Gå til innhold

Verdens eldste spørsmål?

Anbefalte innlegg

Gjest Er det noen mening?
Skrevet

Hva er meningen med livet?

Jeg syns det er mest mislykkethet, maktesløshet og fortvilelse. Selvsagt opplever jeg mange positive ting også, heldigvis. Men bare til å fylle tiden med i korte stunder. Hva er meningen? Hva er vitsen? Hvorfor er det så fantastisk å være født? Jeg syns faktisk ikke det..

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det får du svar på i Monty Pythons Meaning of Life.

Gjest Er det noen mening?
Skrevet

Det får du svar på i Monty Pythons Meaning of Life.

Aner ikke hva du snakker om..

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Jeg må innrømme at slik tenker jeg også av og til. Hvorfor er vi til, når det er så mye sorg og elendighet vi vil oppleve. hvorfor har noen det tilsynelatende lett i livet; de har godt utseende, mange venner, flinke og sosiale barn, kjempejobb med god lønn, de er friske osv. men andre har ikke et hjem engang. andre opplever både å miste barn og nære personer. gang på gang. min svigerinne sa da hun mistet sin eneste sønn i ulykke: hvis det er snakk om å komme til himmel eller helvete, så er det ikke sant. For helvete er her på jord.

Når en tenker på hvordan barn og voksne lider i uland. hvordan barn og voksne akkurat nå blir torturert rundt i verden. Så lurer en på; hva er meningen med livet?

Et år før jeg ble født mistet mine foreldre et barn i en ulykke. Hadde ikke det barnet dødd, så hadde jeg ikke blitt født. Det har jeg lurt på mange ganger; hvorfor ble jeg født? Hva er meningen?

Gjest anonym for anledningen
Skrevet

Jeg må innrømme at slik tenker jeg også av og til. Hvorfor er vi til, når det er så mye sorg og elendighet vi vil oppleve. hvorfor har noen det tilsynelatende lett i livet; de har godt utseende, mange venner, flinke og sosiale barn, kjempejobb med god lønn, de er friske osv. men andre har ikke et hjem engang. andre opplever både å miste barn og nære personer. gang på gang. min svigerinne sa da hun mistet sin eneste sønn i ulykke: hvis det er snakk om å komme til himmel eller helvete, så er det ikke sant. For helvete er her på jord.

Når en tenker på hvordan barn og voksne lider i uland. hvordan barn og voksne akkurat nå blir torturert rundt i verden. Så lurer en på; hva er meningen med livet?

Et år før jeg ble født mistet mine foreldre et barn i en ulykke. Hadde ikke det barnet dødd, så hadde jeg ikke blitt født. Det har jeg lurt på mange ganger; hvorfor ble jeg født? Hva er meningen?

''Et år før jeg ble født mistet mine foreldre et barn i en ulykke. Hadde ikke det barnet dødd, så hadde jeg ikke blitt født.''

Det vet INGEN. Det at de sier de ikke hadde tenkt å få flere barn, er ikke det samme som at du ikke hadde blitt født. Så det blir bare spekulasjoner. Du ER født, det er det en mening i! :)

Skrevet

''Et år før jeg ble født mistet mine foreldre et barn i en ulykke. Hadde ikke det barnet dødd, så hadde jeg ikke blitt født. Det har jeg lurt på mange ganger; hvorfor ble jeg født? Hva er meningen?''

Slik er det jo med det meste..Hadde ikke jeg vært døv og pappaen til barna mine vært døv, så hadde vi mest sannsynlig aldri truffet hverandre, og da hadde ikke barna våre vært født. Hadde jeg ikke abortert helt i starten av mitt tredje svangerskap, så hadde jeg ikke blitt gravid på nytt og minstemor hadde ikke blitt født.. osv osv... Alt i livet styres av tilfeldigheter, og det nytter ikke å grave seg inn i hvisomattdet osv ;)

Skrevet

Du skriver at det er mest ting av den negative sorten, og at du dermed ikke finner noen mening. Vel, tror du de som opplever for det meste positive ting finner noen mening, da? Ta for eksempel materialistisk rikdom - er det noen mening i det? Det er ikke få livssyn meningen er ment å finnes gjennom lidelse og askese. Kanskje du bare ikke har lidd nok (om det er noen trøst).

Selv finner jeg absolutt ikke mening, men tror likevel det å finne mening er en "falsk" opplevelse. Med det mener jeg at jeg faktisk ikke tror på noen mening gitt ut i fra naturen, bare den menneskeskapte, som er vilkårlig og verdiløs.

''...bare den menneskeskapte, som er vilkårlig og verdiløs.''

Den er da ikke verdiløs om det gir noen fred i sinnet og glede i livet :)

Skrevet

Du skriver at det er mest ting av den negative sorten, og at du dermed ikke finner noen mening. Vel, tror du de som opplever for det meste positive ting finner noen mening, da? Ta for eksempel materialistisk rikdom - er det noen mening i det? Det er ikke få livssyn meningen er ment å finnes gjennom lidelse og askese. Kanskje du bare ikke har lidd nok (om det er noen trøst).

Selv finner jeg absolutt ikke mening, men tror likevel det å finne mening er en "falsk" opplevelse. Med det mener jeg at jeg faktisk ikke tror på noen mening gitt ut i fra naturen, bare den menneskeskapte, som er vilkårlig og verdiløs.

Jeg tror livet har en mening, utover det at vi alle må skape oss selv mening. Min psykiater sa det så fint; Meningen med livet for han er å fremme kjærlighetskreftene.

Jeg synes det er nydelig sagt, og mer enn det trenger en ikke av mening i livet. Kjærlighet til seg selv og andre, naturen, kanskje Gud(for enkelte).

Man har mer enn nok å gjøre i livet med en slik mening.

Skrevet

Kanskje ikke for den enkelte, nei, men for de fleste andre, med mindre man er med i en sekt elns. ;-)

Poenget er at om man kan finne det som gir mening for en selv, så er det slettes ikke verdiløst. Det kan gjøre hele forskjellen.

Skrevet

Må ikke forveksle mening med lykke, da... :-)

Det vil ofte være sammenfallende.

Skrevet

Neisj, det gir da ingen større mening å være lykkelig enn å være ulykkelig; det spiller ingen rolle i den store sammenhengen. :-)

Nå mente jeg det motsatt. Om livet har mening blir man lykkeligere.

Skrevet

Men livet kan jo ikke ha mening! Det er min mening, i alle fall... den menneskeskapte er egentlig ikke noe "mening", det er bare en opplevelse av det... er enig i at det er positivt å ha denne opplevelsen, som regel i alle fall, men syns egentlig ikke det kvalifiserer som noen mening. :-)

Om det har betydning for den personen (og kanskje andre mennesker i hans/hennes nærhet eller som blir påvirket av dennes positive handlinger), så er det mening god nok.

Jeg ser ingen grunn til å komplisere dette.

Skrevet

"Mening" er noe utenfor individet. _I_ individet er det bare subjektivitet.

Hvor har du dette fra?

Skrevet

Fant det på nå.

Så denne diskusjonen er meningsløs.

For meg.

Helt subjektivt sett.

Skrevet

Visste ikke at du ikke var filosofisk anlagt.

Jeg har ikke noe i mot filosofi.

Skrevet

Ja, jeg tror det er en mening med livet...men hva det er vet jeg ikke, og jeg grubler heller ikke på det.

Jeg ser det som min oppgave i livet å prøve å gjøre mitt beste, i fht mine omgivelser, og å prøve å leve sånn nogenlunde i takt med meg selv og det jeg mener er riktig.

Jeg er takknemlig for at jeg tross alt må være født under en slags heldig stjerne som kom til verden i et av verdens beste land å bo i.

Men jeg tror heller ikke det er sånn at det enkle og "suksessfulle" livet nødvendigvis er det som gir mest mening eller livskvalitet.....

Så jeg prøver å gjøre mitt beste mens jeg er her....svaret på hva som var meningen får jeg kanskje etter min død, hva vet jeg...:-)

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Vi har hver og en av oss et ansvar for å gi det mening.

Å sitte på baken og gruble over det, er ikke sunt for hverken kropp eller sjel.

Skrevet

Hva er filosofi, da?

filosofi

subst. m entall filosofi [fɪlusuˈfiː]

1 vitenskap som søker å finne sammenheng og grunnprinsipper i tilværelsen ("studere filosofi")

2 tankegang, resonnement ("filosofien bak noe")

Skrevet

filosofi

subst. m entall filosofi [fɪlusuˈfiː]

1 vitenskap som søker å finne sammenheng og grunnprinsipper i tilværelsen ("studere filosofi")

2 tankegang, resonnement ("filosofien bak noe")

Monty Python har noen gode svar på det der! ;-)

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...