Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snakket med legen i dag ang NAV, legen ringer opp og spør etter en person. Vedkommende i andre enden snur seg (!) ser at den som blir spurt etter er tilstede i et annet rom. Og ber legen ringe opp sentralen igjen for å få snakke med ham.

For den på tråden visste ikke hvordan man setter over.. ;0)

En lite imponert lege ringer opp igjen og snakker med mannen, som sier at som privatperson kan man gjøre akkurat som man vil. Gå på skole, kurs, klatre i taklampa. Så lenge man ikke spør NAV om å betale for reise, bøker, utstyr.. osv. Følgelig kan jeg fortsette å være med på semesteret i vinter.

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å la være å si noe i første omgang.. (kunne jeg jo gjort) Men nå har vi det skriftlig med navn og nummer at jeg har sagt fra og at det er lov. Uten at jeg gjør noe galt.

Og det er skikkelig uprofft å svare folk slik i telefonen som de gjorde, uten å ha filla peiling på hva det dreier seg om. Og å avvise tiltak som kan gjøre dagen bedre og fremtiden lysere for folk. Makan.

Skrevet

Dette høres jo heilt hårreisende ut, skammer meg på etatens vegne...

Tror det var deg jeg svarte på et generelt grunnlag for ei tid tilbake, sikkert under nicket "Ekte NAV-ansatt". Om jeg husker rett har du AAP, ergo er du i målgruppa for tiltak - men ingen garanti for at du får det innvilga, selvfølgelig. Jfr

http://www.nav.no/Arbeid/Spesielle+m%C3%A5lgrupper/Nedsatt+funksjonsevne

Det må være hensiktsmessig og nødvendig ift arbeidsmarkedet og helsetilstand osv, tror jeg svarte deg på dette sist, ellers står det mye på www.nav.no.

Men jeg skjønner ikke saksgangen her, fikk du et skriftlig vedtak?

Laga dere en aktivitetsplan? Jfr

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Arbeidsrettede+tiltak/Aktivitetsplan/895.cms

Dette skal gjøres ved godkjenning av tiltak uansett ytelse, og du har da KRAV på noen tilleggsytelser, f.eks til skolemateriell og reiseutgifter, men du må sjøl sette fram kravet i form et enkelt skjema.. Jfr

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/St%C3%B8nader+ved+tiltak

Har du fått tilstrekkelig informasjon og veiledning fra NAV ift saken din?

Du trenger ikke svare eller legge ut info her, altså, høres bare ut en underlig og pinlig lite profesjonell saksbehandling utfra det du skriver.

Lykke til med studiene uansett, det er aldri bortkasta :-)

Skrevet

Dette høres jo heilt hårreisende ut, skammer meg på etatens vegne...

Tror det var deg jeg svarte på et generelt grunnlag for ei tid tilbake, sikkert under nicket "Ekte NAV-ansatt". Om jeg husker rett har du AAP, ergo er du i målgruppa for tiltak - men ingen garanti for at du får det innvilga, selvfølgelig. Jfr

http://www.nav.no/Arbeid/Spesielle+m%C3%A5lgrupper/Nedsatt+funksjonsevne

Det må være hensiktsmessig og nødvendig ift arbeidsmarkedet og helsetilstand osv, tror jeg svarte deg på dette sist, ellers står det mye på www.nav.no.

Men jeg skjønner ikke saksgangen her, fikk du et skriftlig vedtak?

Laga dere en aktivitetsplan? Jfr

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Arbeidsrettede+tiltak/Aktivitetsplan/895.cms

Dette skal gjøres ved godkjenning av tiltak uansett ytelse, og du har da KRAV på noen tilleggsytelser, f.eks til skolemateriell og reiseutgifter, men du må sjøl sette fram kravet i form et enkelt skjema.. Jfr

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Inntektssikring/St%C3%B8nader+ved+tiltak

Har du fått tilstrekkelig informasjon og veiledning fra NAV ift saken din?

Du trenger ikke svare eller legge ut info her, altså, høres bare ut en underlig og pinlig lite profesjonell saksbehandling utfra det du skriver.

Lykke til med studiene uansett, det er aldri bortkasta :-)

Spørsmålet mitt var kort og godt om jeg kunne studere eller gjøre andre lignende ting uten å gjøre noe galt i henhold til ytelsen jeg har. Tidsbegrenset ufør, som nå heter AAP.

Uten å måtte gå igjennom noen papirmølle eller andre ting. Jeg er ikke istand til å følge opp noe av det du sier. Aldri møtt en NAVansatt som har overhodet gjort noe som helst annet enn å forsøke å bevise at jeg er en svindler og få meg ut av systemet. Jeg ville bare ikke ende opp med krav om tilbakebetaling av masse penger dersom jeg tok en eksamen i løpet av året. Fikk ikke svar på spørsmålet engang før dama i telefonen kontant avviste meg med at det kunne jeg glemme. De hadde en viss kvote som fikk, hva hun mente med det.

Den personen legen min snakket med i dag sa at jeg fint kunne ta noen fag og gjøre hva jeg vil på AAP. Så lenge jeg ikke forlangte dekning av bøker, transport og utstyr etc.

Og jeg har ikke tenkt å vekke bjørnen som sover...! Definitivt ikke.

Skrevet

Spørsmålet mitt var kort og godt om jeg kunne studere eller gjøre andre lignende ting uten å gjøre noe galt i henhold til ytelsen jeg har. Tidsbegrenset ufør, som nå heter AAP.

Uten å måtte gå igjennom noen papirmølle eller andre ting. Jeg er ikke istand til å følge opp noe av det du sier. Aldri møtt en NAVansatt som har overhodet gjort noe som helst annet enn å forsøke å bevise at jeg er en svindler og få meg ut av systemet. Jeg ville bare ikke ende opp med krav om tilbakebetaling av masse penger dersom jeg tok en eksamen i løpet av året. Fikk ikke svar på spørsmålet engang før dama i telefonen kontant avviste meg med at det kunne jeg glemme. De hadde en viss kvote som fikk, hva hun mente med det.

Den personen legen min snakket med i dag sa at jeg fint kunne ta noen fag og gjøre hva jeg vil på AAP. Så lenge jeg ikke forlangte dekning av bøker, transport og utstyr etc.

Og jeg har ikke tenkt å vekke bjørnen som sover...! Definitivt ikke.

Huff, leit at du har en slik erfaring med NAV!

Systemet er jo i utgangspunktet til for å sikre brukernes rettigheter og yte service til dem, men jeg skjønner at papirmølla og oppfølginga kan virke belastende på en god del..

Og til orientering: Det har aldri vært noen kvote på utdanning, verken på AAP, tidligere attføring eller for eneforsørgere - det er heldigvis heilt andre kriterier som blir lagt til grunn - puh!

Godt det ordna seg til slutt, da :-)

Skrevet

Systemet er jo i utgangspunktet til for å sikre brukernes rettigheter og yte service til dem, men jeg skjønner at papirmølla og oppfølginga kan virke belastende på en god del..

Og til orientering: Det har aldri vært noen kvote på utdanning, verken på AAP, tidligere attføring eller for eneforsørgere - det er heldigvis heilt andre kriterier som blir lagt til grunn - puh!

Hm. Da sier igrunnen kommentaren til dama alt om etaten synes jeg. Håpløst. Jeg tar i alle fall noen fag frem til jul og ser etter det. :0)

Gjest nav er nav
Skrevet

''Og til orientering: Det har aldri vært noen kvote på utdanning, verken på AAP, tidligere attføring eller for eneforsørgere - det er heldigvis heilt andre kriterier som blir lagt til grunn - puh!''

Sånn i teorien, nei, men det typiske for nav er beklageligvis: "Nå har vi penger pøs på med tiltak" "Vi har brukt opp pengene, full stopp for tiltak" "Pøs på med tiltak" "Vi har hatt overforbuk av tiltak, full stopp". Osv osv osv. Du kan ikke ha jobba lenge i nav uten å ha fått med deg dette? Noen av oss pøver iherdig å få slutt på dette her, men de som har vært lenge i systemet sier at sånn er det bare. År etter å ette år etter år

Skrevet

''Og til orientering: Det har aldri vært noen kvote på utdanning, verken på AAP, tidligere attføring eller for eneforsørgere - det er heldigvis heilt andre kriterier som blir lagt til grunn - puh!''

Sånn i teorien, nei, men det typiske for nav er beklageligvis: "Nå har vi penger pøs på med tiltak" "Vi har brukt opp pengene, full stopp for tiltak" "Pøs på med tiltak" "Vi har hatt overforbuk av tiltak, full stopp". Osv osv osv. Du kan ikke ha jobba lenge i nav uten å ha fått med deg dette? Noen av oss pøver iherdig å få slutt på dette her, men de som har vært lenge i systemet sier at sånn er det bare. År etter å ette år etter år

Ønsker ikke å diskutere NAV generelt her inne, men kan svare på innspillene dine før jeg avslutter.

Jeg har jobba i NAV og tidligere Aetat siden 1999. Det du skriver om varierende tiltaksmidler er til dels riktig, men da ift praksisplass, AMO-kurs, lønnstilskudd o.l., ikke ift utdannings-og attføringstiltak. Det kommer inn under et annet budsjett.

Det sagt, har jeg også opplevd frustrasjonen over at et fruktbart lønnstilskudd som antakelig kunne gitt vedkommende fast jobb stranda pga oppbrukte tiltaksmidler, eller tenåringen som av samme grunn ikke får praksisplass og heller spiller WOW døgnet rundt.

Tror fortsatt at systemet blir bra på sikt, men det er et stykke vei å gå fremdeles - og vi er prisgitt politikerne våre mht vilkår, rammebetingelser, lovverk osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...