Gå til innhold

Nav kontra virkeligheten

Anbefalte innlegg

Gjest minstepensjonist
Skrevet

min svigermor er alene, minstepensjonist, og har utbetalt ca 7000,- pr mnd .....

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sør

14

• meg__123!

4

• mariaflyfly

3

• jonia

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest AAP nå, rehab før
Skrevet

Vi bruker nå helt sikkert 8000,- pr. måned i mat, toalettartikler. Alt vi egentlig kjøper i supermarkedet. Og vi har ingen overdådige middager heller. Og vi bruker brød og pålegg til frokost, lunsj og kvelds. Men det går mange rester i søpla, jeg har et stort forbedringspotensiale der. I tillegg burde jeg være flinkere til å handle maks 1-2 ganger i uka, og ikke omtrent hver dag.

Hm, fikk noe å tenke på nå ja. Og det kan jo være bra. :)

Jeg tror det er 2 suksessfaktorer hva pengebruk på mat/hygieneartikler osv. angår: planlegging og storhandling.

I planlegging inngår det å følge med på tilbud, skrive handleliste, sjekke hva man allerede har i fryseren og hvordan man kan bruke opp rester.

Storhandling 1 gang i uka, supplering av fersk fisk, melk og frukt 1 gang i uka. Å stikke innom butikken kan bli veldig dyrt, ja, det har jo vi også erfart. Var i grunnen derfor vi begynte med det opplegget vi følger nå.

Gjest bruker mye mer ja
Skrevet

Jeg tror det er 2 suksessfaktorer hva pengebruk på mat/hygieneartikler osv. angår: planlegging og storhandling.

I planlegging inngår det å følge med på tilbud, skrive handleliste, sjekke hva man allerede har i fryseren og hvordan man kan bruke opp rester.

Storhandling 1 gang i uka, supplering av fersk fisk, melk og frukt 1 gang i uka. Å stikke innom butikken kan bli veldig dyrt, ja, det har jo vi også erfart. Var i grunnen derfor vi begynte med det opplegget vi følger nå.

Ja - må nok begynne å planlegge litt mer ser jeg :)

Takk for en oppvekker ;)

Gjest AAP nå, rehab før
Skrevet

Ja - må nok begynne å planlegge litt mer ser jeg :)

Takk for en oppvekker ;)

:-)

Gjest ennhoop
Skrevet

min svigermor er alene, minstepensjonist, og har utbetalt ca 7000,- pr mnd .....

7000?

Minstepensjonen er pr i dag for enslige 12.600 kr pr mnd . Men du mener vel at hun har igjen 7000 kr etter husleie og strøm?

Hvis hun hadde vært gift så hadde hun blitt trukket noen prosenter og skattet mer. ( skal ikke være skatt på minstepensjon) og kan muligens ha kommet ned i den summen, men det høres ikke logisk ut for meg.

Får hun utebetalt 7000 kr, tror jeg hun bør ta en prat med NAV, for noe må være galt.

Gjest fra bergen
Skrevet

''utbetalt ca 7000,- pr mnd ''

Det kan ikke stemme. Minstepensjonen er høyere enn det.

Gjest Elextra
Skrevet

Med fare for å banne i kjerka, særlig ettersom jeg nå bruker mye mere selv, synes jeg ikke det høres veldig lite ut. Tror ikke jeg hadde mer (etter datidens kroneverdi) da jeg var nyutdannet med helt ok inntekt, men med bolig- og studielån.

Gjest mirramor
Skrevet

Jeg har en del mindre enn 6000 etter at husleie er betalt, og jeg bor alene. Ingen å dele utgifter med. Har fordyret kosthold. Det er slettes ikke gøy å ha så lite å rutte med, men det går på et vis.

"Har fordyret kosthold" Enkelte sykdommer gir rett på grunnstønad for dette, men det vet du sikkert allerede.

Skrevet

Hvis du har vært hos gjeldsrådgiver, antar jeg at du har opparbeidet gjeld som du behøver hjelp med å få kontroll på?

Er det kr 6000,- etter at husleie og gjeld er betalt, eller kr 6000,- som også skal gå til betaling av gjeld?

6000,- pr måned til nødvendige utgifter skulle ikke være noe problem i det hele tatt dersom man disponerer bra.

Samboere har ikke juridisk forpliktelse til å forsørge hverandre, men etter min mening har man et moralsk ansvar for hverandre når man har etablert seg i felles bolig/husholdning. Og det er forskjell på å påta seg hele forsørgeransvaret og å støtte hverandre når det trengs i ny og ne.

Gjeldsrådgiveren har kanskje brukt satsen for dem som er under gjeldsordning. Den er iallfall høyere enn sosialstønadssatsene er de fleste steder.

Man skal selvsagt forvente vanlig høflighet av NAV-ansatte som av alle andre. Men at man skal gå inn i en seanse med empati og medfølelse som gjeldsrådgiver, er jeg skeptisk til. En gjeldsrådgiver skal bistå med å få til ordninger med nedbetaling av gjeld og se på muligheter. Kalde fakta må være det som gjelder. En mulighet vil da kunne være å leve noe mer sparsommelig en periode for å få betalt tilbake gjeld. Ikke noe spesielt med det.

Det kan da ligge noe empati i det å i det hele tatt velge den type jobb, hvis man er på utkikk etter empati.

Skrevet

Hvis du har vært hos gjeldsrådgiver, antar jeg at du har opparbeidet gjeld som du behøver hjelp med å få kontroll på?

Er det kr 6000,- etter at husleie og gjeld er betalt, eller kr 6000,- som også skal gå til betaling av gjeld?

6000,- pr måned til nødvendige utgifter skulle ikke være noe problem i det hele tatt dersom man disponerer bra.

Samboere har ikke juridisk forpliktelse til å forsørge hverandre, men etter min mening har man et moralsk ansvar for hverandre når man har etablert seg i felles bolig/husholdning. Og det er forskjell på å påta seg hele forsørgeransvaret og å støtte hverandre når det trengs i ny og ne.

Gjeldsrådgiveren har kanskje brukt satsen for dem som er under gjeldsordning. Den er iallfall høyere enn sosialstønadssatsene er de fleste steder.

Man skal selvsagt forvente vanlig høflighet av NAV-ansatte som av alle andre. Men at man skal gå inn i en seanse med empati og medfølelse som gjeldsrådgiver, er jeg skeptisk til. En gjeldsrådgiver skal bistå med å få til ordninger med nedbetaling av gjeld og se på muligheter. Kalde fakta må være det som gjelder. En mulighet vil da kunne være å leve noe mer sparsommelig en periode for å få betalt tilbake gjeld. Ikke noe spesielt med det.

Det kan da ligge noe empati i det å i det hele tatt velge den type jobb, hvis man er på utkikk etter empati.

Og, forresten: Mange NAV-ansatte har svært lav lønn og flere års studier, dvs studielån som skal dekkes av lønna. En del er nok i nærheten av det beløpet du snakker om her, kanskje under. Da jeg jobbet på sosialkontor var det mange brukere som fikk mer i månedlig sosialhjelp enn det jeg hadde i lønn.

Skrevet

Fylkesnemda? Vedr økonomisk sosialhjelp? Er du helt sikker på det?

Selvsagt er jeg sikker på det.

Skrevet

Jeg har jobbet i NAV, og hadde ofte mindre enn 6000 kr igjen til å dekke mat osv. Har barn og høyt studielån- og ikke så himla god lønn.

Gjest furutre
Skrevet

Selvsagt er jeg sikker på det.

Det er bare helt nytt for meg at fylkesnemnda skulle ha noe som helst med det å gjøre.

Skrevet

Det er bare helt nytt for meg at fylkesnemnda skulle ha noe som helst med det å gjøre.

Fylkesmannen skulle det stå. Beklager.

Gjest furutre
Skrevet

Fylkesmannen skulle det stå. Beklager.

Du e ikke oppdatert på hva lovparagrafene heter (sikkert heller ikke på loven) og du vet ikke forskjellen på fylkesnemnda og fylkesmannen. Det sier meg nok til å ta den beslutning at du er ikke noe å høre på i forbindelse med dette.

Skrevet

Du e ikke oppdatert på hva lovparagrafene heter (sikkert heller ikke på loven) og du vet ikke forskjellen på fylkesnemnda og fylkesmannen. Det sier meg nok til å ta den beslutning at du er ikke noe å høre på i forbindelse med dette.

Du står selvsagt helt fritt til å ta hvilken som helst beslutning du ønsker. :-) Det er ditt problem.

Gjest furutre
Skrevet

Du står selvsagt helt fritt til å ta hvilken som helst beslutning du ønsker. :-) Det er ditt problem.

Det er slett ikke noe poblem i det hele tatt. I saker som denne har jeg, og svært mange andre, mye mer kunnskap enn deg. Jeg følte bare for å fortelle det til de som ikke har den kunnskapen, for du er ellers en mann det virker som har kunnskap om svært mye.

Skrevet

Det er slett ikke noe poblem i det hele tatt. I saker som denne har jeg, og svært mange andre, mye mer kunnskap enn deg. Jeg følte bare for å fortelle det til de som ikke har den kunnskapen, for du er ellers en mann det virker som har kunnskap om svært mye.

Nåja, det var nok til at juristene hos Fylkesmannen kom og sa at de ønsket at de hadde mulighet for å ansette meg, så det går nok fint.

Gjest furutre
Skrevet

Nåja, det var nok til at juristene hos Fylkesmannen kom og sa at de ønsket at de hadde mulighet for å ansette meg, så det går nok fint.

Helt greit, men du er likevel ikke ansatt hos fylkesmannen ;-)

Skrevet

Helt greit, men du er likevel ikke ansatt hos fylkesmannen ;-)

Nei, og uansett ville lønnen vært alt for lav.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...