Gå til innhold

Uteliggere i Oslo

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til opplysning; det blir brukt enorme summer på "disse" menneskene - slik at de ikke faller utenom. Det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig.

Så hva foreslår du?

Skrevet

Men det finnes mennesker som blir oppfattet som et "problem" for samfunnet... eller...?

....eller er jeg "slem" når jeg mener det? Da er jeg kanskje ute etter å lage bråk og ufred ;-)?

''Men det finnes mennesker som blir oppfattet som et "problem" for samfunnet... eller...?''

Dessverre gjør det nok det, ja... Man bør vel heller snu problemstillingen og si at samfunnet har et problem når de ikke greier å forebygge slik at folk ikke faller utenfor...

''....eller er jeg "slem" når jeg mener det? Da er jeg kanskje ute etter å lage bråk og ufred ;-)?''

Slem er du nok ikke, men du glemmer kanskje å se på tragediene som som regel ligger bak slike menneskeskjebner...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Til opplysning; det blir brukt enorme summer på "disse" menneskene - slik at de ikke faller utenom. Det ser ikke ut til å hjelpe nevneverdig.

Kanskje vi burde innføre en lov mot å få barn. Enhver idiot kan åpenbart ikke gi dem en trygg oppvekst, og enkelte havner i elendigheta.

Hvis du vet noe som helst om narkomane vet du også at det tilnærma alltid er bakenforliggende årsaker til at de havner der de gjør, og at det ofte ikke deres feil.

Men det kan være foreldrenes feil. Det kan være mobbernes feil. Det kan være ADHDs feil. Det er mange muligheter.

Håper aldri noen nær der ramler uti det. De vil i hvert fall ikke få mye til forståelse fra deg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har ikke sett en utpissa, stinkende alkis på 40 år. Det er det som er en uteligger, fra den gangen det var lov å være full og sove i Storgata med trynet fullt av blod og møkk.

Hvis du snakker om narkomane så er det noe annet og kalles ikke en uteligger.

Dessuten er de færreste i dag uteliggere. De bor ofte på hospis.

Skrevet

Dessuten er de færreste i dag uteliggere. De bor ofte på hospis.

Nemlig, eller på natthjemmet.

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

''Men det finnes mennesker som blir oppfattet som et "problem" for samfunnet... eller...?''

Dessverre gjør det nok det, ja... Man bør vel heller snu problemstillingen og si at samfunnet har et problem når de ikke greier å forebygge slik at folk ikke faller utenfor...

''....eller er jeg "slem" når jeg mener det? Da er jeg kanskje ute etter å lage bråk og ufred ;-)?''

Slem er du nok ikke, men du glemmer kanskje å se på tragediene som som regel ligger bak slike menneskeskjebner...

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng der; man kan vel mene at de er et problem for samfunnet, selv om man ser hva som er årsaken bak? ;)

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis en sammenheng der; man kan vel mene at de er et problem for samfunnet, selv om man ser hva som er årsaken bak? ;)

Jeg er vel litt opptatt av at språk har makt, og måten man uttaler seg på påvirker hvordan man ser på saker og ting ;)

I den forbindelse tror jeg det er viktig å legge "skylda" der den bør ligge - ikke på enkeltmennesket som et "problem", men på samfunnet som "problemskaper" (mangler et bedre ord..) ;)

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

Jeg er vel litt opptatt av at språk har makt, og måten man uttaler seg på påvirker hvordan man ser på saker og ting ;)

I den forbindelse tror jeg det er viktig å legge "skylda" der den bør ligge - ikke på enkeltmennesket som et "problem", men på samfunnet som "problemskaper" (mangler et bedre ord..) ;)

ja, jeg "kverulerte" kanskje mer enn nødvendig. :)

Skrevet

Kanskje vi burde innføre en lov mot å få barn. Enhver idiot kan åpenbart ikke gi dem en trygg oppvekst, og enkelte havner i elendigheta.

Hvis du vet noe som helst om narkomane vet du også at det tilnærma alltid er bakenforliggende årsaker til at de havner der de gjør, og at det ofte ikke deres feil.

Men det kan være foreldrenes feil. Det kan være mobbernes feil. Det kan være ADHDs feil. Det er mange muligheter.

Håper aldri noen nær der ramler uti det. De vil i hvert fall ikke få mye til forståelse fra deg.

Jeg har så absolutt sett livets skyggeside bare så det er sagt.... Men noen klarer faktisk å ta rette valg - uten hele tiden å skylle på samfunnet. Det finnes stoffmisbrukere der ute som mener presis det samme som meg, jeg kjenner flere!

Ja det finnes en haug med tragiske skjebner med forferdelige historier... Men å hele tiden legge ansvaret for alt som går galt på samfunnet - det blir helt feil for meg.

Det er fult mulig å reise seg igjen - jeg snakker av erfaring...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har så absolutt sett livets skyggeside bare så det er sagt.... Men noen klarer faktisk å ta rette valg - uten hele tiden å skylle på samfunnet. Det finnes stoffmisbrukere der ute som mener presis det samme som meg, jeg kjenner flere!

Ja det finnes en haug med tragiske skjebner med forferdelige historier... Men å hele tiden legge ansvaret for alt som går galt på samfunnet - det blir helt feil for meg.

Ja, noen klarer det, men som du helt sikkert vet er alle ulike. Du, eller noen nær deg, klarte det åpenbart, nøyaktig som jeg klarte en tøff oppvekst uten å havne i psykiatrien, men alle er ikke som meg, enhver situasjon er unik, enhver person er unik, og jeg kan derfor ikke sitte her på noen høy hest og be folk som ikke taklet en for alt jeg vet enklere situasjon enn min om å ta seg sammen, bare fordi jeg klarte det.

Og det kan heller ikke du.

I så fall kan du ta turen innom Psykiatri-forumet og be folket der ta seg sammen. Mange av dem som sliter verst har mye til felles med de som sitter på Karl Johan med en kopp foran seg. Men mange ble heldigvis fanget opp av systemet, eller de hadde noen rundt seg som hjalp seg, eller det var noe annet, kanskje tilfeldigheter, riktige venner eller annet, som sørget for at de ikke havnet i et destruktivt miljø som eskalerte situasjonen ytterligere.

Men det vil du selvfølgelig ikke gjøre, for du skjønner at det ikke er så enkelt.

Og det er det heller ikke for mange av dem som havna på gata.

Det er ikke heroinet som er problemet for zombiene på Karl Johan, men de underliggende problemene som ga dem rusbehovet i utgangspunktet. Uten å gjøre noe med disse problemene er vi like langt, og uten å fjerne disse er det så godt som umulig å få dem rusfri på lang sikt. Derfor er de fleste tilbake på kjøret etter en tilsynelatende vellykket avvenning. Det hjelper ikke å fjerne rusen med mindre man tar tak i årsakene til rusproblemene, og det gjøres ikke, og det er samfunnets feil, foreldres feil, venners feil, tidligere venners feil, miljøets feil, take your pick.

Det er ikke sånn at det ikke er enkelt å se utover en sjetteklasse og vite med rimelig stor sikkerhet hvem det vil gå galt med, og det er på dette tidlige stadiet samfunnet feiler. Senere vil det i svært mange situasjoner vise seg å være for sent.

Skrevet

''Det er fult mulig å reise seg igjen - jeg snakker av erfaring...''

Fordi om person A kan det, betyr det ikke at person B kan det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...