Gå til innhold

Er tyskere/østeuropere mer krasse enn andre?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøarbeideren
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet og har møtt en del tyske leger. Jeg synes mange av dem virker veldig krasse. Er de så krasse eller er det noe med språket deres som ikke har så mange nyanser og som de overfører til norsk? Jeg synes også at mange leger/helsepersonell fra Baltikum virker litt sure. Er de sure eller er det bare kulturen deres som er sånn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mot pasientene er de fleste østeuropere veldig hyggelige, tar det alvorlig når man snakker med dem og jeg har nesten bare gode erfaringer med leger fra den del av Europa.

Gjest en finne
Skrevet

Kan hende det er måten å snakke på?

Jeg er finsk - og oppfattes av og til som krass selvom jeg ikke er det.

Har også vært borte i en polsk spillelærer som barnet mitt mente var sint hele tiden. Det var hun nok ikke, men måten hun snakket på virket litt skremmende på spilleelevene hennes.

Gjest miljøarbeideren
Skrevet

Kan hende det er måten å snakke på?

Jeg er finsk - og oppfattes av og til som krass selvom jeg ikke er det.

Har også vært borte i en polsk spillelærer som barnet mitt mente var sint hele tiden. Det var hun nok ikke, men måten hun snakket på virket litt skremmende på spilleelevene hennes.

Ja det kan nok være måten å snakke på, men også kulturelle forskjeller.

Har en venninne som er oppvokst i Tyskland og Norge som sier at hun sliter med litt tilpassningsproblemer i begge land. Hun oppfattes ofte som krass i Norge, og nesten litt unnvikende i Tyskland. Jeg ante faktisk ikke at det var så mange kulturelle forskjeller mellom disse landene. Kanskje har det også noe med nyanser i språket å gjøre? Kanskje har vi nordmenn en mere indirekte måte å snakke på. Som '' ikke ta det personlig men.¨''..." Jeg liker deg ikke. Mens tyskerne går heller rett på sak og sløyfer den første setningen.

Hadde en tysk fastlege en gang. Hun byttet jeg ut ganske raskt. Ble litt stresset av henne fordi jeg oppfattet henne som veldig krass og direkte. Jeg klarte ikke helt å finne roen til å prate. Det er spesielt vanskelig hvis det er noe sosialt/psykisk man sliter med.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...