Gå til innhold

bryllupsgave - verdi

Anbefalte innlegg

Gjest hva synes dere`?
Skrevet

En venninne av meg giftet seg på lørdag, og bryllupet var ikke så stort, så kun de to beste vennene var bedt til middag. Resten av oss var bedt til kaffen. Vi var flere jenter som gikk sammen og kjøpte et gavekort på en butikk der hun ønsket seg flere ting fra. Vi ga 265kr hver. I ettertid har det blitt en del snakk om vi ga for lite? Hva synes dere?

Jeg føler at vi gjorde det, men er desverre litt sent å gjøre noe med det nå.

Gjest Elextra
Skrevet

Det går ikke an å gi et generelt svar på hvor mye en bryllupsgave bør koste. Det kommer selvfølgelig an på økonomi og livssituasjon.

Fra mitt ståsted synes 265 kr. per person lite å gi i bryllupsgave til venninne. Mener å huske at da de fleste av mine venninner giftet seg for 10+ år siden ga vi i overkant av 500 hver. Andre ville kanskje synes det var mye.

265 er vel nå omtrent det en "vertinnegave" i en bedre middag eller vanlig bursdaggave til venninne ville koste.

Gjest hva synes dere`?
Skrevet

Det går ikke an å gi et generelt svar på hvor mye en bryllupsgave bør koste. Det kommer selvfølgelig an på økonomi og livssituasjon.

Fra mitt ståsted synes 265 kr. per person lite å gi i bryllupsgave til venninne. Mener å huske at da de fleste av mine venninner giftet seg for 10+ år siden ga vi i overkant av 500 hver. Andre ville kanskje synes det var mye.

265 er vel nå omtrent det en "vertinnegave" i en bedre middag eller vanlig bursdaggave til venninne ville koste.

Vi var som sagt kun bedt til kaffen og måtte resie ganske langt for å komme oss dit (nesten en time hver vei). Men ellers er jeg enig med deg at 265kr var litt lite. Jeg var på ferie da planene rundt gave ble gjort så jeg fikk ikke deltatt noe særlig i den diskusjonen.

Gjest eeehhh, ikke langt det!
Skrevet

Vi var som sagt kun bedt til kaffen og måtte resie ganske langt for å komme oss dit (nesten en time hver vei). Men ellers er jeg enig med deg at 265kr var litt lite. Jeg var på ferie da planene rundt gave ble gjort så jeg fikk ikke deltatt noe særlig i den diskusjonen.

Langt???

Gjest hva synes dere`?
Skrevet

Langt???

Det ble ganske dyrt med taxi frem og tilbake, og vi skulle jo kun til kaffen. De færreste reiser vel til den andre siden av landet når man er kun bedt til kaffen.

Skrevet

Vi har pleid å gi gaver rundt 500,- pr person når vi har vært bedt i bryllup. Har dog vært invitert til middag.

Tatt i betraktning at det er en del reisetid og med taxi som koster en del, synes jeg faktisk ikke at gaven var billig. Dere var jo også flere som spleiset sammen og venninnen får nok noe fint fra denne butikken.

Man kan jo ikke regne med eksklusive gaver når man inviterer til kaffe.

Synes venninne skal være glad dere tok turen og sette pris på det hun fikk.

Skrevet

Jeg synes i grunnen det var veldig lite, selv om dere "bare" var bedt til kaffe.

Jeg hadde nok ikke gått under 500,- pr. pers.

Skrevet

Jeg synes det var litt lite da dere faktisk ble bedt til kaffe.

Vi spleiset 500,- til et 40-års bursdag til ei venninne. Da var vi bedt til fest.

Gjest hva synes dere'?
Skrevet

Jeg synes i grunnen det var veldig lite, selv om dere "bare" var bedt til kaffe.

Jeg hadde nok ikke gått under 500,- pr. pers.

500kr hadde nok ikke vært aktuelt, ettersom vi måtte bruke 300kr på taxi hver så det betyr at vi ville tilsammen brukt 800kr og det er litt mye når man "kun" er bedt til kaffen.

Men ellers synes jeg også 265kr var litt lite.

Skrevet

Ja det hørtes snautt ut.

Rundt 500 kr hadde vært mer passende syns jeg. (Og mer vanlig tror jeg?!)

Onsdag1365380628
Skrevet

500kr hadde nok ikke vært aktuelt, ettersom vi måtte bruke 300kr på taxi hver så det betyr at vi ville tilsammen brukt 800kr og det er litt mye når man "kun" er bedt til kaffen.

''vi måtte bruke 300kr på taxi hver ''

Jeg hadde ikke latt reiseregningen gått utover størrelsen på bryllupsgaven.

Har vært i flere bryllup hvor jeg både måtte reise og attpåtil overnatte. Kostnadene har blitt større en hva man "fikk igjen" i form av mat og den slags. Men jeg har ikke vært inne på tanken å gi mindre i bryllupsgave av den grunn.

Gjest hva synes der¨?
Skrevet

''vi måtte bruke 300kr på taxi hver ''

Jeg hadde ikke latt reiseregningen gått utover størrelsen på bryllupsgaven.

Har vært i flere bryllup hvor jeg både måtte reise og attpåtil overnatte. Kostnadene har blitt større en hva man "fikk igjen" i form av mat og den slags. Men jeg har ikke vært inne på tanken å gi mindre i bryllupsgave av den grunn.

Men har du vært invitert til middag eller kaffen da?

Onsdag1365380628
Skrevet

Men har du vært invitert til middag eller kaffen da?

''Men har du vært invitert til middag eller kaffen da?''

Om man er bedt til middag eller kaffe har lite å si for gavens verdi. Man gir gave fordi man ønsker det. Og ikke etter hva man "får igjen" i form av middag eller kaffe.

Når det er sagt, så hadde jeg ikke reist timesvis for "bare" kaffe heller.

Gjest hva synes dere'?
Skrevet

''Men har du vært invitert til middag eller kaffen da?''

Om man er bedt til middag eller kaffe har lite å si for gavens verdi. Man gir gave fordi man ønsker det. Og ikke etter hva man "får igjen" i form av middag eller kaffe.

Når det er sagt, så hadde jeg ikke reist timesvis for "bare" kaffe heller.

Akkurat der er jeg uenig med deg. Jeg synes det har en del å si om man er bedt i hele selskapet eller kun til kaffen.

Men ellers er jeg enig i at 265 var litt lite.

Skrevet

Jeg tar ikke med reise- og oppholdsutgifter i gaveprisen; en periode bodde vi laaaaangt unna vennene våre, og de hadde ikke fått noe særlig mer enn en pose epler om vi skulle tenkt slik i noen bryllup. :-)

Et par bryllup i utlandet har det også blitt, og vi har ikke trukket fra noe i prisen selv om reise og opphold har blitt noen tusenlapper. Vårt valg å reise, tenker jeg.

Jeg vet ikke om jeg ville ha skilt på å bli bedt til både middag og kaffe eller bare kaffe, men jeg tipper at det kanskje hadde blitt litt mindre i gave om vi var bedt bare til kaffen; ikke fordi vi bare fikk kaffe servert, men fordi jeg da vil tro at vennene er mer perifere.

Gjest hva synes dere'?
Skrevet

Jeg synes det var litt lite da dere faktisk ble bedt til kaffe.

Vi spleiset 500,- til et 40-års bursdag til ei venninne. Da var vi bedt til fest.

''Vi spleiset 500,- til et 40-års bursdag til ei venninne. Da var vi bedt til fest.''

Du skriver "vi" og da antar jeg du mener deg og mannen din? Altsåpå en måte 250 fra hver av dere?

Gjest hva synes dere'?
Skrevet

Jeg tar ikke med reise- og oppholdsutgifter i gaveprisen; en periode bodde vi laaaaangt unna vennene våre, og de hadde ikke fått noe særlig mer enn en pose epler om vi skulle tenkt slik i noen bryllup. :-)

Et par bryllup i utlandet har det også blitt, og vi har ikke trukket fra noe i prisen selv om reise og opphold har blitt noen tusenlapper. Vårt valg å reise, tenker jeg.

Jeg vet ikke om jeg ville ha skilt på å bli bedt til både middag og kaffe eller bare kaffe, men jeg tipper at det kanskje hadde blitt litt mindre i gave om vi var bedt bare til kaffen; ikke fordi vi bare fikk kaffe servert, men fordi jeg da vil tro at vennene er mer perifere.

Ja hadde dette vært en av mine bestevenninner så hadde jeg ordnet gave før jeg dro på ferie, og dermed bestemt hvor mye jeg ville gi selv. Og det hadde blitt mye mer enn 265kr :-)

Men i dette tilfelle var kontrollen litt ute av mine hender. Vi jentene som spleiset, og vedkommende som giftet seg, er alle i samme venninnegjeng, men vi ser ikke sååå mye til bruden som vi gjorde da vi var litt yngre. Likevel var vi litt overrasket over at vi ikke var bedt til middagen, men et sted må jo grensen gå:-)

Gjest hva synes dere`?
Skrevet

Ja det hørtes snautt ut.

Rundt 500 kr hadde vært mer passende syns jeg. (Og mer vanlig tror jeg?!)

Huff har skikkelig dårlig samvittighet nå. Som sagt var jeg på ferie da dette ble ordnet så jeg var ikke klar over at det ble bestemt at vi skulle gi så lite før selve bryllupsdagen.

Hva kan jeg gjøre med dette da? Blir det teit å sende en ekstra gave i posten fra meg?

Skrevet

''Vi spleiset 500,- til et 40-års bursdag til ei venninne. Da var vi bedt til fest.''

Du skriver "vi" og da antar jeg du mener deg og mannen din? Altsåpå en måte 250 fra hver av dere?

Nei, det var jeg og et par andre kvinnfolk. Mannen min var ikke bedt. Så da ble det 500,- fra meg.

Gjest hva synes dere`?
Skrevet

Nei, det var jeg og et par andre kvinnfolk. Mannen min var ikke bedt. Så da ble det 500,- fra meg.

Huff jeg har så dårlig samvittighet for dette. Angrer veldig på at jeg ikke ordnet gave på egenhånd. Jeg visste som sagt ikke hvor mye vi skulle gi før på selve bryllupsdagen da jeg kom hjem fra ferie.

Hva kan jeg gjøre med dette da? Blir teit å sende en ekstra gave fra meg nå i ettertid?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...