Gå til innhold

hva slags far kan lyve om dette til sitt barn?

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men pesten rammer en voksen person, som har adgang til legehjelp, men det er legen (altså, den som skal beskytte) som påfører barnet kolera.

Det er en veldig stor forskjel i mine øyne.

Med vennlig hilsen

Hvis jeg går ut og dreper et barn nå er det ikke verre enn om jeg går ut og dreper et voksent menneske nå, selv om det kan argumenteres med at den voksne sannsynligvis hadde færre år igjen på kloden enn barnet.

I en situasjon med en falsk anmeldelse av denne typen er den voksne like hjelpesløs som et barn.

Jeg forstår uansett ikke hva diskusjonen har med hovedinnlegget å gjøre.

Skrevet

Der kan da like gjerne være omvendt:

De som kommer med falske anklager kan være psyke, eller kan være så desperate, eller kan ha overbevist seg selv, eller... (Og selvsagt kan de være kalkulerende svin.)

Overgripere tror jeg ikke det er noen grunn til å si at (generelt) kan skylde på noen diagnose som gjør det. De er ansvarlige.

Poenget mitt var dog mer hvordan offeret (den anklagede voksne eller barnet) oppfatter dette, og hva de kan gjøre.

Med vennlig hilsen

...og poenget mitt var at du sa at det ikke var sammenlignbart, mens det jo var deg som trakk fram noe å sammenligne i det hele tatt...

Skrevet

Hvis jeg går ut og dreper et barn nå er det ikke verre enn om jeg går ut og dreper et voksent menneske nå, selv om det kan argumenteres med at den voksne sannsynligvis hadde færre år igjen på kloden enn barnet.

I en situasjon med en falsk anmeldelse av denne typen er den voksne like hjelpesløs som et barn.

Jeg forstår uansett ikke hva diskusjonen har med hovedinnlegget å gjøre.

''I en situasjon med en falsk anmeldelse av denne typen er den voksne like hjelpesløs som et barn.''

Hæ?

Hvis du som voksen utsettes for noe slikt, og det virkelig virkelig sjeldne skjer at du blir dømt, så kan du fremdeles flytte til et annet sted etterpå. Ja, selvsagt er det grusomt, men de fleste voksne har erfaring nok til å overleve et slikt mareritt. I 99% av tilfellene vil uansett saken aldri komme lengre enn anklage-nivået, som politiet vil forkaste.

Et barn har NULL realistisk sjanse for å komme seg vekk. Incest er noe som kan "legge til rette" for fortsatte overgrep resten av livet. Barn har ingen måte å forsvare seg på.

''Jeg forstår uansett ikke hva diskusjonen har med hovedinnlegget å gjøre.''

Det var vel 3-4 stykker som påpekte at dette var en merkelig vinkling av overgrepsproblemer. Jeg var en av dem.

Med vennlig hilsen

ShitDiddelyDo
Skrevet

''I en situasjon med en falsk anmeldelse av denne typen er den voksne like hjelpesløs som et barn.''

Hæ?

Hvis du som voksen utsettes for noe slikt, og det virkelig virkelig sjeldne skjer at du blir dømt, så kan du fremdeles flytte til et annet sted etterpå. Ja, selvsagt er det grusomt, men de fleste voksne har erfaring nok til å overleve et slikt mareritt. I 99% av tilfellene vil uansett saken aldri komme lengre enn anklage-nivået, som politiet vil forkaste.

Et barn har NULL realistisk sjanse for å komme seg vekk. Incest er noe som kan "legge til rette" for fortsatte overgrep resten av livet. Barn har ingen måte å forsvare seg på.

''Jeg forstår uansett ikke hva diskusjonen har med hovedinnlegget å gjøre.''

Det var vel 3-4 stykker som påpekte at dette var en merkelig vinkling av overgrepsproblemer. Jeg var en av dem.

Med vennlig hilsen

Jeg skjønner ikke hvordan du tenker rundt dette. Det har ingenting å si om den som får påstanden mot seg blir dømt, eller om saken i det hele tatt kommer for retten. Så lenge det falske ryktet er ute et personen ferdig.

Det er bare å se på Bjugn-saken. Fortsatt er det mange som tenker "ingen røyk uten ild".

Det er fullstendig uvesentlig at personen "kan flytte til et annet sted og starte på nytt".

Med unntak av overgriperen er det ingen som skader overgrepsofre mer enn de som forsøker å ramme noen med falske anklager. På grunn av disse vil tvilen være der rundt reelle ofre.

Og hvis vi ser bort fra mannen (som jo bare kan flytte og starte på nytt) rammes også barna. Barn som må vokse opp i den tro at faren deres i deres oppvekst forgrep seg på dem, eller i det minste tvilen - uansett hvor henlagt saken var, og psykiske problemer som følge av et overgrep som aldri fant sted andre steder enn i morens løgner.

Jeg fatter ikke hvorfor du alltid forsvarer disse skruene, eller drar fram reelle overgrep i debatter rundt kvinner som lyver.

Disse kvinnene er like syke som overgriperen, og de skader like mange- og like hardt som overgriperen.

Gjest Hilsen en terapeut
Skrevet

Jeg er helt uenig med deg.

Begge deler er forjævlig, og det å skulle sette dette opp mot hverandre er som å velge mellom pest og kolera.

Jeg er enig med det som ShitDiddelyDo trekker fram:

Begge typer overgrep er noe av det alvorligste man kan gjøre mot et annet menneske. Man kommer seg aldri over det.

Dette er ikke ting som kan eller bør stilles opp mot hverandre for å sammenlikne. På samme måte som smerten til ofrene er like alvorlig enten de blir utatt for en tsunami eller et jordskjelv

Hilsen en som har jobbet som terapeut både for barn og voksne, i begge slags situasjoner.

Skrevet

Å fremsette falske anklager mot voksne (som i 999 av 1000 tilfeller ikke fører frem) er i en helt annen kategori enn å voldta barn gjentatte ganger. Det er bare ikke sammenlignbart.

Det er selvsagt meget alvorlig når noen fremsetter slike anklager, men jeg tør dog påstå at antall ganger anklagene er reelle (men kreket frifinnes) er langt høyere enn falske anklager i retten.

Med vennlig hilsen

Å fremsette slike anklager er også et overgrep mot barna. Er de små nok så kan mor i verste fall plante falske minner i barnet om overgrep slik at barnet faktisk tror at det har blitt utsatt for overgrep. Barnet mister også kontakten med en av sine hovedomsorgspersoner.

Skrevet

Å fremsette slike anklager er også et overgrep mot barna. Er de små nok så kan mor i verste fall plante falske minner i barnet om overgrep slik at barnet faktisk tror at det har blitt utsatt for overgrep. Barnet mister også kontakten med en av sine hovedomsorgspersoner.

Det er da ingen som "forsvarer" falske anklager. Poenget er at det er noe som skjer veldig sjeldent sammenlignet med hvor mange barn som blir utsatt for overgrep. Derfor blir det litt "merkelig" å trekke det frem så ofte som det blir.

Med vennlig hilsen

Gjest foreldre til besvær
Skrevet

''Disse kvinnene er i mine øyne like ille som overgriperen.''

Enig. På en annen måte, men mye mer overlagt! En overgriper er vel sannsynligvis syk på et vis, mens de som kommer med falske anklager er jo overlagt onde.

I mine øyne er en mor som kommer med slike anklager mot sin ex og lar barna sine vokse opp med tvilen og forvirringen også en slags overgriper. Bare på en litt mere spekulativ måte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...