Gå til innhold

omega 3 og d-vitamin

poohbear

Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg ikke har vært den flinkeste med å gi barna mine tran osv, og spiser nok ikke nok fisk til å veie opp for det :)

Nå har vi begynt på en liten skjerpings som vi forhåpentligvis klarer å holde litt på. Nå får de 5 ml sanasol (halv dose av anbefalt) og to omega -3 tyggekapsler med fruktsmak. De synes begge deler er kjempegodt og kommer på at de skal ta det selv.

Spørsmålet er bare, blir det overdrevet og for mye d-vitamin. På sana sol står det at ved 10 ml gir det 150% av anbefalt daglig dose d-vitamin og på omega-3 kapslene står det at to kapsler gir 100% av anbefalt dalgig dose d-vitamin. Har lest at for mye d-vitamin heller ikke er bra.

Noen som har peiling? Kanskje jeg skal gi halv dose av begge deler. Har ikke lyst å kutte ut sana sol, siden det har a og c vitamin også, som er bra for immunforsvar. Noe tyggekapslene ikke har..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk for linken, der står det i hverfall anbefalt daglig dose på 5-10 mcg (mikrogram) av vitamin d. Vet du (eller noen andre) om tegnet µg er det samme som mikrogram? Det er dette tegnet som står på innholdfortegnelsen på begge produktene.

Fant også dette da jeg googla sanasol

"Barnet mitt liker ikke Tran, kan jeg mikse Sana-sol med tran?

Dersom du blander Sana-sol med Tran må du være oppmerksom på at du må halvere dosene. Både Tran og Sana-sol inneholder de fettløselige vitaminene A og D som det er uheldig å få for mye av."

Da tror jeg nok løsningen blir å halvere begge dosene, tror tyggekapslene inneholder omtrent det samme som tran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for linken, der står det i hverfall anbefalt daglig dose på 5-10 mcg (mikrogram) av vitamin d. Vet du (eller noen andre) om tegnet µg er det samme som mikrogram? Det er dette tegnet som står på innholdfortegnelsen på begge produktene.

Fant også dette da jeg googla sanasol

"Barnet mitt liker ikke Tran, kan jeg mikse Sana-sol med tran?

Dersom du blander Sana-sol med Tran må du være oppmerksom på at du må halvere dosene. Både Tran og Sana-sol inneholder de fettløselige vitaminene A og D som det er uheldig å få for mye av."

Da tror jeg nok løsningen blir å halvere begge dosene, tror tyggekapslene inneholder omtrent det samme som tran.

Ja, µg er det samme som mikrogram.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...