Gjest hundeeieren Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Til dere som er hundeeksperter. Jeg har en svært veloppdragen og lydig Border Collie fra før, men sliter med terriervalpen som er langt staere og tøffere i trynet. Deen nærmer seg fire måneder og jeg ber om fornuftige råd til følgende spm. 1. Den biter og gnager på alt som er. Den får tyggebein hver dag og har sine leker, men skal jeg bare fortsette å si "Nei" "Nei" og atter ""Nei" og ta fra den hundre ting hver dag, eller er den noe mer effektive løsninger? 2. Den er ikke stueren og jeg rekker ofte ikke ta den på fersken når den tisser på gulvet. Men de gangene jeg gjør det bærer jeg den ut og roser den når den gjør fra seg ute. er ute med den ca. en gang i timen. Men jeg må tørke opp dammer hver dag. 3. Den får av og til anfall der den biter meg i klærne eller skal tygge på armen min. Når jeg kjefter på den kan den svare med å bjeffe og logre. Samme når den har fått tak i ting og jeg skal ta den tilbake. Da synes han det er gøy at jeg "jager" han. Noen ganger når jeg skal ha på han hundelenke eller klappe den, biter den etter meg. 4. Den skal være med meg hele tiden sett bort i fra kvelden når jeg putter den i gangen hvor senga hans er. Vil sitte/ligge i fanget mitt hele tiden og blir ståendes å grafse og pipe utenfor døren om jeg går inn på et annet rom. Må si jeg gleder meg til den roer seg, men til da... Noen gode råd her? 0 Siter
Gjest Hundeeier også Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Vi lot hunden ha et kort bånd på seg inne. Når den gjorde noe galt spesielt biting. Leide vi den inn på et rom for seg selv. Dette rådet fant jeg på en hundeside. Vi slet også med å få den renslig. Når den nærmet seg seks måneder, tenkte jeg to uker til så er det ut av vårt hjem. Da ble den renslig. Tror ikke det er helt uvanlig. I dag er vi kjempefornøyd med hunden. Er forresten også terrier. Likte veldig godt boken "på plass" av Jørn M. 0 Siter
Gjest hundeeieren Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Vi lot hunden ha et kort bånd på seg inne. Når den gjorde noe galt spesielt biting. Leide vi den inn på et rom for seg selv. Dette rådet fant jeg på en hundeside. Vi slet også med å få den renslig. Når den nærmet seg seks måneder, tenkte jeg to uker til så er det ut av vårt hjem. Da ble den renslig. Tror ikke det er helt uvanlig. I dag er vi kjempefornøyd med hunden. Er forresten også terrier. Likte veldig godt boken "på plass" av Jørn M. Jeg har lurt på om jeg skal benytte transportburet inne. Den forrige hunden min har aldri vært i bur eller bindet fast inne, men kan ikke huske at den var så vill. Spesiellt om natten, da det har lite for seg å stå opp klokken 3 for å lufte den når den allerede har rukket å gjøre fra seg inne. Den andre hunden min legger seg langflat og blir nesten redd når jeg kjefter på terriervalpen, mens valpen selv stirrer på meg med logrende hale og svarer med å bjeffe. 0 Siter
Gjest Lykke til videre og stå på. Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Når hundene mine har yppet seg mot meg og det ikke hjelper å bruke sint stemme, da har vi først dratt den i pelsen ved nakken (rykke til som du sikkert skjønner) slik hundemor alltid gjør. Hvis dette ikke hjelper, det er ofte valper er utrolig utholdende, da er det rett i bakken med den, og gir den seg ikke med en gang, så holder vi den nede til den har overgitt seg. Dette høres kanskje drastisk ut for ikke hunde-eiere. Men jeg kan love dere at hvis ikke en valp blir tatt med en gang den gjør noe galt så utvikler det hele seg og du risikerer å få en voksen sterk hund som du ikke klarer å håndtere i det hele tatt. Hvis du ser hvor mange hunder som blir omplasssert i løpet av et år, så er ofte grunnen den at hunden blir over rangstigen på sine eiere og barna i familien. Nettopp fordi hunden som valp og ikke minst i unghund stadiet ikke blir oppdratt riktig. En problemhund kaller man det gjerne, men saken er at det er eierens skyld. Det er ikke snakk om å slå sine hunder her, men å vise hvem som er herren i huset med en gang. Og man tar det gradvis ettersom hvordan hundene reagerer. En typisk lett hund reagerer når stemmen heves, men mange hunder viser ikke tegn på underkastelse når de blir unghunder. Unghund er det verste stadiet. 0 Siter
hidi, the scorpion Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Når hundene mine har yppet seg mot meg og det ikke hjelper å bruke sint stemme, da har vi først dratt den i pelsen ved nakken (rykke til som du sikkert skjønner) slik hundemor alltid gjør. Hvis dette ikke hjelper, det er ofte valper er utrolig utholdende, da er det rett i bakken med den, og gir den seg ikke med en gang, så holder vi den nede til den har overgitt seg. Dette høres kanskje drastisk ut for ikke hunde-eiere. Men jeg kan love dere at hvis ikke en valp blir tatt med en gang den gjør noe galt så utvikler det hele seg og du risikerer å få en voksen sterk hund som du ikke klarer å håndtere i det hele tatt. Hvis du ser hvor mange hunder som blir omplasssert i løpet av et år, så er ofte grunnen den at hunden blir over rangstigen på sine eiere og barna i familien. Nettopp fordi hunden som valp og ikke minst i unghund stadiet ikke blir oppdratt riktig. En problemhund kaller man det gjerne, men saken er at det er eierens skyld. Det er ikke snakk om å slå sine hunder her, men å vise hvem som er herren i huset med en gang. Og man tar det gradvis ettersom hvordan hundene reagerer. En typisk lett hund reagerer når stemmen heves, men mange hunder viser ikke tegn på underkastelse når de blir unghunder. Unghund er det verste stadiet. Helt enig med deg i alt du skriver;) En valp må lære å adlyde goså for å unngå farlige situasjoner.... Å kjefte på en valp har ingen verdi og er bortkastet tid;) 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Gratulerer med valp ) Jeg har også en terrier, og de kan være ganske sta ja ) Når valpen biter på noe eller får tak i noe så bytter du den tingen mot en leke eller et tyggebein. Gjerne lek litt med valpen med beinet. Hundens ting skal alltid være morsommere å leke med enn dine ting. Jakt aldri på hunden for å få tak i tingen. Valper syns alltid jakt er moro ) Når det gjelder renslighetstrening ville jeg intensivert den i et par uker fremover. Følg valpen med haukeøyne når den er våken, og ta den på fersken HVER gang. I tillegg må du bære den ut med en gang den våkner, rett etter den har spist, og etter at den har lekt en stund. Rådet om et kort kobbel eller tau inne vil jeg også anbefale. Da kan du få tak i valpen om den har biteraptus på deg uten å jakte på den. Bind den f.eks fast i noe helt til den roer seg. Og ang at den alltid vil være med deg så skjønner jeg den godt ) Den er jo avhengig av deg, det er du som gir den tur, mat og kos. Dette er grunner gode nok for ikke å slenge bikkja på rygg på gulvet. Du er allerede sjef over den. Uten deg hadde valpen sultet i hjel. 0 Siter
Gjest hundeeier også Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Når hundene mine har yppet seg mot meg og det ikke hjelper å bruke sint stemme, da har vi først dratt den i pelsen ved nakken (rykke til som du sikkert skjønner) slik hundemor alltid gjør. Hvis dette ikke hjelper, det er ofte valper er utrolig utholdende, da er det rett i bakken med den, og gir den seg ikke med en gang, så holder vi den nede til den har overgitt seg. Dette høres kanskje drastisk ut for ikke hunde-eiere. Men jeg kan love dere at hvis ikke en valp blir tatt med en gang den gjør noe galt så utvikler det hele seg og du risikerer å få en voksen sterk hund som du ikke klarer å håndtere i det hele tatt. Hvis du ser hvor mange hunder som blir omplasssert i løpet av et år, så er ofte grunnen den at hunden blir over rangstigen på sine eiere og barna i familien. Nettopp fordi hunden som valp og ikke minst i unghund stadiet ikke blir oppdratt riktig. En problemhund kaller man det gjerne, men saken er at det er eierens skyld. Det er ikke snakk om å slå sine hunder her, men å vise hvem som er herren i huset med en gang. Og man tar det gradvis ettersom hvordan hundene reagerer. En typisk lett hund reagerer når stemmen heves, men mange hunder viser ikke tegn på underkastelse når de blir unghunder. Unghund er det verste stadiet. Tror ikke vi har vært så drastisk. Men mannen min har nok vært mye strengere enn meg. Og har muligens tatt den i nakken. Det aller beste tipset synes jeg: Vit hvem som er sjefen. og det er du. Det hjelper med andre ord veldig at du føler deg helt sikker på det selv. Da setter du også ned foten(eller ignorer) når valpen gjør noe du ikke vil. Som å sette den ut på et annet rom. Til trådstarter: De fleste hvalpenykker gir seg ganske fort er mitt inntrykk. 0 Siter
Gjest hundeeier også Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Jeg har lurt på om jeg skal benytte transportburet inne. Den forrige hunden min har aldri vært i bur eller bindet fast inne, men kan ikke huske at den var så vill. Spesiellt om natten, da det har lite for seg å stå opp klokken 3 for å lufte den når den allerede har rukket å gjøre fra seg inne. Den andre hunden min legger seg langflat og blir nesten redd når jeg kjefter på terriervalpen, mens valpen selv stirrer på meg med logrende hale og svarer med å bjeffe. Mange hunder er i bur om natta. Personlig synes jeg det er litt trangt om de skal være der hele arbeidsdagen også, selv om mange er det. Selv angrer jeg på ta vi var alt for usikker på hvor bikkja skulle sove. Vi fikk nemmelig ødelagt parkett av nattlige uhell. Til slutt endte bikkja opp i yttergangen med egen kurv, som også er utenfor vårt soverom. Tror hunder trives med å ikke ha for stor plass. 0 Siter
Gjest erfaren hundeeier og terriereier. Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 Jeg får vondt av noen av rådene du får nedenfor. Legge en 4 måneders valp på ryggen for å kue den er gudsjelov veldig avlegs. Riktig behandling av en valp er å si nei på en rolig måte samtidig som du avleder den eller stopper den for å få den til å slutte med det som den ikke skal gjøre. Umiddelbart når den slutter med det den ikke skal gjøre må den få ros.Og så må du finne på noe med den for å avlede den. For å begrense neibruken til de viktigste tingene først fjernes mest mulig av det som kan resultere i en nei. Eks ingen sko i gangen. For meg høres det ut som du har fått en sunn og normal terrier valp som er glad i å leke. Akkurat som hunden min er. Du skal aldri kjefte på en hund. Det gjør den usikker og er antagelig grunnen til at den er så klengete på deg. Jeg får også inntrykk av at valpen er understimulert siden aktivitetsnivået er så høyt også på natta. En valp som har fått utfolde seg og fått godt med lek og miljøtrening på dagen blir mentalt sliten og sover om natta. Er du nok ute med den, får den leke og kose seg når dere er ute? oppsøker du nye miljøer hver dag for å gjøre den trygg. Får den leke med andre hunder osv Bruk av bur er en uting som dessverre har tatt veldig av. I bilen er den jo god sikkerhet men å bruke den utover det er veldig unødig. Uro om natta kan også være at den er redd for å være alene. Har du trent den gradvis til det før du stengte den for seg selv hele natta? Hva med å flytte senga dens inn på soverommet ved siden av senga di. Du må jo selvfølgelig lære den at senga er forbudt hvis du ikke vil ha den der. Da må den plasseres rolig i kurven sin og du må prate og kose med den slik at den slapper av og sovner. Hopper den i senga igjen må du rolig gjenta handlingen. OSV... Syns også at å legge en liten valp alene i så mange timer er feil. Du sover kanskje 7-8 timer. Så lenge alene hjemme syns jeg ikke voksne hunder engang skal være. Men det er jo mitt syn. Hvis du vil fortsette å ha den i gangen kan du legge deg der med den på en madrass. Når den har blitt trygg og rolig kan du forsiktig venne den til å ligge litt alene. F.eks siste timen og så gradvis øke på. Med valper er det tålmodighet som gjelder. Hele tiden. Nå vet ikke jeg hvorfor du har gått fra border collie til terrier men de er jo motsatte ytterligheter på mange egenskaper. Anbefaler deg å ta kontakt med terrier klubben. Der kan du finne erfarne folk som kan veilede deg. Valpekurs anbefales også. Lykke til 0 Siter
Gjest Lykke til videre... Skrevet 25. august 2010 Skrevet 25. august 2010 Jeg får vondt av noen av rådene du får nedenfor. Legge en 4 måneders valp på ryggen for å kue den er gudsjelov veldig avlegs. Riktig behandling av en valp er å si nei på en rolig måte samtidig som du avleder den eller stopper den for å få den til å slutte med det som den ikke skal gjøre. Umiddelbart når den slutter med det den ikke skal gjøre må den få ros.Og så må du finne på noe med den for å avlede den. For å begrense neibruken til de viktigste tingene først fjernes mest mulig av det som kan resultere i en nei. Eks ingen sko i gangen. For meg høres det ut som du har fått en sunn og normal terrier valp som er glad i å leke. Akkurat som hunden min er. Du skal aldri kjefte på en hund. Det gjør den usikker og er antagelig grunnen til at den er så klengete på deg. Jeg får også inntrykk av at valpen er understimulert siden aktivitetsnivået er så høyt også på natta. En valp som har fått utfolde seg og fått godt med lek og miljøtrening på dagen blir mentalt sliten og sover om natta. Er du nok ute med den, får den leke og kose seg når dere er ute? oppsøker du nye miljøer hver dag for å gjøre den trygg. Får den leke med andre hunder osv Bruk av bur er en uting som dessverre har tatt veldig av. I bilen er den jo god sikkerhet men å bruke den utover det er veldig unødig. Uro om natta kan også være at den er redd for å være alene. Har du trent den gradvis til det før du stengte den for seg selv hele natta? Hva med å flytte senga dens inn på soverommet ved siden av senga di. Du må jo selvfølgelig lære den at senga er forbudt hvis du ikke vil ha den der. Da må den plasseres rolig i kurven sin og du må prate og kose med den slik at den slapper av og sovner. Hopper den i senga igjen må du rolig gjenta handlingen. OSV... Syns også at å legge en liten valp alene i så mange timer er feil. Du sover kanskje 7-8 timer. Så lenge alene hjemme syns jeg ikke voksne hunder engang skal være. Men det er jo mitt syn. Hvis du vil fortsette å ha den i gangen kan du legge deg der med den på en madrass. Når den har blitt trygg og rolig kan du forsiktig venne den til å ligge litt alene. F.eks siste timen og så gradvis øke på. Med valper er det tålmodighet som gjelder. Hele tiden. Nå vet ikke jeg hvorfor du har gått fra border collie til terrier men de er jo motsatte ytterligheter på mange egenskaper. Anbefaler deg å ta kontakt med terrier klubben. Der kan du finne erfarne folk som kan veilede deg. Valpekurs anbefales også. Lykke til Det er ikke avlegs å legge en hund på rygg, i noen tilfeller er det mer riktig enn å si nei til hunden hvert 5. min. som ikke når frem. Hvis du leser godt nok i innlegget mitt så vil du forstå at en slik behandling er siste utvei, ETTERAT man har prøvd alle de andre fremgangsmåtene. Noen hunder gir seg ikke med "småprat", nå har jeg ikke erfaring med små hunder , har alltid hatt store hunder, og hjelpe meg hvis jeg ikke hadde tatt dem skikkelig noen ganger i oppveksten, da ville jeg vært redd for dem som voksne med å være sammen med oss voksne og ikke minst våre barn. Isteden har jeg fått verdens flotteste hunder etter unghundstadiet som er så snille og greie at de fungerer kjempebra sammen med oss hele deres liv. Og ingen hunder er like. Noen hunder responderer bra på stemmebruk, mens andre bryr seg lite om denne formen for rettledelse. En av mine hunder var så snill som valp , men fikk en unghundstid som et monster. En annen av mine hunder var fæl som valp, men oppførte seg flott som unghund. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.