Gå til innhold

Uteliggere i Oslo

Anbefalte innlegg

Gjest Davensto
Skrevet

Er en stund siden jeg var i Oslo, er problemet ennå der?

Gjest Davensto
Skrevet

Det er vel minst 40 år siden de ble borte

Da må du ha sovet i en hule de siste 40 årene :)

Skrevet

For samfunnet vel.

Problemet med uteliggere er for uteliggerne, og ikke for andre. Problemet er at samfunnet ikke gjør nok for å ivareta de som faller gjennom.

Skrevet

Problemet med uteliggere er for uteliggerne, og ikke for andre. Problemet er at samfunnet ikke gjør nok for å ivareta de som faller gjennom.

For noe tull! Samfunnet gjør ikke nok, samfunnet stiller ikke opp, samfunnet meg her og samfunnet meg der!!!!

Når skal mennesker i dette landet ta ansvar for eget liv? Ingen behøver jo det, samfunnet må jo ta ansvar og samfunnet har alltid skylden.

Om jeg dreper et annet menneske, da er det samfunnet som på en eller annen måte har sviktet meg.... Jeg har ingen skyld for mine handlinger eller valg.....

Kyss meg bak - og våkne opp!!!

Gjest Davensto
Skrevet

Enig i det, men det er et problem med alle tiggerene også. Alle de narkomane uteliggerene som begår kriminelle handlinger.

Skrevet

Enig i det, men det er et problem med alle tiggerene også. Alle de narkomane uteliggerene som begår kriminelle handlinger.

Det er veldig mange andre enn narkomane som begår kriminelle handlinger - det er bare at de narkomane er mer synlig og konsentrert. For eksempel, det er rundt 250 drept i trafikken hvert år, minst halvparten er rus, for høy hastighet, råkjøring, osv. Det er jo et langt større problem enn de narkomane på Plata (som neppe har drept et eneste menneske).

Problemet er jo at de narkomane og tiggerne er synlige, og kan settes i en gruppe. Råkjørere er ikke like lett å peke på, men er uhyggelig mye mer dødelige.

Med vennlig hilsen

Skrevet

For noe tull! Samfunnet gjør ikke nok, samfunnet stiller ikke opp, samfunnet meg her og samfunnet meg der!!!!

Når skal mennesker i dette landet ta ansvar for eget liv? Ingen behøver jo det, samfunnet må jo ta ansvar og samfunnet har alltid skylden.

Om jeg dreper et annet menneske, da er det samfunnet som på en eller annen måte har sviktet meg.... Jeg har ingen skyld for mine handlinger eller valg.....

''Når skal mennesker i dette landet ta ansvar for eget liv? Ingen behøver jo det, samfunnet må jo ta ansvar og samfunnet har alltid skylden.''

Uansett hvordan du snur og vender på det, så er det veldig mye mer effektivt (og sivilisert) å ha en velferdsstat, enn ikke å ha en.

Og det vil alltid være en liten gruppe som faller gjennom velferdsstaten, og som trenger ytterligere hjelp.

Alternativet er langt verre.

Skrevet

Kunne ikke ha vært mer enig!!!

Gjest liberalist
Skrevet

En det noen som troller og provoserer på lørdagskvelden for å få opp temeraturen? (ja, det er stille og fredelig her i kveld.)

Skrevet

Kunne ikke ha vært mer enig!!!

Man kan også være "enig" i at været i Stavanger burde være bedre, men det hjelper overhodet ikke noe som helst. Faktum er at det finnes en del mennesker som "faller utenom", enten vi liker det eller ei.

Skrevet

Det er vel egentlig verre nå enn før, men jeg synes det blir feil å kalle det et "problem". Det er _trist_ at det har gått så langt at noen mennesker må bo på gata :-( Disse menneskene har nok akkurat de samme følelsene som deg og meg - og jeg ville iallefall ikke likt å bli karakterisert som et "problem" for samfunnet...

Skrevet

''Når skal mennesker i dette landet ta ansvar for eget liv? Ingen behøver jo det, samfunnet må jo ta ansvar og samfunnet har alltid skylden.''

Uansett hvordan du snur og vender på det, så er det veldig mye mer effektivt (og sivilisert) å ha en velferdsstat, enn ikke å ha en.

Og det vil alltid være en liten gruppe som faller gjennom velferdsstaten, og som trenger ytterligere hjelp.

Alternativet er langt verre.

Det finnes grenser for velferdsstat....

Skrevet

Da må du ha sovet i en hule de siste 40 årene :)

Jeg har ikke sett en utpissa, stinkende alkis på 40 år. Det er det som er en uteligger, fra den gangen det var lov å være full og sove i Storgata med trynet fullt av blod og møkk.

Hvis du snakker om narkomane så er det noe annet og kalles ikke en uteligger.

Skrevet

Det er vel egentlig verre nå enn før, men jeg synes det blir feil å kalle det et "problem". Det er _trist_ at det har gått så langt at noen mennesker må bo på gata :-( Disse menneskene har nok akkurat de samme følelsene som deg og meg - og jeg ville iallefall ikke likt å bli karakterisert som et "problem" for samfunnet...

Men det finnes mennesker som blir oppfattet som et "problem" for samfunnet... eller...?

....eller er jeg "slem" når jeg mener det? Da er jeg kanskje ute etter å lage bråk og ufred ;-)?

Skrevet

Det finnes grenser for velferdsstat....

Ja, det gjør det, og det koster oss mye mer å ta vare på disse menneskene nå (samt effekten av ev. kriminalitet), enn hvis man hadde brukt pengene på å forhindre at de fallt utenom.

Skrevet

Ja, det gjør det, og det koster oss mye mer å ta vare på disse menneskene nå (samt effekten av ev. kriminalitet), enn hvis man hadde brukt pengene på å forhindre at de fallt utenom.

Til opplysning; det blir brukt enorme summer på "disse" menneskene - slik at de ikke faller utenom. Det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...