Gå til innhold

Nye arbeidsoppgaver for kontaktlærere

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Om ikke dine barn gjør lekser så vil fremdeles andres barn gjøre det, og da vil det være dem som kommer inn på de beste universitetene, osv."

det tolket jeg som at de barna som frivillig gjør leksene helt selv, det er de som går på universitet til slutt.

For det første så brukte jeg "du" som i "pedagogisk du" (= man), og ikke deg personlig. Jeg aner jo intet om dine barn.

For det andre var poenget at jo mer arbeid man legger ned i skolearbeid (derunder lekser), desto "lengre" kommer man, sammenlignet med hvis man ikke hadde gjort det.

• Svar 58
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

13

• mariaflyfly

6

• morsan

4

• EnolaGay

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det er mange besteforeldre, tanter og onkler i nabohuset osv. som hjelper til med lekser. Det er det ingenting i veien med. Problemet er at det er forsvunnet noe siden barna drev ute hele dagen og mødrene hang ut av vinduene og ordnet barneoppdragelsen derfra. Av og til møttes de siden over en kopp kaffe og hang da kanskje to eller flere ut av samme vindu;-)

Vi har mistet noe og hva erstatter det?

Tja - det må ha vært veldig lenge siden, i så fall.

Jeg tror forskjellen er noe helt annet - før i tiden var det "mindre alvorlig" å falle gjennom på skolen. For å sette det på spissen, du fikk sannsynligvis en jobb selv om du knapt kunne lese og skrive.

I dag kommer du ikke inn på din egen nettbank hvis du ikke kan lese.

Med vennlig hilsen

Gjest segunda
Skrevet

Det var da vanlig for 30 år siden at foreldrene passet på at man gjorde leksene, og hjalp til.

Med vennlig hilsen

Ja, men samfunnet var helt annet. Det er 28 år siden Gro Harlem Brundtland stiftet kvinneregjeringen. Det er 35 år siden det ble satt lov om at menn ikke hadde lov å voldta sine koner.

Kontakten mellom skole og foreldre var mye mindre, men samtidig kanskje mere på den måten at læreren bodde i nabolaget og slo av uformell prat med foreldrene.

Jeg husker da jeg begynte som lærer i norsk skole og ble kalt frøken. Det var en språklig arv fra den tiden da alle kvinnelige lærere var frøkener. De sluttet da de giftet seg. Jeg fikk ofte spørsmål fra foreldre om jeg ønsket at elevene brukte fornavnet mitt og etterhvert lærte jeg at det måtte jeg ta opp på foreldremøter.

Kollegaene mine brukte også gjerne etternavnene om hverandre og jeg måtte presisere at det passet ikke meg. Jeg foretrakk fornavnet mitt av kulturelle årsaker.

Gjest segunda
Skrevet

Tja - det må ha vært veldig lenge siden, i så fall.

Jeg tror forskjellen er noe helt annet - før i tiden var det "mindre alvorlig" å falle gjennom på skolen. For å sette det på spissen, du fikk sannsynligvis en jobb selv om du knapt kunne lese og skrive.

I dag kommer du ikke inn på din egen nettbank hvis du ikke kan lese.

Med vennlig hilsen

Når du sier at det må være lenge siden så føler jeg meg urgammel;-)

Skrevet

Det var da vanlig for 30 år siden at foreldrene passet på at man gjorde leksene, og hjalp til.

Med vennlig hilsen

Men det var ikke vanlig at foreldrene måtte lære dem matten fordi de ikke hadde lært det på skolen. Jeg husker dattera mi skulle lære divisjon og jeg hadde ikke lært det på samme måte som henne og det var et mareritt. Og de hadde gjennomgått det på skolen, men verken jeg eller storebroren hadde lært divisjon på den måten.

Skrevet

Jeg håper at fleksibiliteten er slik at lærerne kan vurdere selv om de velger å dra hjem til foreldre. Jeg har ytterst få ganger gjort det, men praksisen å gjøre det med alle barn er ikke gjennomførbar.

I noen tilfeller ville jeg ikke dratt hjem til barna uten mannlig følge eller politi.

Hehehe.. ja jeg tror dette er frivillig og et ønske om å gjøre en god jobb. Ingen er pålagt et slikt oppdrag. Heldigvis!

Skrevet

Hva er det foreldre er "pålagt" nå, som de ikke var før?

I dag kan man for eksempel oppleve, som en venn av meg gjorde, å få kjeft av læreren fordi barnet ikke har med matpakke.

Han hadde smurt matpakken. Barnet hadde bare glemt å ta den med, så han skulle åpenbart ha lagt den i sekken også. Nevnte jeg at barnet var 14 år gammelt?

Mine foreldre var forøvrig aldri i nærheten av å gi meg den mengden leksehjelp som forventes i dag.

Skrevet

*he he* Ja, jeg tenkte i mitt stille sinn at lærerne neppe trenger å bruke tid på venner og andre sosiale aktiviteter med slike 'hjemmebesøk' ;-)

Skrevet

I dag kan man for eksempel oppleve, som en venn av meg gjorde, å få kjeft av læreren fordi barnet ikke har med matpakke.

Han hadde smurt matpakken. Barnet hadde bare glemt å ta den med, så han skulle åpenbart ha lagt den i sekken også. Nevnte jeg at barnet var 14 år gammelt?

Mine foreldre var forøvrig aldri i nærheten av å gi meg den mengden leksehjelp som forventes i dag.

Hmmm... lurer på om lærerne burde/kunne/vil/kommer til å kjefte på foreldrene dersom 14-åringer "glemmer" å _spise_ den matpakka som foreldrene har både smurt OG lagt i sekken!

Skrevet

Men det var ikke vanlig at foreldrene måtte lære dem matten fordi de ikke hadde lært det på skolen. Jeg husker dattera mi skulle lære divisjon og jeg hadde ikke lært det på samme måte som henne og det var et mareritt. Og de hadde gjennomgått det på skolen, men verken jeg eller storebroren hadde lært divisjon på den måten.

Å, det der med at de lærer nye måter å gjøre matte på er noe herk når det kommer til det å hjelpe barn!

Jeg klarer ikke å sette opp delestykkene etter den nye metoden. Og jeg fikk S i matte, altså;-) Kanskje jeg burde gå på voksenopplæringen? ;-)

Skrevet

''PS: I all vennlighet: innleggene dine blir mye mer leselig hvis du bruker store bokstaver etter komma''

Det skal ikke være stor bokstav etter komme, men etter punktum. Og dessuten etter kolon. :P

''Og dessuten etter kolon. :p''

Stor bokstav kan (må?) unnlates dersom det etter kolon kommer en oppramsing,

tror

Skrevet

Så fantastisk!

Hvorfor stoppe der? Hvorfor bør ikke kontaktlærer også være tilstede på elevenes fritidsaktiviteter, hva kan ikke læreren lære om eleven da? For ikke å snakke om helgeturer og ferier - det er jo ofte da man får noe ut av samværet.

Joa, dette tror jeg virkelig kan slå an!

;-)

Hehe, ja dette tok virkelig kaka .

Tror jeg skal foreslå at lærerne til barna mine blir med oss i påskeferien, da lever vi 5 stk på 35 kvm hytte uten vann og strøm. Det kommer til å bli en herlig opplevelsefor læreren å få se hvordan VÅRT barn fungerer og hva slags oppdragelse vi praktiserer. Da kan læreren sikkert bruke sin erfaring til å tilrettelegge skoledagen optimalt for VÅRT barn etterpå, og så kan de andre 24 elevene bare seile sin egen sjø!

Skrevet

Å være lærer er et "kall" vet du.... Fritid trengs ikke da ;-P

Gjest segunda
Skrevet

Hehe, ja dette tok virkelig kaka .

Tror jeg skal foreslå at lærerne til barna mine blir med oss i påskeferien, da lever vi 5 stk på 35 kvm hytte uten vann og strøm. Det kommer til å bli en herlig opplevelsefor læreren å få se hvordan VÅRT barn fungerer og hva slags oppdragelse vi praktiserer. Da kan læreren sikkert bruke sin erfaring til å tilrettelegge skoledagen optimalt for VÅRT barn etterpå, og så kan de andre 24 elevene bare seile sin egen sjø!

Men, læreren er kanskje mor også og da må hun ta med sitt/sine barn, og i tillegg lærerne til barna. Tror det kan bli trangt på den lille hytta;-)

Gjest segunda
Skrevet

''Og dessuten etter kolon. :p''

Stor bokstav kan (må?) unnlates dersom det etter kolon kommer en oppramsing,

tror

Ja og husk at det er forskjell på kolonn og semikolonn;-) Spesielt viktig i en dol-diskusjon.

Skrevet

Når det gjelder matpakke, så har jeg inntrykk av at lærere ikke blander seg opp i det - annet enn når de merker at barna blir urolige fordi de er sultne. Noen barn sier hjemme at de spiser matpakke på skolen når de egentlig ikke gjør det, og da er det veldig greit at læreren undersøker dette på en foreldresamtale.

Ang hjelp til leksene, så fikk iallefall mine to søstre og jeg utrolig god oppfølging hjemme - mye mer oppfølging enn jeg gir mine barn ..... Jeg ser ikke store forskjeller før og nå - lærere gir beskjed når leksene ikke blir gjort og det gjorde de også i "min tid".

Skrevet

mine foreldre hjalp meg aldri med leksene. min manns foreldre ga en stor f i om han hadde lekser. så jeg vet at det er stor forskjell på før og nå. foreldremøter visste de knapt hva var. nå er det også ettermiddagsaktiviteter innimellom som overnattinger i lava, på skolen osv. som foreldre også må være med på. dugnader for å få reise til polen, og jeg vet ikke hva.

Jeg er 40 år gammel og fikk tett oppfølging med lekser hjemme når jeg gikk i grunnskolen. Mamma og pappa deltok alltid på foreldremøter, satt i foreldrerådsutvalget (eller hva det nå het den gangen?) og deltok på dugnader - akkurat som vi foreldre gjør nå....

Eksen min sine foreldre var ikke fullt så engasjerte i slike ting, så jeg tror dette handler mer om tilfeldigheter..

Det er faktisk svært mange foreldre idag som ikke engasjerrer seg i sine barns skolehverdag i det hele tatt (slik var det helt sikkert for 30 år siden også). Idag må imidlertid lærerne si fra siden det er et krav om at skolen skal samarbeide med hjemmet.

Skrevet

å herregud. så nå skal du få det til at mine barn, siden de måtte/ ville ha hjelp til lekser, så er de ikke så glupe at de kan gå på universitet? har du ikke fulgt med, foreldre har jo blitt pålagt å hjelpe barn med lekser så lenge jeg har hatt barn på skolen. at jeg har et barn med dysleksi, som trengte ekstra hjelp. og to som har femmere og seksere på ungdomsskolen, men som trengte en del hjelp og støtte med leksene, ser ikke jeg på som manglende intelligens. det synes jeg heller viser at lærerne ikke har fått fram budskapet/lærdommen til mine barn, ( og andre barn. det var ikke få ganger de kom hjem med lekser som handlet om noe som de ikke engang hadde begynt å lære på skolen. faen, som du kan provosere.

Han snakket ikke om _dine_ barn men om barn generelt :)

Skrevet

Har ikke lest heile tråden, men leste artikkelen.

Reint teoretisk er sikkert dette bra, men hvordan sette det ut i praksis?? Tror Mørch må ha seg en praksisperiode i skolen...

Min første tanke var at jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke er (kontakt)lærer i grunnskolen!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...