Gå til innhold

Er det sammenheng mellom helger og migrene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som har migrene nesten hver helt. Hun er ellers i hundre prosent jobb. Jeg er ikke selv plaget med migrene men lurer på hvorfor hun får migrene nesten hver helg?

Har dere mer migrene i helgene?

Skrevet

Helt vanlig. Har ikke selv migrene, men ser på mannen at han har mer migrene i helger og ferier enn ellers. Stress er en utløsende faktor. og når man da skal slappe av sitter det i hodet med en gang.

Skrevet

Helt vanlig. Har ikke selv migrene, men ser på mannen at han har mer migrene i helger og ferier enn ellers. Stress er en utløsende faktor. og når man da skal slappe av sitter det i hodet med en gang.

Men hvordan er det når han kommer hjem fra jobb, slapper han ikke av da også?

Eller hvis en person jobber syv dager i uka, vil vedkommende få migrene da?

Skrevet

Stressmigrene. Mannen min har alltid slitt med migrene når han går AV jobb.

Jeg tror det er noe med at når man er på jobb så mobiliserer man så mye av seg selv. Og så når man går av senker man skuldrene og stresset får overtaket= migrene. Det hjelper å trene foresten!

Skrevet

Hender han har migrene i uka også. men oftest i helger og ferier. Tror det har noe med graden av avslapning å gjøre. Kommer du fra jobb og vet at du skal på jobb i morgen også holder man vel "stress-nivået" litt høyere, og unngår det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Drikker personen mye kaffe på jobb? Og kanskje ingenting i helgene?

I så fall kan det være løsningen: Kjør på med kaffe også i helgene. Det er verdt forsøket.

Skrevet

Ofte oppstår migreneanfallene når aktiveringsnivået i hjernen synker - ergo: i helger f.eks. Jeg har migrene, og kan bekrefte det. Jeg vil tro at han tenker så pass på den tilbakelagte arbeidsdagen og den kommende at aktiveringsnivået er høyere vanlige ettermiddager. Kriopraktorer kan hjelpe med migrene, har hatt stor hjelp selv. Om det ødelegger hver helg uansett, så finnes det forebyggende medisin man kan få.

Det er et merkelig fenomen dette, det er sånn for epilepsi også. I alle fall fikk jeg anfallene mine ETTER stressperioder når jeg slappet av. Nevrologen min sa i sin tid at det var vanlig. Den rent fysiologiske forklaringen tror jeg består mer av spekulasjoner enn viten. Jeg tror det er en måte hjernen kjører ut den utladningen stresset har påført den. Selvsagt innen de gruppene som er sårbare for slike problemer da.

Skrevet

Ofte oppstår migreneanfallene når aktiveringsnivået i hjernen synker - ergo: i helger f.eks. Jeg har migrene, og kan bekrefte det. Jeg vil tro at han tenker så pass på den tilbakelagte arbeidsdagen og den kommende at aktiveringsnivået er høyere vanlige ettermiddager. Kriopraktorer kan hjelpe med migrene, har hatt stor hjelp selv. Om det ødelegger hver helg uansett, så finnes det forebyggende medisin man kan få.

Det er et merkelig fenomen dette, det er sånn for epilepsi også. I alle fall fikk jeg anfallene mine ETTER stressperioder når jeg slappet av. Nevrologen min sa i sin tid at det var vanlig. Den rent fysiologiske forklaringen tror jeg består mer av spekulasjoner enn viten. Jeg tror det er en måte hjernen kjører ut den utladningen stresset har påført den. Selvsagt innen de gruppene som er sårbare for slike problemer da.

Kan det ha noe med at man ofte står senere opp i helger, og at de forstyrrer hjernen/hodet på et vis?

Skrevet

Drikker personen mye kaffe på jobb? Og kanskje ingenting i helgene?

I så fall kan det være løsningen: Kjør på med kaffe også i helgene. Det er verdt forsøket.

Jeg aner faktisk ikke om hun drikker mye kaffe på jobb. Hun jobber i barnehage, så kanskje støynivået og stresset er stort der? Og at det blir en overgang å komme hjem og slappe av?

Skrevet

Hun går til en fysioterapeut som utfører bindevevsmassasje. Det er noe fryktelig vonde saker. fysioterapeuten klyper huden sammen og ruller det til siden ( vanskelig å forklare det). Jeg prøvde en gang og syntes det var helt grusomt. Tror hun har latt seg mishandle en del ganger uten å få noe effekt av det.

Gjest ja det er det
Skrevet

Hvis det er stor forskjell mellom koffeininntak på hverdagene og i helgen, kan det utløse migrene. Mange drikker mye kaffe på jobb, og kanskje bare en kopp i helgen, og så får man koffeinabstinenser.

Noen tåler mindre alkohol enn man tror, eller stoffer i rødvin som kan utløse migrene. Et glass rødvin er nok til å gi migrene hvis man ikke tåler det.

Mange opplever å bli syke på ulike måter når man får fri etter mange dagers intens jobbing. Migrene kan være symptom på dette.

Endring i døgnrytme kan også gi migrene.

Skrevet

Kan det ha noe med at man ofte står senere opp i helger, og at de forstyrrer hjernen/hodet på et vis?

Ja, forskjøvet døgnrytme, for lite eller faktisk også for mye søvn er kjente utløsere.

Fysioterapeuter har jeg ikke god erfaring med.

Skrevet

Jeg hadde migrene nesten hver helg i årevis. Tålte nok ikke å slappe av etter en strevsam uke på jobb. Personer med migrene bør leve så regelmessig så mulig. Helst stå opp og legge seg til samme tid hver dag. men jeg stod aldri opp kl 6 lørdag og søndag!

Skrevet

Det blir litt som at i helger og ferier har man "tid" til å være syk.

Gjest Lotus77
Skrevet

Har hørt det der at migreneanfallene kommer etter perioder med stress og kommer når man endelig får hvile.

jeg var en del plaget før og merket det typisk i helger.

Ble bedre etter fysioterapi mot stiv nakke og klikkekjeve,

siden har jeg faktisk ikke hatt anfall på over 2 år :)

Gjest Lotus77
Skrevet

Apropos det å ha migrene i etterkant av stress, jeg merket det samme med leamus.

Fikk det ikke midt i stressperioden (f.eks. eksamen)

men i etterkant. Da var jeg skikkelig plaget med leamus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...