deg, bare at overskriften snakket om "lærere", og jeg så da for meg at lærere skulle hjem til 30 elever. Det vil si at siden et skoleår har (rundt regnet) 30 (?) uker, så blir det en kveld i uken hele året som må brukes til hjemmebesøk hos elevene.

*humrer*

Det er godt at ikke lærere har noen fikse idéer om at de skal ha fritid!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Haha!

Jeg tenkte det samme som deg, bare at overskriften snakket om "lærere", og jeg så da for meg at lærere skulle hjem til 30 elever. Det vil si at siden et skoleår har (rundt regnet) 30 (?) uker, så blir det en kveld i uken hele året som må brukes til hjemmebesøk hos elevene.

*humrer*

Det er godt at ikke lærere har noen fikse idéer om at de skal ha fritid!

Med vennlig hilsen

Mange gratis middager, da. Og kanskje kake også. ;)

Skrevet

Mange gratis middager, da. Og kanskje kake også. ;)

"Jeg kommer på besøk på onsdag klokken 17:00. Vennligst vær forbredt med kake!"

;-)

Med vennlig hilsen

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Dette gjorde faktisk kontakt-lærer da min minste skulle begynne i 1.klasse! men hun gjorde det i skoletiden, før sommerferien, så det er vel det samme hva hun gjør i arbeidstiden.

Men hvorfor skal ikke kontakt-lærere få nye ting å gjøre, nye plikter? foreldre blir jo pålagt mer og mer å (nesten) være lærere på fritiden, for å lære barna det som de ikke har klart å lære på skolen. og da mener jeg lekser. har hver dag siden eldste barn begynte på skolen, hjulpet/lært osv når det gjelder ting som de ikke har fått med seg i timene, og det har ikke tatt få timer hver dag. i tillegg jobbet jeg også 100%før. lærere gjør de tingene som de må i arbeidstiden. og jobber de ettermiddag, så får de avspasere.

Skrevet

Så fantastisk!

Hvorfor stoppe der? Hvorfor bør ikke kontaktlærer også være tilstede på elevenes fritidsaktiviteter, hva kan ikke læreren lære om eleven da? For ikke å snakke om helgeturer og ferier - det er jo ofte da man får noe ut av samværet.

Joa, dette tror jeg virkelig kan slå an!

;-)

Skrevet

Dette gjorde faktisk kontakt-lærer da min minste skulle begynne i 1.klasse! men hun gjorde det i skoletiden, før sommerferien, så det er vel det samme hva hun gjør i arbeidstiden.

Men hvorfor skal ikke kontakt-lærere få nye ting å gjøre, nye plikter? foreldre blir jo pålagt mer og mer å (nesten) være lærere på fritiden, for å lære barna det som de ikke har klart å lære på skolen. og da mener jeg lekser. har hver dag siden eldste barn begynte på skolen, hjulpet/lært osv når det gjelder ting som de ikke har fått med seg i timene, og det har ikke tatt få timer hver dag. i tillegg jobbet jeg også 100%før. lærere gjør de tingene som de må i arbeidstiden. og jobber de ettermiddag, så får de avspasere.

''foreldre blir jo pålagt mer og mer å (nesten) være lærere på fritiden, for å lære barna det som de ikke har klart å lære på skolen. og da mener jeg lekser. ''

Lekser er ikke akkurat en ny oppfinnelse.

Om ikke dine barn gjør lekser så vil fremdeles andres barn gjøre det, og da vil det være dem som kommer inn på de beste universitetene, osv.

Skrevet

Lærere har de siste årene fått pålagt en rekke arbeidsoppgaver de ikke hadde tidligere. Kravene om dokumentasjon i øst og vest har blitt kraftig strammet inn, særlig etter innføringen av den siste læreplanen, og lærere bruker betydelig mer tid på papirarbeid enn de gjorde før.

Du mener ikke for ramme alvor at de skal bruke ettermiddagene sine til å besøke familier hjemme?

Skrevet

"Jeg kommer på besøk på onsdag klokken 17:00. Vennligst vær forbredt med kake!"

;-)

Med vennlig hilsen

Ja, skal jeg som lærer rundt på besøk, er det det minste jeg forventer:o)

Herregud hviken verden enkelte befinner seg i!

Skrevet

Dette er gammelt nytt. Det gjør lærerene allerede når det er snakk om elever/foreldre som krever litt ekstra. Det er bare å spørre læreren det så strekker han/hun seg veldig langt for at barnet skal få det best mulig på skolen.

Er gjort både med innvandrerfamilier, familier med syke/handikappede foreldre, familier med alle mulige utfordringer ellers.

;0)

Gjest segunda
Skrevet

Jeg har kjent Mørch som psykolog i 25 år, fra den gangen han holdt på med embetsstudiet i psykologi. Han fremholdt atferdsterapi (basert på Skinners teorier) veldig frem på åttitallet, og jobbet da mot psykisk utviklingshemmede.

Bl.a. hadde vi en diskusjon om hvorfor ikke mennesker kunne bjeffe i sitt eget hjem. Han fremholdt at vi jobbet mot normalisering og det var ikke normalt å bjeffe. Jeg derimot argumenterte med at det var mye mer unormalt hvis en hund snakket.

Ideene hans har alltid vært langt over skyene og urealistiske. Jeg ser at han er ikke blitt bedre;-) Men han liker (eller likte) Kaker;-)

Gjest segunda
Skrevet

''foreldre blir jo pålagt mer og mer å (nesten) være lærere på fritiden, for å lære barna det som de ikke har klart å lære på skolen. og da mener jeg lekser. ''

Om ikke dine barn gjør lekser så vil fremdeles andres barn gjøre det, og da vil det være dem som kommer inn på de beste universitetene, osv.

Dette er jeg ikke helt sikker på. Jeg tror ikke det er de som gjør mest lekser hjemme sammen med foreldrene sine som kommer inn på de beste universitetene. Det er mer komplisert enn som så.

Gjest segunda
Skrevet

Dette er gammelt nytt. Det gjør lærerene allerede når det er snakk om elever/foreldre som krever litt ekstra. Det er bare å spørre læreren det så strekker han/hun seg veldig langt for at barnet skal få det best mulig på skolen.

Er gjort både med innvandrerfamilier, familier med syke/handikappede foreldre, familier med alle mulige utfordringer ellers.

;0)

Det er ikke vanlig å sette foreldresamtaler hjemme, men at det forekommer at lærere, sosialarbeidere eller andre rådgivere drar hjem til elev/klient. Det er strenge regler om slikt og f.eks. bør en aldri dra alene.

Det er ikke bare snakk om koseprat over en kake og se hvor godt eleven rydder rommet sitt før lærer kommer. Det er vel ikke meningen at lærer skal komme uanmeldt?

Skrevet

Dette er jeg ikke helt sikker på. Jeg tror ikke det er de som gjør mest lekser hjemme sammen med foreldrene sine som kommer inn på de beste universitetene. Det er mer komplisert enn som så.

Ikke på individnivå, men hvis du plukker ut 100 elever hvor foreldre og elever er opptatt av å gjøre lekser, og 100 elever hvor de "knapt gidder", så blir det ikke vanskelig å forutsi hvilken gruppe får flest elever inn på universitetet.

Det er selvsagt ikke den eneste faktoren.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Ikke på individnivå, men hvis du plukker ut 100 elever hvor foreldre og elever er opptatt av å gjøre lekser, og 100 elever hvor de "knapt gidder", så blir det ikke vanskelig å forutsi hvilken gruppe får flest elever inn på universitetet.

Det er selvsagt ikke den eneste faktoren.

Med vennlig hilsen

Det er ikke leksene som slike som er avgjørende. Det er en del andre faktorer som f.eks. at foreldre og barn holder på.

Lekser i småskolen er ikke avgjørende for videre universitetsstudier, men småskolen er viktig for å venne seg til studier. Det er også for galt å punche alle inn på akademiske studier.

Skrevet

Det er ikke vanlig å sette foreldresamtaler hjemme, men at det forekommer at lærere, sosialarbeidere eller andre rådgivere drar hjem til elev/klient. Det er strenge regler om slikt og f.eks. bør en aldri dra alene.

Det er ikke bare snakk om koseprat over en kake og se hvor godt eleven rydder rommet sitt før lærer kommer. Det er vel ikke meningen at lærer skal komme uanmeldt?

Nei ikke "vanlig" og handler ikke om koseprat. Men det gjøres som virkemiddel for å sørge for god kontakt mellom skole/foreldre når ting tilsier at det ellers er vanskelig å få til foreldremøter/samtaler. Og da BLIR man kjent på en annen måte selv om man ikke bruker tiden til kaffe og kake!

Som igjen får ting til å fungere bedre, i tråd med hva surrehuet i artikkelen snakket om. Bare at han dro det hele ut i skogen og deromkring.

;0)

Skrevet

Det er ikke leksene som slike som er avgjørende. Det er en del andre faktorer som f.eks. at foreldre og barn holder på.

Lekser i småskolen er ikke avgjørende for videre universitetsstudier, men småskolen er viktig for å venne seg til studier. Det er også for galt å punche alle inn på akademiske studier.

''Det er ikke leksene som slike som er avgjørende. Det er en del andre faktorer som f.eks. at foreldre og barn holder på.''

Helt enig, men alt annet like så gir lekser en stor fordel.

''Lekser i småskolen er ikke avgjørende for videre universitetsstudier, men småskolen er viktig for å venne seg til studier. Det er også for galt å punche alle inn på akademiske studier.''

Vel, det er mulig man mener det er "galt", og det avhenger av hva du mener med "akademiske studier" (det er mye "akademisk" kunnskap man skal ha for å bli elektriker), men hvor viktig utdanning er kommer tydlig frem på statistikker over lønn, uføretrygded, levealder, osv.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Lærere har de siste årene fått pålagt en rekke arbeidsoppgaver de ikke hadde tidligere. Kravene om dokumentasjon i øst og vest har blitt kraftig strammet inn, særlig etter innføringen av den siste læreplanen, og lærere bruker betydelig mer tid på papirarbeid enn de gjorde før.

Du mener ikke for ramme alvor at de skal bruke ettermiddagene sine til å besøke familier hjemme?

De klarte det iallefall her jeg bor, da minste skulle begynne. vet ikke om de ennå gjør det.

at de blir pålagt mer og mer, det er jo sånn utviklingen er nå får tiden? foreldre blir også pålagt mer og mer.

Skrevet

De klarte det iallefall her jeg bor, da minste skulle begynne. vet ikke om de ennå gjør det.

at de blir pålagt mer og mer, det er jo sånn utviklingen er nå får tiden? foreldre blir også pålagt mer og mer.

Hva er det foreldre er "pålagt" nå, som de ikke var før?

Skrevet

å herregud. så nå skal du få det til at mine barn, siden de måtte/ ville ha hjelp til lekser, så er de ikke så glupe at de kan gå på universitet? har du ikke fulgt med, foreldre har jo blitt pålagt å hjelpe barn med lekser så lenge jeg har hatt barn på skolen. at jeg har et barn med dysleksi, som trengte ekstra hjelp. og to som har femmere og seksere på ungdomsskolen, men som trengte en del hjelp og støtte med leksene, ser ikke jeg på som manglende intelligens. det synes jeg heller viser at lærerne ikke har fått fram budskapet/lærdommen til mine barn, ( og andre barn. det var ikke få ganger de kom hjem med lekser som handlet om noe som de ikke engang hadde begynt å lære på skolen. faen, som du kan provosere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...