Gå til innhold

Nav kontra virkeligheten

Anbefalte innlegg

Gjest blå sokk
Skrevet

Var i samtale med gjeldsrådgiver hos Nav her en dag. De mener faktisk at man helt fint og uten problemer skal leve på seks tusen pr mnd etter husleie. Jeg hadde mest lyst å spørre hu selvgode dama om hun noen gang har prøvd å leve på den summen selv... Kanskje alle Nav-ansatte burde gjøre det en måned bare for å vite hva de faktisk utsetter andre for? Der sitter jeg gråtkvalt fordi jeg har så dårlig samvittighet overfor min samboer som må ta mer enn sin del av matbudsjettet, og så sier hun bare kaldt at "jamen det skal han da ikke behøve, du har da mer enn nok til din del?"

Jeg sliter iallefall med å få 6 000 til å strekke til busspenger, allergimedisin, hygieneartikler(Neutral-serien pga allergi) og mat... Vi spiser aldri ute, drikker ikke brus engang, røyker ikke og har et helt vanlig matbudsjett foruten at vi pga matallergi må kjøpe rent kjøtt istedenfor f.eks. first price-pølser...

Er det bare meg som forlanger for mye, eller har Nav mista litt kontakten med hva ting virkelig koster?

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• meg__123!

4

• mariaflyfly

3

• jonia

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Be henne om å sette opp et budsjett til dere.

Og husk at hvis det er snakk om sosialhjelp så skal dere vurderes separat, hvis dere er samboere med separat økonomi. (Gifte har forsørgerplikt.)

Med vennlig hilsen

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Litt på siden, men...

Reglene er ikke laget av hver enkelt ansatt i NAV.

Skrevet

Jeg vet ikke om jeg selv hadde klart meg, men vet at heller ikke

minstepensjonister har så mye igjen til mat, medisiner, klær og diverse.

Det er iallefall store forskjeller på hvor mye vi må klare oss med her

i landet, men det

meste går jo. Likevel er det trist å høre om minstepensjonister som ikke

har råd til å kjøpe medisiner de trenger.

Skrevet

Litt på siden, men...

Reglene er ikke laget av hver enkelt ansatt i NAV.

Jeg er selvsagt klar over at ikke reglene er laget av dama jeg snakket med. Det handler om empati og arroganse, om mangel på forståelse... Om at hun i det minste kunne vist bittelitt medfølelse overfor en vanskelig situasjon!

Skrevet

jeg lever på under 6000 i mnd jeg, og jeg klarer meg helt fint. har alltid penger til overs..

Gjest fra bergen
Skrevet

''De mener faktisk at man helt fint og uten problemer skal leve på seks tusen pr mnd etter husleie.''

Hvis man er litt økonomisk skulle det gå fint det.

Gjest harikkenickfortiden
Skrevet

Ja, er det ikke rart. hvis en skal ta opp lån, så går bankene ut ifra sifos standardbudsjett. Da går det ikke an å leve uten så og så mye. og skal en person betale barnebidrag, så går de også ut etter et standardbudsjett, hvor mye et barn koster. Men hvis ikke bidragsyter betaler, så trenger plutselig ikke barnet så mye penger allikevel, da hjelper staten til med småpenger. Og her får du beskjed om at det går an å klare seg. Du får bare gjøre det beste ut av det. Men jeg reagerer litt på at du har samboer, og mener at han ikke bør betale mer enn halvparten av husholdingsutgiftene. Hvis han f.eks. tjente 1 mill. i året, og du 300 tusen, skal dere da dele likt? hvis du er arbeidsledig og kun får noen og 60 % i trygd, skal dere fortsatt dele likt? Når en er samboer, så drar en lasset sammen, i gode og onde dager. I magre og rike år. men det er nå min mening.

Skrevet

Be henne om å sette opp et budsjett til dere.

Og husk at hvis det er snakk om sosialhjelp så skal dere vurderes separat, hvis dere er samboere med separat økonomi. (Gifte har forsørgerplikt.)

Med vennlig hilsen

unnskyld at jeg spør, men har virkelig ikke samboere noen forsørgerplikter for hverandre? Synes det høres rart ut. Så hvis to er samboere, og den ene tjener 1 mill. i året, den andre 300 tusen. og så blir den som tjener minst arbeidsledig. Skal da den personen kunne gå på sosialkontoret for å få økonimisk støtte? Det tror jeg aldri hadde hendt her jeg bor, iallefall. Her kjenner jeg en som ble ribbet etter skilsmissen, og selv om han hadde god lønn, så satt han igjen med 400 kr når alt var trukket. gikk på sosialkontoret, fikk ikke hjelp fordi han hadde for god jobb....

og i tillegg; en person jeg kjenner som er samboer med en mann som ikke er far til barnet hennes. hun fikk redusert pris på barnehagen (behovsprøvd), pga hun hadde ikke inntekt utenom morstrygd. Da hun ble samboer, så falt reduksjonen bort. Da måtte hun betale full pris, pga hun hadde jo nå samboer!

Derfor blir jeg så overrasket over ting dere skriver her inne, for her jeg bor må det uten tvil være egne regler....

Skrevet

Jeg hadde nok klart meg bra med 6000 kr jeg også, men jeg har levd alene på attføring + tre unger tidligere og det var ikke noe å rope hurra for.

Skrevet

jeg lever på under 6000 i mnd jeg, og jeg klarer meg helt fint. har alltid penger til overs..

Da kunne du jo donere en hundrelapp til f.eks. Røde Kors hver måned og bli et nytt og bedre menneske?

Gjest ennhoop
Skrevet

Synes ikke dette høres ille ut i det hele tatt. Du har i tillegg en samboer å dele utgiftene med.

Her lever vi to stk på mindre enn det du har igjen. Og vi som dere har allergier og må kjøpe dyre produkter. Feks koster tannkremen vi må bruke 30-40 kr stykk.

Så jeg synes ikke det er rart at denne navansatte ikke kunne forstå hvorfor du ikke kunne ta din del av matutgiftene. Hvor mye bruker to stk på mat da? Over 12000? Det er mye.

Men har forståelse for at du oppelvde denne ansatte som arrogant i en situasjon du opplevde som vanskelig.

En annen ting er din opplevelse av denne navansatte.

Gjest smil til livet :o)
Skrevet

Jeg lever på mye mindre enn det. Og har også mange av de utgiftene du beskriver. Det er selvfølgelig veldig trangt økonomisk, men dersom man planlegger og er bevisst bør man klare det.

Å sett opp budsjett kan være lurt, hvis det er vanskelig så spør nav om de kan hjelpe deg.

SIFO har forslag til budsjett, limer inn link i tilfelle du vil se på den.

Skrevet

unnskyld at jeg spør, men har virkelig ikke samboere noen forsørgerplikter for hverandre? Synes det høres rart ut. Så hvis to er samboere, og den ene tjener 1 mill. i året, den andre 300 tusen. og så blir den som tjener minst arbeidsledig. Skal da den personen kunne gå på sosialkontoret for å få økonimisk støtte? Det tror jeg aldri hadde hendt her jeg bor, iallefall. Her kjenner jeg en som ble ribbet etter skilsmissen, og selv om han hadde god lønn, så satt han igjen med 400 kr når alt var trukket. gikk på sosialkontoret, fikk ikke hjelp fordi han hadde for god jobb....

og i tillegg; en person jeg kjenner som er samboer med en mann som ikke er far til barnet hennes. hun fikk redusert pris på barnehagen (behovsprøvd), pga hun hadde ikke inntekt utenom morstrygd. Da hun ble samboer, så falt reduksjonen bort. Da måtte hun betale full pris, pga hun hadde jo nå samboer!

Derfor blir jeg så overrasket over ting dere skriver her inne, for her jeg bor må det uten tvil være egne regler....

Dagpenger, ved arbeidsledighet, avhenger hvor mye du personlig tjente det siste året, eller i gjennomsnitt de tre siste årene.

Jeg snakker om hjelp under sosialtjenesteloven, og hvis personen sier de har separat økonomi, så skal de vurderes separat. Man er ikke økonmisk ansvarlig for noen bare fordi man bor sammen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Ja, er det ikke rart. hvis en skal ta opp lån, så går bankene ut ifra sifos standardbudsjett. Da går det ikke an å leve uten så og så mye. og skal en person betale barnebidrag, så går de også ut etter et standardbudsjett, hvor mye et barn koster. Men hvis ikke bidragsyter betaler, så trenger plutselig ikke barnet så mye penger allikevel, da hjelper staten til med småpenger. Og her får du beskjed om at det går an å klare seg. Du får bare gjøre det beste ut av det. Men jeg reagerer litt på at du har samboer, og mener at han ikke bør betale mer enn halvparten av husholdingsutgiftene. Hvis han f.eks. tjente 1 mill. i året, og du 300 tusen, skal dere da dele likt? hvis du er arbeidsledig og kun får noen og 60 % i trygd, skal dere fortsatt dele likt? Når en er samboer, så drar en lasset sammen, i gode og onde dager. I magre og rike år. men det er nå min mening.

''Hvis han f.eks. tjente 1 mill. i året, og du 300 tusen, skal dere da dele likt? hvis du er arbeidsledig og kun får noen og 60 % i trygd, skal dere fortsatt dele likt? Når en er samboer, så drar en lasset sammen, i gode og onde dager. I magre og rike år. men det er nå min mening.''

Joda, det er min mening også, men en samboer er ikke juridsk forpliktet til å forsørge, og derfor er sosialhjelp under §5.1 og §5.2 av sosialtjenesteloven uavhengig av hva samboer tjener (med mindre man er "dum" nok til å si at han betaler alt).

Skrevet

Dagpenger, ved arbeidsledighet, avhenger hvor mye du personlig tjente det siste året, eller i gjennomsnitt de tre siste årene.

Jeg snakker om hjelp under sosialtjenesteloven, og hvis personen sier de har separat økonomi, så skal de vurderes separat. Man er ikke økonmisk ansvarlig for noen bare fordi man bor sammen.

Med vennlig hilsen

ok. men hvorfor er da barn ansvarlige for foreldres økonomiske situasjon ? har hørt flere tilfeller der noen som trenger sosialstøtte først må bruke barnas sparepenger før det er tale om å få hjelp...

og hvis det er slik du skriver, så er jeg enig i at hvis et samboerpar ikke har skrevet samboeravtale, og en av dem dør; at den andre ikke har rett til å arve. da er jeg fullstendig enig i det. har aldri vært det før. men så lenge en ikke har ansvar for hverandre, så skal en heller ikke arve hverandre. men det er en annen sak.

hvordan kan du da forklare den moren som måtte betale full pris i barnehagen for barnet sitt, bare pga hun fikk samboer? ifølge deg, så har de ingen forsørgerplikt?

Skrevet

''Hvis han f.eks. tjente 1 mill. i året, og du 300 tusen, skal dere da dele likt? hvis du er arbeidsledig og kun får noen og 60 % i trygd, skal dere fortsatt dele likt? Når en er samboer, så drar en lasset sammen, i gode og onde dager. I magre og rike år. men det er nå min mening.''

Joda, det er min mening også, men en samboer er ikke juridsk forpliktet til å forsørge, og derfor er sosialhjelp under §5.1 og §5.2 av sosialtjenesteloven uavhengig av hva samboer tjener (med mindre man er "dum" nok til å si at han betaler alt).

Ja, men hvis du ikke opplyser at du har samboer, og vedkommende også har inntekt, så er det jo litt å snylte på velferdsstaten, synes nå jeg...

Skrevet

ok. men hvorfor er da barn ansvarlige for foreldres økonomiske situasjon ? har hørt flere tilfeller der noen som trenger sosialstøtte først må bruke barnas sparepenger før det er tale om å få hjelp...

og hvis det er slik du skriver, så er jeg enig i at hvis et samboerpar ikke har skrevet samboeravtale, og en av dem dør; at den andre ikke har rett til å arve. da er jeg fullstendig enig i det. har aldri vært det før. men så lenge en ikke har ansvar for hverandre, så skal en heller ikke arve hverandre. men det er en annen sak.

hvordan kan du da forklare den moren som måtte betale full pris i barnehagen for barnet sitt, bare pga hun fikk samboer? ifølge deg, så har de ingen forsørgerplikt?

''ok. men hvorfor er da barn ansvarlige for foreldres økonomiske situasjon ? har hørt flere tilfeller der noen som trenger sosialstøtte først må bruke barnas sparepenger før det er tale om å få hjelp...''

Sannsynligvis fordi ungene ikke er myndige, og det derfor er foreldre som forvalter pengene.

''og hvis det er slik du skriver, så er jeg enig i at hvis et samboerpar ikke har skrevet samboeravtale, og en av dem dør; at den andre ikke har rett til å arve. da er jeg fullstendig enig i det. har aldri vært det før. men så lenge en ikke har ansvar for hverandre, så skal en heller ikke arve hverandre. men det er en annen sak.''

Loven vil bli endret slik at samboere som har bodd sammen i x år arver hverandre, og/eller kan sitte i uskiftet bo. Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at det er en endring på trappene.

''hvordan kan du da forklare den moren som måtte betale full pris i barnehagen for barnet sitt, bare pga hun fikk samboer? ifølge deg, så har de ingen forsørgerplikt?''

Sannsynligvis fordi slike rabatter ikke er juridisk forankret, men de kan gi dem til "dem de vil".

Det var jeg som skrev en klage på NAV om sosialtjenesteloven for noen for en del år siden, og det ble anket opp til jurisk avdeling i fylkesnemda, som personlig gratulerte meg på brevet jeg skrev for personen. NAV var rasende.

Skrevet

Ja, men hvis du ikke opplyser at du har samboer, og vedkommende også har inntekt, så er det jo litt å snylte på velferdsstaten, synes nå jeg...

Ikke hvis dere har separat økonomi. Du opplyser selvsagt til NAV at du har samboer, og så får du halv støtte til bolig.

Husk at NAV ser "mye rart", inkl. samboere som ikke gir et øre til hverandre.

Skrevet

Ikke hvis dere har separat økonomi. Du opplyser selvsagt til NAV at du har samboer, og så får du halv støtte til bolig.

Husk at NAV ser "mye rart", inkl. samboere som ikke gir et øre til hverandre.

Da kan jo alle lyve og si at samboer kun betaler halvparten da. Da er en jo steike dum som ikke utnytter dette. AT jeg ikke visste om dette for 19 år siden, altså....blir rent skuffet av meg selv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...