Gå til innhold

Nav kontra virkeligheten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da kan jo alle lyve og si at samboer kun betaler halvparten da. Da er en jo steike dum som ikke utnytter dette. AT jeg ikke visste om dette for 19 år siden, altså....blir rent skuffet av meg selv...

Ja, for det er i praksis ikke noen måte NAV kan sjekke dette på. De har ikke innsyn i partnerens økonomi, for det er jo taushetsbelagt at man er hos NAV.

Én samboer kan heller ikke forvente å vite hva den andre tjener.

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• meg__123!

4

• mariaflyfly

3

• jonia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest summasummarun
Skrevet

Dette er vel den summen en student har å leve for i mnd, og det er -før- husleie. Altså, dette er hva de månedlig får utbetalt av lånekassen.

Gjest anonym i natt
Skrevet

''Hvis han f.eks. tjente 1 mill. i året, og du 300 tusen, skal dere da dele likt? hvis du er arbeidsledig og kun får noen og 60 % i trygd, skal dere fortsatt dele likt? Når en er samboer, så drar en lasset sammen, i gode og onde dager. I magre og rike år. men det er nå min mening.''

Joda, det er min mening også, men en samboer er ikke juridsk forpliktet til å forsørge, og derfor er sosialhjelp under §5.1 og §5.2 av sosialtjenesteloven uavhengig av hva samboer tjener (med mindre man er "dum" nok til å si at han betaler alt).

Dette var interessant. Min samboer flyttet inn et par mnd etter vi ble sammen. Han hadde nettopp hatt en alvorlig ulykke og hadde ingen inntekt. Han hadde ingen arbeidsgiver før ulykken, og var heller ikke inne i NAV systemet, latt humla suse en god stund. Ergo hadde han ikke rett på sykepenger. Det ble søkt om midlertidig ufør/rehabiliteringspenger, som etter masse om og men og trenering (4 mnd behandlingstid uten midler) ble avslått (selv om hans type ulykke stod spesifisert som eksempel på hvilke ulykker som kunne ha rett til stønad).

Så da ble alternativet sosialen. Her måtte jeg som samboer i detalj opplyse om min økonomi, og etter masse om og men, fikk han avslag også her - pga jeg "tjente så godt" fikk han ikke et rødt øre! (Jeg har normal inntekt og forsørger barn). De sa at "I deres øyne var vi "som gifte å regne", så her var det bare å forsørge hverandre/han.......!!! Alternativet nå ble at han flyttet ut (hadde vi visst dette i første omgang hadde han aldri flyttet INN, for som enslig hadde han hatt rett på egne penger!) Heldigvis kom AAP et par mnd etter dette - og herunder kom noen regler som han ble fanget inn under og alt er nå ok.

Men dersom det du skriver er riktig, så høres det ut som om det kan være fristende å ta en ny runde med NAV, på PUR f..., for den perioden i vårt forhold ble noe av det tøffeste du kan tenke deg, nyforelsket, utsatt for tøff ulykke og recovery etter denne, NAV-mølle med avslag på avslag på avslag, jul (hipp hurra), og så til slutt måtte bli forsørget av sin nye kjæreste/samboer? Og denne (meg) kom vel mildt sagt i en klemme og ikke minst økonomisk litt på etterskudd på både den ene og andre fronten. Føler man seg ikke liten fra før, så gjør nav det de kan for å hjelpe til, iallefall ved vårt kontor...... :(

Så dersom det viser seg at han HADDE rett på stønad i denne perioden (ca 6 mnd), så skal det klages, og vises til paragrafer.... Kom gjerne med innspill! På forhånd takk :)

Skrevet

Det er mulig å leve på 6000 etter betalt husleie. Det er knapt, men fullt mulig. Det jeg ikke syns synd på deg for er at du gråter for at du har en samboer som må betale mer enn deg av matbudsjettet. Vær glad for at du i det hele tatt har en samboer som kan betale litt i trange tider. Da er det enda verre for enslige, særlig med barn vil jeg tro, som MÅ få pengene til å strekke til. Jeg hadde ikke vist deg empati over din sorg for at du har en samboer som må betale mer for maten... Jeg hadde hatt mer empati hvis pengene virkelig ikke strakk til.

Skrevet

Dette var interessant. Min samboer flyttet inn et par mnd etter vi ble sammen. Han hadde nettopp hatt en alvorlig ulykke og hadde ingen inntekt. Han hadde ingen arbeidsgiver før ulykken, og var heller ikke inne i NAV systemet, latt humla suse en god stund. Ergo hadde han ikke rett på sykepenger. Det ble søkt om midlertidig ufør/rehabiliteringspenger, som etter masse om og men og trenering (4 mnd behandlingstid uten midler) ble avslått (selv om hans type ulykke stod spesifisert som eksempel på hvilke ulykker som kunne ha rett til stønad).

Så da ble alternativet sosialen. Her måtte jeg som samboer i detalj opplyse om min økonomi, og etter masse om og men, fikk han avslag også her - pga jeg "tjente så godt" fikk han ikke et rødt øre! (Jeg har normal inntekt og forsørger barn). De sa at "I deres øyne var vi "som gifte å regne", så her var det bare å forsørge hverandre/han.......!!! Alternativet nå ble at han flyttet ut (hadde vi visst dette i første omgang hadde han aldri flyttet INN, for som enslig hadde han hatt rett på egne penger!) Heldigvis kom AAP et par mnd etter dette - og herunder kom noen regler som han ble fanget inn under og alt er nå ok.

Men dersom det du skriver er riktig, så høres det ut som om det kan være fristende å ta en ny runde med NAV, på PUR f..., for den perioden i vårt forhold ble noe av det tøffeste du kan tenke deg, nyforelsket, utsatt for tøff ulykke og recovery etter denne, NAV-mølle med avslag på avslag på avslag, jul (hipp hurra), og så til slutt måtte bli forsørget av sin nye kjæreste/samboer? Og denne (meg) kom vel mildt sagt i en klemme og ikke minst økonomisk litt på etterskudd på både den ene og andre fronten. Føler man seg ikke liten fra før, så gjør nav det de kan for å hjelpe til, iallefall ved vårt kontor...... :(

Så dersom det viser seg at han HADDE rett på stønad i denne perioden (ca 6 mnd), så skal det klages, og vises til paragrafer.... Kom gjerne med innspill! På forhånd takk :)

Hei,

Det er mulig det er for sent å klage nå, og dere må jo si at dere hadde separat økonomi, altså ikke forsørget hverandre.

Poenget er at siden dere er samboere, så har dere ingen rett til innsikt i hverandres økonomi, og heller ingen plikt til å forsørge hverandre.

Du kan også sjekke side 4-5 her:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/bro/2005/0004/ddd/pdfv/252014-samboere_2005.pdf

Med vennlig hilsen

Skrevet

Dere er to? Vi er også to med diverse matallergier pluss en kresen hund, og vi bruker ca. 6000,- på mat hver måned (og vi handler på Joker, som ikke er kjent for å være direkte billig...) innkludert hundemat. Siden gubben tjener 3 ganger så mye som meg betaler han 4000 og jeg 2000 i måneden (vi har Trumf Visa-kort som vi bruker til dagligvarer, så vi vet nøyaktig hvor mye vi bruker og det er lett å dele regningen).

Gjest verinoca
Skrevet

Da kunne du jo donere en hundrelapp til f.eks. Røde Kors hver måned og bli et nytt og bedre menneske?

...hehe ;-)

Gjest tvangstrekt navansatt
Skrevet

Jeg er selvsagt klar over at ikke reglene er laget av dama jeg snakket med. Det handler om empati og arroganse, om mangel på forståelse... Om at hun i det minste kunne vist bittelitt medfølelse overfor en vanskelig situasjon!

Hvordan vet du at hun ikke vet hvordan det er? Selv jobber jeg på sosialkontor, og har saker som din daglig. Jeg har selv gjeldsordning, så når jeg får utbetalt lønn sitter jeg i likhet med deg igjen med en sum som er mindre enn jeg skulle ønske, men som likevel er stor nok til at jeg overlever. Alt av lønn jeg eventuelt får ved overtid osv forsvinner rett i gjelsordningen, og å spare er umulig.

Dette vil jeg jo selvsagt aldri si til mine klienter, og sikkert heller ikke fremstår som overempatisk rundt dette. Min jobb er ikke å forstå meg ihjel på klienten (selv om jeg som privatperson vet hvor vanskelig det kan være), jeg er proffesjonel og skal utvise forståelse for situasjonen, samtidig som klienten må myndiggjøres i forhold til situasjonen de er i.

Gjeldsordning er som regel alltid resultat av dårlig økonomisk styring, og har man brukt penger man ikke har må man regne med å leve sparsomlig mens de betales tilbake. Og 6000 er ikke lite å sitte igjen med, særlig ikke med samboer.

Gjest anonym i natt
Skrevet

Hei,

Det er mulig det er for sent å klage nå, og dere må jo si at dere hadde separat økonomi, altså ikke forsørget hverandre.

Poenget er at siden dere er samboere, så har dere ingen rett til innsikt i hverandres økonomi, og heller ingen plikt til å forsørge hverandre.

Du kan også sjekke side 4-5 her:

http://www.regjeringen.no/upload/kilde/bfd/bro/2005/0004/ddd/pdfv/252014-samboere_2005.pdf

Med vennlig hilsen

Hei, takk for svar. Det er nok for sent å klage, pga det står en svarfrist i brevet og den er vel på 2-3 uker. Og vi greide jo oss gjennom det, takket være min familie og bank som lånte oss/meg penger så vi skulle klare julekneika blant annet.... I en sånn belastet situasjon som vi var i, orket vi ikke kampen mot de med nebb og klør (nav), så det føltes ikke som noen vits i å klage uten kjøtt på beina. Men kanskje vi hadde det likevel når alt kommer til alt? Jeg skal kikke på det du sendte meg. Tusen takk!

Skrevet

Hei, takk for svar. Det er nok for sent å klage, pga det står en svarfrist i brevet og den er vel på 2-3 uker. Og vi greide jo oss gjennom det, takket være min familie og bank som lånte oss/meg penger så vi skulle klare julekneika blant annet.... I en sånn belastet situasjon som vi var i, orket vi ikke kampen mot de med nebb og klør (nav), så det føltes ikke som noen vits i å klage uten kjøtt på beina. Men kanskje vi hadde det likevel når alt kommer til alt? Jeg skal kikke på det du sendte meg. Tusen takk!

Altså, du kan fremdeles sende en klage, og påberope deg "feil lovanvendelse", ettersom de verken har rett til å kreve innsyn i samboeren til klientens økonomi, eller forvente at denne skal forsørge klienten.

Med vennlig hilsen

Gjest AAP nå, rehab før
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvordan du personlig kan bruke så mye penger hver måned på mat/hygiene/buss/medisiner?

Når vi handler inn til 4 (2 halvstore unger + 2 voksne), så bruker vi 1100-1500 pr uke. Det er altså til 4 personer, og selv om vi også har medisiner (på blåresept blir de mer som gratis etterhvert, og kronikere får jo det) og busskort (400,- pr måned pr. 3 personer), så greier vi ikke å bruke 6000,- pr pers.

Nesten så jeg har lyst til å spørre hva du bruker penger på, og ikke minst - hvor mye du mener du må ha for å klare deg?

Gjest furutre
Skrevet

''Hvis han f.eks. tjente 1 mill. i året, og du 300 tusen, skal dere da dele likt? hvis du er arbeidsledig og kun får noen og 60 % i trygd, skal dere fortsatt dele likt? Når en er samboer, så drar en lasset sammen, i gode og onde dager. I magre og rike år. men det er nå min mening.''

Joda, det er min mening også, men en samboer er ikke juridsk forpliktet til å forsørge, og derfor er sosialhjelp under §5.1 og §5.2 av sosialtjenesteloven uavhengig av hva samboer tjener (med mindre man er "dum" nok til å si at han betaler alt).

Det heter §18 og §19. Du er overhodet ikke oppdatert skjønner jeg.

Gjest furutre
Skrevet

''ok. men hvorfor er da barn ansvarlige for foreldres økonomiske situasjon ? har hørt flere tilfeller der noen som trenger sosialstøtte først må bruke barnas sparepenger før det er tale om å få hjelp...''

Sannsynligvis fordi ungene ikke er myndige, og det derfor er foreldre som forvalter pengene.

''og hvis det er slik du skriver, så er jeg enig i at hvis et samboerpar ikke har skrevet samboeravtale, og en av dem dør; at den andre ikke har rett til å arve. da er jeg fullstendig enig i det. har aldri vært det før. men så lenge en ikke har ansvar for hverandre, så skal en heller ikke arve hverandre. men det er en annen sak.''

Loven vil bli endret slik at samboere som har bodd sammen i x år arver hverandre, og/eller kan sitte i uskiftet bo. Jeg kjenner ikke detaljene, men vet at det er en endring på trappene.

''hvordan kan du da forklare den moren som måtte betale full pris i barnehagen for barnet sitt, bare pga hun fikk samboer? ifølge deg, så har de ingen forsørgerplikt?''

Sannsynligvis fordi slike rabatter ikke er juridisk forankret, men de kan gi dem til "dem de vil".

Det var jeg som skrev en klage på NAV om sosialtjenesteloven for noen for en del år siden, og det ble anket opp til jurisk avdeling i fylkesnemda, som personlig gratulerte meg på brevet jeg skrev for personen. NAV var rasende.

Fylkesnemda? Vedr økonomisk sosialhjelp? Er du helt sikker på det?

Skrevet

Jeg har en del mindre enn 6000 etter at husleie er betalt, og jeg bor alene. Ingen å dele utgifter med. Har fordyret kosthold. Det er slettes ikke gøy å ha så lite å rutte med, men det går på et vis.

Skrevet

Hvis du har en samboer å dele utgifter med, og han spytter inn tilsvarende som deg, sånn at dere har totalt kr 12.000,- å leve for i måneden etter husleie / faste utgifter, så synes jeg dere har mere enn nok for å opprettholde en akseptabel levestandard!

Det gir kanskje ikke rom for så mange store utskeielser, men burde holde til det nødvendige og litt til..

Jeg har knapt nok så mye igjen selv etter å ha betalt lån og andre faste utgifter. Og da skal det ikke bare dekke mine egne regninger og forbruk, men mat til en familie på 4, reiseutgifter, bensin og utgifter som angår barna..

Selvom vi er 2 voksne med inntekter, så koster det også adskillig mere å være en familie med barn, enn å være kun 2 voksne.

Gjest bruker mye mer ja
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvordan du personlig kan bruke så mye penger hver måned på mat/hygiene/buss/medisiner?

Når vi handler inn til 4 (2 halvstore unger + 2 voksne), så bruker vi 1100-1500 pr uke. Det er altså til 4 personer, og selv om vi også har medisiner (på blåresept blir de mer som gratis etterhvert, og kronikere får jo det) og busskort (400,- pr måned pr. 3 personer), så greier vi ikke å bruke 6000,- pr pers.

Nesten så jeg har lyst til å spørre hva du bruker penger på, og ikke minst - hvor mye du mener du må ha for å klare deg?

Kan jeg spørre hva slags mat dere spiser?

Vi er også 4 personer i husholdninga. 2 voksne, 1 ungdom og 1 barn.

Gjest AAP nå, rehab før
Skrevet

Kan jeg spørre hva slags mat dere spiser?

Vi er også 4 personer i husholdninga. 2 voksne, 1 ungdom og 1 barn.

Vi spiser brødmåltider til frokost, lunsj (matpakker) og kveldsmat, og middag hver dag. Bruker mye rent kjøtt og fisk til middag, nært det mange vil kalle ordinær husmannskost.

Vi spiser også grønnsaker og frukt hver dag.

Handler stort når ting er på tilbud, og har noen turer til Sverige i året (det vet jeg at drar snittet litt ned, altså).

Gjest bruker mye mer ja
Skrevet

Vi spiser brødmåltider til frokost, lunsj (matpakker) og kveldsmat, og middag hver dag. Bruker mye rent kjøtt og fisk til middag, nært det mange vil kalle ordinær husmannskost.

Vi spiser også grønnsaker og frukt hver dag.

Handler stort når ting er på tilbud, og har noen turer til Sverige i året (det vet jeg at drar snittet litt ned, altså).

Hm, ser ut til at det blir mye av det samme som vi bruker. Går mye frukt og grønnsaker, og bruker for det meste rent kjøtt og fisk.

må kanskje begynne å ta noen turer og storhandle i sverige vi også :)

Gjest AAP nå, rehab før
Skrevet

Hm, ser ut til at det blir mye av det samme som vi bruker. Går mye frukt og grønnsaker, og bruker for det meste rent kjøtt og fisk.

må kanskje begynne å ta noen turer og storhandle i sverige vi også :)

Vi handler faktisk ikke så enormt i Sverige, det er jo begrenset hva man kan ha med seg over, så noen syke mengder blir det ikke.

Vi har blitt veldig flinke til å lese tilbudsaviser som ramler ned i postkassa, vi lager menylister for hver uke hvor det tas høyde for å få brukt/spist rester og vi lager endel mat helt fra bunnen - slik som kjøttsuppe, lapskaus, gryteretter osv. Vi høster det vi kan fra skogen, og har grønnsaker selv en periode på sensommeren.

Dessuten er vi glade i relativt rimelig mat, slik at grøt, poteter og salt skinke, hakk osv. Det er billige måltider i tillegg til at det er godt. :-)

Hvor mye bruker dere pr. måned, da?

Gjest bruker mye mer ja
Skrevet

Vi handler faktisk ikke så enormt i Sverige, det er jo begrenset hva man kan ha med seg over, så noen syke mengder blir det ikke.

Vi har blitt veldig flinke til å lese tilbudsaviser som ramler ned i postkassa, vi lager menylister for hver uke hvor det tas høyde for å få brukt/spist rester og vi lager endel mat helt fra bunnen - slik som kjøttsuppe, lapskaus, gryteretter osv. Vi høster det vi kan fra skogen, og har grønnsaker selv en periode på sensommeren.

Dessuten er vi glade i relativt rimelig mat, slik at grøt, poteter og salt skinke, hakk osv. Det er billige måltider i tillegg til at det er godt. :-)

Hvor mye bruker dere pr. måned, da?

Vi bruker nå helt sikkert 8000,- pr. måned i mat, toalettartikler. Alt vi egentlig kjøper i supermarkedet. Og vi har ingen overdådige middager heller. Og vi bruker brød og pålegg til frokost, lunsj og kvelds. Men det går mange rester i søpla, jeg har et stort forbedringspotensiale der. I tillegg burde jeg være flinkere til å handle maks 1-2 ganger i uka, og ikke omtrent hver dag.

Hm, fikk noe å tenke på nå ja. Og det kan jo være bra. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...