Gå til innhold

Dårlig mat, eller?

Anbefalte innlegg

Gjest kokkelure
Skrevet

Har tenkt å servere gryterett (hjemmelaget) med ris og salat i vår kommende konfirmasjon. Vi blir ca 46 stk så jeg vil ha noe lettvint... men også godt :)

Har forstått at det ikke faller i smak hos et par stk. Egentlig "driter" jeg i det, for å si det pent, men likevel klarer jeg ikke slippe tanken på at det kanskje ikke er godt nok.

Konfirmanten synes det er topp mat, bare så det er sagt :) Hva mener dere? Må det alltid være koldtbord eller treretters middag?

Skrevet

Det viktigste er vel at konfirmanten vil ha dette :)

Jeg ville nok hatt forrett og dessert i tillegg :)

Gjest nam-nam-nam
Skrevet

Jeg synes konfirmantens ønsker skal prioriteres.

Gryte høres helt supert ut.

Blir lei av koldtbord i enhver konfirmasjon.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg er blant dem som ikke syns gryterett er mat å servere i fint selskap. Jeg ville blitt skuffet om jeg hadde fått servert det i en konfirmasjon rett og slett...

Gryterett pleier å være varmrett ved siden av koldtbord her omkring. Men ikke som middag alene.

Har selv konfirmant med mange gjester til våren og det blir ikke servert gryterett her.

Skrevet

Støtter de andre her; konfirmanten må stå i fokus, og gryterett kan være et festmåltid!

Kaker og kaffe kan alltids erstatte dessert, man blir gjerne overmett i slike anledninger likevel.

Ellers er jo det viktigste settingen, begivenheten og stemningen, lykke til med den store dagen:-)

Skrevet

For meg personlig er ikke gryterett festmat, men dere bør jo gjøre som det passer best for dere. Om jeg ble servert gryterett i en konfirmasjon ville jeg uansett aldri ha klaget på valget, da valget er deres, og ikke noe gjestene har noe med!

Vi har også konfirmasjon til neste år, og går igjen for et litt utradisjonelt koldtbord.

Skrevet

Jeg er blant dem som ikke syns gryterett er mat å servere i fint selskap. Jeg ville blitt skuffet om jeg hadde fått servert det i en konfirmasjon rett og slett...

Gryterett pleier å være varmrett ved siden av koldtbord her omkring. Men ikke som middag alene.

Har selv konfirmant med mange gjester til våren og det blir ikke servert gryterett her.

''Gryterett pleier å være varmrett ved siden av koldtbord her omkring. Men ikke som middag alene.''

Hvorfor ikke?

En god gryterett kan være et festmåltid, jeg snakker ikke om Torogryter. Er det en ingrediens man ikke liker, kan man legge den til side på tallerkenen på en diskret måte.

Salater likeså.

Hadde sjøl buffet i de to konfirmasjoene jeg har arrangert. Resultatet var vellykka, men satt ttilbake med masse mat som ikke nødvendigvis kunne fryses.

Har vært i konfirmasjoner der gryterett har vært på menyen, og alle var fornøyde, meg bekjent.

Maten er viktig, men det viktigste er resten av "seansen".

Skrevet

Jeg hadde stussa litt dersom jeg fikk servert Torogryte, men en skikkelig hjemmelaga gryte er godt og veldig greit å servere i mine øyne. Særlig når konfirmanten selv ønsker det.

Tror kanskje jeg hadde laga en enkel forrett og kanskje dessert også.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe, men jeg ville syntes det var litt kjipt. Gryte er noe man spiser på hytta på fjellet. Hvis ikke det var en hjemmelaget gryte, laget på virkelig godt kjøtt og med en svært god saus til.

Gjest ingen nick
Skrevet

En gryterett er vel ikke dårlig mat? En god biff stroganoff smaker veldig godt, men servert som eneste rett er det vel ikke festmat akkurat.

Skrevet

Jeg ville ikke sagt noe, men jeg ville syntes det var litt kjipt. Gryte er noe man spiser på hytta på fjellet. Hvis ikke det var en hjemmelaget gryte, laget på virkelig godt kjøtt og med en svært god saus til.

'' Hvis ikke det var en hjemmelaget gryte, laget på virkelig godt kjøtt og med en svært god saus til.''

Det tok jeg som en selvfølge utfra innlegget til trådstarter. Tror neppe h*n meinte Torogryterett med billig kjøttdeig...

Gjest kokkelure
Skrevet

Å herregud, ja nå tør jeg ihvertfall ikke servere gryterett! Jeg vil ikke fremstå som kjip, tenker mer praktisk.

Det blir selvfølgelig kaffe og masse kaker og desserter etterpå, pluss litt snæks... så jeg tror ingen skal gå sulten hjem, men med utgangspunkt i deres holdninger er kanskje ikke gjestene mine særlig annerledes...

Ville dere ikke servert gryterett i en femtiårsdag heller, som eksempel?

Jeg vet forresten at mange serverer snitter, er det mer lukseriøst mon tro?

Ellers, takk for alle svar!

Gjest kokkelure
Skrevet

''Gryterett pleier å være varmrett ved siden av koldtbord her omkring. Men ikke som middag alene.''

Hvorfor ikke?

En god gryterett kan være et festmåltid, jeg snakker ikke om Torogryter. Er det en ingrediens man ikke liker, kan man legge den til side på tallerkenen på en diskret måte.

Salater likeså.

Hadde sjøl buffet i de to konfirmasjoene jeg har arrangert. Resultatet var vellykka, men satt ttilbake med masse mat som ikke nødvendigvis kunne fryses.

Har vært i konfirmasjoner der gryterett har vært på menyen, og alle var fornøyde, meg bekjent.

Maten er viktig, men det viktigste er resten av "seansen".

Takk! :)

Gjest Tatjana
Skrevet

Nei, det må ikke være koldtbord eller treretters middag. Jeg syns konfirmantens ønske er det viktigste her. Man klager da ikke på maten i selskap!

Skrevet

Det er ingen som server posegryterett i konfirmasjon. En hjemmelaget stroganoff er aldeles nydelig og jeg har servert det i tre konfirmasjoner. Men jeg har hatt enkel forrett og dessert også.

Gjest tre retter er bra
Skrevet

Jeg reagerer litt på ordet "gryterett", for meg er det så å si synonymt med Toropose.. Det samme hvis man kaller maten det samme som disse ferdigrettene, stroganoff eller meksikansk gryte eller jegergryte. Selv om man lager det på en ordentlig måte med gode ingredienser, tenker mange Toro. Selvsagt smaker man at det er noen helt annet når du får det servert. men spør du andre på forhånd om stroganoff er grei konfirmasjonsmat, så er det ikke kvalitet man tenker på.

Da ville jeg heller bare kalt det det samme som kjøttet man har i, for eksempel.

Det finnes mange gode retter som lages i gryte, en boeuf bourguignon for eksempel er super selskapsmat. Men det er ikke rimeligere enn en annen selskapshovedrett. Men kan lages dagen før, og restene er lett å putte rett i fryseren.

Det er koselig med flere retter til en slik stor dag, hvis det er skrevet noen sanger og skal holdes noen taler (som vel er vanlig i konfirmasjon), så er det fint at man sitter en stund til bords.

Du sier du skal servere snacks, kanskje dette kan endres til en enkel og god forrett? Og mange kaker kan godt serveres som dessert, eller man kan ha en annen dessert (og heller litt mindre kaker etterpå).

Gjest kokkelure
Skrevet

Jeg reagerer litt på ordet "gryterett", for meg er det så å si synonymt med Toropose.. Det samme hvis man kaller maten det samme som disse ferdigrettene, stroganoff eller meksikansk gryte eller jegergryte. Selv om man lager det på en ordentlig måte med gode ingredienser, tenker mange Toro. Selvsagt smaker man at det er noen helt annet når du får det servert. men spør du andre på forhånd om stroganoff er grei konfirmasjonsmat, så er det ikke kvalitet man tenker på.

Da ville jeg heller bare kalt det det samme som kjøttet man har i, for eksempel.

Det finnes mange gode retter som lages i gryte, en boeuf bourguignon for eksempel er super selskapsmat. Men det er ikke rimeligere enn en annen selskapshovedrett. Men kan lages dagen før, og restene er lett å putte rett i fryseren.

Det er koselig med flere retter til en slik stor dag, hvis det er skrevet noen sanger og skal holdes noen taler (som vel er vanlig i konfirmasjon), så er det fint at man sitter en stund til bords.

Du sier du skal servere snacks, kanskje dette kan endres til en enkel og god forrett? Og mange kaker kan godt serveres som dessert, eller man kan ha en annen dessert (og heller litt mindre kaker etterpå).

Joda, jeg ser jo den - innpakningen er viktig for noen. Kall det boeuf ala ditt eller datt så smaker det bedre med en gang ;-) Er det vanlig med forrett til koldtbord altså? Den var ny for meg.

Egentlig synes jeg det både er trist og skremmende at godt kjøtt, saus, grønnsaker, ris og salat ikke skal være godt nok for en nordmann. Vi har det kanskje alt for bra her i landet?

Det siste var ikke ment for den jeg svarer her, men generelt

Skrevet

Å herregud, ja nå tør jeg ihvertfall ikke servere gryterett! Jeg vil ikke fremstå som kjip, tenker mer praktisk.

Det blir selvfølgelig kaffe og masse kaker og desserter etterpå, pluss litt snæks... så jeg tror ingen skal gå sulten hjem, men med utgangspunkt i deres holdninger er kanskje ikke gjestene mine særlig annerledes...

Ville dere ikke servert gryterett i en femtiårsdag heller, som eksempel?

Jeg vet forresten at mange serverer snitter, er det mer lukseriøst mon tro?

Ellers, takk for alle svar!

''Å herregud, ja nå tør jeg ihvertfall ikke servere gryterett! Jeg vil ikke fremstå som kjip, tenker mer praktisk.

''

For noe tøys! Lag en skikkelig god hjemmelaga gryte, så er det konfirmasjonsmiddag så bra som noe. Spesielt når dette er noe konfirmanten synes er kjempegodt, så synes jeg du skal gi beng i at noen få dolere synes det høres kjipt ut.

Hjemmelaga stroganoff er knallgodt. Lilekedes boeuf bourgogne, coq au vin eller rett og slett en ordentlig viltgryte. Nam! :)

Skrevet

Joda, jeg ser jo den - innpakningen er viktig for noen. Kall det boeuf ala ditt eller datt så smaker det bedre med en gang ;-) Er det vanlig med forrett til koldtbord altså? Den var ny for meg.

Egentlig synes jeg det både er trist og skremmende at godt kjøtt, saus, grønnsaker, ris og salat ikke skal være godt nok for en nordmann. Vi har det kanskje alt for bra her i landet?

Det siste var ikke ment for den jeg svarer her, men generelt

hu mente nok forrett til gryteretten...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...