Gå til innhold

Nye arbeidsoppgaver for kontaktlærere

Anbefalte innlegg

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Hva er det foreldre er "pålagt" nå, som de ikke var før?

å delta mer i leksehjelp til barna. bl.a. skjønner at du ikke har barn.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• mariaflyfly

6

• morsan

4

• EnolaGay

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg har kjent Mørch som psykolog i 25 år, fra den gangen han holdt på med embetsstudiet i psykologi. Han fremholdt atferdsterapi (basert på Skinners teorier) veldig frem på åttitallet, og jobbet da mot psykisk utviklingshemmede.

Bl.a. hadde vi en diskusjon om hvorfor ikke mennesker kunne bjeffe i sitt eget hjem. Han fremholdt at vi jobbet mot normalisering og det var ikke normalt å bjeffe. Jeg derimot argumenterte med at det var mye mer unormalt hvis en hund snakket.

Ideene hans har alltid vært langt over skyene og urealistiske. Jeg ser at han er ikke blitt bedre;-) Men han liker (eller likte) Kaker;-)

''Ideene hans har alltid vært langt over skyene og urealistiske. Jeg ser at han er ikke blitt bedre;-) ''

Så du mener dette føyer seg inn i rekka? ;) Jeg synes jo ideen er hyggelig, det er bare det at det ikke lar seg gjennomføre. Det blir som med kommunisme. Hyggelig idé i teorien, men det har vist seg gang på gang å ikke fungere i praksis. ;)

''Men han liker (eller likte) Kaker;-)''

Kanskje han burde bli lærer? Hehe, da vil han i det minste få et litt mer realistisk syn på en lærers skolehverdag.

Skrevet

å delta mer i leksehjelp til barna. bl.a. skjønner at du ikke har barn.

Å hjelpe ungene med lekser har man da "alltid" gjort.

Skrevet

å herregud. så nå skal du få det til at mine barn, siden de måtte/ ville ha hjelp til lekser, så er de ikke så glupe at de kan gå på universitet? har du ikke fulgt med, foreldre har jo blitt pålagt å hjelpe barn med lekser så lenge jeg har hatt barn på skolen. at jeg har et barn med dysleksi, som trengte ekstra hjelp. og to som har femmere og seksere på ungdomsskolen, men som trengte en del hjelp og støtte med leksene, ser ikke jeg på som manglende intelligens. det synes jeg heller viser at lærerne ikke har fått fram budskapet/lærdommen til mine barn, ( og andre barn. det var ikke få ganger de kom hjem med lekser som handlet om noe som de ikke engang hadde begynt å lære på skolen. faen, som du kan provosere.

Jøss.

Skrevet

å herregud. så nå skal du få det til at mine barn, siden de måtte/ ville ha hjelp til lekser, så er de ikke så glupe at de kan gå på universitet? har du ikke fulgt med, foreldre har jo blitt pålagt å hjelpe barn med lekser så lenge jeg har hatt barn på skolen. at jeg har et barn med dysleksi, som trengte ekstra hjelp. og to som har femmere og seksere på ungdomsskolen, men som trengte en del hjelp og støtte med leksene, ser ikke jeg på som manglende intelligens. det synes jeg heller viser at lærerne ikke har fått fram budskapet/lærdommen til mine barn, ( og andre barn. det var ikke få ganger de kom hjem med lekser som handlet om noe som de ikke engang hadde begynt å lære på skolen. faen, som du kan provosere.

''å herregud. så nå skal du få det til at mine barn, siden de måtte/ ville ha hjelp til lekser, så er de ikke så glupe at de kan gå på universitet?''

Hvordan får du det ut fra det jeg skrev?

PS: I all vennlighet: innleggene dine blir mye mer leselig hvis du bruker store bokstaver etter komma, og noen blanke linjer.

Skrevet

''å herregud. så nå skal du få det til at mine barn, siden de måtte/ ville ha hjelp til lekser, så er de ikke så glupe at de kan gå på universitet?''

Hvordan får du det ut fra det jeg skrev?

PS: I all vennlighet: innleggene dine blir mye mer leselig hvis du bruker store bokstaver etter komma, og noen blanke linjer.

''PS: I all vennlighet: innleggene dine blir mye mer leselig hvis du bruker store bokstaver etter komma''

Det skal ikke være stor bokstav etter komme, men etter punktum. Og dessuten etter kolon. :P

Gjest segunda
Skrevet

''Ideene hans har alltid vært langt over skyene og urealistiske. Jeg ser at han er ikke blitt bedre;-) ''

Så du mener dette føyer seg inn i rekka? ;) Jeg synes jo ideen er hyggelig, det er bare det at det ikke lar seg gjennomføre. Det blir som med kommunisme. Hyggelig idé i teorien, men det har vist seg gang på gang å ikke fungere i praksis. ;)

''Men han liker (eller likte) Kaker;-)''

Kanskje han burde bli lærer? Hehe, da vil han i det minste få et litt mer realistisk syn på en lærers skolehverdag.

På en måte føyer det seg inn i en rekke ja. Ideene hans var mange gode, men noe urealistiske. Det er ikke noe galt ved ideen om å gjennomføre en samtale hjemme, og kan være nyttig. Det er bare slike momenter som sikkerheten til lærerne, har han tenkt på det? Foruten arbeidstid, reisetid etc. etc.

Han er lærer, underviser ved universitetet i Tromsø og de spiser helt sikkert kaker i Tromsø også;-)

Skrevet

''PS: I all vennlighet: innleggene dine blir mye mer leselig hvis du bruker store bokstaver etter komma''

Det skal ikke være stor bokstav etter komme, men etter punktum. Og dessuten etter kolon. :P

"komma", ikke "komme"! *geiper*

;-)

"stor bokstav etter punktum", mente jeg.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hva er det foreldre er "pålagt" nå, som de ikke var før?

Å lære ungene leksene. I "gamle dager" ble leksene gjennomgått på skolen før de fikk lekser i det, nå skal foreldrene lære ungene leksene uten at det er gjennomgått på skolen. Og det er ikke alle foreldrene som er de store pedagogene.

Gjest segunda
Skrevet

De klarte det iallefall her jeg bor, da minste skulle begynne. vet ikke om de ennå gjør det.

at de blir pålagt mer og mer, det er jo sånn utviklingen er nå får tiden? foreldre blir også pålagt mer og mer.

Lærerrollen og foreldrerollen er to forskjellige. Lærere har en arbeidsavtale og det er ingen selvfølge at det blir dyttet mer og mer inn i den uten høyere betaling.

Barn skal gjøre leksene sine selv i utgangspunktet og har alltid skullet. Det har ikke forandret seg.

Skrevet

mine foreldre hjalp meg aldri med leksene. min manns foreldre ga en stor f i om han hadde lekser. så jeg vet at det er stor forskjell på før og nå. foreldremøter visste de knapt hva var. nå er det også ettermiddagsaktiviteter innimellom som overnattinger i lava, på skolen osv. som foreldre også må være med på. dugnader for å få reise til polen, og jeg vet ikke hva.

Skrevet

Lærerrollen og foreldrerollen er to forskjellige. Lærere har en arbeidsavtale og det er ingen selvfølge at det blir dyttet mer og mer inn i den uten høyere betaling.

Barn skal gjøre leksene sine selv i utgangspunktet og har alltid skullet. Det har ikke forandret seg.

hvorfor skriker lærerne i media og på foreldremøter om at foreldrene må mer på banen da?

Gjest segunda
Skrevet

Nei ikke "vanlig" og handler ikke om koseprat. Men det gjøres som virkemiddel for å sørge for god kontakt mellom skole/foreldre når ting tilsier at det ellers er vanskelig å få til foreldremøter/samtaler. Og da BLIR man kjent på en annen måte selv om man ikke bruker tiden til kaffe og kake!

Som igjen får ting til å fungere bedre, i tråd med hva surrehuet i artikkelen snakket om. Bare at han dro det hele ut i skogen og deromkring.

;0)

Jeg håper at fleksibiliteten er slik at lærerne kan vurdere selv om de velger å dra hjem til foreldre. Jeg har ytterst få ganger gjort det, men praksisen å gjøre det med alle barn er ikke gjennomførbar.

I noen tilfeller ville jeg ikke dratt hjem til barna uten mannlig følge eller politi.

Gjest segunda
Skrevet

Det er stor forskjell på før og nå.

Skrevet

''foreldre blir jo pålagt mer og mer å (nesten) være lærere på fritiden, for å lære barna det som de ikke har klart å lære på skolen. og da mener jeg lekser. ''

Lekser er ikke akkurat en ny oppfinnelse.

Om ikke dine barn gjør lekser så vil fremdeles andres barn gjøre det, og da vil det være dem som kommer inn på de beste universitetene, osv.

"Om ikke dine barn gjør lekser så vil fremdeles andres barn gjøre det, og da vil det være dem som kommer inn på de beste universitetene, osv."

det tolket jeg som at de barna som frivillig gjør leksene helt selv, det er de som går på universitet til slutt.

Skrevet

Jøss.

Ja, nå begynner pirkinga på rettskriving og rett tegnsetting. Det liker jeg ikke. Så da rusler jeg stille og rolig ut av tråden......

Skrevet

hvorfor skriker lærerne i media og på foreldremøter om at foreldrene må mer på banen da?

Det handler da vel vanligvis om "barneoppdragelse" og slikt.

Gjest segunda
Skrevet

Fordi de er oppgitte over utviklingen. Foreldre (mødre) var mer bevisste før i tiden på hva barna drev med.

Nå er jeg ingen stor lekseenthusiast, og mener at skolen og samfunnet skal ta hensyn til at ikke alle foreldre har mulighet til å følge opp med lekser. Og det er et sårbart punkt og ikke mulig å forvente at foreldre rekker opp hånda på foreldremøter og melder fra om det.

Skrevet

Det er stor forskjell på før og nå.

Det var da vanlig for 30 år siden at foreldrene passet på at man gjorde leksene, og hjalp til.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Det handler da vel vanligvis om "barneoppdragelse" og slikt.

Det er mange besteforeldre, tanter og onkler i nabohuset osv. som hjelper til med lekser. Det er det ingenting i veien med. Problemet er at det er forsvunnet noe siden barna drev ute hele dagen og mødrene hang ut av vinduene og ordnet barneoppdragelsen derfra. Av og til møttes de siden over en kopp kaffe og hang da kanskje to eller flere ut av samme vindu;-)

Vi har mistet noe og hva erstatter det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...