Gå til innhold

Hjelp- mindreårig sønn siktet i voldssak

Anbefalte innlegg

Gjest skremt mor

Jeg er p.t litt fortvilet. Min sønn ringte meg i dag og sa han skulle til avhør imorgen pga av en voldsepisode han har vært involvert. Dvs han har vært voldsutøveren. Han er forøvrig 16 år.

Han hadde da allerede gjort avtale med politiet ang. avhør og avklart at jeg ikke trengte å være med, men at jeg kunne forvente å få en telefon fra politet.

Jeg ringte straks selv og snakket med den aktuelle betjenten, som kunne informere meg om at forholdet var anmeldt og min sønn har status som siktet.

Hun anmodet meg deretter om ikke diskutere saken med min sønn før avhør og frarådet meg å være til stede under avhøret.

Alternativt kunne en representant for barnevernet være til stede, de hadde allerede tatt kontakt og ventet på tilbakemelding.

Jeg snakket altså med politiet like før kl. 16 idag, og jeg har hverken hørt fra de eller barnevern.

Jeg er rådvill her om hva jeg skal gjøre. Jeg er overrasket over ikke å ha blitt informert på et tidligere tidspunkt, da avhør skal finne sted imorgen formiddag og alt dette kunne ha foregått uten at jeg hadde visst noen ting som helst.

Har fått en kort forklaring av min sønn, men det er jo hans "versjon" overfor meg.

Politiet ville ikke informere meg om noe annet enn at de så alvorlig på saken, de ville be om DNA-test som jeg måtte samtykke i og snakkes om tilståelsesdom osv..

Bør jeg kontakte en advokat? Jeg tenker min sønn bør beskyttes mot seg selv og sikre hans rettigheter midt oppi dette.

Jeg føler meg ikke komfortabel med å ikke vite noe ting og med så sparsommelig informasjon.

Noen som har erfaring/kunnskap på hvordan en bør forholde seg?

Fortsetter under...

Persille1365381127

Har du råd til advokat sender du med ham en advokat. Og så unngår du å diskutere saken med ham i særlig stor grad slik politiet sier, men du sier til ham at han skal være ærlig og stå for det han har gjort. Han skal fortelle ting slik som de er, selv om det ikke er til hans eller andres fordel.

Om politiet ser alvorlig på det, så er det vel alvorlig - og da er det greit å ha med seg en advokat.

Og selv om han fortsatt er ditt barn, så er han ikke så barn at han trenger å ha med seg moren sin på dette - det vil antagelig bare bli verre for ham. Å måtte svare for deg i tillegg til å svare for politiet. Dere vil få nok av tid til å snakke sammen etterpå uansett.

Lykke til!

Gjest skremt mor
  Persille skrev (På 23.8.2010 den 15.45):

Har du råd til advokat sender du med ham en advokat. Og så unngår du å diskutere saken med ham i særlig stor grad slik politiet sier, men du sier til ham at han skal være ærlig og stå for det han har gjort. Han skal fortelle ting slik som de er, selv om det ikke er til hans eller andres fordel.

Om politiet ser alvorlig på det, så er det vel alvorlig - og da er det greit å ha med seg en advokat.

Og selv om han fortsatt er ditt barn, så er han ikke så barn at han trenger å ha med seg moren sin på dette - det vil antagelig bare bli verre for ham. Å måtte svare for deg i tillegg til å svare for politiet. Dere vil få nok av tid til å snakke sammen etterpå uansett.

Lykke til!

Jeg tenker at det er helt greit at jeg ikke er med. Selv om dette er en alvorlig sak i politiets øyne, så ønsker jeg å sikre min sønns rettigheter. Han har fortalt meg hva som lå bak selve episoden og ser kanskje at det er behov for at han beskyttes mot seg selv.

Han er ung og damage control popper opp i mitt hode. Greit at han har gjort noe alvorlig, men trodde i min naivitet at man automatisk ble opplyst om rettigheter f.eks en advokat??

Hvis jeg har råd, sier du; Betyr det at man må hyre advokat på eget initiativ og dekke kosten for denne?

skremt mor skrev (På 23.8.2010 den 15.52):

Jeg tenker at det er helt greit at jeg ikke er med. Selv om dette er en alvorlig sak i politiets øyne, så ønsker jeg å sikre min sønns rettigheter. Han har fortalt meg hva som lå bak selve episoden og ser kanskje at det er behov for at han beskyttes mot seg selv.

Han er ung og damage control popper opp i mitt hode. Greit at han har gjort noe alvorlig, men trodde i min naivitet at man automatisk ble opplyst om rettigheter f.eks en advokat??

Hvis jeg har råd, sier du; Betyr det at man må hyre advokat på eget initiativ og dekke kosten for denne?

Ja det stemmer det må du. Du får muligens dekket advokatutgifter dersom du tjener mindre enn en viss sum i året. Men det er alt jeg vet om dette.

Persille1365381127

''Hvis jeg har råd, sier du; Betyr det at man må hyre advokat på eget initiativ og dekke kosten for denne?''

Ja, jeg tror du må dekke det selv inntil videre. Men det vet garantert advokaten, så ring en om du kjenner en - de tar uansett ikke betalt for å svare på sånne spørsmål.

Et kjapt googlesøk ga meg følgende: http://www.advokat-hove.no/

''Den som er siktet eller tiltalt for en straffbar handling har rett til å la seg bistå av forsvarer. Utgiftene til dette dekkes, med enkelte unntak, av staten.''

Annonse

Jeg mener sønnen din har krav på forsvarsadvokat dekket av det offentlige, hvis han er siktet etter straffeprossesloven. Kikk litt på disse linkene om det er noe som kan hjelpe.

http://www.advokatenhjelperdeg.no/Rad_og_tips/Hvis-du-trenger-forsvarsadvokat

https://www.politi.no/rad_fra_politiet/rettigheter/pagrepet/

Gjest ingen nick

Ta kontakt med advokat fortest mulig, sønnen din har krav på fri advokathjelp, når han er siktet i en så alvorlig sak.

Sørg for at advokaten er med under politiavhørene, få det utsatt i tilfelle du ikke får en advokat til å stille på så kort varsel,

Gjest ksjdghksah

Det kan komme erstatningskrav som følge av hendelsen. Får de ikke penger ut av gutten, går de på deg. Og tro du meg, namsmannen og Statens Innkrevingssentral følger reglene slavisk og beinhardt. Blant annet derfor tar du gutten til advokat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...