Gå til innhold

Verdens eldste spørsmål?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jaja, for all del, om du ikke henger med på resonnementet, så...

Nei, jeg finner ikke resonnementet ditt velbegrunnet.

Dette på tross av at jeg forstår hva du mener.

Skrevet

Jeg skulle kanskje forklart meg nærmere da. Jeg mener at alt det som er objektivt stammer fra naturen. Som er der og vil vil være der forut for mennesket. De andre tankene/påstandene/hypotesene er jo menneskeskapte, fordi mennesket er det eneste som ikke bare er natur (men også ånd). Og siden jeg mener at mening må være noe objektivt, kan ikke mennesket finne meningen med livet. Det er en selvmotsigelse.

Jeg skjønner hva resonnementet ditt er. Jeg er allikevel ikke enig i påstanden om at mening må være noe objektivt og forstår heller ikke hvorfor du mener det.

Gjest verinoca
Skrevet

For meg så finnes det ingen overordnet "mening". Mennesket er i motsetning til dyra blitt så godt utviklet at vi kan tenke abstrakt og komplisert. Dermed stiller vi store spørsmål.

Så jeg vil si det er ingen mening i seg selv, vi bare er her som resultat av utvikling, men du har muligheten til å gjøre ditt liv meningsfyllt. OG - det er ditt eget ansvar. På godt og vondt, :-)

Gjest Er det noen mening?
Skrevet

For meg så finnes det ingen overordnet "mening". Mennesket er i motsetning til dyra blitt så godt utviklet at vi kan tenke abstrakt og komplisert. Dermed stiller vi store spørsmål.

Så jeg vil si det er ingen mening i seg selv, vi bare er her som resultat av utvikling, men du har muligheten til å gjøre ditt liv meningsfyllt. OG - det er ditt eget ansvar. På godt og vondt, :-)

Du har sikkert rett. Ingen egentlig mening, men det man gjør det til selv. Da må det jo være helt greit, og opptil hver enkelt om man vil avslutte meningsløsheten. Men det er ikke akkurat den holdningen samfunnet har, i hvertfall ikke det norske..

Skrevet

Meningen med livet er å leve :)

Ja, det er fint for de som har glede av å leve. Det har ikke jeg :(

Skrevet

Vi har hver og en av oss et ansvar for å gi det mening.

Å sitte på baken og gruble over det, er ikke sunt for hverken kropp eller sjel.

Det ansvaret har jeg nok ikke klart å oppfylle. Jeg er en svært aktiv person, i full jobb og er glad i natur og friluftsliv. Jeg sitter lite å grubler. Men siden jeg opplever livet som meningsløst i seg selv, må jeg jo få lov til å lure på hva som er meningen?

Skrevet

Ja, det er fint for de som har glede av å leve. Det har ikke jeg :(

Uansett om du har glede av livet eller ikke, så er meningen at du skal leve livet ditt. Hvordan du lever det må du finne ut av selv.

Du kan velge å fylle det med ting som gjør deg godt, eller du kan velge å fylle det med intensigende tull. Du kan velge å gjøre godt for andre og deg selv, eller kun godt for deg selv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...