Gå til innhold

Utgifter pr mnd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt. Jeg bor alene med to barn og med boutgifter og utgifter til mat og alt annet bruker jeg 28 000 pr mnd. Er ikke det mye?

Hva bruker dere?

PS: Har lån på en halv mill.+husleie til BBL

Gjest Lotus77
Skrevet

Syns det var mye på en person altså! Og bare halv mill i lån, tydelig du har høye leiekostnader til borettslaget da!

Vi har et hus vi har halvveis nedbetalt, har 1.2 mill i lån på det nå,

og betaler 12000 i mnd på det pluss kommunale utgifter,

vi handler mat for 4-5000 i mnd og litt sånn småutgifter i tillegg til det, varierer litt, men

pleier å fylle en utgiftskonto som vi trekker alle regninger fra.

Skrevet

Jeg er separert, har tre barn og har lån på 2 mill.

Regner med å bruke 11000 på lån, 5000 til mat, 2000 til SFO, 8000 til andre regninger (strøm, tlf, ukelønn til barna, aviser, internett, tv etc etc..) og 1500 til drivstoffutgifter. Tilsammen blir det omtrent det samme som du bruker pr mnd. I tillegg må det selvsagt brukes penger på klær etc.

Skrevet

Det kommer vel egentlig an på hvor gamle ungene er. Er de under skolealder er de omtrent gratis, er det tenåringer koster de flesk og mer enn oss vanlige voksne.

Gjest Lotus77
Skrevet

Jeg er separert, har tre barn og har lån på 2 mill.

Regner med å bruke 11000 på lån, 5000 til mat, 2000 til SFO, 8000 til andre regninger (strøm, tlf, ukelønn til barna, aviser, internett, tv etc etc..) og 1500 til drivstoffutgifter. Tilsammen blir det omtrent det samme som du bruker pr mnd. I tillegg må det selvsagt brukes penger på klær etc.

Du har vel litt lenger nedbetalingstid enn oss du da, vi har 1.2 i lån og betaler 12000 i mnd, men er for å ha slingringsmonn i tilfelle renteoppgang, så kan vi evnt øke nedbetalingstiden. Men litt greit å bli ferdig med lånet tidlig i 40 årene :)

Skrevet

Dette er medregnet alt. Klær, tannlege, lege, bensin osv. Det er inkludert alt.

Skrevet

Du har vel litt lenger nedbetalingstid enn oss du da, vi har 1.2 i lån og betaler 12000 i mnd, men er for å ha slingringsmonn i tilfelle renteoppgang, så kan vi evnt øke nedbetalingstiden. Men litt greit å bli ferdig med lånet tidlig i 40 årene :)

Lånet mitt går over 25 år, så får jeg øke det dersom renta stiger for mye...

Skrevet

Det kommer vel egentlig an på hvor gamle ungene er. Er de under skolealder er de omtrent gratis, er det tenåringer koster de flesk og mer enn oss vanlige voksne.

Under skolealder betyr jo flere tusen i utgifter til barnehage ;-)

Skrevet

Under skolealder betyr jo flere tusen i utgifter til barnehage ;-)

Tenåringer betyr kino og klær og sportsutstyr og turer og lommepenger og mobil og ipod og gele og parfyme og gudene vet hva. Og særlig når pungen er tom + at de eter det doble av det vi spiser.

Faste utgifter er lettere å kalkulere og klare å holde budsjettet :o)

Skrevet

Tenåringer betyr kino og klær og sportsutstyr og turer og lommepenger og mobil og ipod og gele og parfyme og gudene vet hva. Og særlig når pungen er tom + at de eter det doble av det vi spiser.

Det er sant ;)

På den annen side blir jeg innimellom sjokka over hvor mye penger enkelte foreldre bruker på ungdommene sine... Når de skal til byen så kan foreldrene slenge med dem en tusenlapp osv (13 år gammelt barn). Det hadde vært helt uaktuelt her i huset, med mindre det var noe bestemt hun skulle kjøpe. Eldste på 13 får 100 kroner uka. I tillegg kjøper vi klær og toalettartikler til henne. Der bruker vi slett ikke mye. Merker bryr hun seg ikke om - mye mindre merkepress enn det var for bare10-20 år siden har jeg inntrykk av... Sportsting etc får hun til jul/bursdag. I en periode betalte vi vel opp mot 6000 for to barnehageplasser og en SFO-plass. Kan ikke se for meg at jeg må ut med 6000 kroner pr mnd for barna når de blir tenåringer - heldigvis ;)

Skrevet

Det er sant ;)

På den annen side blir jeg innimellom sjokka over hvor mye penger enkelte foreldre bruker på ungdommene sine... Når de skal til byen så kan foreldrene slenge med dem en tusenlapp osv (13 år gammelt barn). Det hadde vært helt uaktuelt her i huset, med mindre det var noe bestemt hun skulle kjøpe. Eldste på 13 får 100 kroner uka. I tillegg kjøper vi klær og toalettartikler til henne. Der bruker vi slett ikke mye. Merker bryr hun seg ikke om - mye mindre merkepress enn det var for bare10-20 år siden har jeg inntrykk av... Sportsting etc får hun til jul/bursdag. I en periode betalte vi vel opp mot 6000 for to barnehageplasser og en SFO-plass. Kan ikke se for meg at jeg må ut med 6000 kroner pr mnd for barna når de blir tenåringer - heldigvis ;)

Min får heller ikke dyre ting og også 100 kr uka i lommepenger. Men sportsting er jo dyrt selv til jul og min har vokst noe voldsomt de siste årene. Han har tatt igjen eldstemann i lengde og tøyet blir for smått hele tiden og han skater og skoene blir utslitte. Men jeg kan jo ikke si noe på det.

Skrevet

Min får heller ikke dyre ting og også 100 kr uka i lommepenger. Men sportsting er jo dyrt selv til jul og min har vokst noe voldsomt de siste årene. Han har tatt igjen eldstemann i lengde og tøyet blir for smått hele tiden og han skater og skoene blir utslitte. Men jeg kan jo ikke si noe på det.

Det koster når de vokser kjapt, ja ;)

Skrevet

Ja, det var mye.

Vi er fire stykker og bruker 18000 i måneden. Nå bor vi riktignok i England, så du kan plusse på et par tusen på grunn av matprisene og litt lavere utgifter til klær.

7500 kroner i husleie. 1800 kroner til klær, mobil, buss, hobby og diverse til de voksne. 4000 kroner til mat. 1000 kroner til klær, gaver og utstyr til ungene. 2700 kroner til fasttelefon, internett, strøm/gass og andre regninger. 500 kroner til diverse (gaver til andre, småting som må kjøpes).

Resten av pengene sparer vi. Når budsjettet er brukt opp, så er det brukt opp, da må ting vente til neste måned. Vi spiser svært godt - lager all mat fra bunnen av.

Gjest Lotus77
Skrevet

Det kommer jo an på hvordan du skjemmer vekk ungene. Ungene trenger ikke alt det dilldallet der!

Og de trenger ikke være med på ALT av fritidsaktiviteter.

Og litt eldre ungdommer 15-19 kan jo godt få seg en deltidsjobb etter skoletid og i helger så de holder seg med egne lommepenger.

Gjest Lotus77
Skrevet

Det er sant ;)

Enig der. Foreldrene gir jo ris til egen bak når de skjemmer ungene vekk på den måten.

Gir de de dyreste merkeklærne, IPOD og alt det duppeditteriet der osv....

Sånt får de heller ønske seg til jul, så kan slekta spleise.

og større ungdom kan få seg deltidsjobb og holde seg med lommepenger selv dersom.

Skrevet

Enig der. Foreldrene gir jo ris til egen bak når de skjemmer ungene vekk på den måten.

Gir de de dyreste merkeklærne, IPOD og alt det duppeditteriet der osv....

Sånt får de heller ønske seg til jul, så kan slekta spleise.

og større ungdom kan få seg deltidsjobb og holde seg med lommepenger selv dersom.

Jepp :)

Skrevet

Det kommer jo an på hvordan du skjemmer vekk ungene. Ungene trenger ikke alt det dilldallet der!

Og de trenger ikke være med på ALT av fritidsaktiviteter.

Og litt eldre ungdommer 15-19 kan jo godt få seg en deltidsjobb etter skoletid og i helger så de holder seg med egne lommepenger.

Mine har ikke fått mye dill dall. De er ikke akkurat bortskjemte på ting og merkeklær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...