ShitDiddelyDo Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Aner ikke hvor de er fra opprinnelig, men siden vi snakker fjellheimen i Chile, har de sikkert et lager med Cocablader. Uansett ikke noe å spøke med - verken de eller andre mennesker i nød :-( Foruretta og trøtt hilsen fra Jeg er naturligvis helt enig med deg. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Skulle ønske at de hadde blader å tygge på, men det finner du neppe der. Synes du er like arrogant, som resten her. De som er savnet er hardt arbeidende menn!!! Synes det er mange hårreisende svar her... ''Synes du er like arrogant, som resten her. De som er savnet er hardt arbeidende menn!!!'' Såså, hidi. Det var ditt svartmalende svar som resulterte i et par humoristiske kommentarer, og Augustina var den første til å sette oss på plass - så deg er meg og Sør og deg du burde ta, ikke den eneste som reagerte på vår upassende humor. 0 Siter
Angustia Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Jeg vet det; jeg har bodd i nabolandet, og "har" dualiteten med både det (grav)alvorlige og humoristiske samtidig. Selvsagt er det, som jeg skrev, en grusom situasjon. Det går mange mennesker til grunne på grunn av mangler i behandlingssystemet. Spesielt for gruvearbeidere. Forhåpentligvis har de en fagforening som hjelper dem, og det blir mer fokus på sikkerhet. Med vennlig hilsen ''Jeg vet det; jeg har bodd i nabolandet, og "har" dualiteten med både det (grav)alvorlige og humoristiske samtidig.'' Har skjønt det, da Har også oppholdt meg periodevis i Sør-Amerika, har famile i Bolivia og litt i Chile og setter stor pris på denne dualiteten! Den gjenspeiler seg også i litteraturen, i tillegg til kulturen. Må legge meg nå , men "krangler" gjerne meir seinere ;-) 0 Siter
Angustia Skrevet 23. august 2010 Skrevet 23. august 2010 Skulle ønske at de hadde blader å tygge på, men det finner du neppe der. Synes du er like arrogant, som resten her. De som er savnet er hardt arbeidende menn!!! Synes det er mange hårreisende svar her... ''Skulle ønske at de hadde blader å tygge på, men det finner du neppe der.'' Det har de antakeligvis i "skrepper" - dette veit jeg tilfeldigvis noe om... ''Synes du er like arrogant, som resten her. De som er savnet er hardt arbeidende menn!!!'' Nemlig, og cocablader er noe som hjelper mange av dem til å være hardt arbeidende menn under ekstreme forhold, ofte fra 8-års alder. ''Synes det er mange hårreisende svar her...'' Snakker for meg sjøl, understreker at jeg syns det er er en tragedie for alle impliserte. 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Forfatter Skrevet 24. august 2010 '' Heldigvis har de kunnet ha lys i hodelyktene, så de slipper å sitte i stummende mørke.'' Ja, for det har de sikkert brukt batteriene til... Over to uker uten mat eller vann, noe helt annet enn stummende mørke de tenker på! Ærlig talt, morsan! Si meg, _leser_ du overhode artikler det linkes til før du slenger med leppa?? 0 Siter
morsan Skrevet 24. august 2010 Forfatter Skrevet 24. august 2010 Men bare tenk på overtidsbetalingen de får! ;-) Jeg tror de er gjennom det verste. De visste ikke om det kom noen for å redde dem. Nå vet de at hjelpen kommer, selv om det vil ta tid. Nå vet de at de har luft, vann og mat. Og det er 33 av dem. En helt utrolig sterk historie. Med vennlig hilsen '' ''Men bare tenk på overtidsbetalingen de får! ;-)'' '' ''Ikke lønn til de innesperrede i gruva i Chile'' ''selskapet kan komme til å begjære seg konkurs fordi de ikke har penger til å betale de store utgiftene som nå kommer. '' ''San Esteban ventet unødvendig lenge med å varsle ulykka, selskapet har ikke deltatt i redningsarbeidet, det har brutt sikkerhetsforskriftene, det hadde ikke bygd ei trapp som de var pålagt å bygge i en tunnel for ventilasjon og som kunne tjene som nødutgang ved ulykke, og de har ikke betalt sosiale avgifter og ulykkesforsikring for sine ansatte.'' Selskapet har heller ikke ulykkesforsikring ''Fagforeningene klager også over mangel på sikkerhetstiltak i små og middels store gruver som overutnyttes av eierne når prisene på metall er gode. Gruveselskapene finner det billigere å betale bøter for å ikke gjennomføre sikkerhetstiltakene enn å gjøre det de er pålagt.'' http://www.dagbladet.no/2010/08/24/nyheter/utenriks/chile/13100342/ 0 Siter
Sør Skrevet 24. august 2010 Skrevet 24. august 2010 '' ''Men bare tenk på overtidsbetalingen de får! ;-)'' '' ''Ikke lønn til de innesperrede i gruva i Chile'' ''selskapet kan komme til å begjære seg konkurs fordi de ikke har penger til å betale de store utgiftene som nå kommer. '' ''San Esteban ventet unødvendig lenge med å varsle ulykka, selskapet har ikke deltatt i redningsarbeidet, det har brutt sikkerhetsforskriftene, det hadde ikke bygd ei trapp som de var pålagt å bygge i en tunnel for ventilasjon og som kunne tjene som nødutgang ved ulykke, og de har ikke betalt sosiale avgifter og ulykkesforsikring for sine ansatte.'' Selskapet har heller ikke ulykkesforsikring ''Fagforeningene klager også over mangel på sikkerhetstiltak i små og middels store gruver som overutnyttes av eierne når prisene på metall er gode. Gruveselskapene finner det billigere å betale bøter for å ikke gjennomføre sikkerhetstiltakene enn å gjøre det de er pålagt.'' http://www.dagbladet.no/2010/08/24/nyheter/utenriks/chile/13100342/ Hei, Jeg så i en avis i dag at en millionær hadde gått inn, og skal betale dem. Med vennlig hilsen 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.